Annatko lapsellesi viikkorahaa? Ja paljonko?
Valvotko rahojen käyttöä mitenkään?
Jopa lapset oppivat säästämään, jos ei muuten merkkivaatteita saa.
Kommentit (57)
Meillä saa vain 20€/kk. Mutta tuo on ollut lähinnä kavereitten kanssa hengailuun, käyvät kaupassa, Burger kingissä tai muuta. Mä maksan vaatteet, bussiliput ym. Olen miettinyt, että voitaisiin pikkuhiljaa siirtyä 100€/kk, mutta sitten pitäisi itse maksella sovitut asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikossa 50€. Edellyttää osallistumista kotitöihin.
Koko asunnon imurointi ja lattioiden pesu lauantaisin.
Myös pölyt pois hyllyistä. Mattojen piiskaus kerran kuussa.
Tupakointi, alkoholin ja huumeiden käyttö lopettaa viikkorahan maksun välittömästi!
Kotiarestia aika pitkään ja tarvittaessa hoitoon ohjaus, jos käyttöä on edes joskus.
Ihan oikeasti lapsi yksin siivoaa koko talon. Ei todellakaan ole oikein.
Ja lisänä rangaistuskeskeisyys.
Siivoukset tehdään koko perheen voimin. Ei tarvitse orjana olla!
14-vuotias tai samana vuonna 14 vuotta täyttävä voidaan palkata kevyeen työhön huoltajan suostumuksella. Tämän ikäinen työntekijä saa työskennellä enintään 7 tuntia vuorokaudessa ja 35 tuntia viikossa. Ylityötä ei saa tehdä.
Visa Electronin voi saada jo 10-vuotiaana. Kortin avulla on turvallista harjoitella oman rahan ja kortin käyttöä. Kortin tili voidaan liittää huoltajan OP-mobiiliin, jolloin esimerkiksi rahan siirtäminen nuoren tilille on helppoa.
"Ammatteja": jäätelön ja grillimakkaroiden myyjä esim. huvipuistossa. Kaupassa apulaisena. Ei myyjänä. No miksi ei? Asiakkaat ostavat tupakkaa tai alkoholituotteita. Pitäisi tarkastaa paperit. "Kevyt työ" voi rajata osan siivoustöistä pois?
On nuorelle lottovoitto, kun on omalla työllään saanut rahaa vaikka vaatteisiin ja etenkin säästöön!
Kesätyöpaikkoja on vaikea saada. Voipi olla, että jo ensi kesän työpaikat on varattu. En tiedä.
Itse olin jo 17-vuotias, kun sain kotoa luvan mennä pesulaan apulaiseksi.
Koulukaverit saivat mennä töihin alle 15-vuotiaina. Minua nolotti ja hävetti äitini käytös.
Viikkorahaa en koskaan saanut. Minun arvostelukykyyni ei luotettu pätkääkään.
Ikävuosien verran viikkorahaa.
Se on hänen rahaa, mitä se minulle kuuluu, miten käyttää. Toivoin että vaikka ensin törsäilee, oppisi sitten säästämään, kun haluaa jotain kalliimpaa, ja näin on käynyt.
Arkitavarat olen hänelle ostanut ohi viikkorahan, kuten vaatteet ja bussiliput. Omat pelit ja liput on ostanut omista rahoistaan
Vierailija kirjoitti:
Ikävuosien verran viikkorahaa.
Se on hänen rahaa, mitä se minulle kuuluu, miten käyttää. Toivoin että vaikka ensin törsäilee, oppisi sitten säästämään, kun haluaa jotain kalliimpaa, ja näin on käynyt.
Arkitavarat olen hänelle ostanut ohi viikkorahan, kuten vaatteet ja bussiliput. Omat pelit ja liput on ostanut omista rahoistaan
Ja siis viikkoraha on ikään kuin perustuloa, ei liity kotitöihin. Kotityöt tehdään kun asutaan ihmisten kanssa, kellään ei ole siivoojaa, eikä kotitöistä makseta. Ne on vain tehtävä.
