oletko koskaan tavannut juutalaista?
Kommentit (26)
Kyllä, monia. Suomessa ja muualla maailmalla.
Olen. Jokainen ihminen on joskus tavannut jonkun juutalaisen. Jos nyt ei ole koko ikäänsä asunut jossain pienessä suomalaisessa kylässä ilman että on koskaan poistunut sieltä.
Tapasin erään juutalaisen v. 1939 Saksassa. Pesin hänellä kasvoni. Eh..eh.....öh...öh...
Olen tavannut jopa keskitysleiritatuoinnilla varustetun juutalaisen mummon Englannissa joskus nuorena.
52 % ei tiedä, onko tavannut juutalaisen. Eihän se juutalaisuus otsassa lue!
No mistä moinen luku on?
Itse olen tavannut ja tuntenut montakin. Ainakin täällä Stadissa jossa heillä on oma synagooga ja kaikki niin ei voi olla törmämättä heihin.
Kyllä, olen naimisissa sellaisen kanssa.
Olen ja tunnen monia. Seurustellut kerran sellaisen kanssa.
Olen, meidän naapurissa asui ennen juutalainen perhe.
Olen. Lisäksi olen hyvin kiinnostunut juutalaisuudesta ja juutalaisten kohtelusta historian käänteissä. Olen lukenut ja opiskellut esim. holokaustiin liittyviä asioita.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 16:17"]
Olen. Lisäksi olen hyvin kiinnostunut juutalaisuudesta ja juutalaisten kohtelusta historian käänteissä. Olen lukenut ja opiskellut esim. holokaustiin liittyviä asioita.
[/quote]
Niin mäkin :) Oon opiskellut myös vähän juutalaisia kieliä.
En. Ei ollut aapisessa juutalaisista mitään.
Olen. Kosher ja sapatti oli tärkeitä. Sapattina eivät esimerkiksi voineet vastata puhelimeen tai tekstata.
Tuskin suomen juutalaiset mainostaa juutalaisuuttaa uusia ihmisiä tavatessaan.
Mutta, joo olen tavannut rabeja jotka ovat käyneet suomalaisessa elintarviketehtaassa tarkastamassa koser pesuja.
Eiköhän yksi juutalainenkin ole kaverilistoillani. En juurikaan kiinnitä huomiota toisten uskontoihin jos ei erikseen puheeksi tule.
Israelissa käynyt 10 kertaa joten kyllä, montakin :D. On mulla tosin suomessakin muutama tuttu juutalainen.
opiskelukavereista oli yksi juutalainen, muista en tiedä. Olen toki tavannut monta amerikanjuutalaista.... Ja israelilaisia... Ai niin, ja mieheni työkaveri, suomenjuutalainen on.