Mitä ajattelet tällaisista ruokavieraista?
Vieraat soittavat sopiiko tulla kylään huomenillalla. Isäntäväki sanoo että sopii hyvin ja aiotaan grillata päivällistä, että tuotteko sitten omat ruuat mukananne koska emme ole menossa enää kauppaan eikä meillä ole ruokaa varattuna kuin omalle perheelle. (eivätkä nämä kylään tulijat koskaan itse kutsu luokseen)
Vieraat tulevat mukanaan jauhomakkaraa ja nakkeja. Vieraat kuitenkin syövät lähes kaiken isäntäväen ruuista, itsemarinoidut ja askarrellut vartaat, täytetyt sienet ym. Kehuvat kuinka on hyvää. Emäntä ja isäntä sitten yrittävät täyttää mahaansa vieraiden tuomilla makkaroilla. Onko ok?
Kommentit (41)
Älkää kusuko heitä ruoka-aikaan, jos ei ole mitään tarjottavaa! Tarjotkaa vaikka sopivaan aikaan kahvia, teetä, mehua ja pientä purtavaa. Ainahan täytyy olla jotain tarjottavaa!!!
Kyllä minullakin on kokemusta vastaavasta, mutta toisin päin. Menimme grlillaamaan ystäville ja veimme kassillisen ruokaa mennessämme, koska heillä oli rahat vähissä ja se oli ainut syy, miksi eivät halunneet ensiksi grillata kanssamme. Perhe grillasi kuitenkin jauhomakkaroita, mutta kaikki meidän tuomat erikoismakkarat maistuivat heille + salaatit ja muut herkut. Täytyi pitää puolensa, että ehdimme saada maistiaisisa tuomistamme herkuista.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 15:26"]Meillä päinvastoin, kun yksi sukulaisporukka on jatkuvasti tarjoamassa ruokaa, eikä olla varattu siihen aikaa, tai ollaan syöty äskettäin. Joskus sitten kohteliaisuudesta vähän näperretään. Tai kun ovat meille tulossa, käyvät syömässä ensin. Ei meidän ruoka nyt niin pahaa ole!
[/quote]
No ehkä hekään eivät ole varautuneet, että ruokaa on tarjolla? Ihan samaahan hekin teistä varmaan ajattelevat...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 14:27"]
Mä en tajua tätä suomalaista mentaliteettia, ettei ruokaa voida jakaa. Minä, minun varras, minun ruoka, minäminäminääää. Olisi vierailla jotain tahdikkuutta voinut olla mutta veikkaan että ap vähän liioittelee. Törkeä emäntäkin jos ei mitään tarjoa, vaikka ''päästää'' vieraat luokseen.
Muissa kulttuureissa kaikki ruoka on yhteistä, kuluista viis.
[/quote]
Sitten varmaan vieraatkin olisivat voineet tuoda jotakin kunnollista syötävää, eikä vain halvinta?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 15:28"]
Älkää kusuko heitä ruoka-aikaan, jos ei ole mitään tarjottavaa! Tarjotkaa vaikka sopivaan aikaan kahvia, teetä, mehua ja pientä purtavaa. Ainahan täytyy olla jotain tarjottavaa!!!
Kyllä minullakin on kokemusta vastaavasta, mutta toisin päin. Menimme grlillaamaan ystäville ja veimme kassillisen ruokaa mennessämme, koska heillä oli rahat vähissä ja se oli ainut syy, miksi eivät halunneet ensiksi grillata kanssamme. Perhe grillasi kuitenkin jauhomakkaroita, mutta kaikki meidän tuomat erikoismakkarat maistuivat heille + salaatit ja muut herkut. Täytyi pitää puolensa, että ehdimme saada maistiaisisa tuomistamme herkuista.
[/quote]
No eikö ne olis saaneet syödä niitä teidän tuomia ruokia?
Siis mikä oli syy, ettei voinut mennä kauppaan?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 14:27"]
Mä en tajua tätä suomalaista mentaliteettia, ettei ruokaa voida jakaa. Minä, minun varras, minun ruoka, minäminäminääää. Olisi vierailla jotain tahdikkuutta voinut olla mutta veikkaan että ap vähän liioittelee. Törkeä emäntäkin jos ei mitään tarjoa, vaikka ''päästää'' vieraat luokseen.
Muissa kulttuureissa kaikki ruoka on yhteistä, kuluista viis.
[/quote]
Sitten varmaan vieraatkin olisivat voineet tuoda jotakin kunnollista syötävää, eikä vain halvinta?
[/quote]
Ihanko tosissas lasket joka egen ja kuka kuluttaa minkäkin verran? Mahtaa sulla olla mielekäs elämä. Mä oon pee-aa opiskelija ja jos joku tulee kylään ja puurot on vähissä niin ihan sama, jatkan sitä vedellä ja maidolla että kaverillekin riittää.
Jos joku soittaa minulle, että hei, tullaan teille huomenna illalla, sopiiko, niin minä vastaan, että tervetuloa, keitetään kahvit ja jutellaan mukavia.
Ja sitten meidän perhe grillaisi jo iltapäivällä, jolloin illalla olisi tarjolla kahvia ja jotain pikkusuolaista tyyliin ruisnappeja sulatejuustolla tms. eli ei ruokaa lainkaan.
Vieraat tietäsivät, että tarjolla on vain kahvia (sanottu ääneen) ja minä tietäisin, että ei grillata illalla.
Ja jos ollaan niin persaukisia, ettei oikeasti ole varaa tarjota mitään, silloin syödään ennen kuin vieraat tulee! Ei kai kukaan ala vieraiden seurassa syödä omia pihvejään kun vieraat katselee vieressä? Mistä ne vieraat olisi voineet tietää että teillä on jotain herkkuvartaita, ehkä ne ajatteli että tekin grillaatte makkaraa? Ja mitä sitten, ne toivat sentään jotain. Lasketko sä aina tarkkaan kun vieraita käy, ettei ne vaan kuluta enempää kuin tuovat?
Oma kokemukseni tästä ''ruuan ja eurojen jaosta'':
Suomessa: jos kutsutaan grillaamaan, tuodaan omat eväät, juomat jne. lautasliinatkin hyvässä lykyssä. Viime kesänä sain tällaisen kutsun ja olin opintojeni puolessa välissä ja rahat oli finaalissa ennen kesätöiden alkua. Menin sitten omien eväideni kanssa grillailemaan, muut söivät grillijuustoa ja vihanneksia ym, mulla oli leipiä. Seura mukavaa, mutta ihan tosissaan tilanne oli mulle nöyryyttävä, mitään ei tarjottu ja jengi veteli omia sapuskojaan.
Ulkomailla: lähdin vaihtoon syksyllä ja pidettiin illanistujaisia uusien opiskelukavereiden kanssa. Kaikki toivat jotain, kukin oman budjettinsa mukaan ja sitten jaettiin; porukka maisteli suoraan mun lautaselta jotain ja olin aluksi todella hämilläni, mutta pian siihen tottui. Ruoka ja juoma yhteisiä, jos joku oli rahaton, pääsi muiden luokse syömään.
Täytyy sanoa että opin toisten kunnioittamisesta noissa tilanteissa jotain. Kulttuurit on niin erilaisia, mutten kehtaisi noita vaihtariystäviä pyytää ''suomalaiseen grilli-iltaan''.
No miksi edes kutsuitte tollaiset vieraat, jos eivät puolestaan itse koskaan kutsu luokseen. Miksi pitää turhia "kavereita"?
Siitähän onkin kyse että kaikki jaetaan jos se toimii puolin ja toisin. Mutta jos ihmiset eivät itse kutsu syömään koskaan, tulevat aina toisten pöytään ja vain pyydettäessä tuovat omia eineksiä... jäi silti syövät isäntäväen ruuat..? Niin onhan se väärin.