Itse 60-lapsena en ole koskaan saanut viikkorahaa. Joskus sai markan karkkirahaa ja sillä sai 60- luvulla kivasti karkkia. Vanhemmat ostivat jos tarvitsi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Itse 60-lapsena en ole koskaan saanut viikkorahaa. Joskus sai markan karkkirahaa ja sillä sai 60- luvulla kivasti karkkia. Vanhemmat ostivat jos tarvitsi jotain.
Siis 60- luvun lapsena
Ei meillä aikanaan viikkorahoja jaettu. Ei ollut mistä jakaa. Vanhemmat sisarukset muuttivat pois siitä kurjuudesta heti kun se oli mahdollista. Olivat töissä muualla ja kotona kävivät vain hyvin harvoin. Itse pyrin opiskelijaksi mahdollisimman kauas. Ja sainkin haluamani opiskelupaikan. Meni monta vuotta ennen kuin piipahdin synnyinkodissa. Vain ikäviä muistoja siellä.
Myöhemmin talletin tietyn summan kuukausittain eri tilille. Lapseni saisi sen käyttöön 12-vuotiaana.
Sovimme vaimon kanssa, että lapsilisät ohjaamme eri tilille. Tytär saisi sen käyttöönsä 18-vuotiaana.
Avioero tuli ja elatusavusta halusin osan ohjata lapsen tilille.
EX-vaimo kuitenkin osti itselleen vaatteita ja kaikkea muutakin. Lapsen tili oli pian tyhjä.
25€ viikossa. Varmaan sästää johonkin mitä vanhemmat eivät osta.
Yhtä mallia kokeillaan meillä.
50€/vko lapsen omalle tilille. Siinä on mukana lapsilisä. Joten vanhempien osuus 25€/vko. Rahankäyttöä ei valvota. Säästämisinto tulee luonnostaan. Tiukat ja ehdottomat kotiintuloajat. Koulutehtävät pitää hoitaa kunnialla. Osallistuminen siivoukseen. Vanhemmat ostavat vaatteet. Uuden puhelimen tarpeellisuudesta keskustellaan. Edullinen tabletti, vaikka huoltajilla kannettavat tietokoneet joita saa käyttää. On lupa mennä kesätöihin ja osa-aikaiseksi työntekijäksi viikonloppuisin. Säästämällä saa ostetuksi haluamansa käytetyn mopoauton. Vanhemmilta saa siihen tukea, jos tarvetta. Polttoainekuluihin saa pienen mutta riittävän summan. Mopoauto jää sitten perinnöksi nuoremmalle veljelleen.
Lapset tarvitsevat jo koulussa pienet kannettavat tietokoneet. Etätöitäkin ajatellen.
Saa alle 200 eurolla. Osallistuuko koulu kustannuksiin?
Vähävaraiselle perheelle tarvitaan sossun avustusta. Jos kannettava tietokone on lapselle välttämätön.
Onko kouluja jotka voivat lainata läppäriä?
Meillä täytyy lain mukaan antaa joko viikoraha tai kuukausiraha, joka kasvaa iän mukaan. Tällä hetkellä 40 euroa kuukaudessa.
Lasten ei pidä saada koti töistä rahaa,koti työt pitää opettaa niin että ne kuuluu jokaiselle ilman mitään bonuksia..tää on normaali elämää..kun lapsi täyttää 15 niin sitten kannustamaan kesä töihin,ei välttämättä heti saa mutta oppii että rahan eteen pitääkin tehä töitä..
Luulet opettavasi säästämistä mutta teet päinvastoin.
Jos se raha on lapsen, et sinä sitä saa kontrolloida enää.
Liian vähän ja liian harvoin. Lapselle jää hinku tuhlata.