Jopa 90% hoitajista harkitsee alanvaihtoa. Aika paha tilanne. Linkki
Kommentit (98)
Itse työskentelen sosiaalialalla. Täällä ainakin näkyy koronan tuoma paine erilaisiin suojauksiin ja se kuormittaa ihmisiä. Eikä me olla täällä vastuussa edes ihmisten terveydestä. Voisin kuvitella, että jossain vanhusten yksikössä on aivan massiiviset suojaukset, jotka jo yksistään kuormittavat. Päälle se, että pienestäkin niiskutuksesta pitää jäädä kotiin ja muut joutuvat venymään ja paikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein syy on arvostuksen puute, jota tälläkin palstalla kommentoijat ahkerasti viljelevät. Miettikääpä sitä sitten, kun olette itse hoitoa vailla.
Sama juttu alkaa olla opettajilla, ala ei houkuta enää. Jokainen voi nyt miettiä, että miten itse on osallistunut tähän hyvinvointivaltion alasajoon. Länsinaapurissa onkin jo näissä hommissa kielitaidoton ja osaamaton maaa Muumi, sama on tulossa meillekin.
t. Ei-hoitajaMinä ihmettelen aina tätä arvostuksen vaatimista. En tiedä mitään muuta ammattiryhmää, joka aina vaati arvostusta ja valittaa arvostuksen puutetta, kuin sairaanhoitajat. Kunnioitan ja arvsotan kaikkia ammatteja, ja olen todellakin kiitollinen saadessani hoitoa, kun sitä tarvitsen. Samoin kunnioitan ja arvostan esim. palomiehiä, laitoshuoltajia, opettajia, bussikuskeja....kuka näistä kitisee jatkuvasti alan vaihtoa ja arvostuksen puutetta? Ei kukaan. Te hoitajat aiheutatte itse sen arvostuksen puutteen tuolla jatkuvalla narinalla. Miten tämän erityisen arvostuksen juuri teitä kohtaan pitäisi näkyä?
No etpä arvosta hoitajia yhtään, kun olet liittynyt tähän länkytyskuoroon. Hoitajiahan täällä hakutaan milloin mistäkin: kouluttamattomia, "tyhmimmät tyypit päätyvät hoitajiksi", laiskoja, nössöjä kun eivät osaa pitää puoliaan (tästä on ihan oma ketju täällä), toisaalta itse aiheutetaan huono arvostuksen puute marinalla?
Koitaaka nyt saa*ri päättää mistä itse vingutte? Niin ja liian iso palkka työn vaativuuteen nähden,istuvat vaan kahvittelemassa jne jne. Ehkä opettajilla on vähän vastaava tilanne omassa työssään, mutta eipä juuri koskaan näy samanlaista suurimuotoista haukkumista jotain ammattiryhmää kohtaan - tuolla noi remppatyypit vaan istuskelevat röökaamassa ja työt ei etene.
Vierailija kirjoitti:
Vau miten söpöjä hoitsuja kuvissa!
Jep. Kiire ja paine, LOL!
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa se on muillakin aloilla: huonot palkat, mutta venymistä ja vanumista vaaditaan. Hoitajilla asiat ovat oikeastaan paremmmin kuin muilla, sillä he saavat hyvin mitättömällä koulutuksella ikuisen suojatyöpestin.
Nyt, kun tähän joku hyökkää kirjoittamaan, että mikset itse ole hoitoalalla sitten: siksi, koska ala ei kiinnosta.
Siellä on vain kourallinen vakipaikkoja jaossa. Suuri osa saa tehdä sijaisuuksia ja määräaikaisia pätkiä, joten ei väitteesi ikuisesta työpaikasta pidä paikkaansa. Toisaalta miellän myös suojatyöpaikan ihan joksikin muuksi kuin raskaan hoitotyön.
Kukaan ei ota hoitajien hätää (näin korona-aikanakaan) tosissaan jos näitä hengentuotoksia täällä on uskominen. Olisikin hyvä jos hoitajat laittaisivat ne hanskat naulaan. Saisi useampi vaikkapa vanhustenhoidossa maistaa hoitamista omaishoitajina uhraten oman uransa ja nähdä miltä tuntuu olla mitättömällä korvauksella vastuussa ihmisestä sen 24/7. Eiköhän se hoitotyön arvostus lähtisi hieman nousemaan siinä vaiheessa, kun saataisiin ihan henkilökohtainen tuntuma. Veikkaan että pahin räksytys loppuisi seinään. Hoitajat otetaan liian itsestäänselvyyksinä. Siinä se ongelma on.
Arvostusta kaipaavat, kiitosta tärkeästä työstä. Palkankorotusta. Kuka meistä menisi nykytilanteessa vastaaviin töihin. Turja mainita alan valintakysymys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau miten söpöjä hoitsuja kuvissa!
Jep. Kiire ja paine, LOL!
Toki jos sua tullaan työpaikallesi lehteen haastattelemaan työskentelet vain tiukasti sibeliusryppy laulaen ja käännät selkäsi kameralle. Hyvä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen on tämä kriisi ainakin osoittanut, että hoitajista enemmistön työmoraali ei ole hääppöinen.
Eipä se työmoraali ole sinullakaan kummoinen kun täällä palstalla on aikaa länkyttää.
Et ole vuorotöistä kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne hoitajat muka menisi töihin? Aktiivimalli odottaa.
Ulkomaat, erityisesti Norja, niitä odottaa.
Siinähän harkitsevat. Mitä muuta duunia luulevat saavansa tuolla koulutuksella, kun nyt on muutenkin paljon työttömyyttä? Suurin osa hoitsuista on sellaista sakkia, että rahkeet tuskin riittävät uuden tutkinnon opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän harkitsevat. Mitä muuta duunia luulevat saavansa tuolla koulutuksella, kun nyt on muutenkin paljon työttömyyttä? Suurin osa hoitsuista on sellaista sakkia, että rahkeet tuskin riittävät uuden tutkinnon opiskeluun.
Hoitoala kaipaa juuri kaltaisiasi paremmintietäjiä. Kyllä vaihtuisi laulut kirkossa.
Tänään uutisoitiin Ylällä, että sairaanhoitajista, oliko myös osa lääkäreistä ovat luopuneet oikeuksistaan harjoittaa terv.hoidon ammattia.
Lienee luvan varaista tehdä sairaanhoitajan työtä ammatikseen ja niistä pidetään rekisteriä.
Hoitajien on syytäkin vauhtaa alaa , jos työ ei kiinnosta. Ovat asenteeltaan vääriä henkilöitä hoiva tehtäviin ,kun pinna ei kestä.Rauhoittavia hoitsuille , ei pidä luulla itsestään LIIKOJA .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa se on muillakin aloilla: huonot palkat, mutta venymistä ja vanumista vaaditaan. Hoitajilla asiat ovat oikeastaan paremmmin kuin muilla, sillä he saavat hyvin mitättömällä koulutuksella ikuisen suojatyöpestin.
Nyt, kun tähän joku hyökkää kirjoittamaan, että mikset itse ole hoitoalalla sitten: siksi, koska ala ei kiinnosta.
Siellä on vain kourallinen vakipaikkoja jaossa. Suuri osa saa tehdä sijaisuuksia ja määräaikaisia pätkiä, joten ei väitteesi ikuisesta työpaikasta pidä paikkaansa. Toisaalta miellän myös suojatyöpaikan ihan joksikin muuksi kuin raskaan hoitotyön.
Kukaan ei ota hoitajien hätää (näin korona-aikanakaan) tosissaan jos näitä hengentuotoksia täällä on uskominen. Olisikin hyvä jos hoitajat laittaisivat ne hanskat naulaan. Saisi useampi vaikkapa vanhustenhoidossa maistaa hoitamista omaishoitajina uhraten oman uransa ja nähdä miltä tuntuu olla mitättömällä korvauksella vastuussa ihmisestä sen 24/7. Eiköhän se hoitotyön arvostus lähtisi hieman nousemaan siinä vaiheessa, kun saataisiin ihan henkilökohtainen tuntuma. Veikkaan että pahin räksytys loppuisi seinään. Hoitajat otetaan liian itsestäänselvyyksinä. Siinä se ongelma on.
Mikä tämä hoitajien hätä on?
Sairaalat on olleet koko vuoden tyhjinä.
Minä ainakin olen tyytyväinen työhöni ja palkkaan. Jos saa jopa kolminkertaisen korvauksen jostain vuorosta, kuten nyt on tulossa, ei voi kyllä valittaa. Nuo valittajat ovat ammattitaitoisia valittajia, jotka huseeraavat joka palstalla, eikä heidän sanomisia kannata ottaa vakavasti. Tiedän kymmeniä, jotka ovat vaihtamassa työnsä hoitoalaan, juuri varman työpaikan ja palkan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne hoitajat muka menisi töihin? Aktiivimalli odottaa.
Ulkomaat, erityisesti Norja, niitä odottaa.
Hoitajat on olleet menossa sinne Norjaansa jo ainakin 15 vuotta.
Onko mitään tilastoja sinne lähteneistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä hoitajien hätä on?
Sairaalat on olleet koko vuoden tyhjinä.
Taas tämä täydellinen tiettämättömyys kaikesta loistaa kuin joulutähti.
Olen tällä hetkellä työtön, ja voisin koska tahansa lähteä noihin lepihommiin.
Pääseekö työkkärin kautta miten opiskelemaan? Siis millaisia tuilla?
Ja tiedän alan palkkauksenkin, toisin kuin nämä jo työssään olevat.
Eipä se työmoraali ole sinullakaan kummoinen kun täällä palstalla on aikaa länkyttää.