"Viettäkää joulu kotona perheen kanssa" - entäs jos asuu yksin?
Saanko lähteä lapsuudenperheeni luo jouluksi vai pitääkö yksinäni hyräillä joululauluja masentavien eineslaatikoiden äärellä?
Kommentit (161)
Kyllä. Vietät laatuaikaa ihmisistä rakkaimman kanssa eli itsesi.
Ensin joulupäivällinen, lahjan avaus, kaunein joululaulu-hetki ja sitten sänkyyn.
Meillä ainakin vietetään normaali joulu. Kaikki kolme lasta kumppaneineen tulevat meille jouluksi, toki käyvät kumppaniensakin kotona jouluna. Ihmiset sairastuu henkisesti, kun heidät pidetään erillään toisistaan. Ja jotkut eivät kestä sitä fyysisestikään. Iäkäs anoppini menehtyi viime kevään koronasulun aikana. Hän siis itsekin halusi, että lapsetkaan eivät käy hänen luonaan. Hän vielä aika hyväkuntoinen, eli laittoi itse ruokansa, kävi kaupassa ja jossain seniorikerhossa, tuolijumpassa, seurakunnan tapahtumissa. Kolme viikkoa yksin ja joutui sairaalaan sydänvaivojen takia. Ja siitä kaksi viikkoa, niin kuoli. Onneksi pääsimme hänen luokseen loppuaikana, kun lääkäri teki saattohoitopäätöksen. Hänen kuntonsa vain romahti, hän ei tavannut siis ketään kolmeen viikkoon, paitsi kaupan ruokalähetin pari kertaa. Ei puhelimitse yhteydenpito ole sama asia, kuin että saa jutella kasvokkain ja halata.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin sitten yksin. Ei se ole maailmanloppu että kantaa vastuunsa poikkeuksellisessa maailmantilanteessa. Meilläkin peruuntui iso ihana sukujoulu, jota kaikki olivat odottaneet. Ei sille vain minkään mahda. Soitellaan sitten videopuheluita ja muistellaan toivon mukaan ensi vuonna sitten miten kummallinen tämän vuoden joulu olikaan.
Hyppää kaivoon sukujouluinesi. Kaikilla ei ole mitään sukujouluja muutenkaan ja nyt heitä syyllistetään siitä, ettei saisi kokoontua edes kaksittain tai kolmittain. Eikä ole mitään jouluisia skypepuheluita tai yhteisiä muistelutulevaisuuksia. Teillä taitaa olla niin, että perhe kuitenkin olemassa, ette vaan yhdistä niitä jouluna. Ihan eri kuin niillä, jotka ovat olleet jo liikaa yksin 9 kk.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin vietetään normaali joulu. Kaikki kolme lasta kumppaneineen tulevat meille jouluksi, toki käyvät kumppaniensakin kotona jouluna. Ihmiset sairastuu henkisesti, kun heidät pidetään erillään toisistaan. Ja jotkut eivät kestä sitä fyysisestikään. Iäkäs anoppini menehtyi viime kevään koronasulun aikana. Hän siis itsekin halusi, että lapsetkaan eivät käy hänen luonaan. Hän vielä aika hyväkuntoinen, eli laittoi itse ruokansa, kävi kaupassa ja jossain seniorikerhossa, tuolijumpassa, seurakunnan tapahtumissa. Kolme viikkoa yksin ja joutui sairaalaan sydänvaivojen takia. Ja siitä kaksi viikkoa, niin kuoli. Onneksi pääsimme hänen luokseen loppuaikana, kun lääkäri teki saattohoitopäätöksen. Hänen kuntonsa vain romahti, hän ei tavannut siis ketään kolmeen viikkoon, paitsi kaupan ruokalähetin pari kertaa. Ei puhelimitse yhteydenpito ole sama asia, kuin että saa jutella kasvokkain ja halata.
Ja meillä taas eläkeläis- isäni sairastui yhtäkkiä todella vakavasti ja oli teholla hengityskoneessa, ihan muusta syystä kuin koronasta. Olen kiitollinen, että silloin koronatilanne ei ollut paha, että olisi pitänyt miettiä kenelle sitä konetta annetaan.
Sairaanhoidon kantavuuden vuoksi itse mietin tällä hetkellä noita rajoituksia .
Eikö ole ihanaa?
Ei tarvitse kuunnella Selma-tädin pitkällistä monologia suvun vainajien elämänvaiheista vuonna 1925, ihastella teennäisesti veljenpojan surkeaa lauluesitystä, sietää miehensiskon v_ttuilua ja apen omakehuja, pohtia valppana pitääkö anoppia auttaa ja missä asioissa, kuunnella väkisin Loirin mörisevää joululaulantaa, esittää ilahtunutta surkean lahjan paljastuessa paketista... istua ähkyssä sohvannurkassa ja miettiä, kehtaako pieraista ja missä kehtaisi.
Paras joulu ikinä - ja ilman tekosyiden keksimistä.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin sitten yksin. Ei se ole maailmanloppu että kantaa vastuunsa poikkeuksellisessa maailmantilanteessa. Meilläkin peruuntui iso ihana sukujoulu, jota kaikki olivat odottaneet. Ei sille vain minkään mahda. Soitellaan sitten videopuheluita ja muistellaan toivon mukaan ensi vuonna sitten miten kummallinen tämän vuoden joulu olikaan.
Höpöhöpö poikkeuksellinen maailmantilanne. Suomessa on nyt yksi hengitystieinfektio jonka vuoksi on vähemmän porukkaa sairaalassa kuin influenssan vuoksi normaalitalvina. Ei mitään syytä paniikkiin tai olla viettämättä joulua just niin kuin itse haluaa.
Sinä voit olla mitä mieltä sinä haluat olla. Itse olen kuitenkin nähnyt sekä influenssaa että koronaa, ja influenssa ei ole terveille tuollaisia riskejä tarjoillut. En halua olla osallisena sitä levittämässä. Varsinkin kun influenssaan on rokote jolla riskiryhmäläiset voivat edes yrittää suojautua ja koronaan vielä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyppää kaivoon sukujouluinesi. Kaikilla ei ole mitään sukujouluja muutenkaan ja nyt heitä syyllistetään siitä, ettei saisi kokoontua edes kaksittain tai kolmittain. Eikä ole mitään jouluisia skypepuheluita tai yhteisiä muistelutulevaisuuksia. Teillä taitaa olla niin, että perhe kuitenkin olemassa, ette vaan yhdistä niitä jouluna. Ihan eri kuin niillä, jotka ovat olleet jo liikaa yksin 9 kk.
Miksi pitäisi kokoontua kaksittain tai kolmittain? Omat läheiseni ovat olleet koronakaranteenissa viime vuoden helmikuusta lähtien ja sinä itket parista päivästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö poikkeuksellinen maailmantilanne. Suomessa on nyt yksi hengitystieinfektio jonka vuoksi on vähemmän porukkaa sairaalassa kuin influenssan vuoksi normaalitalvina. Ei mitään syytä paniikkiin tai olla viettämättä joulua just niin kuin itse haluaa.
Sinä voit olla mitä mieltä sinä haluat olla. Itse olen kuitenkin nähnyt sekä influenssaa että koronaa, ja influenssa ei ole terveille tuollaisia riskejä tarjoillut. En halua olla osallisena sitä levittämässä. Varsinkin kun influenssaan on rokote jolla riskiryhmäläiset voivat edes yrittää suojautua ja koronaan vielä ei.
No näinhän sen pitäisi ollakin! Ne joita pelottaa voivat istua maakuopassa piilossa vaikkamaailman tappiin,ne joita ei eläkööt normaalisti. Jos tehopaikat/hengityskoneet jne loppuvat niin sitten loppuvat, turha siitä ottaa päättäjienkään sen isompaa stressiä. Jokainen voi suojautua koronavirukselta niin tehokkaasti kuin haluaa, jos ei halua suojautua niin hyväksykööt sen kuolemanriskin. Minulla ei ole mitään ongelmaa sitä hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kokoontua kaksittain tai kolmittain? Omat läheiseni ovat olleet koronakaranteenissa viime vuoden helmikuusta lähtien ja sinä itket parista päivästä?
Mistä parista päivästä? Olen kärsinyt terveydelle tuhoisasta yksinolosta jo ennen koronaa ja tehnyt parin vuoden työn kuntouttaakseni itseäni ja nyt sitten maaliskuusta asti tullut valtava takapakki. Joulut ovat olleet vaikeita siitä asti, kun ei ole enää ollut ketään lähiomaisia ja olen juuri päässyt jotenkin tasapainoon senkin asian kanssa. Olen saanut kutsun kahteen eri joulunviettoon, mutta nyt ne on peruttu ja näytttää siltä, että olen joulun yksin kotona - kuten yli 90 % muustakin valveilllaoloajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheskään kaikille tämä korona ei ole se pahin juttu elämässä vaan se tuli tähän lisäkuormitukseksi. Jos sinun läheisilläsi korona on se vaikein asia niin joillain se on se, mikä uhkaa katkaista kamelin selän. Kaikilla ei edes ole läheisiä. Ei minulla ole ketään lähiomaisia. Ihan yksin saa tässä maailmassa olla ja hoitaa asiat.
Virolaiset matkaa Suomesta sinne joulun viettoon ja tulee takaisin ja viis veisaa karanteeneista
Minä matkustin ulkomailta Suomeen karanteeniin ja testiin, ja kun kymmenen päivää täyttyy, siirryn vanhempien luo joulua viettämään. Varmuuden vuoksi siis sekä karanteeni että testi. Eurooppalaisesta maasta tulen, ja hintaa lentojen, karanteenimajoituksen ja yksityisellä tehdyn testin kanssa tulee noin 1800 euroa. Vanhemmilla terveysongelmia, joten ei voi tietää onko tämä viimeinen joulu yhdessä. Vähän kallliiksi tulee, mutta eipä nyt korona-aikana rahaa muuhunkaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän sen pitäisi ollakin! Ne joita pelottaa voivat istua maakuopassa piilossa vaikkamaailman tappiin,ne joita ei eläkööt normaalisti. Jos tehopaikat/hengityskoneet jne loppuvat niin sitten loppuvat, turha siitä ottaa päättäjienkään sen isompaa stressiä. Jokainen voi suojautua koronavirukselta niin tehokkaasti kuin haluaa, jos ei halua suojautua niin hyväksykööt sen kuolemanriskin. Minulla ei ole mitään ongelmaa sitä hyväksyä.
Juuri tuon takia, emme lähde sukukokoustamaan. Lähes joka ikinen sukujoulu on joku flunssaversio tuliaisina kun paikalle tulee pakko päästä yhteisjouluun toipilaat. Päädyimme viettämään jo muutama vuosi sitten ns. omaa joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syöt eineslaatikoita?
Ei yksinasuvalla ole motivaatiota kokata alusta alkaen vain itselleen :(
Ap
Eikö? Kyllä minä nyt läheisimmälle ihmiselleni haluan tarjota mahdollsimman hyvää ruokaa (en tietenkään aina viitsi tai jaksa, mutta usein kuitenkin).
Tuohon joulunviettoon muuten viitaten, ei ole mikään pakko syödä jouluruokia, jos ne tuntuvat masentavan entisestää tai et edes tykkää niistä. Tee lempiruokiasi ja -herkkujasi ja syön niitä niin että napa paukkuu ja katso vaikka Havaiji-aiheisia elokuvia päälle (opettele vaikka hulaa youtubesta). Oikeasti ei kannata rakentaa mitään kurjaa korviketta tavalliselle joululle vaan ottaa siitä mukaan vain se mikä on kivaa ja lisätä sitten päälle sellaista omaa hauskaa, jota tavallinen jouluseurueesi ei ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syöt eineslaatikoita?
Ei yksinasuvalla ole motivaatiota kokata alusta alkaen vain itselleen :(
Ap
Eikö? Kyllä minä nyt läheisimmälle ihmiselleni haluan tarjota mahdollsimman hyvää ruokaa (en tietenkään aina viitsi tai jaksa, mutta usein kuitenkin).
Tuohon joulunviettoon muuten viitaten, ei ole mikään pakko syödä jouluruokia, jos ne tuntuvat masentavan entisestää tai et edes tykkää niistä. Tee lempiruokiasi ja -herkkujasi ja syön niitä niin että napa paukkuu ja katso vaikka Havaiji-aiheisia elokuvia päälle (opettele vaikka hulaa youtubesta). Oikeasti ei kannata rakentaa mitään kurjaa korviketta tavalliselle joululle vaan ottaa siitä mukaan vain se mikä on kivaa ja lisätä sitten päälle sellaista omaa hauskaa, jota tavallinen jouluseurueesi ei ymmärtäisi.
Menee sivuraiteelle, mutta minulla on ruokahalu kadonnut tänä korona-aikana. Tutkitusti ihmisen on helpompi sulattaa ruokansa seurassa, yhdessä ruokailulla on valtava sosiaalinen ja terveydellinen merkitys.
Yksin joudut sen lisäksi käyttämään valtavan vaivan ja lopputuloksen sitten pureskelet yksin. Ei ole mielekästä ja valtavaa haaskuuta.
Eikä ole todennäköistä, että jokainen pystyisi jotenkin kääntämään kurjan joulun kivaksi jollain simmänkääntötempulla. Kun olin ekan joulun yksin ja surin kuolleita läheisiä, olo oli paska. Olin aina rakastanut joulua. Epäilen, että tästäkin joulusta tulee paska eikä se hyväksi muutu kirjalla, musiikilla, rauhalla, vapaudella tai suklaalla.
Sun perhe on yhden hengen perhe.
Yksin asun, yksin vietän joulun. En todellakaan lähde matkustamaan 70+ vanhempieni luo. Yhteyksiä otetaan puhelimen ja hangoutsin kautta.
Jos kaikki tulkitsevat suosituksia niin että ne eivät koske itseä tai joulua tai omaa perhettä niin mitä virkaa on suosituksilla? Joulun jälkeen tulee isot koronapiikit kun kaikki ajattelevat oma napa edellä. Ja jos ei pelkää koronaa, voisi ajatella myös sitä että niitä tehohoitopaikkoja ja hoitajia tarvitaan myös muille sairauksille. Koko ajan joudutaan tekemään myös kiireisiä leikkauksia ja sattuu onnettomuuksia. Ei siellä käsien päällä istuta sairaaloissa ja odoteta koronapotilaita. Jossain kohtaa kun eletään kuin pellossa, tullaan siihen tilanteeseen että joudutaan valikoimaan kuka saa tehohoitoa ja kuka ei ja se ilman jäävä voi olla sinun läheisesi.
Maakuopassa ei tarvitse istua eikä hysteerisesti pelätä, mutta suosituksia noudattaen olisi mahdollisuus saada tartuntaluvut ja sitä kautta riskit alas. Mutta jos jokainen on itsekäs, sitä kauemmin ja rajummin kärsitään pandemiasta.
Todellakin yksinasuvat saa viettää joulua läheistensä kanssa. Kaikki muutkin saavat. Kehotetaan vain miettimään, että onko se välttämätöntä. Jokainen saa sen ihan itse arvioida eikä kenelläkään muulla ole siihen napisemista (ellei itse tahtomattaan kuulu jonkin toisen kyläilysuunnitelmiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entäpä jos minä sairastun kaikista varotoimista huolimatta tai joudun vaikka auto-onnettomuuteen, enkä saa hoitoa kun on viety jo niiden toimesta joita ei ole kiinnostanut ohjeita paljon seurailla? Ei minua haittaisi tippaakaan jos joku omaa tyhmyyttään kuolee, mutta ennen sitä hän vie ihan omaa tyhmyyttään älyttömästi yhteiskunnan yhteisiä resursseja ja vähäisiä tehohoitopaikkoja.
Yksin ollessa ei todellakaan pidä olla "masentavia eineslaatikoita".
Sitä voi laittaa ihan mitä vaan, mihin on varaa.