Itse olen vieraanvaraisen ja jakamisen kulttuurin kannalla. Mutta jos homma menee vain niin että aina me tarjotaan, ei se toimi.
Mukavaa kun omien tuttujen kanssa ei tarvitse miettiä moisia. Vastavuoroisuus toimii eikä kukaan laskeskele.
Olen oppinut, että jos menen kutsuttuna vieraana kylään, kysyn mitä voin tuoda mukanani. Ja siinäkin voi mennä vikaan. Kerran emäntä pyysi erityisesti halpaa kuohuviiniä, koska halusi käyttää sen johonkin juomasekoitukseen.
Ok, otettiin tuliaisiksi yksi halpa kuohuviini + 2 muuta kuohuviiniä, jotka olivat kohtuuhintaisia ja ok-laatuisia. Ensimmäisenä sitten isäntä oli kiljumassa, että mitä varten toitte just tätä halpaa kuohuviiniä... Ne muut kuohuviinipullot sitten jäi isäntäväelle, mutta niitä ei sitten juotukaan.
Siitä lähtien olen pyytänyt tuliaisjuomista myös ne Alkon numerot, että taatusti tulee sitä juomaa kuin halutaan. Enkä sitten vie se kummempia extrapulloja.
Vinkkinä myös ap:lle, että kerro tarkemmin mitä haluat vieraisesi tuovan mukanaan, mikäli haluat heidän osallistuvan tarjoiluihin. "Jotain grillattavaa" on aika laaja käsite. Sekin myös, että jos
Se kyllä vieraillannekin olisi parannettavaa, että tulisivat kutsuttuina tai vastaavasti pyytäisivät teitäkin kylään. Jos tuo on jatkuvasti yksipuolista, jättäisin seuraavalla kerralla oveni avaamatta näille "itse itsensä kutsuville".
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 15:58"]
Suomessa: jos kutsutaan grillaamaan, tuodaan omat eväät, juomat jne. lautasliinatkin hyvässä lykyssä. Viime kesänä sain tällaisen kutsun ja olin opintojeni puolessa välissä ja rahat oli finaalissa ennen kesätöiden alkua. Menin sitten omien eväideni kanssa grillailemaan, muut söivät grillijuustoa ja vihanneksia ym, mulla oli leipiä. Seura mukavaa, mutta ihan tosissaan tilanne oli mulle nöyryyttävä, mitään ei tarjottu ja jengi veteli omia sapuskojaan.
[/quote]
Mua pyydettiin kerran synttäreille, jossa oli synttärisankareina kolme kaverusta. Sen verran vinkattiin, että tarkoitus on grillata. Itse en tajunnut tuota "grillata"-sanaa, vaan ajattelin kyseessä olevan synttärit. Ostin kaverilleni lahjan + otin kyllä juomaa mukaan, sillä arvelin, että omat juomat kannattaa olla mukana.
Lähdin töiden jälkeen junaan, jossa matka kesti pari tuntia. Sen jälkeen mentiin vielä tunnin matka juhlapaikalle. Siellä selvisikin, että grillijuhlat tarkoitti juuri sitä, että vieraat olivat tuoneet grillattavat ruoat mukanaan. Yhteistä tarjottavaa taisi olla salaatti + jälkiruoaksi kakku. Voi että, miten nolotti ja nälätti. Jollain kyllä oli jotain ylimääräistä ruokaa mukanaan, joten hän ystävällisesti tarjoutui lahjoittamaan minulle omastaan ja itse tarjosin hänelle juomiani.
Jos olisin tajunnut juhlien konseptin, olisin tosiaan pakannut matkatavaroihini jotain grillattavaksi sopivaa syötävää, joka kestää useampien tuntien kuljetuksen.
