osaatko nimetä Afrikan maita?
Vituttaa kuinka aikuiset ihmiset pitävät koko maanosaa yhtenä epämääräisenä möykkynä.
mistä toi sun kaveris on kotosin?
-Afrikasta.
mutta mistä sieltä?
-siis.. Afrikasta vaan.
mitä ihmettä? Samat ihmiset kehuu matkustelleensa paljon, on käyty siellä ja täällä. Ja silti eivät tunne maailmankarttaa, eikä siis kaikkea tarvitsisi tietääkään tietenkään. Jos sinua kysytään luettelemaan vaikka eteläisen afrikan maita niin tiedätkö? Onko mitään ajatusta mitkä maat ovat toistensa naapurimaita Ym? Jostain syystä afrikka on jäänyt kaikilta ihan pimentoon.
Kommentit (32)
Osaan kaikki Afrikan ja muunkin maailman valtiot. Tää on mulle aina ollut sellainen inside-juttu nimittäin: testaan oman muistin kuntoa sillä, et osaan nimetä maailman valtiot ja pääkaupungit, USA:n osavaltiot, alkuaineet, tähtikuviot. Sit näkee, kun muisti alkaa heiketä ratkaisevasti ja sit kun ei muista koko listoja ollenkaan, on valmis saunan taakse vietäväksi. (Siis mun tapauksessa, muita ei tarvitse viedä, en ole todellakaan natsi.)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 11:10"]
http://www.sporcle.com/games/g/africa
Siitä vaan testaamaan :)
[/quote]
Vaikeaa kun piti englanniksi :/ Suomeksi olisin varmasti muistanut enemmän. 38/50
Ossatko laittaa paikoilleen todella kaikki maat? Tuvalan, Palaun, Sao Tomé ja Principe yms...? Marshallinsaaret?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 11:10"]
http://www.sporcle.com/games/g/africa
Siitä vaan testaamaan :)
[/quote]
Tulos 26. Ei hajuakaan mitä esim. somalia, tunisia tai keski-afrikan tasavalta ovat englanniksi... Monta "päivänselvää" jäi siksi pois.
Osaan nimetä maat, ja olen paljon Afrikassa reissunnutkin, mutta olen huomannut että afrikkalaisille tuo "mistä oelt kotoisin" ei ole aina mitenkään helppo juttu.
Mä en esimerkiksi edelleenkään osaa lyhyesti sanoa mistä mun mies on kotoisin. Tiedän että on syntynyt Bodswanassa, ja elänyt silä 2-vuotiaaksi, kumpikaan vanhemmista ei ole bodswanalaisia. Tämän jälkeen on asunut ikävuodet 2-15 Tansaniassa, ja 15-20-vuotiaana Etelä-Afrikassa, josta tullut suomeen. Vanhemmat on toinen puoliksi kenialainen, puoliksi sambialainen, ja isä puoliksi zimbabwelainen ja puoliksi ugandalainen. Miehellä ollut monen maan kansalaisuus. Jos mieheltä kysyy itseltään, hän vastaa joko että on etelä-afrikasta (koska sieltä on suomeen tullut) tai että on zimbabwelainen, koska isän isä oli zimbabwelainen ja se kuulemma jotenkin on periytynyt isälle ja siitä hänelle, vaikka itse ei ole ikinä Zimbabwessa edes käynyt, ei osaa kieltä, eikä edes toinen vanhemmista ole kokonaan sieltä.
Jos joku minulta kysyy mistä mieheni on kotoisin, vastaan yleensä että Länsi-Afrikasta ja se riittää. Se ei silti tarkoita ettenkö tietäisi mitä maita Länsi-Afrikassa sijaitsee.
Ja tämä ei siis ollut vain yksi tapaus, vaan esimerkki millaista se elämä Afrikassa on, se muuttotahti on kova ja valtionrajat on helppo ylittää, lapsissa on monen maan verta jne.
24/54. En ollut varma, ovatko esimerkiksi Seychellit tai Mauritius maita, joten esimerkiksi niitä en osannut nimetä, myös esim Kap Verden ja monien muiden kirjoitusasu oli sellainen, etten saanut niitä oikein. Tulos oli aika lailla, mitä oletinkin olevan.
"Vanhemmat on toinen puoliksi kenialainen, puoliksi sambialainen, ja isä puoliksi zimbabwelainen ja puoliksi ugandalainen. "
Mä kyllä sanoisin silloin että henkilö on eteläisestä-Afrikasta tai Itä-Afrikasta, mutta ei todellakaan ole länsiafrikkalainen.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 11:35"]
Osaan nimetä maat, ja olen paljon Afrikassa reissunnutkin, mutta olen huomannut että afrikkalaisille tuo "mistä oelt kotoisin" ei ole aina mitenkään helppo juttu.
Mä en esimerkiksi edelleenkään osaa lyhyesti sanoa mistä mun mies on kotoisin. Tiedän että on syntynyt Bodswanassa, ja elänyt silä 2-vuotiaaksi, kumpikaan vanhemmista ei ole bodswanalaisia. Tämän jälkeen on asunut ikävuodet 2-15 Tansaniassa, ja 15-20-vuotiaana Etelä-Afrikassa, josta tullut suomeen. Vanhemmat on toinen puoliksi kenialainen, puoliksi sambialainen, ja isä puoliksi zimbabwelainen ja puoliksi ugandalainen. Miehellä ollut monen maan kansalaisuus. Jos mieheltä kysyy itseltään, hän vastaa joko että on etelä-afrikasta (koska sieltä on suomeen tullut) tai että on zimbabwelainen, koska isän isä oli zimbabwelainen ja se kuulemma jotenkin on periytynyt isälle ja siitä hänelle, vaikka itse ei ole ikinä Zimbabwessa edes käynyt, ei osaa kieltä, eikä edes toinen vanhemmista ole kokonaan sieltä.
Jos joku minulta kysyy mistä mieheni on kotoisin, vastaan yleensä että Länsi-Afrikasta ja se riittää. Se ei silti tarkoita ettenkö tietäisi mitä maita Länsi-Afrikassa sijaitsee.
Ja tämä ei siis ollut vain yksi tapaus, vaan esimerkki millaista se elämä Afrikassa on, se muuttotahti on kova ja valtionrajat on helppo ylittää, lapsissa on monen maan verta jne.
[/quote]
No aika outo logiikka sanoa, et on kotoisin Länsi-Afrikasta, kun kaikki Zimbabwet, Botswanat, Keniat ja Tansaniat sijaitsee enempi siellä etelässä.
Länsi-Afrikkaa ovat: Mauritania, Senegal, Guinea, Guinea-Bissau, Gambia, Sierra Leone, Liberia, Norsunluurannikko, Togo, Benin, Ghana, Burkina Faso, Niger, Nigeria, Sao Tome ja Principe, Päiväntasaajan Guinea ja Kap Verde.
Noita pidetään "länsi-Afrikkana", maantieteellisesti sinne voi lisätä arabimaat Marokko ja Algeria, sisemmät maat Tsad ja Mali
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 12:17"]
"Vanhemmat on toinen puoliksi kenialainen, puoliksi sambialainen, ja isä puoliksi zimbabwelainen ja puoliksi ugandalainen. "
Mä kyllä sanoisin silloin että henkilö on eteläisestä-Afrikasta tai Itä-Afrikasta, mutta ei todellakaan ole länsiafrikkalainen.
[/quote]
Joo, sama pisti silmään. Eihän tämän tyypin mies ole lainkaan länsiafrikkalainen!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 11:28"]
Ossatko laittaa paikoilleen todella kaikki maat? Tuvalan, Palaun, Sao Tomé ja Principe yms...? Marshallinsaaret?
[/quote]
Heh, se meissä maantietofriikeissä just on että me osataan. En ole nro 20, mutta hengenheimolainen. Joku noissa vaan koukuttaa.
ja tietty Gabon ja Sierra Leone. Guinea-Bissau