munasarjakysta
Mulla jäi menkat pois ja kävin sen vuoksi gynellä. Löytyi 4.3cm kysta. Seurabta 3kk. Siis oikeesti. Eikö niille tehä mitään?
Kommentit (10)
Eli mulla alkaa tuo 4.3cm olla jo liian iso? Vaikkei muuta oiretta olekaan kuin menkkojen puuttuminen.
Minulla on ollut itsestään kadonneita kystia ja sitten sellainen, joka seurannassa jatkoi kasvuaan. Se poistettiin, koska alettiin epäillä sen mahdollisesti olevan pahanlaatuinen. Onneksi oli hyvänlaatuinen, samalla lähti senpuoleinen munasarja.
Yleeensä ne katoavat itsekseen. Mulla ollut kystia useinkin. Suurin ollut 15x15cm ja se poistettiin kovien vuotojen ja alavatsakivun takia.
Mulla poistettu munasarjan ympärille kuroutunut kysta ja sen takia kuolioon mennyt munasarja. Ei aiheuttanut ongelmia aiemmin, kunnes tuli kivut jotka megaluokkaa...ne tietää, jotka kokenu saman...
Mulla niitä tuli ja meni vuosien ajan. Kaksi kertaa on puhjennut kysta ja taju lähti toisella kertaa tuskasta. Sitten tuli sellainen megaiso 10x15 joka aiheutti kipua ja leikattiin, munasarja oli kiertynyt joten siitä kipuilu. Leikkauksen jälkeen ei ongelmia. Toinen munasarja jäi.
Yleensä ei leikata, ottavat kasvainmerkkiaineen verestä varalta. Lääkäri sanoi ettei koskaan voi olla varma minkä laatuinen se on ennen kuin patologi on tutkinut.
Huolta aiheuttavaa mutta siihen tottuu.
Voiko tuo kysta aiheuttaa menkkojen poisjäännin?
Juu, ne saattaa tosiaan kadota itsekseen, eikä niitä "turhaan" aleta leikata pois. Mulla leikattiin aikoinaan noin 10-senttinen kysta, mutta se osoittautui ns. dermoidikystaksi, joka ei olisi itsestään hävinnyt. Samalla leikattiin myös pätkä munasarjasta, joka ei kyllä mitenkään myöhemmin esim. raskautumiseen ole vaikuttanut.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 10:59"]
Mulla poistettu munasarjan ympärille kuroutunut kysta ja sen takia kuolioon mennyt munasarja. Ei aiheuttanut ongelmia aiemmin, kunnes tuli kivut jotka megaluokkaa...ne tietää, jotka kokenu saman...
[/quote]
Saman kokenut. Kipu on järkyttävää, yhtä kovaa kuin munuaiskivikohtaus. Multa jouduttiin poistamaan molemmat munasarjat. Mulla oli jo leikkausaika kystan poistoon, mutta sitten jouduin päivystysleikkaukseen, kun kysta kiertyi ja meni kuolioon.
Mulla kans kystia useampi molemmin puolin ja aiheyttavat oletettavasti ne jäätävät kivut ja tuskan kuukausittain. Mulle lääkäri sanoi että leikataan pois kun ovat vähintään 5 cm halkaisijaltaan ja aiheuttavat vaivoja. Mulla ne ei ollut ihan niin isoja joten nyt vaan kärsin kivuista tämän tästä.
Onko teillä muuten vaikuttanut toisen munasarjan poisto jotenkin elämään (ihan millä tavalla vain) ? Kysyy nro 3.