Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi ilmiö: Raskaudesta ei kerrota?

Vierailija
18.12.2020 |

Olettekos muut huomanneet sellaisen uuden ilmiön, että nuoret, alle kolmekymppiset tulevat äidit eivät kerro raskaudestaan (muille kuin aivan lähimmille, esim. isovanhemmille)? Vähän samanlainen ilmiö kuin se, että monet eivät heti kerro, tuliko tyttö vai poika, vaan puhutaan vain vauvasta ja vaatteetkin ovat sukupuolineutraaleja värejä, hipsteri-vanhemmat eivät pue tyttöä pinkkiin ja poikaa vaaleansiniseen?

Omasta edellisestä raskaudestani on aikaa 11 vuotta ja silloin odotettiin sitä maagista rakenneultraa, jonka jälkeen odotuksesta kerrottiin kyllä avoimesti sukulaisille, kavereille ja tuttavillekin. Monet julkaisivat kasvavasta mahastaan kuvia somessa alvariinsa. Itse olen tänä syksynä hämmästynyt, kun tuttavapiirissä ja sukulaisten joukossa on useampia nuoria äitejä, jotka eivät ole sanallakaan hiiskuneet odottavansa, eivätkä mainineet esim. somessa asiaa ollenkaan vaikka muuten aktiivisesti päivittävät. Laskettu aika voi olla jo parin kuukauden päässä eli loppusuoralla ollaan, kun joku innokas mummo sitten tulee asian vahingossa kertoneeksi kahvipöydässä.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon mielestäsi varmaan tällainen raskauden piilottelija. Teen somessa osittain töitä ja jaoin muuta elämääni ihan normaalisti, en vain kertonut raskaudesta. Kerroin raskaudesta somessa ja työpaikalla nyt korona-aikana vasta 5 kk kohdalla. En myöskään kertonut tarkkaa laskettua aikaa, vaan tyyliin "vauva syntyy talvella". Eipähän tarvitse kuunnella jokonyt puheita tai vertailua, kuinka naapurin Kirsikka-Kyllikillä oli pienempi/isompi vatsa tuossa vaiheessa raskautta. Ei muille ole väliä, syntyykö lapsi joulukuussa vai helmikuussa.

Miksi en kertonut? Raskaus on ollut vaikea, enkä olisi jaksanut ihmisten kommentteja aiheesta. Onhan sen kasvotustenkin nähnyt, että ihmiset kommentoi asiattomia "oletpa pyöristynyt sitten viime näkemän/en tajunnut sun olevan raskaana, luulin että oot vaan lihonut/oho! miten sinä voit olla raskaana?" En olisi halunnut näitä kommentteja somessa enkä kyllä kasvotustenkaan.

Vierailija
22/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia tämä avaus saa näin paljon vihamielisiä vastauksia?

Onhan se nyt ihan selkeä kulttuurinen ja myös ajan myötä muuttuva ilmiö, että kenelle ja koska raskaudesta kerrotaan. Oma äitini 70-luvulla sanoi, että ei kertonut oikein kenellekään ja töissä hänet siirrettiin pois asiakaspalvelusta kun raskaus alkoi näkyä, sillä ison vatsan kanssa oli vähän sopimatonta olla esillä. Siihen aikaan vatsaa yritettiin peitellä. Kun itse odotin lapsiani, niin ei enää peitelty, melkein päin vastoin mahaa esiteltiin ylpeänä. Ja muistan myös tuon kolmen kuukauden maagisen rajan, jonka jälkeen odotuksesta uskallettiin kertoa avoimesti.

Minusta ihan kiinnostavia huomioita siitä, että onko tämä asia muuttumassa nyt Suomessa. 

Miksi siitä raskaudesta pitäisi kertoa somessa? Eihän Suomessa ole ikinä ollut aikaa, jolloin some olisi ollut mikään raskaustiedotusväline kuin hyvin lyhyen aikaa, joten mihin edes vertaat? Ei 2000-luvun alussa kukaan tuttuni kertonut raskaudesta somessa eikä sillon edes ollut mitään Instaa tai Facea.

Tuttusi ei kertonut somessa raskaudestaan, kun ei silloin ollut somea? 

Selvä :-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon raskaana, mutta en laita sitä someen. Toisaalta en käytä somea juuri ollenkaan, ja olen miettinyt tunnusten poistamista. Läheisimmille ystäville ja perheelle olen kertonut, muuten en. Ja tietysti työnantaja tietää. Kyseessä on monikko/riskiraskaus, joten en halua asiasta huudella julkisesti koska en kestä ajatusta että keskenmenosta/kohtukuolemasta täytyisi sitten "muistaa" kertoa vaikka kenelle..

Vierailija
24/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerroin  heti ja sukupuolen kun sain tietää ja kaikki meni hyvin ja ikää oli. En somessa kun en edes käyttänyt sitä. 

