Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Bensaa ja dieseliä uhkaa jopa 34–40 sentin hinnannousu – Autoliitto: ”Järjestelmä nostaisi veroa automaattisesti”

Vierailija
18.12.2020 |

– Työryhmän ehdottama myyntilupajärjestelmä on progressiivinen polttoainevero, ja sen on arvioitu nostavan polttoaineen hintaa 34–40 senttiä litralta. Siitä voi myös muodostua holtiton hinnankorotusautomaatti.
– Järjestelmä nostaisi veroa automaattisesti ja mahdollistaisi perälautajärjestelmänä kaikkien valtion tuloihin mahdollisesti vähentävästi vaikuttavien kannustimien käyttämättä jättämiseen esimerkiksi heikentyneen valtiontalouden perusteella. Myös niiden kannustimien, joita tämä työryhmä esittää, Nieminen sanoo.
– Näin ollen hinnannousu voi olla huomattavasti korkeampikin eikä kukaan pysty sitä etukäteen arvioimaan. Myyntilupajärjestelmä mahdollistaa myös sen, ettei kenenkään tarvitse kantaa poliittista vastuuta.
Mahtavaa!

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voi olla etänä

n17

Vierailija
122/136 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi voi olla etänä

n17

Onneksi etätyöveroa on heitetty ilmoille.

Suomessa luonnollisesti tälläinen ehdotus otetaan kiireellisenä työryhmän mietintään ja laki etätyöverosta moukaroidaan läpi ennätysajassa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007622609.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajotkaa korpeen kirjoitti:

Kannattaisko miettiä semmosta variaatiota, että muuttaa lähelle omaa työpaikkaa niin pääsee kätevästi julkisilla/kävellen/pyörällä.

Perähikiässä keskellä metsää asuminen sisältää omat kulunsa, ja autoilua on siirrettävä ekologisempaan suuntaan sorry.

Terveisin : 2 lapsen isä, työpaikka 1 metropysäkin päässä, ja helvetin onnellinen että pääsin rahasyöppöautosta eroon.

Mökille ja lomareissuille leasing-autolla.

Helppoa halpaa ja hauskaa !

Mikäs siinä jos lapsetkin voi puolen vuoden välein vaihtaa koulua ja hoitopaikkaa. Jos et ole sattunut koskaan kuulemaan ennen, niin kerron että on olemassa sellaisia asioita kuin pätkätyöt ja monen on vaikea saada vakipaikkaa. Juuri niiden ihmisten, jotka nytkään eivät sähköautoa pysty ostamaan, mutta tekevät töitä eivätkä ole sossuelättejä. Sitä työpaikkaa vaan katsos joutuu vaihtamaan. Vaihdetaanko aina siis kotiakin, kun se muuttaminen on niin edullista ja ikävää jos lapset voisi kutsua jotain paikkaa kodikseen.

Vierailija
124/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko miettiä semmosta variaatiota, että muuttaa lähelle omaa työpaikkaa niin pääsee kätevästi julkisilla/kävellen/pyörällä.

Perähikiässä keskellä metsää asuminen sisältää omat kulunsa, ja autoilua on siirrettävä ekologisempaan suuntaan sorry.

Terveisin : 2 lapsen isä, työpaikka 1 metropysäkin päässä, ja helvetin onnellinen että pääsin rahasyöppöautosta eroon.

Hei ! Kertoisitko mikä minun tilanteessani olisi taloudellisestikin hyvä ratkaisu, kun ohjeita osaat jakaa. Kopioin tekstini tähän, et varmaan lukenut sitä vaikka löytyi muutama viesti aikaisemmin ennen sinun tekstiäsi. En löytänyt kommentistastasi itselleni ratkaisua ongelmaani :) 

vierailija kirjoitti:

Hmm. Alkaa olla itsellä keinot vähissä. Jättäydynkö oikeasti kohta työttömäksi vai elän persnetolla, jota ei pysty kovin pitkään tekemään pysyäkseen hengissä.

Asun muuttotappiokunnaksi muuttuneessa kunnassa ja talosta on vielä hyvin asuntolainaa. Talon arvo oli ostaessa 80te, nyt lähes puolet vähemmän. Kiinnostusta ei ole ollut sijainnin vuoksi. Työpaikat on nykyisin joko kylällä tai isommissa kaupungeissa reilu tunnin ajomatkan päässä. Hintaa on kokeiltu käytännössä niin alhaalla pitää kuin vain pystyy, mutta kun ei ihmisiä kiinnosta niin ei kiinnosta. Itse rakastan taloani kaikesta huolimatta, mutta kyllä kun alkuperäinen "loppuelämän" työpaikka pistikin pillit pussiin, on joutunut miettimään vaihtoehtoja.

