Ovatko pelit parantuneet kun vievät yhä enemmän levy- ja muistitilaa?
Aluksi oli space invaders, ja pelejä jotka veivät muutaman kilon muistia. Ja VIC-20, jossa oli muutama kilotavu vapaata muistia. Pelit olivat kieltämättä surkeita. Sitten tuli tasavallan tietokone, C64, jossa oli 64 kt muistia ja 170 kt per levykepuoli. Pelit olivat aluksi vain noin puolet muistista täyttäviä, ja sitten oli koko muistin täyttäviä pelejä. Ultima V lanseerattiin vuonna 1988, ja se vei kokonaiset neljä levykettä ja siis yli megatavun kokoinen peli. Tässä vaiheessa vielä hyvä juttu, peleistä tuli oikeasti isompia, näyttävämpiä, ja seikkailtava maailma suureni.
Sen jälkeen tulivat Amigat, maailman parhaat tietokoneet vieläkin, ja paskaakin paskemmat PC:t, joissa oli vaikkapa 40 megatavun kokoiset pelit jo vuonna 1992-1993. Olivatko pelit parantuneet PC:llä? No eipä juuri. Amigan pelit taas olivat hienosti optimoidut korpuille, yhden korpun pelit, eli noin 1 megan pelit löivät laudalta usein kaikki kuusnepan pelit, ja kaikki sen ajan PC pelit helposti. Esim. Turricanit, Skeleton Crew, SWIV, jne.
Ruokahalu kasvoi - ja paskaakin paskemmat PC-pelit kasvoivat koossa nopeasti rompun tasolle, eli 500-600 megatavua pelidataa. Olivatko pelit parempia? No eivät. Turhaa videodataa lähinnä. Sen jälkeen tulivat gigatavuluokan pelit, jossa resoluutio kasvoi, ja peleistä tuli toistensa kopioita, ja entistä paskempia. Civilization IV ja mitä lienee Team Fortress XXXIV ja black ops MCMXVII. Crysis I, II, III olivat ehkä surkeimpia pelejä ikinä. Niiden playthrougheja ei nimittäin edes viitsi katsella youtuubista edes maksua vastaan. Toisin kuin vanhoja pelejä vaikka 80-luvulta tai vielä 90-luvulta.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Grafiiikkapäivityksiä esim.
Ja sittten korjataan jotain bugeja.
Ultima IV on liian karu minun makuuni. Amigan pelit ovat grafiikaltaan tarpeeksi hyviä. Mieluiten näkisin Amigalla myös 640x512 resoluution pelejä, jossa enemmän värejä.
Ultima IV siis tuli kahdella levykkeellä, mutta surkea merkkigrafiikka ei innosta pelaamaan. Onhan noita nähty. 2D grafiikka voidaan tehdä paljon tyylikkäämmin.
Viimeistään silloin kun softaa ruvettiin tekemään .Netillä, kaikki meni vituiksi. Sellasta paskaa... ja asennuspaketit on aina gigaluokkaa. Tämä kokemus ainakin ns. erikoisohjelmien puolelta. Kun näkee saman alan vanhoja softia, jotka on tehty c:llä, rupeaa väkisinkin itkettämään. Optimoitua koodia, minimaaliset koot ja silti toiminnallisuus ihan huipputasoa nykyisiin paskoihin verrattuna.
Eivätpä juuri.
Tai siis tietty grafiikat on parantuneet, mutta ideat ja sisältö aivan paskaa verrattuna noihin aikoihin.