Mitä hyötyä lasten hankkimisesta on?
Kerro vaikka kolme mielestäsi keskeisintä hyötyä, niin lapsettomat voivat arvioida niitä. Perustella saa, jos haluaa. Hyöty ymmärretään tässä lisäarvoksi, jota lapsi tuottaa vanhemman elämään.
Vänkääminen itse kysymyksestä ei ole sallittua. Jos et osaa vastata, älä kirjoita tähän ketjuun mitään, kiitos.
Kommentit (15)
Kasvat ihmisenä, koska joudut välillä olemaan epäitsekäs, tuntemaan tuskaa, vihaa ja rakkautta. Tyytyväisimmät vanhukset ovat niitä, joilla on joko laaja eri-ikäisten ystäväpiiri (ettei kaikki kaverit ole muistisairaita tai kuolleita) tai on hyvät välit omiin lapsiin.
Aika 70 vuotiaasta 90 vuotiaaksi on aika pitkä, jos olet yksin. Puolison varaan ei kannata vanhuuden aikaa laittaa.
Sosiaalinen hyväksyntä: Kulttuurissamme odotetaan, että lapsia hankitaan. Hankkimalla tasan kaksi lasta noudattaa normia ja välttyy muiden kummasteluilta. Lapsia hankkinut otetaan myös joissakin piireissä vakavammin kuin lapseton. Jos jää ystäväpiirinsä ainoaksi lapsettomaksi, voi huomata joutuvansa ikään kuin ulkokehälle.
1. Saat läheisen perheenjäsenen jonka seurasta nautit loppuikäsi
2. Saat mahdollisesti joskus lapsenlapsia
3. Saat kokemuksia, muistoja, rakkautta
1. Opit, mitä on rakastaa ehdoitta ja niitä hyötyjä ajattelematta
2. Saat elää lapsuuden toisen kerran; saat leikkiä, ihmetellä, oppia, muistaa miten paljon maailmassa on ihmeellisiä asioita
3. Saat antaa rakkautta, hellyyttä, ihailua, iloa, hyväksyntää, kehuja, kiitosta, elämänviisautta, kodin ja sylin lämpöä, turvaa...ja kaikkea tätä saat myös itse.
Tätä luetteloa voisin jatkaa vaikka kuinka pitkästi. Äidin ja lapsen suhde vain on jotain niin ainutlaatuista, en sitä itsekään ymmärtänyt, ennenkuin sain oman lapsen.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 08:24"]
3. Saat kokemuksia, muistoja, rakkautta
[/quote]
Lisätään vielä, että erityisesti kiinnostaa kuulla sellaisia hyötyjä, joita on vaikea tai mahdoton saada mitenkään muuten kuin lapsia hankkimalla. -ap
Saa breikin työelämästä (ja etenkin stressaavasta jatkuvasta uuden pätkätyön hakemisesta!) sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla. Pätkätyöläisenä mihinkään vuorotteluvapaaseen tai opintovapaisiin ei ole mahdollisuutta.
Ensimmäistä kertaa elämässäni tiedän, mitä teen parin vuoden kuluttua ja missä olen (kotona), eli pystyn suunnittelemaan elämääni paria kuukautta pidemmälle.
Lasta (ei ole vielä syntynyt) kohtaan tuntee kuulemma valtavaa rakkautta ja se tuo elämään merkitystä ihan eri tavalla kuin mikään muu.
Yhteys omaan perheeseen ja sukuun on tiivistynyt jo nyt raskausaikana.
Ikisinkkuna olin ikuinen ulkopuolinen parisuhdeorientoituneessa ympäristössä. Lapsen myötä mut hyväksytään paremmin perheellisten elämänpiireihin, pystyn osallistumaan naisten kahvipöytäkeskusteluihin ja ihmiset tuntuvat ottavan mut jo nyt vakavammin, vaikkei sitä miestä ole vieläkään.
Mun elämä on ollut vuosia aika tylsää ja jutut, joita olen tehnyt, alkaa olla jo turhan nähtyjä. Lapsi tuo ainakin vaihtelua ja uusia ulottuvuuksia arkeen, eikä silti tarvitse poistua kotoa.
Saattaa saada uusia ystäviä hiekkalaatikolta ja kerhoista.
Vaunujen kanssa pääsee bussissa ilmaiseksi.
Tuntuisi turhalta rumentua ja rupsahtaa vain iän myötä. Tuntuu jotenkin mielekkäämmältä, että tisseistäni tulee lerpat, koska mietin vauvaa, kuin vain siksi että olen tullut vanhaksi.
No, se rakkaus lasta kohtaan lienee lähes ainoa, mutta kaiken kattava syy hankkia lapsi. Minusta myös ihanaa elää lapsuutta kakkoskierroksella niin hyvässä ja huonossa. Uuden uhmisen kasvua ja kehitystä on kiehtovaa seurata näin läheltä.
6 jatkaa:
Täällä ei saa aikoja terveyskeskukseen. Neuvolan kautta oon raskauden myötä saanut vihdoin hoitoa moniin raskauteen liittymättömiinkin vaivoihin, päässyt mm. kilpirauhaskokeisiin ja saanut risat hampaani palkattua.
Mahdollisuus saada kaupungilta vihdoin hyvä mutta edullinen vuokra-asunto. Lapsettomana jonottaisin turhaan vielä vuosienkin päästä.
Monia samoja etuja kuin lemmikeistä. Rakkaus, söpöys, hoiva, hellyys, pääsee seuraamaan kehitystä ja näkee kasvatustyönsä tulokset, kotona aina seuraa ja vipinää. Mutta lapsi todennäköisesti elää pidempään kuin minä enkä joudu kokemaan kuolemansa aiheuttamaa surua tai tekemään päätöksiä koskien hänen elämänsä jatkumista.
LAPSET EIVÄT OLE HYÖDYKKEITÄ. YHTÄ HYVIN VOIT KYSYÄ MITÄ HYÖTYÄ ON ELÄMÄSTÄ.
Jos hyöty ymmärretään tässä lasten tuottamaksi lisäarvoksi vanhempien elämään, niin mun elämään lapsi on tuonut onnellisuutta ja mielekkyyttä. Olin ilmeisen valmis siirtymään elämäntilanteesta toiseen.
Hm... ehkä:
1. Äitiyslomat ja vauva-aika; saa olla kotona ja toteuttaa itseään eikä tarvi raahautua oravanpyörässä.
2. Kun olen vanha ja vihannes, joku ehkä tukee ja auttaa kun en osaa käyttää uusinta android-sovellusta. Toimittaa minut vanhainkotiin, kun alan kävellä alastomana kaupungin kaduilla. Kuskaa minut lääkäriin.
3. Voin soittaa jollekulle, jos olen yksinäinen (oletan tässä että vanhana olen leski).
En ole erityisen lapsirakas. Sukulais- ja kummilapset ovat minulle toki rakkaita, mutta heidänkään seuraa en vain rajattomasti jaksa. Lasten aiheuttama sotku ja meteli ahdistavat. Nyt olen itse raskaana ja olen ihmeissäni; miksi olen näin innoissani asiasta? Lienee biologiaa ;) Nyt pitää vain asennoitua sietämään epäjärjestystä. Alkuperäiseen kysymykseen kommentoidakseni; en usko "hyötyväni" tulevasta mitenkään, mutta toivon, että henkisellä tasolla saan äitiydestä paljon ja löydän jotain uutta itsestäni ja kumppanistanikin.
Kiitos paljon vastauksista! Antaa tulla lisää vain. Kutosella tosi kattava lista. -ap
Nosto.