Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö opettajan saada pitää tauko päivän aikana?

Vierailija
17.12.2020 |

Törmäsin muualla netissä keskusteluun, jossa opettaja kyseli tauon mahdollisuuden perään. Kuulostaa kohtuuttomalta, ettei työnantaja järkkää mitään taukoa. Tällä opettajalla on hoidettavanaan erityisluokka, jota on valvottava koko ajan. Opettaja on siis luokan mukana myös kaikki välitunnit oppituntien lisäksi. Rehtori on kieltänyt jättämästä ryhmää yksin, koska tässä porukassa sattuu ja tapahtuu. Ryhmän ohjaajaa ei voi käyttää tauottajana, koska hän ei ole juridisesti vastuussa. Nyt opettajalla on pahoja stressioireita ja hän kärsii päivisin nestehukasta. Ei voi juoda, kun ei pääse vessaan.
Miten tämä on nykypäivänä enää mahdollista?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin pitäisi saada. Ja siis tauothan ovat myös lakisääteisiä.

Vierailija
2/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia eivät taida koskea työaikalain määräykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on tauko 45 -90 minuutin välein. Eli ihan tarpeeksi taukoja.

Vierailija
4/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tauot pitäisi järjestää. Rehtori tulee itse tauottamaan open, jos muuta valvojaa ei muka saada porukalle.

Vierailija
5/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko avauksen?

Vierailija
6/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko avauksen?

En. Mitä siinä sanottiin?

Vierailija
7/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä OAJ:ltä.

Vierailija
8/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Itse olen opettaja, ja aloitan joka päivä kahdeksalta. Minulla on joka päivä ensimmäinen ja ainoa tauko joko klo 12 tai klo 13, jolloin voi käydä vessassa, juoda kupin kahvia tai ehtiä syödä jotakin. Tunteja on paljon yhteen eli niiden välissä ei ole välituntia, ja niissä, missä on, on sitten välituntivalvonta. 

Vierailija
9/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt korona-aikana ei ole mahdollisuutta syödäkään päivän aikana koska ruokalaan tai opettajainhuoneeseen ei mahdu turvavälien takia. Kuukausi mennyt 8-4 ilman taukoja ja syömistä.

Vierailija
10/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla ei ole työaikaa. Meitä eivät koske mitkään lakisääteiset kahvitauot. Riippuu täysin tilanteesta ja päivästä, voiko pitää taukoa.

Kuvattu tapaus on kyllä täysin kohtuuton ja huonoa ja lyhytnäköistä johtamista. Hyvin johdetussa koulussa asiat järjestetään niin, että opettajat eivät uuvu.

Vierailija
11/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä opettajienkin pitää alkaa käyttämään vaippoja.

Vierailija
12/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärrä. Kyllä pienluokan oppilaille kuuluvat ihan normaalit välitunnit ulkona. Välituntivalvojat hoitavat valvonnan tuolloin.

Vierailija
13/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tauot pitäisi järjestää. Rehtori tulee itse tauottamaan open, jos muuta valvojaa ei muka saada porukalle.

Näin juuri. Rehtori kuitenkin varmasti saa pitää omat lakisääteiset taukonsa.

Vierailija
14/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän työsuojelua koskevat säännökset koske myös opettajia. Tulkoon sitten vaikka rehtori itse sinne luokkaan valvomaan vessassakäynnin ajaksi, jos ei pysty tätä muuten järjestämään.

Vierailija
15/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla tauot vaihtelevat hyvin paljon työpaikasta riippuen, mutta periaatteessa tauko on välitunnilla, mikäli ei valvontaa. Yllä olevan esimerkin opettajan päivä kuulostaa kohtuuttomalta ja veikkaanpa, että koulun muilla opettajilla ei ole sama tilanne.

Mitenkäs lastentarhanopettajien tauot? Heillä ei edes ruokataukoa, ehkä kahvitunti päivän aikana.

Vierailija
16/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla tauot vaihtelevat hyvin paljon työpaikasta riippuen, mutta periaatteessa tauko on välitunnilla, mikäli ei valvontaa. Yllä olevan esimerkin opettajan päivä kuulostaa kohtuuttomalta ja veikkaanpa, että koulun muilla opettajilla ei ole sama tilanne.

Mitenkäs lastentarhanopettajien tauot? Heillä ei edes ruokataukoa, ehkä kahvitunti päivän aikana.

Ja sama varmaan jossain hoitoalan paikoissa. Esimies kyllä pitää huolta omista tauoistaan ja mielestäni se ei olisi kohtuuton vaatimus, että esimerkiksi aloituksen rehtori tulisi päästämään opettajan käymään edes vessassa! Esimies on vastuussa työntekijöiden jaksamisesta.

Vierailija
17/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinopettajalla ei ole koskaan välitunteja, vessassa käydään jos ehtii, mikäli opiskelija loukkaa itsensä, kun opettaja käy vessassa on se tietysti opettajan vika.

Vierailija
18/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla ei ole lain mukaan oikeutta taukoihin. Tauon saaminen on ihan työnantajan hyväntahtoisuudesta kiinni.

Vierailija
19/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä. Kyllä pienluokan oppilaille kuuluvat ihan normaalit välitunnit ulkona. Välituntivalvojat hoitavat valvonnan tuolloin.

Ehkäpä on katsottu, etteivät välituntivalvojat riitä valvomaan tuota erityisryhmää. Tai sitten ryhmällä on koronaporrastusten takia välitunti erikseen.

Vierailija
20/22 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän työsuojelua koskevat säännökset koske myös opettajia. Tulkoon sitten vaikka rehtori itse sinne luokkaan valvomaan vessassakäynnin ajaksi, jos ei pysty tätä muuten järjestämään.

Onko rehtorilla jokin teleportti, jonka avulla hän pystyy olemaan useammassa paikassa yhtä aikaa?

Olen tietenkin sitä mieltä, että lakisääteiset tauot kuuluvat kaikille. Mutta koko ikäni yksityisellä sektorilla työskennelleenä en oikein ymmärrä julkisen puolen työntekijöiden ”ei ole minun ongelma, pomo hoitaa”-asennetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme