Mahan turvotus
Olen raskaana viikolla 9 ja muutaman viikon ajan minulla on ollut varsinkin ylävatsa turvoksissa. T-paidan kun laittaa päälle, niin tosi selvästi näkyy pallo kaikille! Tietäisikö joku / olisiko jollakin omakohtaista kokemusta, onko tämä normali vaiva alkuraskaudessa?
Soittelin jo neuvolaan asian takia ja sieltä sanottiin, että kyllä kai tuollaistakin oiretta voi olla raskaudessa, kun kerran muitakin ylävatsavaivoja on. Mutta silti jäi mietityttämään, että kuuluuko tämä nyt ihan varmasti asiaan vai voiko se olla jotain muuta. Kohtu ei kasva vielä näillä viikoilla.
Toivottavasti olen turhaan huolissani.
Kommentit (3)
Minulla oli maha aivan turvoksissa heti raskaustestin tekemisestä lähtien, sekä ensimmäisessä että nyt tässä toisessa raskaudessa. Hama keräsi vaan ilmaa kauheesti. Näytin ihan siltä kuin oisin jo kamalan pitkällä raskaana. Jossain vaiheessa turvotus hävis ja sitten mahaa ei juuri näkynytkään. Ei ollut ainakaan minulla mitään vaarallistä. Kätilö sanoi neuvolassa että joillain alkuraskaudesta vain kerääntyy ilmaa vattaan.
Minä jo kuvittelin, että tämä on ties mitä, mutta hyvä kuulla, että se on ollut ainakin joillakin ihan normaalia. Mulla ei maha tunnu kipeältä enkä tunne, että siellä olisi ilmaa, mutta ehkäpä se ilma ei välttämättä tunnukaan? Toivottavasti tuo turvotus ajan mittaan laskee ylävatsasta.
...kuuluu asiaan. Tai meitähän on moneksi ja kaikilla varmasti ei tuota turvotusta ole, mutta itse olen vasta rv 7+2 mulla on nyt jo selkeesti turvotus lähtee ihan ylävatsasta lähtien. Yleensä aamuksi on laskenut, mutta iltaa kohden koko massua turvottaa aikas reilusti. Mulla kyllä suurin osa turvotuksesta näkyy enemmän tuolla alavatsalla, mutta myös yläosa on turvoksissa. Toivottavasti on normaalia, koska samassa venheessä ollaan. =)
titi75