Jos saa töistä potkut, kuinka pitkä karenssi tulee
Tarkoitan lähinnä että jos saa potkut esim. koeajalla sopimattomuuden takia (en mene nyt yksityiskohtiin), tuleeko siitä pitkä karenssi? Kannattaako lähteä itse vai tulla irtisanotuksi?
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:58"]
Käytännössä jos kyse on koeajan purusta, niin työnantajan pitäisi voida selittää yksiselitteisesti, että irtisanominen ei johdu omasta toiminnastasi (esim. töistä myöhästely jne.) vaan ominaisuuksistasi. Kuten vaikka, että töissä pitäisi osata asia x, jota et osaa ja se kävi ilmi vasta työsuhteen alettua. Muuten tulee karenssia.
[/quote]Työntantajan irtisanoessa karenssi on 7 päivää. Ja jos meinataan laittaa pidempi karenssi niin se on niin päin että irtisanomisen tai purun pitää sitten selvästi olla työntekijän syytä.
Huomioikaa, että KOEAJALLA tapahtunut työsuhteen päättyminen on IHAN ERI JUTTU kuin työsuhteen päättyminen ns. normaalissa työsuhteessa, kun ei ole enää koeaikaa.
"Työsopimusta solmittaessa voidaan sopia erityisestä koeajasta. Koeajan kuluessa, siis työsuhteen alkamisen jälkeen niin työnantaja kuin työntekijäkin voivat purkaa työsopimuksen päättymään heti. Koeaikapurun jälkeen ei siis noudatetairtisanomisaikoja. "
Työsopimuksen purkaminen koeaikana
Koeajaksi tehty työsopimus voidaan päättää ilman irtisanomis- tai purkamisperusteita. Työsuhteen päättäminen koeaikana ei edellytä irtisanomisajan noudattamista. Työsuhde päättyy välittömästi samana päivänä, jolloin joko työnantaja tai työntekijä ilmoittaa käyttävänsä koeaikaehtoa työsuhteen päättämisperusteena.
Sallittu työsopimuksen purkamisen syy koeaikana on esimerkiksi työntekijän henkilöön tai hänen työsuoritukseensa liittyvä sellainen syy, jonka vuoksi työntekijän työsuoritus ei vastaa työnantajan sille oikeutetusti asettamia edellytyksiä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:23"]
Tarkoitan lähinnä että jos saa potkut esim. koeajalla sopimattomuuden takia (en mene nyt yksityiskohtiin), tuleeko siitä pitkä karenssi? Kannattaako lähteä itse vai tulla irtisanotuksi?
[/quote]
jos sat potkut ei tuu mitään mutta jos ite haluat irtisanoutua saat 2kk jollonka sossu elättää sen aikaa. muista että ukkos saa kans rahaa eli kannattaa muuttaa osote postirestanteen siksi aikaa että karenssi on loppunu.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:23"]
[/quote]
Työsuhteen purku koeajalla tai työntekijästä johtuvasta syystä johtaa pääsäännön mukaan aina 90 päivän karenssiin. Karenssilta voi välttyä, kun todisteellisesti riitauttaa purkuperusteen. Jos luopuu kanteen ajamisesta tai häviää riita-asian oikeudessa, karenssi asetetaan jälkikäteen ja mahdollisesti liikaa maksetut päivärahat peritään takaisin kassalle.
3 kk karenssi napsahtaa, kumpi tahansa sen purkaa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:13"]Työsopimuksen purkaminen koeaikana
Koeajaksi tehty työsopimus voidaan päättää ilman irtisanomis- tai purkamisperusteita. Työsuhteen päättäminen koeaikana ei edellytä irtisanomisajan noudattamista. Työsuhde päättyy välittömästi samana päivänä, jolloin joko työnantaja tai työntekijä ilmoittaa käyttävänsä koeaikaehtoa työsuhteen päättämisperusteena.
Sallittu työsopimuksen purkamisen syy koeaikana on esimerkiksi työntekijän henkilöön tai hänen työsuoritukseensa liittyvä sellainen syy, jonka vuoksi työntekijän työsuoritus ei vastaa työnantajan sille oikeutetusti asettamia edellytyksiä.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Jos KOEAIKANA työnantaja heivaa sut pihalle (= työsuhde puretaan koeaikana), sulle tulee 3 kk karenssi työkkäristä.
Jos NORMAALISSA työsuhteessa sut heivataan pihalle (=saat potkut), et saa karenssia. (Ellet ole itse aiheuttanut irtisanomistasi, kuten tullut kännissä töihin.)
Irtisanoin juuri yhden työntekijän johtuen hänen omasta toiminnastaan ja siitä tuli 3 kuukauden karenssi. Ikävää, mutta toisaalta mahdollisuuksia oli annettu jo aika monta.
Kiitos, olisin itse voinut sanoa itselleni, että KVG. Siellähän se oli ihan selvästi sanottu.
Eihän siitä voi tulla karenssia jos saa potkut, muutama päivä omavastuu aikaa ja sitten saa työttömyyskorvausta, nykyään on jopa niin että lomarahoja joita saa lopputilissä ei laiteta työttömyysajan alkuun lomapäiviksi.
Jos itse irtisanoutuu niin karenssi on keskimäärin 3kk, voi olla enemmänkin tai jopa vähemmän jos on hyvä syy.
Saahan.
"
Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssi on 90 päivää.
Pätevänä syynä työstä eroamiseen pidetään työsopimuslain mukaisia perusteita, kuten palkanmaksun laiminlyöntiä ja työturvallisuuden vaarantamista. Yritä kuitenkin ensin ratkaista ristiriidat esimerkiksi ammattiliiton tai työsuojeluviranomaisten välityksellä.
Itse aiheutettu työsuhteen päättyminen on kyseessä myös silloin, kun työnantaja päättää työsuhteesi moitittavan menettelysi johdosta."
Fakta tietoa tältä päivältä tänään koettuna.
Kyllä jos itse lopetat koe aikana tai aiheutat purun karenssi tulee.
Edes yhteinen päätös työnantajan kanssa ei käy.
Varmin tapa on saada työnantajan itse purkamaan koska et syystä tai toisesta sovellu työhön.
Työkkäri soittaa perään joten omilla teoillaan ei purkua saa tehdä.
Jos veemäinen työnantaja on niin voi sanoa sinun itse pyytäneen jolloin pam karenssi myös.
Asia pitää esittää työnantajalle heidän edun mukaisena olla pitämättä sinua vaan purkamalla itse.
Itsellä jakelutyön purku tänään.
Yhdessä sovimme etten sovi työhön terveydellisistä syistä > huonot polvet.
Kerroin karennsista ja etten itse siksi aio purkua tehdä vaan jään töihin joten on heidän edunmukaista purkaa itse ettei tarvitse sairaslomalaista pitää.
Lisäksi sain työterveydestä lääkärin lausunnon että hän katsoo minun soveltuvan työhön huonosti.
Tämä todisteena työnantajalle ja työkkärille etten tosiaan itse tätä keksi päästääkseni pois vaan kyse on terveydestä jolle en voi mitään.
4kk koeajan päättymisen jälkeisessä työhön otto tarkistuksessa olisi sama tuomio tullut joten työnantaja arvosti etten sitä 4 kk saikkeile toistuvasti vaan nyt hoidin.
Lyhyesti paras tapa välttää karenssi ja saada purku on todeta ettet sovellu työhön sinusta riipoumattomista syistä työnantajan kanssa ja pyytää heitä purkamaan.
Ei saa soveltaa etten vain tykkää yms
Selitä miksi et itse tule purkua tekemään joten pyydät heitä päästämään pois työntekijä joka olisi sairaslomalla jatkuvasti.
Toivottavasti tästä oli apua jollekkin.
VASTAA LAINAA Ilmoita asiattomaksi
Öååylös0alas0
En saanut karenssia, tosin oli mennyt äänestykseen toimikunnassa ja tästä on useampi vuosi aikaa. Kyllä, sain kuulla, että äänestettiin, kun tuttu vähän lipsautti, oli työkkärissä töissä. Purettiin koeajalla siksi, etten ollut pätevä. Tosiasiassa hoidin hommani, mutta olin varmaan väärää sukupuolta ja pikkupomo halusi miehen, joten pistettiin sellaisiin hommiin, joita ei alunperin edes kuulunut ja sitten sanottiin irti, kun en osannut tehdä niitä itsenäisesti. Minulla ei siis ollut noihin hommiin koulutusta eikä kokemusta. Aika kamala työpaikka se oli muutenkin.
Ei karenssia tule, jos ei ITSE aiheuta työsuhteen päättymistä.
Tämä pätee niin koeaikaan kuin muuhunkin irtisanomiseen.
Tiedättehän, että myös karenssin voi "riitauttaa" eli vaatia oikaisua. Jos joku saa karenssin siitä syystä, että TYÖANTAJA on purkanut työsopimuksen TYÖNTEKIJÄSTÄ RIIPPUMATTOMASTA SYYSTÄ, ei karenssia tule.
Se 7 päivää työttömyyden alussa on OMAVAstuu, EI KARENSSI.
Nostin tämän siksi, että nämäkin asiat ovat saattaneet muuttua, koska kaikkihan on pyöritetty ympäri.
Itselläni tilanne, että olen palkkatukityöllistettynä, velvoitetyöllisenä ikäni vuoksi. Olen ollut nyt kuukauden.
Liityin alan liittoon. Heti alussa työtoveri alkoi kiusata, huutaa ja kieltäytyi vastaamasta kysymyksiini yms. Tein ilmoituksen esimiehelle. Oli palaveri, jossa ilmeni että kaikki olikin omaa mielikuvitustani ... siitä lähtien tulojani ja menojani kytätään (en feikkaa), ohjeita muutellaan, osa muustakin henkilökunnasta on kääntynyt minua vastaan. Haistan savunhajun kyllä. Pomo ottaa puhutteluun milloin mistäkin syystä. Tänään viimeksi sain kuulla, että koko työyhteisö kärsii siitä, että ratkaisen oma-alotteisesti pulmia enkä kysele koko aikaa (kysely koettiin siis häiriöksi aiemmin). Minun tulisi kuulemma oppia nöyryyttä (olen lähes 60-vuotias). En ole todellakaan ylpeä, mutta ajattelin mieluiten omilla aivoillani enkä ole kieltäytynyt mistään työstä. Kapasiteettiini mahtuisi paljon enemmänkin. Joidenkin kanssa olimme ihan hyvissä väleissä, mutta nyt tilanne on taas toinen.
Työyhteisö pomoineen kaikkineen kääntyi minua vastaan. Jäljellä olisi vielä 8 kk töitä ja todella haistan tämän savustukseksi.
Olen tehnyt tunnollisesti töitä, mutta kaikki mitä teen tai sanon, onkin jotenkin väärin. En kysy silloin kun pitää kysyä ja kysyn väärässä tilanteessa. En osaa mitenkään miellyttää siis. Tänään kysyin esimieheltä että pitääkö minun kysyä silloinkin kun jo tiedän vastauksen (siis ilman vinoilua). Lopoun aikaa ,nyökkäilin vain, kun minua ripitettiin.
Haetaan tilaisuutta siihen, että suuttuisin ja sanoisin jotain harkitsematonta, jolloin fudut olisivat selvät.
Istun paikallani ja teen töitä ohjeiden mukaan, mutta siis väärin.
Kun - ja sanon kun eikä jos - koeaikapurku (pitää tapahtua 3 kuukauden sisään) tulee, porukkaan sopimattomuuden vuoksi, saanko kuinkakin pitkän karenssin? Tarkoitukseni oli yrittää päästä pitkän työttömyyden jälkeen edes vähäksi aikaa ansiosidonnaiselle, mutta se ei tule onnistumaan nyt, vaan joudun takaisin työkkärirahoille.
Vanha ketju mutta jos näet tämän niin miten sinun kävi?
Jos itse lähtee, tulee aina karenssi, koska on itse aiheuttanut työttömyyden. Potkuista tulee vain siinä tapauksessa, että on itse aiheuttanut ne, olipa sitten kyse koeaikapurusta tai irtisanomisesta.
Tietenkin on pyydettävä tarvittaessa työnantajalta todistus siitä, että ei ole itse aiheuttanut omalla toiminnallaan potkuja, jos karenssi uhkaa.
Käytännössä jos kyse on koeajan purusta, niin työnantajan pitäisi voida selittää yksiselitteisesti, että irtisanominen ei johdu omasta toiminnastasi (esim. töistä myöhästely jne.) vaan ominaisuuksistasi. Kuten vaikka, että töissä pitäisi osata asia x, jota et osaa ja se kävi ilmi vasta työsuhteen alettua. Muuten tulee karenssia.