Sain työpaikan onneksi, matkaa suuntaansa tosin 90km. Minulla on 90-luvun dieselpaku, koska palkkani ei riitä mihinkään uudempiin autoihin. Ja pystyn itse tätä korjaamaan, joka on iso erävoitto kustannusten minimoinneissa. Silti auto ylläpitokustannuksineen vie kuitenkin lähes 1/3 kuukausittaisesta palkastani. Minä kun tienaan käteen noin 1400e kuussa. Olematon veroprosentti välimatkan vuoksi ei hyödytä mitään, kun peruspalkka on mitä on. Auto vie reilu 400e/kk, minulla jää tonni elämiseen. Asumiskustannukset n. 700e/kk. En tilaa mitään ylimääräistä.

Minulla loppuu kohta varallisuus, millä käydä kokoaikaisessa työssä. Olen jo vuosia etsinyt parempipalkkaista työtä tai yrittänyt saada edes palkankorotusta vedoten lisäkoulutuksiin ja milloin mihinkin, mutta neljä vuotta olen tässä nykyisessä työssä jo ollut eikä mikään ole palkan suhteen muuttunut. Katsotaan, yrityksen tilanne vähän huono jne.

Jos tuollaiset kaavaillut progressiiviset korotukset tulee, ei minulla ole vaihtoehtoja oikeasti. Kukaan ei muuta vuokralle pieneen pitäjään maalle, eikä minulla ole varaa kämppää ottaa työssäkäyntikaupungistani. Eikä minulla ole varaa enää autoon.

Ihan utopista p askaa, sanon minä.

Vierailija
125/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidatko lasten kyyditsemisetkin leasing-autolla, vai kulkevatko he harrastuksiin, kavereille jne. metrolla? Myös ilta-aikaan?

Itse en ainakaan tyttölasten kulkemista laskisi metrdon varaan, vaan kuljettaisin autolla siihen asti että ikä riittäisi mönkijään tai mopoautoon.

Vierailija
126/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tulla persuille 51% jytky 2023. Kansa ei enää äänestä vihervasemmistoa ja kokkareita valtaan tämän jälkeen.

Silläpä Kokoomusta nyt kiinnostaakin yhteistyö persujen kanssa. "Hei Persu, ajetaampa noi CityVihreät pois jytkyllä, ei niiden kanssa onnistu yhteistyö, tiiäthän sä. Ja Keskusta, aijaijai, oon niin samaa mieltä Persu hei sun kanssa, että se ei ole enää mikään maalaisten puolue. Se ois hyvä aluevaltaus Persu hei meille molemmilla - maaseutu!" Persu vain hymähtää Halla-ahomaiseen tapaan ja Kokoomusta jännittää mitä tuleman pitää.  :D

Vierailija
127/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus tykkää keksiä kaikenlaisia asioita yksityisautoilun rajoittamiseksi, mutta mitään kunnollisia vaihtoehtoja he eivät omalle autolle kuitenkaan tarjoa.

Lopettaisin heti autoilun, jos joku keksisi tilalle sellaisen vaihtoehtoisen kulkutavan jossa ei tarvitse kohdata oman kotitalouden ulkopuolisia ihmisiä, jolla pääsee lyhintä mahdollista reittiä paikasta toiseen juuri silloin kun se minulle sopii, jolla voi kulkea huonollakin säällä palelematta ja kastumatta, jossa voi kuljettaa tavaroita ja joka ei maksaisi autoilua enempää. Valitettavasti sellaista ei ole vielä keksitty.

Vierailija
128/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi aina voi jättäytyä työttömäksi. Pienestä palkasta kun vähennetään polttoainekulut, eväät, vaatetus ja erityisesti kallis aika, saman saa käteen kuin työskennellessä, paitsi ajassa ja elämänlaadussa voittaa. Tuumasta toimeen heti kun tämä tulee voimaan.

Vierailija
129/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienehköllä paikkakunnalla jossa kuntaliitosten myötä pinta-ala on suuri. Töissä olen käynyt aina, vakityö mutta työpisteeni vaihtelee samalla työnantajalla. Nyt työmatkani on 8km, lyhyin matka ikinä. Toisinaan käyn töissä 16km päässä ja toisinaan 20km päässä. Lasten päiväkoti ja koulu löytyy sentään 2km päästä. Julkisia ei kulje niin että töihin pääsisin yhteenkään näistä paikoista. Miehellä vakityö 14km päässä, sama juttu, ei julkisia.

Kertokaa miten hoitoalan palkoilla ostan ensinnäkään sähköautoa, niitä tarvittaisiin kaksi meidän perheeseen. Tai toisekseen, mikä on vaihtoehto kun autoa ei ole enää varaa pitää?

Vierailija
130/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoi mitä maksoi, ajan omalla autolla. Se mitä joudun siitä lisää pulittamaan, on poissa sitten kaikesta muusta kulutuksesta. Lopputulema on, että valtion kassaan ei tule lisää rahaa.

Vierailija
131/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisin vaihtoehto on, että vety tulee olemaan autojen pääsääntöinen käyttövoima 2040-luvulta eteenpäin. Parhaillaan ratkotaan sitä ongelmaa, kuinka vedyn tuottamiseen vaadittavan sähkön kulutus saadaan alaspäin. Kun se on ratkaistu, vety tulee ulos voittajana ympäristön, hinnan ja käyttövoiman kannalta parhaana vaihtoehtona. Myös auton valmistajille tämä on helppo ratkaisu. Vedyn hinta on myös silloin halvin vaihtoehto kuluttajalle.

Seuraavat 20v mennään tälläisessä välimallissa, jossa on tarjolla vähän kaikkea.

Vierailija
132/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi työssäkäyvää. Ollaan jo vuosi suunniteltu perheen perustamista, ja sen pitäisi olla iloinen asia. Mutta kyllä nämä Marinin ja Ohisalon tekemiset vievät työhalut ja elämänilon. Olen aina juonut alkoholia harvoin ja silloinkin aina iloon. Nyt jos nämä vievät nämä päätökset pitkään päätyyn, aion harkita juomista suruun.

Vierailija
133/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisin vaihtoehto on, että vety tulee olemaan autojen pääsääntöinen käyttövoima 2040-luvulta eteenpäin. Parhaillaan ratkotaan sitä ongelmaa, kuinka vedyn tuottamiseen vaadittavan sähkön kulutus saadaan alaspäin. Kun se on ratkaistu, vety tulee ulos voittajana ympäristön, hinnan ja käyttövoiman kannalta parhaana vaihtoehtona. Myös auton valmistajille tämä on helppo ratkaisu. Vedyn hinta on myös silloin halvin vaihtoehto kuluttajalle.

Seuraavat 20v mennään tälläisessä välimallissa, jossa on tarjolla vähän kaikkea.

Uuden auton ostaja on tosiaan huuli pyöreänä nyt. Mikä olisi paras vaihtoehto hänen kannaltaan?

Maailmalla kyllä voimistuu se ajatus, että vety voisi kokonaisuuden kannalta olla kaikkein paras vaihtoehto.

Vierailija
134/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau.

Mieheni vaihtoi juuri työpaikkaa, yhtenä syynä se, että bensaan kuluisi vähemmän rahaa. Tekee matalapalkka-alan töitä, eli ei mitenkään rikastu töissäkäynnillä, mutta jos bensan hinta nousee noin paljon, lienee parasta hänenkin vaan jäädä jatkossa kotiin räkimään kattoon. Pienellä palkalla ei makseta isoja bensalaskuja, mutta töihin on vaikea kulkea ilman autoakaan- mitä muita vaihtoehtoja käytännössä siis jää, kuin kotiin jääminen? 

Sama juttu. Ei minulla ole sitten varaa käydä töissä, eikä sen puoleen mitään vaihtoehtoa millä kulkisi. Eikä varmaan pätkätöiden takia voida muuttaa montaa kertaa vuodessa vain siksi että työpaikka olisi pyöräilymatkan päässä.

Vierailija
135/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksi työssäkäyvää. Ollaan jo vuosi suunniteltu perheen perustamista, ja sen pitäisi olla iloinen asia. Mutta kyllä nämä Marinin ja Ohisalon tekemiset vievät työhalut ja elämänilon. Olen aina juonut alkoholia harvoin ja silloinkin aina iloon. Nyt jos nämä vievät nämä päätökset pitkään päätyyn, aion harkita juomista suruun.

Vähän samat fiilikset täällä, tosin olen sinkku. Aion muuttaa Espanjaan ja perustaa perheen siellä, koska Espanjassa työssäkäyviä ja perheellisiä arvostetaan.

Mutta Suomessa jos teet työtä, niin niskaasi kaadetaan veroja verojen perään ja jopa töihin kulkemisesta yritetään nyhtää rahaa valtion kassaan.

Vierailija
136/136 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on matkalla kohti tuhoa, poliitikot tuhoaa suomalaisten elämän ja itse kahmivat itselleen kaiken minkä kerkiävät, maanpetturit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän