Miten pääsisin äo-testiin julkisen terveydenhuollon kautta?
Mitä pitää pyytää tai tehdä, että pääsisi äo-palikkatesteihin julkisen terveydenhuollon kautta, jos on aikuinen eikä mitään erityistä "vaivaa" muuten?
Kommentit (60)
Mäki oon käynyt noissa psykologisissatesteissä ja sanon kyllä, etten pahemmin mitään saanut irti tuloksista. Ehkä jos olisi saanut ne kirjallisena ja kattavampana, kuin, että no sun matemaattinen lahjakkuus ei ollut niin hyvää (no kas kummaa, sen tiesinkin jo), mutta sitten siinä ja siinä sitten havannoit enemmän kuin keskivertoihminen (joo, no senkin tiesin). Eikä siellä tosiaan siitä äo:sta sanottu yhtään mitään. Olikohan sama kuin tuolla no 16, "olet hieman normaalia älykkäämpi". Loppupeleissä taisi olla aika tylsää istua useamman tunnin tekemässä niitä testejä, vaikkei samalla kertaa tarvinnutkaan kaikkea tehdä.
Psykologi ei testaa vaan TUTKII, ja käyttää apunaan TUTKIMUSMENETELMIÄ , ei testejä. Tulokset analysoituaan psykologi kirjoittaa lausunnon. Psykiatrisessa sairaalassa harvemmin (riippuu tosin osastosta mutta noin keskimäärin sairaalakuntoisen tutkiminen ei välttämättä ole järkevää), päiväsairaalassa ja psykiatrian poliklinikoilla enemmän.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:31"]
Siis epäiletkö olevasi heikkolahjainen? Jos sinulla olisi mielenterveysongelmista johtuvia työkykyongelmia, niin siinä vaiheessa psykologi saattaisi määrätä psykologiset testit, mutta en usko että lähdettäisiin tutkimaan ilman vakavia ongelmia.
[/quote]
Heikkolahjaisille on oma testi: ADHD-testi
Ollaan olevinaan tavallista älykkäämpiä ja silti on elämä solmussa. Kannattaa olla vaan tavallinen taatelintallaaja eikä miettiä itteensä liikaa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:56"]Älyllä ei tee mitään, jos sitä ei osaa käyttää
[/quote]
Mutta en vain voi sille mitään, että olen introvertti. Yritän väkisin leikkiä sosiaalista "hyvää tyyppiä" duunissa, mutta en ole siinä yhtä taitava kuin ne luontaisesti supliikit tyypit. Haluaisin tosiaan tehdä sellaista työtä, jossa voin antaa kaikkeni, mutta ne sosiaalisemmat tyypit palkataan mun ohitseni. Eikä mulla ole energiaa alkaa laitella jatkuvalla syötöllä työhakemuksia, vaan pitäisi se uuden homman hieman vähemmälläkin vaivalla irrota. Ja siltikin kiinnostaisi lisäksi tuntea omaa kykyprofiiliaan paremmin.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:54"]
Miks ihmeessä julkisen pitäis kustantaa se? Kaikkea pitäis saada yhteiskunnalta ilmaseks, sit valitetaan jos pitää veroja maksaa.
[/quote]
Niinpä. Jos kaikki muutkin haluaisivat testauttaa vähän sitä sun tätä julkisella puolella ilman mitään syytä niin hyvin nopeasti kyykähtäisi koko systeemi.
Minä testautin yksityisellä kolesteroliarvoni ja sokerihemoglobiinin ihan mielenkiinnosta kun suvussa on korkeaa kolesterolia, sydän-ja verisuonitauteja, infarkteja ja diabetesta. Kaveri sanoi, että tuolla perusteella voisin koittaa saada nuo testautettua julkisella puolella mutta ei käynyt mielen vieressäkään mennä sinne kinuamaan yhtään mitään.
Laiskat ei etene eikä uutta duunia saa
Ap - ei mikään testaus sua työllistä eikä edesauta etenemistä.
Kivat hommat vähällä vaivalla - niitä ei ole!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:01"]Ollaan olevinaan tavallista älykkäämpiä ja silti on elämä solmussa. Kannattaa olla vaan tavallinen taatelintallaaja eikä miettiä itteensä liikaa.
[/quote]
Joo-o, mutta olen sosiaalisesti todella huono ja en viihdy teennäisissä sosiaalisissa tilanteissa kovinkaan hyvin. Olen myös maksanut runsaasti veroja, joten siksi kysyn, että saisiko jotain apua oman elämänsä setvimiseen ja kartoittamiseen julkisella puolella.
Mensan testit mittaavat vain yhtä älykkyyden osaa, esim. tunneälyä ne ei mittaa. Sivistyksellä, empatialla niissä ei pärjää. Loogis-matemaattisesta päättelykyvystä on apua. Älylkyys on kuitenkin laajempi käsite.
Taas tällainen laiska väärinymmärretty neropatti. Töitä on tehtävä pirusti ja kannettava vastuu tylsistäkin hommista. Sitten pääsee uralla eteenpäin. Autatko pomoasi menestymään?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:04"]Laiskat ei etene eikä uutta duunia saa
[/quote]
Olen todella ahkera töissä ja keskityn siellä nimenomaan työn tekemiseen, mutta en ole kovinkaan sosiaalinen, joten en etene yhtä hyvin kuin ne normaalilla tavalla sosiaaliset tai erittäin sosiaaliset tyypit.
Tuollaista se on nykyään kaikilla ettei haluamiaan töitä saa, vaikka kuinka hakemuksia laittais. Kilpailu on ihan älytöntä. Ei se vika oo sussa, vaan yhteiskunta nyt vaan on tällainen.
Eli et pysty yhteistyöhön kaverien kanssa
Eli et pysty yhteistyöhön kaverien kanssa
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:05"]Ap - ei mikään testaus sua työllistä eikä edesauta etenemistä.
Kivat hommat vähällä vaivalla - niitä ei ole!
[/quote]
Olen valmis tekemään todella kovasti töitä, mutta olen junnanut samassa hommassa monta vuotta, mikä katkeroittaa. Tyhmemmät etenevät, kunhan ovat sosiaalisia ja edustavan näköisiä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:33"]
Ni syöt jonkun vuoden ensin masennuslääkkeitä
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:41"]Mielisairaalassa tehdään äo-testejä jos aihetta tulee.[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:10"]Eli et pysty yhteistyöhön kaverien kanssa
[/quote]
Pystyn yhteistyöhön, mutta kaikkein mieluiten tekisin yksinäistä ja itsenäistä työtä. Leiki sosiaalista väkisin, vaikka en jaksaisi tuhlata mihinkään sosiaalisiin peleihin energiaa, vaan tehdä töitä. Vaikka se onkin kovin muodikasta, olen epäillyt myös itselläni olevan aspergerin syndrooman tyyppisiä piirteitä.
Älyllä ei tee mitään, jos sitä ei osaa käyttää