Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä oli rahaa tilillä ja varallisuutta saadessanne lapsen?

Vierailija
11.05.2014 |

Tahdottaisiin pikapuoliiin 2-3 vuoden sisällä lapsi/ oma perhe, mutta pelottaa ollaanko liian vähävaraisia? :( Tämä Suomi ja pääkaupunkiseutu on niin kallis elää.

Asuttu pari vuotta kivassa omistuskaksiossa n. 50neliötä ja tätä makseltu. Säästöjä on (vain) jokunen tonni. Tulot kuitenkin hyvät ja vakituiset työt nyt molemmilla.

Paljonko suurinpiirtein vauvan ensitarvikkeisiin menee rahaa? SItä myöten ne eivät riitä, vaan pitäisi olla pian isompi asunto ja auto, ja niihin ei ole varaa, vaan päin vastoin, äitiyslomalla nämäkin tulot tipahtavat entisestään. :(

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yhden kuukauden palkka. Miehellä about sama. Asunto-osakkeina (jossa emme itse asuneet) oli sen verran, että se tuotti nettona minulle joka kuukausi noin 400 euroa puhtaana käteen. Sen jälkeen mies jäi työttömäksi. Ilman tuota kämppää olisi ollut vaikea selviytyä. Nytkin on kohtalaisen vaikeaa. Mutta en valita. Ikinä en miettinyt rahaa lapsia hankkiessani.

Vierailija
2/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut juurikaan. Meillä on kyllä säästötili, muttei se ole mikään puskirirahasto, vaan säästämme erästä investointia varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut paljon mitään. Opiskelin hyvin työllistävää tutkintoa, mies oli myös opiskelija. Minulla on hyvin varakkaat vanhemmat ja läheiset välit heihin, se on aina tuonut tietynlaista turvaa. Itse ollaan kyllä pärjätty ja hyvin pärjättiin lapsen kanssa opiskeluaikakin, ei ollut rahasta pahemmin puute.

Vierailija
4/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 10 000 markkaa. Asuntosäästötilillä oli 50 000 mk.

Vierailija
5/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnosta (kolmio 70 m2) oli lainaa vielä 60 000 euroa, tilillä oli säästöjä 30 000 euroa. Jos kaiken ostaa uutena, vauvakamoihin menee pari tonnia (sis. turvaistuimen, pinnasängyn, hoitopöydän, vaunut, rattaat, ammeen, syöttötuolin, vaatteita vuodeksi, sitteri, itkuhälytin jne.). Varma työpaikka vain äidillä, miehellä välillä lomautuksia.

Vierailija
6/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 13:22"]Ei ollut paljon mitään. Opiskelin hyvin työllistävää tutkintoa, mies oli myös opiskelija. Minulla on hyvin varakkaat vanhemmat ja läheiset välit heihin, se on aina tuonut tietynlaista turvaa. Itse ollaan kyllä pärjätty ja hyvin pärjättiin lapsen kanssa opiskeluaikakin, ei ollut rahasta pahemmin puute.

[/quote]

Töissä olin opintojen ohella, sen vuoden bruttotulot oli jotain 25 000 e.

Vierailija
7/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut varsinaisesti säästöjä, ostettiin juuri asunto, laskimme tarkkaan, että pystymme lainan hoitamaan. paljon saatu käytettynä ostettua, tietysti uutenakin, mutta emme ole merkkituotteiden perään. vajaa 2 tonnia mennyt rahaa kun kaikki ollaan hankittu. syksyllä vauva syntyy ja ihan hyvin pärjätään 76 neliöisessä asunnossa.

Vierailija
8/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut omaisuutta, mutta opintolainaa oli. Oltiin ensimmäiset vuodet sossun asiakkaita, mutta sitten siitä pikkuhiljaa työelämään ja nyt on pari uutta autoa, 450 tonnin taloa ja rahat riittää siihen mitä haluaa syödä ja harrastaa. Velkaa noin 150 tonnia. Vanhin lapsi nyt 20v.

Vierailija
9/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

n.10 000€ tilillä ja n.95 000€ lainaa asunnosta Hki:n keskustassa.

Vierailija
10/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yritetään esikoista parhaillaan. Vakityöt on, asuntolainaa lyhennetään vielä monta, monta vuotta. Joka kk säästetään hieman, säästötilillä nyt n 10 000e, mutta valtaosa siitä on varattu tulevaan remonttiin. Toki se sinänsä helpottaa, ettei esim. hoitovapaalla tule lisäkuluja rahoitusvastikkeesta. Asuntolainassa on myös varaa pitää lyhennysvapaata/pienentää kk-erää tai korkojen noustessa ei heti ole paineita nostaa sitä kuukausittain maksettavaa summaa. Eli lainaa ei ole vedetty "tappiin" näillä koroilla. On muitakin kuluja, joista voimme tarvittaessa tinkiä.

Mielestäni ihan hyvin meidän tuloilla (bruttopalkat vain reilu 2t kummallakin) on "varauduttu" vaikkei varsinaisia vauvasäästöjä kauheasti olekaan. Isot veronpalautukset on onneksi tulossa, joten jos plussa pärähtää sitä ennen, niin niitä rahoja käytetään alkuhankintoihin. Tai sit pistetään säästöön.