Seuraavalla kerralla sanot, että ei voi tulla ja kerrot miksi. Ainoa tapa jolla tuollaisille voi yrittää opettaa tapoja. Ymmärrän hyvin, että harmitti.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:28"]
Seuraavalla kerralla sanot, että ei voi tulla ja kerrot miksi. Ainoa tapa jolla tuollaisille voi yrittää opettaa tapoja. Ymmärrän hyvin, että harmitti.
[/quote]
Näin on. Sanotte ettei käy, koska ahnehditte meidän kaikki hyvät ruuat, ettekä itse tuo muuta kuin jotain jauhomakkaroita. Joihin ette edes itse koskekaan.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 15:58"]
[/quote]
Mua pyydettiin kerran synttäreille, jossa oli synttärisankareina kolme kaverusta. Sen verran vinkattiin, että tarkoitus on grillata. Itse en tajunnut tuota "grillata"-sanaa, vaan ajattelin kyseessä olevan synttärit. Ostin kaverilleni lahjan + otin kyllä juomaa mukaan, sillä arvelin, että omat juomat kannattaa olla mukana.
Lähdin töiden jälkeen junaan, jossa matka kesti pari tuntia. Sen jälkeen mentiin vielä tunnin matka juhlapaikalle. Siellä selvisikin, että grillijuhlat tarkoitti juuri sitä, että vieraat olivat tuoneet grillattavat ruoat mukanaan. Yhteistä tarjottavaa taisi olla salaatti + jälkiruoaksi kakku. Voi että, miten nolotti ja nälätti. Jollain kyllä oli jotain ylimääräistä ruokaa mukanaan, joten hän ystävällisesti tarjoutui lahjoittamaan minulle omastaan ja itse tarjosin hänelle juomiani.
Jos olisin tajunnut juhlien konseptin, olisin tosiaan pakannut matkatavaroihini jotain grillattavaksi sopivaa syötävää, joka kestää useampien tuntien kuljetuksen.
[/quote]
Niin, mikä ongelma tuossa oli? Eikös se ollut oma moka..?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 15:58"]
[/quote]
[/quote]
Niin, mikä ongelma tuossa oli? Eikös se ollut oma moka..?
[/quote]
Kutsuja olisi voinut kertoa, että "grillaaminen" tarkoittaa sitä, että jokainen tuo ruoat mukanaan eli kyseessä ei ole tavanomaiset synttärit, vaan nyyttikestit, joissa jokaisella omat eväät.
Älä kutsu ruokavieraita, jos sinulla ei ole varaa/halua kestitä heitä (tai käydä kaupassa). Olisit laittanut avoimesti nyyttikesti-tyyppisen kutsun ja olisitte sopineet kuka tuo mitäkin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:58"]Älä kutsu ruokavieraita, jos sinulla ei ole varaa/halua kestitä heitä (tai käydä kaupassa). Olisit laittanut avoimesti nyyttikesti-tyyppisen kutsun ja olisitte sopineet kuka tuo mitäkin.
[/quote]
Kutsu? Mihin ketjuun viittaat?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 15:14"]
Tällaista voi tapahtua vain Suomessa.
[/quote]
Näin on. En missään ole muualla nähnyt, että jokainen vahtii haukan lailla omia juomiaan ja näköjään myös ruokiaan. Ovet avataan vieraille, mutta mitään niille ei tarvitse tarjota. Tuokaa omat eväänne! Oikeasti, kylään mennessä omat ruuat ja juomat? Todella moukkamaista. Ja sitten jokainen sieltä muovipusseistaan litkii omia siidereitään ja omia nakkejaan, ja auta armias jos joku menee koskemaan isäntäväen tomaatteihin.
[/quote]
Ja sitten vielä jälkikäteen laskellaan ja stressataan ja voivotellaan, että kuinka paljon roposia nyt kuluikaan näiden vieraiden muutamaan kesäkurpista-, herkkusieni- ja lihapaloihin. Huhhuh.