Te jotka jaatte parisuhteessa ruokakulut puoliksi:
Miksi syöt yhtä paljon kuin raavas mies?
Oletko normaalipainoinen?
Kommentit (41)
Meillä mies ostaa ja tekee ruuat 4 pv viikossa ja minä 3 pv viikossa, koska syön vähemmän.
Typerät naiset maksaa ruokakulut puoliksi, vaikka mies söisi kolme kertaa enemmän.
Syön, koska olen aktiivikestävyysurheilija. Painoindeksin mukaan alipainoinen, omasta mielestä selkeästi normaalin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Typerät naiset maksaa ruokakulut puoliksi, vaikka mies söisi kolme kertaa enemmän.
Meillä puolitettaviin kuluihin lasketaan myös esim. pesuaineet ja vessapaperi, joista ainakin jälkimmäistä minä käytän enemmän. Minä myös syön jonkin verran kalliimpia ruokia kuin mies.
Ei lasketa senttejä, yhteisen hyvän eteen tehdään. Meillä on sellainen uusperhe, johon kuuluu minä ja mies, miehen lapsi sekä minun kaksi koiraa. Ihmisten ja eläinten kaikki ruoat ja kodinhoito-/hygieniatarvikkeet menevät samasta budjetista, josta mies maksaa 50% ja minä 50%. Emme koe tarvetta tämän tarkemmin eritellä.. Olemmekin puhuneet, että elämäntilanteen ja varojen mukaan aina mennään, tulevaisuudessakin voi tulla aikoja jolloin toinen kannattelee taloutta enemmän ja sitten taas toisin päin.
Hassua ajatella, että ruuan hinta riippuu vain siitä paljonko syö. Omat ruokakulut laskisivat, jos söisin yksinäni ja maksaisin kaiken itse vrt. ruokailu naisen kanssa. Ei sillä, nainen nyt ei hirveän paljon vähempää syö, mutta tämän lisäksi mm. ei laita ruokaa, ei voi syödä tähteitä/ kahtena peräkkäisenä päivänä samaa ruokaa, edes hieman vanhaa leipää. Tämän sijaan hän suosii mm. graavi- tai kylmäsavulohta leivän päällä, kalliita juustoja, diettivalmisteita (Nutriletit on kalliita) joita syö ruuan lisäksi ja ei yleisestikään katso hintaa.
Vaikka vedänkin varmasti kaloreina enemmän, niin tuskin ei pari perunaa ruualla tai kaurapuuro aamisella nyt oikeasti kustannuksia keikauta.
Toki siis tastaan kustannuksia muutenkin ja jos päivittäistavarakaupan laskusta puhutaan, niin kosmetiikan, hiustenhoitotuotteiden yms. osalta ei varmaan tarvitse edes eritellä, kummat hankinnat maksavat.
Ruoka saa pikkurahalla ihan sama kuka syö enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Hyvä parisuhde perustuu sille, että laskee tarkasti toisen kustannukset, ettei maksa vain mistään yhtään enempää kuin toinen. Muutenkin, laskut tulee jakaa mililleen käytön mukaan. Näin ollen kotiäiti maksaa asumisesta enemmän kuin mies, joka käy kotona vain nukkumassa, vai miten se nyt menikään?
Yksikään miehistäni ei ole ollut 'raavas' vaan normaalipainoinen. Itse kilpaurheilen niin energiaa kuluu huomattavasti enemmän kuin tavismiehellä.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka saa pikkurahalla ihan sama kuka syö enemmän.
Juurikin näin. Ja tämän liskäsi, ruuan hinta riippuu loppjen lopuksi siitä, mitä syö eikä kuinka paljon syö.
Minä miehenä syön enemmän, mutta saan syödä aika monta perunaa enemmän, että se tulee kalliimmaksi kuin vaimoin luomuvihannekset, hedelmät ja ties mitkä erikoisrahkat jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Hyvä parisuhde perustuu sille, että laskee tarkasti toisen kustannukset, ettei maksa vain mistään yhtään enempää kuin toinen. Muutenkin, laskut tulee jakaa mililleen käytön mukaan. Näin ollen kotiäiti maksaa asumisesta enemmän kuin mies, joka käy kotona vain nukkumassa, vai miten se nyt menikään?
Kyllä! Tässä on se viisasten kivi pitkään ja kestävään parisuhteeseen.