Vierailija
11/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omistusasunto (miehen omistuksessa, minä muutin taloon myöhemmin), miehellä säästöjä n. 10 000€, itsellä ei ollenkaan. kk palkka molemmilla n. 2500€kk.

Meillä on 59neliöinen kaksio, jonka pitäis riittää ainaki siihen asti, että poika on n. 2-3v ennenkuin tarvitsee oman huoneen. Pinnis mahtuu hyvin meidän sängyn viereen, enemmän ongelmia aiheuttaa vaatesäilytystilan puute. Me ainakin saatiin ihan hirvee määrä lastenvaatteita lahjaks.

Meil on tosi pieni, kaks ovinen auto, johon mahtuu just ja just me miehen kanssa, turvakaukalo ja vaunut. Ostoksille mentäessä pitää jättää vaunut pois tai ostokset ei mahdu. Uutta isompaa autoa ollaan hankkimassa puolen vuoden sisään, kun siirrytään kaukalosta turvaistuimeen.

Ja pienemmilläkin tuloilla pärjää, mä maksoin melkein kaiken yksin, mitä vauva tarvitsi. Mies osti turvakaukalon ja pinnasängyn. Kaksio riittää ainakin 2-3vuodeksi ihan hyvin. Vasta kun tarvitaan enemmä tilaa leikeille, leluille ja lastensängylle, sitten kannattaa hankkia isompi asunto. Tietenkin niitä kannattaa alkaa katsomaan jo hyvissä ajoin.

Ja mulla meni n. 2000€ kaikkeen, mitä vauva tarttee.

Vierailija
12/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä paljoa ollut. Omistukaksio kyllä, jossa oltiin pari vuotta asuttu jo ja lainaakin melkein koko summa, mies opiskeli vielä ja minulla pienipalkkainen työ. Nyt 8v myöhemmin asunto on vaihtunut jo kahdesti isompaan (voittoakin mukavasti saatu edellisistä) ja lainaa on enää 40t, lapsia on tullut kaksi lisää. Jotta kyllä te ehditte! :) Mekin ajateltiin seuraavaksi omakotitaloa, kunhan tästä läheltä löytyisi kiva.

Vierailija
13/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä paljoa ollut. Omistukaksio kyllä, jossa oltiin pari vuotta asuttu jo ja lainaakin melkein koko summa, mies opiskeli vielä ja minulla pienipalkkainen työ. Nyt 8v myöhemmin asunto on vaihtunut jo kahdesti isompaan (voittoakin mukavasti saatu edellisistä) ja lainaa on enää 40t, lapsia on tullut kaksi lisää. Jotta kyllä te ehditte! :) Mekin ajateltiin seuraavaksi omakotitaloa, kunhan tästä läheltä löytyisi kiva.

Vierailija
14/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla pian isompi auto? Minusta yleisin ja suurin harhaluulo lapsiperheeksi rupeamisessa on se, että on pakko olla farmariauto tai ei ole oikea lapsiperhe.

Vierailija
15/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä lopetan metsästämisen, niin sillä ei ole mitään vaikutusta, koska samat luvat ammutaan joka tapauksessa. Jos joku lopettaa tuon liiallisen kuluttamisen niin silläkään ei ole mitään merkitystä kokonaisuuteen. Jos taas kaikkien pitäisi lopettaa metsästys luonto pelastaaksemme, niin eikä kaikkien tulisi lopettaa se turhanpäiväinen kuluttaminenkin? Ja kaikki muu toiminta, joka haittaa luontoa.

Vierailija
16/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tää tänne tuli :D

Vierailija
17/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 200 000 mk itse tienattua rahaa. Olin ollut pari vuotta ulkomailla töissä ja sain tulot verovapaana, siksi pystyin säästämään, kun paikan päällä ei mennyt juurikaan rahaa (työnantaja maksoi asumisen ja työpaikkaruokailut). Vakituista työpaikkaa ei ollut, ja kun projekti loppui jäinkin sitten työttömäksi, kun ei lapsen kanssa enää voinut noin vain lähteä ulkomaille. Mieskin oli ehtinyt tienata jonkin verran ja sai kotoa lisää, ja näillä sitten ostettiin velaton talo. Minulla meni hyvin kauan työllistyä uudelleen, eli kyllähän se täytyy myöntää, että lapsen saaminen on pätkätyöläiselle hirveä riski. Vasta kun kouluttauduin uudelleen, olen jälleen päässyt työelämään kiinni.

Vierailija
18/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä olet kun ajattelet. itselläni oli "liikaakin" rahaa säästössä ja varallisuutta joten siihen ei kannata verrata. Hyvä kun teillä on vakituiset työt, mutta pätjäättekö yhden tuloilla? Jos niin sitten voitte alkaa lapsia tekemään. Jos ette niin sitten ehkä täytyisi vielä säästää.

Vierailija
19/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut yhtään rahaa, mikä ehkä ihan hyväkin, koska ei sitä semminkään ole päässyt kertymään. Mutta varallisuutta siten, että oli oma talo (tietysti lainoineen) ja autot (maksetut). Aina on laskeskeltu, että vaikka rahaa ei jää säästöön, niin pystymme elämään hyvää elämää ruokineen ja matkoineen emmekä joudu kaaokseen yhdestä (tai ihan kahdestakaan) yllättävästä kuluerästä. 

Vierailija
20/24 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 10 000€. Nyt on lapsia useampia ja tilillä 50€ + muutama satanen säästötilillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi