Miten nopeasti verensokeriarvot tasaantuu sokerittomalla terveellisellä ruokavaliolla?
Arvot koholla ja nyt yritän tosissani, ettei lääkitystä tarvita. Kuin nopeasti muutokset vaikuttaa paastosokeriin?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko nyt ruokavaliota jossa ei ole lisättyä sokeria vai ruokavaliota missä ei ole mitään mono- ja disakkarideja?
No siis ei ole lisättyä sokeria. Normaali diabeetikolle suunniteltu ruokavalio.
Vaikuttaa sitä mukaa kun ylipaino vähenee. Diabeteksen vanha nimi sokeritauti on aika harhaanjohtava. Kysymys ei ole niin suoraviivaisesti siitä, että kun syö sokeria niin verensokeri kohoaa ja kun lakkaa syömästä sokeria, verensokeri palautuu normaaliksi.
Sokeriarvot laskee heti, jos hiilihydraattimäärä pienenee selvästi. Jos on lääkitys niin varo hypoja. Voi joutua vähentää ja lopettaa lääkkeet parissa päivässä.
Pelkän sokerin vähentäminen tai lopettaminen ei riitä, vaan täytyy siirtyä muutenkin painoa alentavaan ruokavalioon ja liikuntaa samalla lisätä. Nämä auttavat kakkostyypin ylipainoista diabaatikkoa.
Oletko varma, että pystyt sellaiseen ruokavalioon loppuelämäsi ajan?
Mulla vastaus on ei koskaan, jos ruokavalio sisältää hiilareita diabeteshoitajan suositteleman määrän.
Mikäli sinulla on ykköstyyppi, ei koskaan .tarvitsee ehdottomasti insuliinin rinnalle
Ei se helposti enää korjaannu, kun maksa tuottaa glukoosia jo liikaa. Esidiabetesvaiheessa olisi pitänyt jo aloittaa elintapamuutokset. Kyllä nytkin vielä toivoa kun sulattaa sisäelinrasvat pois diettaamalla, mutta sillä tavalla että lihasmassa säilyy. Haiman insuliinia tuottavien beetasolujen elpymiseen voi mennä vuosia vaikka rasvat saisikin pois haimasta.
Kuukaudessa minulla auttoi ihan vain herkut jättämällä. Leipää söin silloin edelleen reippaasti.
Minä taas olen normaalipainon alarajoilla ja liikun useimmiten tunnin päivässä mutta paastosokeri on aika korkea ja uuvuttaa jatkuvasti ihan vietävästi ja janottaa myös. Lääkäreitä ei tunnu sokeriasia kiinnostavan kohdallani, siksiköhän kun ei voi vaatia laihduttamaan eikä lisäämään liikuntaa, en tiedä. Vaikea tietää mitä pitäisi tai voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa minulla auttoi ihan vain herkut jättämällä. Leipää söin silloin edelleen reippaasti.
Kiitos, tämä on rohkaisevaa. Minulla ei ole ylipainoa, paino ihanteellinen, mutta olen syönyt liikaa sokeria. Mikä sokeriarvo sinulla oli ja mihin laski kuukaudessa?
Ap
Verensokeriin vaikuttaa muukin pelkkä sokeristen tuotteiden syöminen-
Saadakseen verensokeriarvot suht.koht. normaaliksi on laitettava koko ruokavalio remonttiin.
Nykyisin myös diabeetikko saa syödä tietyn määrän sokeria. Hiilihydraatien määrä on se, mitä pitää seurata.
Diabeteksen hoito-ohjeet ovat muuttuneet siitä, mitä ne olivat vuosikymmeniä sitten.
Ja suuri ero on sillä, onko arvot vain koholla, sairastaako 2-tyypin diabetesta vaiko 1-tyypin diabetesta.
Tiedän tarkalleen mitä on 1 tyypin diabetes, kun lapsellani on se ollut 1 vuotiaasta lähtien. Nyt on kyse kakkostyypistä tai esidiabeteksestä. Mainitsin tuolla jo aiemmin, että sokeriton terveellinen ruokavalio, jota suositellaan diabeetikolle, on nyt meneillään. Ylipainoa ei ole. Minulle sanottiin, että se korjaa sokeriarvot, kysynkin nyt kokemuksia teiltä. Yksi jo kertoikin, että kuukaudessa auttoi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko nyt ruokavaliota jossa ei ole lisättyä sokeria vai ruokavaliota missä ei ole mitään mono- ja disakkarideja?
No siis ei ole lisättyä sokeria. Normaali diabeetikolle suunniteltu ruokavalio.
Diabetesliiton ruokavalio diabeetikoille ei laske verensokeria. Se on liian hiilihydraattipitoinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen normaalipainon alarajoilla ja liikun useimmiten tunnin päivässä mutta paastosokeri on aika korkea ja uuvuttaa jatkuvasti ihan vietävästi ja janottaa myös. Lääkäreitä ei tunnu sokeriasia kiinnostavan kohdallani, siksiköhän kun ei voi vaatia laihduttamaan eikä lisäämään liikuntaa, en tiedä. Vaikea tietää mitä pitäisi tai voisi tehdä.
Vähennä hiilareitten syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin myös diabeetikko saa syödä tietyn määrän sokeria. Hiilihydraatien määrä on se, mitä pitää seurata.
Diabeteksen hoito-ohjeet ovat muuttuneet siitä, mitä ne olivat vuosikymmeniä sitten.
Ja suuri ero on sillä, onko arvot vain koholla, sairastaako 2-tyypin diabetesta vaiko 1-tyypin diabetesta.
Tietenkin diabeetikko SAA syödä sokeria, mutta eri asia KANNATTAAKO syödä sairauden hoidon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa sitä mukaa kun ylipaino vähenee. Diabeteksen vanha nimi sokeritauti on aika harhaanjohtava. Kysymys ei ole niin suoraviivaisesti siitä, että kun syö sokeria niin verensokeri kohoaa ja kun lakkaa syömästä sokeria, verensokeri palautuu normaaliksi.
Nimi sokeritauti ei ole suinkaan harhaanjohtava. Eikä laihtuminen vaikuta, jos ruokavalio on kovin sokeripitoinen. Diabetes ei johdu ylipainosta, vaikka moni diabeetikko onkin ylipainoinen, vaan syödystä ruuasta. Siitä samasta huonosta ravinnosta, millä se ylipainokin on hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tarkalleen mitä on 1 tyypin diabetes, kun lapsellani on se ollut 1 vuotiaasta lähtien. Nyt on kyse kakkostyypistä tai esidiabeteksestä. Mainitsin tuolla jo aiemmin, että sokeriton terveellinen ruokavalio, jota suositellaan diabeetikolle, on nyt meneillään. Ylipainoa ei ole. Minulle sanottiin, että se korjaa sokeriarvot, kysynkin nyt kokemuksia teiltä. Yksi jo kertoikin, että kuukaudessa auttoi.
Ap
Mulla on 2 diabetes, jonka saa helposti ruokavaliolla kuriin. Olin sairaalassa toisesta taudista 15 päivää vuodeosastolla.
Testattiin, että pysyiskö mun sokerit kunnossa ilman lääkitystä ja kyllä vaan pysyi. Elin siis täysin sillä sairaalaruualla. Mautontahan se oli, mutta pieniä annoksia ja leipää. Hedelmiin ja kasviksiin ei se valio oikein usko. Tiistaisin sai mandariinin ja joka ruuassa oli ruokalusikallisen verran porkkanaa.
Pieniä annoksia ja usein pitkin päivää, oli mulle se juttu. Rasvoja ja sokereita alas. Näin pärjäsin sitten kotonakin, etten enää ole tarvinnut lääkitystä.
Paastoarvot olivat sopivat ekasta viikosta lähtien.