Antakaa ideoita, mitä tekisin elämässäni seuraavaksi
Hieman taustoja, eli hieman alle kolmekymmentä tällä hetkellä. Käynyt amiksen. Lukioon olisin aikoinani päässyt, mutta en uskaltanut mennä, koska englanti olisi ollut niin ylivoimainen hankaluus (tai niin kuvittelin). Asunut ja työskennellyt Suomessa ja ulkomailla erinäisiä pätkiä. Polte ulkomaille ollut aina, ehkä hieman laantunut. Tällä hetkellä olen Australiassa, ei varmuutta milloin tulen täältä pois. Viisumi kahdelle vuodelle, joten voin tehdä töitä ja lomailla sillä.
Olen nyt miettinyt erilaisia vaihtoehtoja mitä haluaisin elämässäni tehdä. Oikeastaan varmaan tätä samaa epävarmuutta siitä saakka, kun yläaste loppui ja piti miettiä mihin jatkaa. Olen kouluttautunut ruoka-alalle ja tehnyt niitä hommia. Toisaalta haluaisin kehittyä työssäni ja ehkä jatkaa tällä alalla. Hakeutua vaikka harjoitteluun johonkin huippupaikkaan ja miettiä vielä kerran onko tämä tosiaan se minun juttu, vai enemmän mukava harrastus. Mutta monet vanhemmat ihmiset sanovat, että kadun jos en opiskele lisää ja toisaalta haluisin parempaa palkkaa. Olen ollut kyllä sellaisessa maassa töissä, jossa peruspalkatkin olivat ihan hyvät. Voisin palata sinne tietenkin tekemään näitä hommia, mutta toisaalta jonkinlaista kunnianhimoa olisi.
Minua on aina harmittanut lukion käymättömyys. Tunnen siitä jonkinlaista alemmuuskompleksia (joo, itseni kehittämä). Tuntuu vain jotenkin raskaalta lähteä suorittamaan sitä. Tosin, koska olen käynyt amiksen, voin periaatteessa ilmottautu vain ylioppilaskirjoituksiin. Valitsisin ne neljä ainetta, jotka haluaisin kirjoittaa, käymättä yhtään lukion kurssia.
Ongelma on taas uuden ammatin opiskelussa se, etten oikein tiedä mitä haluaisin opiskella. Olen käynyt sekä ruokapuolen amiksessa että merkonomiksi. Voisin jatkaa tradenomiksi ja sitten pyrkiä maisterivaiheeseen kauppatieteitä opiskelemaan yliopistoon. Kuulostaa pinnalliselta, mutta olen niin tympiintynyt tähän ainaiseen pienipalkkaisuuteen. Haluaisin kunnon palkkaa ja olisin valmis tekemään töitä sen eteen nyt tosissani. Mutta jos nyt hakisin kouluun, niin olisin valmistuessani lähempähän 35 -vuotta! Liian vanha kai jo tekemään ekonomin hommia...
Vielä tätä asiaa sotkee se, että haluisin muuttaa takaisin ulkomaille, kun olisin valmistunut (johonkin ammattiin). Tuntuu vain, että mihinkään vaativaan ammattiin kielitaitoni ei riitä. Joten olisi kai pakko jää Suomeen. Tällaisia ns. paskaduuneissa kyllä selviydyn täällä ulkomailla, mutta muusta en kyllä tiedä. Tämä vaatisi työtä vielä lisää. Minulla olisi mahdollista käydä täällä Australiassa kielikurssia, vaikka useampikin.
Lopuksi vielä haluisin matkustella, tehdä ns. ison matkan. Oikeastaan tämä Australia on ehkä sille alku tai loppu, jos päätän kuitenkin lähteä nyt kouluun.
Tulipa nyt paljon ajatuksia. Mitä mieltä sinä olet? Sano rehellinen mielipiteesi. Opiskella? Jäädä tälle alalle? Jäädä ulkomaille, tekemään näitä nykyisiä hommia ja kehittyä niissä? Vai mitä?
Omasta mielestäni olen jo ihan liian myöhässä näitten opiskeluiden suhteen. Ja muutenkin teen kaikki ihan väärässä järjestyksessä elämässäni.