Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työkkärin työkokeilut ym. mielestäsi orjatyötä?

Vierailija
11.05.2014 |

Siis ne joiden aikana saa normaalit työttömyystuet ja 9 euron kulukorvauksen/päivä päälle, mutta ei palkkaa?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjatyövoimaa, jotka vie oikeat työpaikat

Vierailija
2/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Saattaa usein olla orjatyötä mutta ei suinkaan aina. Omalla kohdallani en kokenut orjatyöksi kun kävin työttömäksi jäätyäni kokeilemassa uutta alaa pari kuukautta työkokeilun kautta. Ilman tuota tuskin olisin lähtenyt koulun penkille. Työkokeilussa näin vähän mitä työ tulisi olemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:41"]

[/quote]

Millä perusteella vie työpaikat? Käsittääkseni työkkärin kautta tullut harjoittelija ei ole asemassa, jossa voisi korvata "oikean" työntekijän. Ei voi jäädä esimerkiksi yksin töihin.

Vierailija
4/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:52"]

[/quote]

Millä perusteella vie työpaikat? Käsittääkseni työkkärin kautta tullut harjoittelija ei ole asemassa, jossa voisi korvata "oikean" työntekijän. Ei voi jäädä esimerkiksi yksin töihin.

[/quote]

Mä kyllä jouduin jäämään yksi toihin: avasin firman ja suljin sen vuorolistan mukaisesti...

Sain muuten tuolla kirjallisen varoituksen kun en muka ollut tehnyt vaadittavia töitä työvuoron aikana. Ja olin siis YKSIN töissä tuolloin....

Eipä työkkäri sanonut mitään  kun ihmettelin tuota hommaa; että olin vastuullisesti TÖISSÄ vaikka en olis saanut olla ns. vastuussa ja ihan ilman palkkaa...

Vierailija
5/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

En tiedä mikä yleinen käytäntö mutta minä ainakin olin sen pari kuukautta oikean työntekijän kanssa. En työskennellyt yksin. Saamistasi alapeukuista päätellen ei yleinen käytäntö.

Vierailija
6/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mut myös korvattiin. Eli siis yrittäjän olisi pitänyt palkata henkilö mutta kun ei halunnut niin otti minut työkkärin kautta harjotteluun. Siellä sitten puljua pyörittelin viikonloppuisin yksin.

Vierailija
7/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelut on poistettu. Nyt jäljellä vain työkokeilu. Työkokeiluun ei ketään pakoteta vaan siitä neuvotellaan asiakkaan kanssa. Yleensä asiakkaat haluavat sitä, koska se edistää asiakkaan tilannetta (syynä kuntoutus,  ammatinvalinta tai työhön paluu).

Vierailija
8/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Niissä paikoissa missä itse olen ollut,niin olen ollut työntekijän asemassa,minä vain en saanut palkkaa.

Eräässä vanhusten laitoksessa hoidin lähäreiden hommia,ilman ammattitaitoa.

Koulussa olin koulunkäyntiavustajana jne..

Vierailija
9/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän paikkakunnalla kyllä vie ns.oikeat työt. Monet pienyrittäjät käyttävät ilmaista työvoimaa vuosikausia. Aina uudet tilalle. Alussa luvataan mahdollinen työllistyminen jakson jälkeen,mutta ei.

en ymmärrä,miksi työntekijöille (esim minulle) sanottiin,ettei kaikkea kannata käyttää kerralla,oisko ollut joku kuukausimäärä tietyssä ajassa kun on oikeus mennä 9e töihin.

Kuitenkaan samoja rajoituksia ei ole työnantajille,siksi kyllä,ne vievät työpaikat.

Vierailija
10/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:06"]

Harjoittelut on poistettu. Nyt jäljellä vain työkokeilu. Työkokeiluun ei ketään pakoteta vaan siitä neuvotellaan asiakkaan kanssa. Yleensä asiakkaat haluavat sitä, koska se edistää asiakkaan tilannetta (syynä kuntoutus,  ammatinvalinta tai työhön paluu).

[/quote]

Millä tavalla työkokeilu ja harjoittelu eroavat toisistaan, muuten kuin nimeltään?

Vierailija
11/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:06"]

[/quote]

Millä tavalla työkokeilu ja harjoittelu eroavat toisistaan, muuten kuin nimeltään?

[/quote]

Työkokeilussa tehdään työkokeilusopimus, johon kirjataan kokeilun tavoite, esim. ammatinvalinnan pohtiminen tms. Kokeilijalle nimetään ohjaaja, joka on vastuussa kokeilijasta. Hänen tulee antaa palaute TE-toimistolle kokeiluajasta - eikä se ole mikään sellainen, että ei osaa sitä tai tätä vaan nimenomaan sellainen, missä joutuu kertomaan, mitä kokeilija on tehnyt ja miksi, miten se on tukenut tavoitetta ja miten siinä on yhdessä onnistuttu (jos ei esim, ole oppinut kassajärjestelmää, millä tavoin on opastettu lisää).

Jokaisella työkokeilijalla on oma virkailija TE-toimistossa. Häneen voi ottaa yhteyttä, jos joutuu työskentelemään yksin ja ottamaan työntekijän paikan.

Vierailija
12/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

paperilla on useita eroavaisuuksia, käytännössä vaihtelee suuresti paikkakunnittain.

googleta jos kiinnostaa syvempää riipasta.

itellä tuet on n. 1000e kuussa eli as, sossunrahat + sähkölasku.

olisin saanut huikeat 1168e jos olisin omalla autolla käynyt n.40 km päässä leikkimässä 6 tuntia päivässä. kun valtio on tänä vuonna päättänyt säästää ja onkin nokkelana ottanut kilometrikorvaukset pois. bensoihin olisi n. 250e menny kuussa + ruuat. toisin sanoen kotona makoilulla saa 200e ENEMPI mitä noissa vitun rottaluukuissa!

Vierailija
13/50 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aikoinaan mainitussa orjatyössä ja harjoittelujakson päätteeksi minut palkattiin vakkariksi. Olen ollut vakkarina jo lähes 12 vuotta. Harjoitteluaikana jouduin tekemään oikeita töitä ja olemaan välillä yksinkin. Siinähän näytin taitoni ja minuun oltiin tyytyväisiä.

Samalla työkkärin kurssilla eräs kertoi, että hän oli eräässä valtakunnallisessa ravintolaketjussa harjoittelijana hoitamassa laskutusta. Ko. firma kuulemma pyörittää laskutuksensa harjoittelijoilla. Kun yksi lähtee, otetaan toinen tilalle. Perehdytys vie tunnin.

Vierailija
14/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:03"]

Joo, mut myös korvattiin. Eli siis yrittäjän olisi pitänyt palkata henkilö mutta kun ei halunnut niin otti minut työkkärin kautta harjotteluun. Siellä sitten puljua pyörittelin viikonloppuisin yksin.

[/quote]eihän harjottelija saa olla viikonloppusin töissä :O päivärahaa ei saa niiltä päiviltä... Mä olisin ihan mielelläni mennyt työkokeiluun työkkärin kautta, mut kyn nykyään se on niin, et jos on ammatti niin ei saa mennä harjottelijaks... ellei sit ole alanvaihto mielessä :D

Vierailija
15/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.
Onneksi aikanaan pomo tajusi ottaa edes vajaakykyisen työkokeilijan töihin, kokeilijalla loppui kunto, mutta pomo tajusi, että on sen yhden (puolikkaan) tekijän vaje ja palkkasi oikean työntekijän.

Vierailija
16/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:57"]

[/quote]

[/quote]

Mä kyllä jouduin jäämään yksi toihin: avasin firman ja suljin sen vuorolistan mukaisesti...

Sain muuten tuolla kirjallisen varoituksen kun en muka ollut tehnyt vaadittavia töitä työvuoron aikana. Ja olin siis YKSIN töissä tuolloin....

Eipä työkkäri sanonut mitään  kun ihmettelin tuota hommaa; että olin vastuullisesti TÖISSÄ vaikka en olis saanut olla ns. vastuussa ja ihan ilman palkkaa...

[/quote]

Kai tajusit sanoa työnantajalle, että varoituksella ei ole mitäänmerkitystä, koska et ole työsuhteessa!

Miksi ette lue niitä papereita, jotka työkokeilusta tehdään? Yksin ei saa olla töissä (ko. tilanteessa lappu luukulle ja puoti kiinni, ette te ole työntekijän vastuussa ko. tilanteessa) eikä edes vuorolistalla muuta kuin ylimääräisenä. Kokeilussa kokeillaan työtä ja koska tahansa saa sanoa, että kiitos ei, tuota en tee (jos menee ravintola-alaa harjoittelemaan ja laitetaan siivoamaan joka päivä vessoja, niin voi aina vedota kokeilusopimukseen).

Meillä on kokeilijoille 4 vko perusohjelma eli päiväkohtaisesti katsottu, mitä kulloinkin tekee. Aina toisen parina.

Vierailija
17/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:03"]

[/quote]eihän harjottelija saa olla viikonloppusin töissä :O päivärahaa ei saa niiltä päiviltä... Mä olisin ihan mielelläni mennyt työkokeiluun työkkärin kautta, mut kyn nykyään se on niin, et jos on ammatti niin ei saa mennä harjottelijaks... ellei sit ole alanvaihto mielessä :D

[/quote]

Saa olla viikonloppuna, koska tukea saa 5 päivänä viikossa, ei välttämättä vain arkipäivistä.

Vierailija
18/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat orjatyötä, jos joku näistä hyötyy ja eivät edistä työllistämistä ihan oikeisiin palkkatöihin.

Vierailija
19/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:37"]

Siis ne joiden aikana saa normaalit työttömyystuet ja 9 euron kulukorvauksen/päivä päälle, mutta ei palkkaa?

[/quote]

No tottakai ne ovat. Moniko täällä kirjoittelevista suostuisi tekemään omia töitään 9e/päivä palkalla?

Vierailija
20/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun kohdallani ainakaan. Mulla olisi ollut 3kk karenssi en takia, että mulla ei ole ammattia eikä riittävää työkokemusta. Koska pääsin työkokeiluun olinkin oikeutettu työttömyystukeen eikä tarvinnut olla rahaton 3kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi