Mitä lääkäri näkee KÄSISTÄ?
Lääkäri pyysi pitämään käsiä kämmenpuoli ylöspäin hänen edessään ja sitten hän katseli niitä. Mitä niistä voi nähdä? Raajoissa on ollut kipua, mutta ei käsissä.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:31"]
Pääasia tässä ketjussa on se, miksi vastaanotolla käynyt ap (?) ei kysynyt lääkäriltä itseltään siellä vastaanotolla mitä tämä kämmenselistä näkee, mitä epäilee.
Mä ainakin kysyn lääkärissä käydessäni aina kaiken, kirjoitan oikein kysymyksiä etukäteen ylös. Olen joskus soittanut peräänkin, kun en ole vastaanotolla älynnyt kysyä.
Ovatko lääkärit todella teidän mielestä niin pelottavia, että ette uskalla heiltä kysyä itseenne liittyvää asiaa?
Työterveydessä työnanataja maksaa kustannukset, tk:ssa veronmaksajat, joten ei tarvitse nöyristellä.
[/quote]
Niinpä. Mutta lääkärit ovat yleensä kiireisen oloisia ja antavat ymmärtää, että heidän hommansa sujuisivat mainiosti, jos potilaat eivät olisi heitä häiritsemässä. Kuinkahan monta kertaa minäkin olen selittänyt jotain lääkärille, joka samaan aikaan naputtelee konettaan? Mistä sitä tietää, kuunteleeko hän edes? Ja sitten lääkäri voi kysellä, että haluatkos nyt siihen tai tähän tutkimukseen eikä ota juurikaan kantaa. Usein kysymykset tulevat mieleen vasta myöhemmin, kun siellä lääkärissä ei muista kaikkea. Tai kotona tentataan, että mitä se lääkäri sanoi ja kaikki on ihan usvaista mielikuvaa, kun ei tunne termistöä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:18"]
Hehee, arvasin, että joku sanoo tuon tulevaisuusjutun. Mutta sitähän katsotaan kämmenen sisäpuolelta, eikö?
[/quote]
Meediot lukevat tulevaisuuden kämmenen sisäpuolelta, mutta nyt puhutaan koulutetuista lääkäreistä, eikä mistään höpöhöpöistä.
Lääkärit näkevät tulevaisuuden kämmenen ulkopinnalta.
24, lapseni kävi lääkärissä ilman minua. Hänellä on ollut erilaisia kipuja.
Ap.
Kukaan ei tainnut vielä mainita tupakointia. Kovalla tupakkamiehellä ja .naisella on keltaiset sormet, jotka eivät puhdistu pesemälläkään kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:44"]
24, lapseni kävi lääkärissä ilman minua. Hänellä on ollut erilaisia kipuja.
Ap.
[/quote]
Minkä ikäinen lapsi on? Minkä alan lääkärillä hän kävi?
Usein katson sormista näkyykö ruskeaksi palaneita etu- ja keskisormea. Kertoo todella kovasta tupakoinnista.
Työkykyä pohdiskellessa voi käsien yleiseen puhtauteen myös kiinnittää huomiota. Autonasentajalla tai maanviljelijällä on usein mustat, öljyiset kynnenaluset ja sormet. Jos kuitenkin kovasti väittää, ettei pysty mihinkään töihin, niin usein ne mustat kädet kertoo jonkin työn "viraabelihommien" tekemisestä. Ehkä kaikki työkyky ei ole menetetty vaikka ihminen niin väittääkin.
TK-lääkäri ja myöhemmin lähetteellä reumalääkäri on katsonut myös minulta kädet tarkasti. Syynäsi kynnet ja nivelet, kysyin itsekin ovatko eräät muutokset kynsissä tyypillisiä esim. nivelpsorille tai reumalle: eivät olleet, mutta juuri tällaisia merkkejä hän etsi. Totesi hieman turvotusta keskinivelten kohdalla.
Reumadiagnoosia en ole (vielä) saanut, mutta jostakin sen tyyppisestä vaivasta on kyse. Lisäksi nivelrikkoa.
29, on jo aika iso lapsi ja kävi yleislääkärillä.
Ap.
20, ei ole mitään oksenteluja (onneksi).
Ap.