Miten nopeasti verensokeriarvot tasaantuu sokerittomalla terveellisellä ruokavaliolla?
Arvot koholla ja nyt yritän tosissani, ettei lääkitystä tarvita. Kuin nopeasti muutokset vaikuttaa paastosokeriin?
Kommentit (60)
Vinkeistä kiitos
”Rasvalisä kahviin” - kai tämä tarkoittaa maitoa? Olen nähnyt lisättävän voita kahviin, yöcs
Kun kauppaankin pääsee vain tosi harvoin, miten tuoreet kasvikset saisi säilymään paremmin?
Valmisaterioista Findus sweet chili vegetarian -pakaste on ollut hyvä löytö mutta pitäisi löytyä muita yhtä hyviä. Ennen söin arkisinkin ravintolassa mutta korona-aikana en. Kaipaan tosi tuhteja välipalojakin, ilman niitä on alkanut paino heti pudota mitä en tavoittele. En koskaan syö välipalaksi esim yhtä lihapiirakkaa vaan aina menee kerralla kaksi ja niiden kanssa paljon vihanneksia, enkä syö yhtä jäätelötuuttia vaan kerralla kaksi. Olen tosin jo korvannut ne maustamattomalla jugurtilla ja marjoilla ja hedelmillä, maistuu paremmalta, mutta tarvitsisi vielä lisää vaihtoehtoja kun alkaa jo välillä kyllästyttää .... varsinkin jos nyt suklaatakin pitää yrittää välttää. En ymmärrä miten jotkut pärjäävät niin vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Vinkeistä kiitos
”Rasvalisä kahviin” - kai tämä tarkoittaa maitoa? Olen nähnyt lisättävän voita kahviin, yöcs
Kun kauppaankin pääsee vain tosi harvoin, miten tuoreet kasvikset saisi säilymään paremmin?
Valmisaterioista Findus sweet chili vegetarian -pakaste on ollut hyvä löytö mutta pitäisi löytyä muita yhtä hyviä. Ennen söin arkisinkin ravintolassa mutta korona-aikana en. Kaipaan tosi tuhteja välipalojakin, ilman niitä on alkanut paino heti pudota mitä en tavoittele. En koskaan syö välipalaksi esim yhtä lihapiirakkaa vaan aina menee kerralla kaksi ja niiden kanssa paljon vihanneksia, enkä syö yhtä jäätelötuuttia vaan kerralla kaksi. Olen tosin jo korvannut ne maustamattomalla jugurtilla ja marjoilla ja hedelmillä, maistuu paremmalta, mutta tarvitsisi vielä lisää vaihtoehtoja kun alkaa jo välillä kyllästyttää .... varsinkin jos nyt suklaatakin pitää yrittää välttää. En ymmärrä miten jotkut pärjäävät niin vähällä.
Et tainnut vinkkejä kuitenkaan ymmärtää. Tuo selostus syömisistäsi kertoo.
Sinulle joka sanoit että en tainnut ymmärtää. Koska tämä ei ole minun ketjuni en ala edes selostaa mitä kaikkea juuri minun olisi oikeastaan vältettävä ja miksi. Kasvikset ja ehkä maitotuotteet ovat suunnilleen ainoa mikä on minulle varmuudella ok, en vain ole vielä ehtinyt keskittyä koko aiheeseen puhumattakaan motivoitua.
Selostus syömisistäni koskee aikaa ennen näitä ihan paria viime viestiäni, joita ennen en ole laittanut ajatustakaan asialle, ei myöskään tullut mieleen yrittää ymmärtää vinkkejä joita en ollut vielä saanut.
Ehkä pitäisi selvyyden vuoksi kirjoittaa vain nimimerkillä, en ole luonut sellaista vielä kun vasta tulin tänne
T. Ymmärtämätön
jos tämä on vapaana ehkä otan sen käyttöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko nyt ruokavaliota jossa ei ole lisättyä sokeria vai ruokavaliota missä ei ole mitään mono- ja disakkarideja?
No siis ei ole lisättyä sokeria. Normaali diabeetikolle suunniteltu ruokavalio.
No hiilihydraatit nostaa sokeria, vain hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa sitä mukaa kun ylipaino vähenee. Diabeteksen vanha nimi sokeritauti on aika harhaanjohtava. Kysymys ei ole niin suoraviivaisesti siitä, että kun syö sokeria niin verensokeri kohoaa ja kun lakkaa syömästä sokeria, verensokeri palautuu normaaliksi.
Nimi sokeritauti ei ole suinkaan harhaanjohtava. Eikä laihtuminen vaikuta, jos ruokavalio on kovin sokeripitoinen. Diabetes ei johdu ylipainosta, vaikka moni diabeetikko onkin ylipainoinen, vaan syödystä ruuasta. Siitä samasta huonosta ravinnosta, millä se ylipainokin on hankittu.
Johtuu se ylipainosta koska pelkkä laihduttaminen isolla osalla korjaa sokeriarvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis öljyt?
No, oliiviöljy ja kookosöljy. Siemenöljyt ei sovi ihmisen elimistölle.
Mutta ihan ruuasta saatava rasva, eläinrasva, on parasta.
ai että voi ei myöskään nosta kolesterolia?
Nostaa mutta paljon suurempi vaikutus on antioksidanttien saannilla, eniten on kyse siitä hapettuuko kolesteroli suonenseinämiin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa sitä mukaa kun ylipaino vähenee. Diabeteksen vanha nimi sokeritauti on aika harhaanjohtava. Kysymys ei ole niin suoraviivaisesti siitä, että kun syö sokeria niin verensokeri kohoaa ja kun lakkaa syömästä sokeria, verensokeri palautuu normaaliksi.
Nimi sokeritauti ei ole suinkaan harhaanjohtava. Eikä laihtuminen vaikuta, jos ruokavalio on kovin sokeripitoinen. Diabetes ei johdu ylipainosta, vaikka moni diabeetikko onkin ylipainoinen, vaan syödystä ruuasta. Siitä samasta huonosta ravinnosta, millä se ylipainokin on hankittu.
Johtuu se ylipainosta koska pelkkä laihduttaminen isolla osalla korjaa sokeriarvot.
Ei suinkaan se laihtuminen niitä korjaa, vaan oikeanlainen ruoka. Diabetes ei johdu ylipainosta, vaan sopimattomasta ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis öljyt?
No, oliiviöljy ja kookosöljy. Siemenöljyt ei sovi ihmisen elimistölle.
Mutta ihan ruuasta saatava rasva, eläinrasva, on parasta.
ai että voi ei myöskään nosta kolesterolia?
Nostaa mutta paljon suurempi vaikutus on antioksidanttien saannilla, eniten on kyse siitä hapettuuko kolesteroli suonenseinämiin vai ei.
Eläinkokeissa (turvarajoissa) seleeni+E-vitamiini suurina annoksina on estänyt tehokkaasti kolesterolin hapettumisen ja näitä on testattu ihmispotilailla jo vuosikymmeniä hivenainelääkärien toimesta. Se virallinen ihannekolesteroli on niin matala ettei ole edes mahdollista päästä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suinkaan se laihtuminen niitä korjaa, vaan oikeanlainen ruoka. Diabetes ei johdu ylipainosta, vaan sopimattomasta ravinnosta.
Ai no mitenkähän diabetes parantuu pelkällä laihdutuksella suurimmalla osalla potilaita? Niin minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai no mitenkähän diabetes parantuu pelkällä laihdutuksella suurimmalla osalla potilaita? Niin minullakin.
Ei parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko nyt ruokavaliota jossa ei ole lisättyä sokeria vai ruokavaliota missä ei ole mitään mono- ja disakkarideja?
Diabetesliiton ruokavalio diabeetikoille ei laske verensokeria. Se on liian hiilihydraattipitoinen.
Tarkoituksena onkin pitää verensokerit tasaisena, ettei tule isoja heilahteluja suuntaan tai toiseen, mutta kyllä, minustakin siinä on vähän liikaa hiilihydraattia. Kysyttäessä asiasta selittivät, että ei se määrä vaan laatu, koska kaikki hiilarit ei vaikuta samalla lailla ja sen olen kyllä itsekin huomannut. Myös se vaikuttaa mitä niiden hiilareiden kanssa syö; kasvikset, rasva ja proteiini hidastavat hiilareiden imeytymistä ja pitävät verensokerin tasaisena pitkään.
Ap:lle: verensokeriarvojen tasaantuminen riippuu siitä onko sinulla 1-tyypin vai 2-tyypin diabetes, eli onko ongelma siitä, että kroppa ei tuota insuliinia vai siinä onko sinulla insuliiniresistenssi. Jos kroppa ei tuota insuliinia, niin verensokereita ei ilman lääkitystä kuntoon saa vaan tarvitset insuliinit. Muussa tapauksessa kunnollinen ruokavalio auttaa, eikä se tarkoita sokeritonta, koska yhtä pahoja on vaaleat viljat, (liiallinen määrä) perunaa ym. höttöhiilarit, jotka muuttuu kropassa sokeriksi. Hiilaria voi kyllä syödä, kunhan syö kohtuudella ja sellaisia hiilareita, jotka nostavat verensokeria hitaasti. Ihan täyskarppaajaksi ei tarvitse ryhtyä, eikä välttis kannata, koska liiallinen proteiinikin muuttuu ennen pitkää kropassa niin, että verensokeritasot nousee viiveellä korkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetesliiton ruokavalio diabeetikoille ei laske verensokeria. Se on liian hiilihydraattipitoinen.
Tarkoituksena onkin pitää verensokerit tasaisena, ettei tule isoja heilahteluja suuntaan tai toiseen, mutta kyllä, minustakin siinä on vähän liikaa hiilihydraattia. Kysyttäessä asiasta selittivät, että ei se määrä vaan laatu, koska kaikki hiilarit ei vaikuta samalla lailla ja sen olen kyllä itsekin huomannut. Myös se vaikuttaa mitä niiden hiilareiden kanssa syö; kasvikset, rasva ja proteiini hidastavat hiilareiden imeytymistä ja pitävät verensokerin tasaisena pitkään.
Ap:lle: verensokeriarvojen tasaantuminen riippuu siitä onko sinulla 1-tyypin vai 2-tyypin diabetes, eli onko ongelma siitä, että kroppa ei tuota insuliinia vai siinä onko sinulla insuliiniresistenssi. Jos kroppa ei tuota insuliinia, niin verensokereita ei ilman lääkitystä kuntoon saa vaan tarvitset insuliinit. Muussa tapauksessa kunnollinen ruokavalio auttaa, eikä se tarkoita sokeritonta, koska yhtä pahoja on vaaleat viljat, (liiallinen määrä) perunaa ym. höttöhiilarit, jotka muuttuu kropassa sokeriksi. Hiilaria voi kyllä syödä, kunhan syö kohtuudella ja sellaisia hiilareita, jotka nostavat verensokeria hitaasti. Ihan täyskarppaajaksi ei tarvitse ryhtyä, eikä välttis kannata, koska liiallinen proteiinikin muuttuu ennen pitkää kropassa niin, että verensokeritasot nousee viiveellä korkeiksi.
Mitä mahdat tarkoittaa täyskarppauksella? Sellaista nimittäin ei ole olemassa. Ja miten siihen liittyy liiallinen proteiini? Karppauksessa kun ei syödä proteiinia liikaa, ei edes ketokarppauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs, jos on jo valmiiksi normaalipainon ja alipainon rajoilla? Kuten itse olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että pystyt sellaiseen ruokavalioon loppuelämäsi ajan?
Mulla vastaus on ei koskaan, jos ruokavalio sisältää hiilareita diabeteshoitajan suositteleman määrän.
Mikä sitten on diabeteshoitajan suosittelema hiilarimäärä? Ihan siis esimerkkinä mitä vaikka päivässä saa/ei saa syödä.
Itseäkin asia mietityttää ja siksi kyselen kun nyt ei ole ihan oikea-aikaista lähteä jonnekin terveyskeskukseen asiaa selvittämään. Eihän sinne saisi aikaakaan kun ei ole "pää kainalossa".
No, saa kuulemma syödä leipää aamulla, päivällä ja illalla kunhan on väh.6g/100g kuitua, käyttää margariinia, kevytjuustoa ja jotain kasvista leivän päälle.
Mun paastot ei kyllä laske sillä tyylillä.
Lisäksi mulle sokeripiikin aiheuttaa riisi.
Vierailija kirjoitti:
Radissa toimi ainakin heti
Kellä toimi ja kellä ei. Mun radissa ei. Ruokavalio oli kuulemma hyvä. Ei auttanut edes metformiini vaan insuliinia Piti pistää lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en edessyö suuremmin sokeria ja oli noussut 5.9 arvoon. Vielä pari vuitta sitten oli alle 5. Yhtä lihava olen kuin silloinkin. Voisivatko heittelevät kilpirauhasarvot vaikuttaa?
Ton verran voi heittää eri päivien välillä, korkeampikin arvo ihan normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että pystyt sellaiseen ruokavalioon loppuelämäsi ajan?
Mulla vastaus on ei koskaan, jos ruokavalio sisältää hiilareita diabeteshoitajan suositteleman määrän.
Mikä sitten on diabeteshoitajan suosittelema hiilarimäärä? Ihan siis esimerkkinä mitä vaikka päivässä saa/ei saa syödä.
Itseäkin asia mietityttää ja siksi kyselen kun nyt ei ole ihan oikea-aikaista lähteä jonnekin terveyskeskukseen asiaa selvittämään. Eihän sinne saisi aikaakaan kun ei ole "pää kainalossa".
No, saa kuulemma syödä leipää aamulla, päivällä ja illalla kunhan on väh.6g/100g kuitua, käyttää margariinia, kevytjuustoa ja jotain kasvista leivän päälle.
Mun paastot ei kyllä laske sillä tyylillä.
Lisäksi mulle sokeripiikin aiheuttaa riisi.
Ei kyllä ihmekään, ettei arvot parane. Mutta näin Suomessa ohjeistetaan, valitettavasti. Surettaa sairaiden puolesta, kun ohjeet on tuollaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellä toimi ja kellä ei. Mun radissa ei. Ruokavalio oli kuulemma hyvä. Ei auttanut edes metformiini vaan insuliinia Piti pistää lisäksi.
Jos ruokavalio oli hyvä, niin oliko se kuitenkaan siihen radiin sopiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokavalio oli hyvä, niin oliko se kuitenkaan siihen radiin sopiva?
Minullakaan ei ollut mitään toivoa selvitä radista ruokavaliohoidolla. Radin kanssa nimittäin vaikuttaa hormonit. Aloitin insuliinit 7 ky illalla, loppupuolella meni enimmillään 70 ky, mutta laski myöhemmin siihen viidenkymmenen tienoille. Siinä raskauden puolivälin jälkeen se insuliinin tarve vaan suurinpiirtein kolminkertaistui kuukauden sisällä ilman, että ruokavaliossa oli mitään muutoksia huonompaan suuntaan. Metformiinia minulle ei edes tarjottu, koska sokerirasituksen kaikki arvot oli niin massiiviset, ja syykin siihen selvisi, kun raskauden jälkeen osoittautui 1-tyypin diabetekseksi. Silti, nyt menee illalla 9 ky insuliinia ja aterioilla viidesosa siitä määrästä, mitä raskauden aikana tarvitsin, että ehkä tämä vähän valottaa sitä, että radin kanssa ei voi valita selviääkö ruokavaliolla, eikä aina noiden muidenkaan kanssa. Ykkösen kanssa pysyisi ruoan jälkeiset arvot varmasti enimmäkseen kurissa ruokavaliolla, mutta sitten on riski aterioiden välisille hypoglykemioille, koska paastoarvon takia tarvitsee sen iltainsuliinin kuitenkin (joka minulla noita aiheuttaa), joten niitä hiilareita on sitten pakko syödä, ettei verensokeri sahaa edestakaisin.
No nykyään ei ole ongelma lisätä kasviksia. Kaupoista saa valmiiksi pussitettuina salaattiaineksia ja wokkisekoituksia. Esim. lehtikaaliwok-sekoitus pannulle, siinä se itsekseen tulee. Proteiininlähde seuraksi. Rasvalisä kahviin, pitää olon täytenä pitkään. Turkkilaista jugurttia marjoilla. Siemeniä, pähkinöitä. Olet mitä syöt -ohjelmassa 8 viikkoa on riittänyt palauttamaan sokeriarvot normaaliksi. Ja tarkoitus tietenkin on, että uusi ruokavalio on pysyvä muutos.