Osaako kyökkipsykologit selittää tälläiset käyttäytymiset
Henkilö on tavallisesti ihan normaali, ehkä jopa vähän ennemmin tyly kuin ystävällinen. Kun on toisia paikalla, hän käyttäytyy kuin ylin ystävä minulle. On jotenkin korostetun tuttavallinen
Toinen henkilö: Tavallisesti tosi tuttavallinen ja kiva, hakeutuu seuraan. Jos on muita, on ihan erilainen. Tervehtii juuri ja juuri, mutta on paljon etäisempi, ei edes hymyile eikä mitään.
Miksi toisten läsnäolo saa käytöksen muuttumaan näin??
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:37"]
Samaan käytökseen voi olla monta eri syytä.
[/quote]
Toki. Mutta mitä tulee ensimmäisenä mieleen?
Ensimmäinen on sosiaalisesti kilpailuhenkinen ja estynyt. Toinen on mielestään sinua sosiaalisesti korkeammalla. Tai sitten ylitulkitset.
No tämä eteishullu sanoo ettei ne tarvi mitään diagnoosia vielä tällä perusteella, ja vaikea sanoa mitään mielipidettä, onko kusipää vai ei, tietämättä enemmän.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:45"]
Ensimmäinen on sosiaalisesti kilpailuhenkinen ja estynyt. Toinen on mielestään sinua sosiaalisesti korkeammalla. Tai sitten ylitulkitset.
[/quote]
En ylitulkitse.
Uskon myös että ensimmäinen on sosiaalisesti kilpailuhenkinen.
Mutta miksi ajattelet että toinen on sosiaalisesti korkeammalla?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:47"]
No tämä eteishullu sanoo ettei ne tarvi mitään diagnoosia vielä tällä perusteella, ja vaikea sanoa mitään mielipidettä, onko kusipää vai ei, tietämättä enemmän.
[/quote]
En kaivannutkaan hullujen diagnooseja ja muitakin selityksiä voi olla kuin kusipäisyys.
Enemmän kiinnostaa, ja ehkä jopa loukkaa sellainen, jos on tavallisesti tuttavallinen, mutta muiden seurassa ei.
Toinen häpeää sinua eikä halua muiden tietävän tai luulevan että olette erityisen hyvissä väleissä/läheisiä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:47"]
[/quote]
En kaivannutkaan hullujen diagnooseja ja muitakin selityksiä voi olla kuin kusipäisyys.
[/quote]Okei, hyvä että tuli selväksi. Toivottavasti et saa niitä muiltakaan varttihulluilta.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:01"]
Toinen häpeää sinua eikä halua muiden tietävän tai luulevan että olette erityisen hyvissä väleissä/läheisiä.
[/quote]
No jos se häpeää itseään? Voihan se olla, että se on niitä, jotka pärjää hienosti kaksituksin mutta menee puihin, kun on enemmän ihmisiä.
[/quote]
Tämä tuli ensimmäisenä mieleen itsellekin. Mutta kun ei siihen häpeäänkään tavallaan ole kauheasti tässä tapauksessa syytä. Seurassa jossa tapaamme, muut suhtautuvat minuun ihan normaalisti. Tai sitten hän on vaan niin täynnä itseään ja kuvittelee olevansa parempi kuin muut ja olevansa ylempää kastia, eikä voi siten olla tuntevinaan.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:08"]
[/quote]
No jos se häpeää itseään? Voihan se olla, että se on niitä, jotka pärjää hienosti kaksituksin mutta menee puihin, kun on enemmän ihmisiä.
[/quote]
Jotain itsetunto-ongelmia hänellä varmaan on, sen olen huomannut. Mutta eikö normaaliin ystävälliseen käytökseen luulisi silti pystyvän.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:58"]Enemmän kiinnostaa, ja ehkä jopa loukkaa sellainen, jos on tavallisesti tuttavallinen, mutta muiden seurassa ei.
[/quote]
Mulla oli tuommoinen kaveri. Kun oli muita paikalla, minä en ollut mitään.
Mulle ei puhuttu eikä huomioitu mitenkään.
Mutta kun oltiin kaksistaan, olin hyvä kaveri.
Se, joka on mielin kielin kun olette kahdestaan haluaa sitoa sinua itseensä ja sitten nöyryyttää kenties muiden läsnäollessa. Tai sitten jotenkin häpeää sinua ja ystävyyttänne - varmasti syy omissa ongelmissaan sellaiseen.
Se, joka on kahden kesken tyly, haluaa esittää muille että olette hyvissä väleissä.
Minulle kaksi narsistisista ongelmista kärsinyttä naista on toimineet noin. Ensinmainittu oli juurikin tällainen "olen oikeasti paras frendisi, mutta nöyryytän sinua julkisesti" ja todellakin nöyryytti. Kesti kauan ennen kuin tajusin oikeasti, että hänestä pitää pysyä kaukana.
Toinen taas esitti muille olevansa mitä ihanin ihminen, vaikka oli karsea kun muut "tärkeät" ihmiset eivät nähneet. Varmaan viedäkseen pohjan siltä, jos joskus kertoisin jollekin sairaista tempuistaan. Eihän kukaan voisi uskoa, että niin ihana ihminen voisi olla sellainen mulkvisti kun muut eivät näe.
Mutta nämä kaksi olivatkin ääritapauksia. Sulla vaikuttaa olevan lievempää, mutta silti pitäisin etäisyyttä kumpaankin ihmiseen.
Samaan käytökseen voi olla monta eri syytä.