Mitä ihmettä tehdä kun 8lk poika haluaa päättää itse asioistaan?
Pojalla oli esim. tänään treenit toisella paikkakunnalla mihin onnistuin saamaan hänelle kyydin. Ennen treenejä poika kuitenkin tulistui kun hänen tuittuilunsa takia isä takavarikoi hänen pleikkarinsa. Poika linnoittautui omaan huoneeseensa ja sanoi, ettei lähde kyllä treeneihinkään.
En saanut kyyditsijää enää kiinni (aloin yrittää vasta puolta tuntia ennen hakemista, kun poika oli samassa mielentilassa jo toista tuntia) mutta hän oli ilmeisesti jo lähtenytkin meille päin. Poikaa se ei kuitenkaan kiinnostanut. Yritin puhua hänelle järkeä rauhallisesti lukitun oven takaa (minulle hän ei ollut vihainen vaan isälleen joka oli lähtenyt asioille), mutta pää ei kääntynyt. Äänestä kuuli että hän oli vihainen ja uhmakas kuin härkä eikä päässyt siitä mielentilasta eroon. Kun aikaa oli enää pari minuuttia, olin niin neuvoton että aloin itkemään. Pojalle tuli siitä ilmeisesti paha mieli sillä kuulin hänen lähtevän ovet paukkuen ulos ja treenikassinkin oli ottanut mukaan.
Mutta miten näitä tilanteita pitäisi hoitaa jos nuori kieltäytyy ja haluaa toimia vain oman päänsä mukaan? Mitä minun olisi pitänyt tehdä? Mennä pihalle odottelemaan kyyditsijää silmät punaisina ja pahoitella, että hän ajoi tänne turhaan? Se oli nimittäin tosi lähellä. Poika oli hyvin varma päätöksestään ja kieltämättä yllätyin että hän päätti kuitenkin lähteä sillä hän oli siinä mielentilassa ettei häntä kiinnostanut tippaakaan mikään eikä ketään. En tiedä miten treenit menee, tai onko edes ystävällinen puolitutulle kyyditsijälleen jos hän ei anna poikani olla rauhassa, tai kenties esittää vaikka "vääriä" kysymyksiä. Nolottaa jo valmiiksi.
Kommentit (8)
Normaalia murrosikää, johon ei auta ku aikuisten joustamiskyky ja aika. Miksi pleikkari muuten takavarikoitiin? Joskus tuntuu et ihmiset sekoaa ja muuttuu itte murrosikäisiksi kun lapsi saavuttaa tietyn iän. Mun mielestä toi on tyhmää takavarikoida teinin puhelimia ja välineitä. Otetaan lapsen isältä auton avaimet pois, koska hän haistatteli töissä asiakkailleen tai heitti huonoa huumoria asiakkailleen. Samaten voitaisiin pakottaa aikuiset huoneeseensa aina kun lusikka tippuu kesken ruokailun lattialle.. Hmm.
Hmm... Ehkä tuo sana tuittuili isälleen ei anna ihan oikeaa kuvaa, vaan olihan se vähän vakavampi juttu. Asia lähti käsistä kun isompi kävi ensin pikkuveljensä kimppuun huitoen häntä, sillä pikkuveli kuulemma ilveili hänelle. Kun isä meni väliin, alkoi tönimään isääkin (poika jo yhtä pitkä kuin isänsä). Kasvatusoppaissa usein neuvotaan takavarikoimaan jotain tärkeää nuorelta, antamaan kotiarestia tms.
Mä en oikein osaa päättää mitä mieltä olen eri kasvatustavoista. Niinhän aikuinenkin oppii, että asioilla on seurauksia, vaikka ei niitä auton avaimia takavarikoitaisikaan. Jos käy toisen päälle niin aikuinen saa siitä helposti aikaan rikosilmoituksen. Haukkumisesta voi nostaa kunnianloukkaussyytteen, ylinopeudesta sakotetaan jne. Mutta entä nuori? Mitkä olisi vastaavat seuraukset nuorelle jo varhaisessa vaiheessa? Ei niistä voi poliisiasioitakaan aina tehdä...
Kyllä veljekset nahistelee aina enemmän tai vähemmän. Minkään tavaran takavarikoiminen tai arestit eivät ole hyväksyttäviä keinoja. Pikkuveljellekin kannattaa täsmentää että sitä saa mitä tilaa, kenellekään ei kannata oikeesti ilveillä, se on tyhmien ja moukkien käytöstä, ja siinä voi sattua pahasti. Jokatapauksessa pojilla pitäs olla omat huoneet, toivottavasti teillä on.
Hyvää harjoitusta pojalle, koska vuoden kuluttua täytyy jo tietää mitä haluaa opiskella yläasteen jälkeen, ja ehkä muuttaa paikkakuntaakin opiskelujen perässä.
Mä olen samaa mieltä että pitäis joitakin rajoja ja itsensä hillitsemistä opetella ennen kuin joutuu aikuisten arestiin, vankilaan.
Rajat on oltava, ongelma on vaan mitä sitten kun ne ylittää. En mä olisi valmis siihen että aikuisen pitäisi joustaa koska lapsi on teini-iässä. Ongelmalapset yläkouluissa on usein juuri niitä jotka askel kerrallaan uhmaavat auktoriteetteja ja selviävät siitä aina ja ovat hyvää vauhtia matkalla kohti ongelma-aikuisuutta.
Lisäksi pelottaa jättää häntä kahdestaan pikkuveljensä kanssa. Tappulut voivat mennä tosi fyysisiksi ilman valvontaa. Siinä voi sattua kovinkin!
ap