Jos parisuhteessa lähdetään siitä, että kumpikin maksaa vain täsmälleen omat kulunsa, niin miten ihmeessä tämä käytännössä tapahtuu? Jos toinen haluaa jonkun tietyn jugurtin ja toinen ei sitä syö, mutta haluaa jotain ihan muuta, niin käykö kumpikin erikseen kaupassa vai onko kotona hirveä matemaattinen laskutoimitus siitä, mitkä tuotteet oli mulla ja mitkä sulle. Ja kun toinen juo maitopurkista 2/3 ja toinen loput, niin huomioidaanko sekin? Miten tasaatte vessapaperin kulutuksen? Onko vessassa joku lista, kuinka monta palaa kukin otti? Jos autolla ajetaan sun ja mun ja yhteisiä menoja, tasaatteko bensakulutkin sen mukaan, kuka oli kyydissä?
Naiset ujuttaa sinne kauppalaskuun sitten ne tussurättinsä, ostaa chiansiemeniä, goji-marjoja ja kuusi kiloa suklaata. "Mutku mä syön vähemmän". Ettekä edes oikeasti syö
Vierailija kirjoitti:
Jos parisuhteessa lähdetään siitä, että kumpikin maksaa vain täsmälleen omat kulunsa, niin miten ihmeessä tämä käytännössä tapahtuu? Jos toinen haluaa jonkun tietyn jugurtin ja toinen ei sitä syö, mutta haluaa jotain ihan muuta, niin käykö kumpikin erikseen kaupassa vai onko kotona hirveä matemaattinen laskutoimitus siitä, mitkä tuotteet oli mulla ja mitkä sulle. Ja kun toinen juo maitopurkista 2/3 ja toinen loput, niin huomioidaanko sekin? Miten tasaatte vessapaperin kulutuksen? Onko vessassa joku lista, kuinka monta palaa kukin otti? Jos autolla ajetaan sun ja mun ja yhteisiä menoja, tasaatteko bensakulutkin sen mukaan, kuka oli kyydissä?
Puhumattakaan vaikka jostain sähkön- ja veden kulutuksesta, vuokrasta-/ vastikkeesta tai kiinteistöverosta...
Minä syön kaurapuuroa, itse leivottua leipää, halvinta margariinia ja juustoa TAI leikkelettä vain yhden siivun leivän päällä. Syön myös hieman tarjousjauhelihaa ja silakkaa sekä perunoita. Saan syödä vatsani täyteen kun vaimo kituuttaa nälissään salaatteineen ja proteiinipatukoineen vaikka kuluttaa kaksinkertaisesti rahaa.
Meillä on jaettu kulut puoliksi, mutta nyt, kun omat tuloni ovat pysyvästi tippuneet, niin varsinkin ruokakulujen jakaminen tasan on mielestäni epäreilu. Minä teen meillä ruuat ja yritän tehdä sellaista ruokaa, joka on edullista. Loputtomiin ei tuossakaan pysty nipistämään. Mies syö enemmän ja kalliimpia tuotteita mitä minä, joten olen sanonut miehelle, että saa maksaa ne itse, koska minä en niitä käytä.
Täällä aina sanotaan, että elintaso pitää laittaa pienituloisemman tulojen mukaan, mutta harva parempituloinen haluaa niin tehdä. Toinen keskustelun aihe on meillä sähkö. Mies haluaisi saunoa vaikka joka päivä ja hän jättää valoja päälle vaikka kukaan ei siinä huoneessa kävisi tuntikausiin. Koska haluan sähkölaskun pienemmäksi, olen kieltänyt ylimääräiset saunan lämmitykset, kerta viikossa riittää, ja muistutan miestä usein sammuttamaan valot.
Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat. Ei ole merkitystä sillä että syön reilusti alle puolet siitä mitä mies.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ujuttaa sinne kauppalaskuun sitten ne tussurättinsä, ostaa chiansiemeniä, goji-marjoja ja kuusi kiloa suklaata. "Mutku mä syön vähemmän". Ettekä edes oikeasti syö
Ai sinä taas olet täällä heittelemässä mutujasi ja ilkeyksiäsi ketjuun. Mitä ikisinkku tekee parisuhdeaiheisessa keskustelussa?
En syö yhtä paljon. Olen normaalipainoinen.