Vierailija
25/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis korostan nyt, että en paheksu pätkääkään niitä, jotka eivät raskaudestaan kerro, enkä myöskään niitä jotka päättävät kertoa! Mietiskelen omiin havaintoihini perustuen, että onko asiassa tapahtunut muutosta! AP

Vierailija
26/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt ihan selkeä kulttuurinen ja myös ajan myötä muuttuva ilmiö, että kenelle ja koska raskaudesta kerrotaan. Oma äitini 70-luvulla sanoi, että ei kertonut oikein kenellekään ja töissä hänet siirrettiin pois asiakaspalvelusta kun raskaus alkoi näkyä, sillä ison vatsan kanssa oli vähän sopimatonta olla esillä. Siihen aikaan vatsaa yritettiin peitellä. Kun itse odotin lapsiani, niin ei enää peitelty, melkein päin vastoin mahaa esiteltiin ylpeänä. Ja muistan myös tuon kolmen kuukauden maagisen rajan, jonka jälkeen odotuksesta uskallettiin kertoa avoimesti.

Minusta ihan kiinnostavia huomioita siitä, että onko tämä asia muuttumassa nyt Suomessa. 

Ei se, että ei täysin jaa aloittajan ihmetystä ja ole samaa mieltä, tarkoita, että kommentoi vihamielisesti.

Vierailija
27/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut koska en olisi saanut määräaikaiselle jatkoa tai toistaiseksi voimassa olevaa työsopimusta. Kivasti vaikuttaa rahoihin jos jää jo raskauden alussa työttömäksi. En ole myöskään kertonut koska on ollut useita keskenmenoja eri viikoilla. Yksityisyyteni on myös minulle tärkeää ja kerron asioistani ylipäätään vain lähimmilleni.

Vierailija
28/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä raskaudesta pitäisi kertoa somessa? Eihän Suomessa ole ikinä ollut aikaa, jolloin some olisi ollut mikään raskaustiedotusväline kuin hyvin lyhyen aikaa, joten mihin edes vertaat? Ei 2000-luvun alussa kukaan tuttuni kertonut raskaudesta somessa eikä sillon edes ollut mitään Instaa tai Facea.

Tuttusi ei kertonut somessa raskaudestaan, kun ei silloin ollut somea? 

Selvä :-D

Niin, mikä kohta on huvittavaa? Koko keskustelu on älytön, koska nykyajassa ei ole mitään uutta. Nykyään on edelleen muitakin tapoja pitää yhteyttä ihmisiin kuin some. Ihmiset ei siis salaile yhtään enempää kuin ennenkään kun koko somea ei ollut.

Vierailija
29/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis korostan nyt, että en paheksu pätkääkään niitä, jotka eivät raskaudestaan kerro, enkä myöskään niitä jotka päättävät kertoa! Mietiskelen omiin havaintoihini perustuen, että onko asiassa tapahtunut muutosta! AP

Verrattuna mihin? Et ole tähän vastannut. Vähän aikaa sitten ei ollut koko somea joten luonnollisesti kukaan ei asioitaan siellä kertonut.

Vierailija
30/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään aio raskaudestani erikseen tiedottaa. Vanhemmille ja sisaruksille kerrotaan ja muille sitten, kun nähdään tai ollaan muuten yhteydessä.

Vierailija
31/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään aio raskaudestani erikseen tiedottaa. Vanhemmille ja sisaruksille kerrotaan ja muille sitten, kun nähdään tai ollaan muuten yhteydessä.

Tämä. Sillä erotuksella että kavereille kerroin kun tavattiin raskausaikana ja sukulaisille kertoi tulevat isovanhemmat. Tämä oli normaali toimintatapa ennen somea eikä tästä ole kovin kauan.

Vierailija
32/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut tämän saman ilmiön. Meillä töissä nuoret naiset kertoo aivan viime tingassa, kun pitää jo vauhdilla hakea sijaista heille. Yhdestä en edes tajunnut hänen olevan raskaana ja ihmettelin kenelle ihmeelle oikein haetaan sijaista. Hänestä ei nähnyt ulospäin, että on jo viimeisillään raskaana eli ilman tuota sijaishakua en olisi tiennyt koko asiasta. Ymmärrän kyllä, ettei töissä raskaudesta halua tehdä numeroa. Eikä tarvitsekaan tehdä.

Mutta muutenkin esim. somessa jengi ilmoittaa vasta lapsen syntymän jälkeen, että tällainenki tuli, tadaa. Jännä ilmiö kieltämättä, koska sitä raskautta elää aika täysillä sen 9 kk ja itselleni olisi ihan vaikea olla möläyttämättä olevani raskaana. 9 kk aikana on kuitenkin monta hetkeä kertoa asiasta.

Vierailija
33/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen molemmista kertonut töissä n. 3kk ennen äitiyslomalle jäämistä eli siinä 6kk kohdalla kun vatsa on alkanut sen verran näkyä että on tullut arvailuja. En haluatöissä muutenkaan jutella erityisemmin mun yksityisasioista, toki päällisin puolin voin puhua jos päivähoidossa käynyt jotakin hauskaa mutta tämä linja ei koske vain raskauksia vaan ihan yleisestikin. Olen töissä kuitenkin tekemässä töitä enkä puhumassa peräpukamistani. Pahasta anemisasta tosin kerroin koska se vaikutti työntekoonn, olin työkyvytön mutten saanut saikkua.

Sukulaisille olen kertonut suunnilleen kun ollut menossa synnärille, koska suvussa persoonallisuushäiriöisiä, mm. äitini, joka täysin hysteerinen ja toisaalta syyllistää kaikesta mitä tekee ja jättää tkemättä. Olen myös saanut kovasti arvostelua mm. suhteesta mieheeni kun meille ilmaantui parisuhdeongelmia. Eipä siinä tee mieli puhua asiasta kun saa vain haukkumista. 

Vierailija
34/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän kyllä. Nykyään kaikilla on mielipide joka ikiseen asiaan ja ihmisillä on joku ihmeellinen pakkomielle tuoda se julki. Yksi on sitä mieltä, että liian tuore suhde. Toinen ajattelee, että liian nuorena. Kolmannen mielestä perheen perustaminen edustaa vanhanaikaista naisia alistavaa patriarkaalista kulttuuria. Neljäs sanoo, että lasten teko on itsekästä tänä ylikansoittumisen aikana. Perheellistyminen ja parisuhteet ovat nykyään ainakin pääkaupunkiseudulla todella matalassa arvossa. Mun 25-30-vuotiaat tuttavat pitävät mua hulluna, koska haluan lapsia ja elän normaalissa heterosuhteessa.

Vierailija
35/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Olen huomannut, että (ainakin omassa piirissäni) nuoret ylipäätään ovat paljon tiedostavampia somen käyttäjiä kuin vaikka yli kolmekymppiset, jotka tuuttaavat sinne vähän kaikkea. Siis jotenkin ymmärtävät "henkilöbrändäyksen" päälle paljon enemmän ja suhtautuvat some-sisältöjen jakamiseen harkitummin. Naureskellen muistelen omiakin facebookin alkuaikoja joskus 15 vuotta sitten. Silloin sitä tuuttasi puolihuolimattomasti kaikenlaista hauskaa (omasta mielestä hauskaa :P) toisten seinälle ja omaan status-päivitykseen.... nyt ei kuuna päivänä tulisi mieleen jaella vastaavaa. 

Vierailija
36/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kertoo tai on kertomatta, mitä sitä ihmettelemään.

Meillä on kahdet surkeat isovanhemmat, toiset juopot ja toiset hullut (toinen omista vanhemmistani erittäin aggressiivinen narsisti) ja en ole kertonut yhdestäkään raskaudesta isovanhemmille. Olen kertonut vasta kun lapsi on syntynyt ja kastettu. Tämä oman turvallisuutemme takia, emme halunneet riehujia stressaamaan.

Tiedon saamisen jälkeen vastaus oli tyyliin JAA. Toiset sentään tajusi onnitella ja omat vanhemmat ei edes onnitelleet.

Eiköhän ole jokaisen oma asia kelle kertoo. Jos ei kerro niin taustalla on painavat syyt.

Vierailija
37/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kertonut kun niille kenen kanssa näen..en ole missään somessa kertonut kellekkään. Se on se kun tiiän et iso perhe itsessään herättää jo ihmetystä niin en jaksa selitellä tai kuunnella mitään taasko olet raskaana juttuja. Ehkä kerron kun vauva syntyy tai sitten en.

Vierailija
38/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän henkilöitä, jotka eivät ole kertoneet edes isovanhemmille ennen kuin maha näkyi kunnolla ja sen tajusi itse.

Kellä onni on, se onnen kätkeköön!

Ja tietääpä isovanhemmat kaapinpaikan samantien.

Miten niin kaapinpaikan? Mä en ole koskaan kertonut raskauksista vanhemmilleni kun emme ole väleissä lapsuuden väkivaltakohtelun jäljiltä. Eivät ole koskaan nähneet lapsiani. Ei siinä mistään kaapinpaikasta ole kyse. Eivät he edes haluaisi nähdä, ei kiinnosta.

Vierailija
39/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse juuri raskaana ja ei tulisi mieleenkään kuuluttaa asiasta somessa saati jaella jotain mahakuvia. Kerron sukulaisille ja kavereille sitten kun aletaan olla turvallisilla vesillä.

Vierailija
40/49 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kertoi, että ei 90-luvullakaan jokainen selitellyt kaikille, että hei, olen raskaana. Jos joku kysyi, vastattiin myöntävästi, mutta hänkin kuulemma oli jo 7. kuulla raskaana ennen kuin samassa työhuoneessa töitä tehnyt huomasi mitään. Tosin silloin raskaus oli jotenkin tavallisempi asia, osa elämää, nyt monelle on tullut vatsasta projekti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme