Miten kauan taatelikakku säilyy jääkaapissa
Tein pari kakkua viime viikolla, kun ohjeessa sanottiin, että on sitä parempaa mitä kauemmin on jääkaapissa. Kuukaudesta puhuttiin. Googlettelin eilen muita ohjeita ja niissä puhuttiin, että viikon säilyy. Kumpi näistä on oikeassa? Miten teillä on säilynyt ja onko joku tehnyt jo jouluksi?
Kommentit (13)
ainakin monia viikkoja jääkaapissa.tai kuukausia-
Puolisen tuntia, jos kaikki ovat kotona.
Olen tehnyt nyt jouluksi jo monta taatelikakkua. Kaikki on syöty. Teen taas huomenna, kun poika on tulossa tuomaan kissanhiekkaa & muuta painavaa tavaraa. XD
Se säilyy viileässä tosi kauan.
Jääkaappi ei ole paras mahdollinen paikka kuivakakaun säilyttämiseen.
Vaan jokin muu viileähkö paikka.
Maustekakku maistuu sitä paremmalta, mitä pitempään se saa mausteita "sisäänsä" vetää.
Mikään joulun maustekakku ei maistu paljoa miltään heti uunisa otettuna.
Sen pitää saada vetäytyä muutamia päiviä, ennenkuin sen herkullisuus on parhammillaan.
No kuivakakuissahan ei ole hiivaa, joten ne säilyvät kyllä pitkään verrattuna hiivaisiin leivonnaisiin.
Maustetuisa kuivakakuissa maku vain parenee muutaman päivän säilytyksen jälkeen.
Jääkaappi kuitekin saattaa olla tietyllä tavalla liian kylmä tai kosteakin säilytyspaikka.
Paras säilytys paikka vahvasti maustetuille joulukakuille on viileäkaappi,
Ja voi niitä myös pakastaa tarvittaessa.
Ja tuskinpa kukaan on niin tyhmä, että syö vasta uunista otettua taateli-tai muuta jouluista kuivakakkua, sillä sen oikea makuhan ei ole vielä tasaantunut, eikä näin ollen voi maistaa oikean voin, kerman ja muiden joulumausteiden makua ollenkaan.
Hedelmäkakuthan kuuluisi kostuttaa rommilla tai brandyllä tms. ja antaa sitten olla kylmässä viikkoja. Tökitään kakkuun vaikka puikolla reikiä ja valellaan viinalla pari kertaa. Lopulta ovat mukavan kosteita ja makoisia.
Hyvin säilyy ellei tule syödyksi kuten meillä aina käy.
Maku epäilemättä tiivistyy ja paranee säilytyksessä mutta kyllä uunista vastanostettu, vielä lämmin taatelikakkukin on todella hyvää.
Meillä taatelikakku ei ehtinyt edes jääkaappiin.
Minulla on kokemusta noin viikosta, sen ajan ainakin säilyi ihan hyvänä. Itse tekisin taatelikakun pari päivää ennen joulua.
Muita hyviä joulukakkuja ovat toscakakku, kookoskakku ja maustekakku.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Minulla on kokemusta noin viikosta, sen ajan ainakin säilyi ihan hyvänä. Itse tekisin taatelikakun pari päivää ennen joulua.
Muita hyviä joulukakkuja ovat toscakakku, kookoskakku ja maustekakku.
Toscakakku on kyllä mmmmmmmmm!
Meillä on kakkua joskus säilynyt jopa seuraavaan päivään saakka. Yleensä menee ensimmäisenä.
säilyy kunnes se on syöty.
se ei yleensä ole pitkä aika.
ja maku tosiaan vaan paranee.