Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puhutaan ruotsinsuomalaisista mutta Suomeen muuttanut on suomalainen?

Vierailija
19.12.2020 |

Eikö olisinhyvä puhua suomensomalialaisista?

Puhutaan täällä suomenruotsalsistakin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansa puhuu ihan somaleista. Media puhuu suomalaisista.

Vierailija
2/6 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalainen on eri asia. Suomenruotsalainen ON suomalainen (eli ei ole Suomeen muuttanut Ruotsista = edeltävät sukupolvet myös suomalaisia), ja jonka äidinkieli on ruotsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/6 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja. Näitä samoja asioita pohtiessani olen tullut johtopäätökseen, että logiikkaa on turha käyttää näiden asioiden mietisteklyyn.  

Vastaus itse kysymykseen: henkilö, joka kutsuu suomenruotsalaisia suomenruotsalaisiksi mutta ei käytä vastaavasti s0maleista suomens0mali-termiä, paljastaa omat alitajuiset ennakkoluulonsa eli assosioi s0mali-termin johonkin negatiiviseen.

4/6 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37059 kirjoitti:

Hyviä pointteja. Näitä samoja asioita pohtiessani olen tullut johtopäätökseen, että logiikkaa on turha käyttää näiden asioiden mietisteklyyn.  

Vastaus itse kysymykseen: henkilö, joka kutsuu suomenruotsalaisia suomenruotsalaisiksi mutta ei käytä vastaavasti s0maleista suomens0mali-termiä, paljastaa omat alitajuiset ennakkoluulonsa eli assosioi s0mali-termin johonkin negatiiviseen.

Edit: suomenruotsalainen on huono esimerkki. Mutta argumentti pätee esim suomensaksalaisen/ suomenranskalaisen kohdalla. 

Vierailija
5/6 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain tiedoksi teille maaamusten kanssa paljon päivittäin töitä tekevänä että he eivät ole homogeeninen ryhmä vaan tietysti maasta tai seudusta tulevat aktiivisesti dissailee esim s0maleita.

Että jos joku täällä jeesustelee että tulijat on jokin yksi homogeeninen samanlainen ihana kullanmussuryhmä niin hei haloo ja hanki vähän aivoja. Ne on keskenään jo aika sssss.

Vierailija
6/6 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista maista Suomeen pysyvästi muuttaneet ovat uussuomalaisia. Vrt. kantasuomalaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi