Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6v ei halua että isi on hänestä ylpeä

Vierailija
08.05.2014 |

6-vuotias tyttö sanoi, ettei halua isiä mukaan harrastukseen katsomaan koska "isi kuitenkin on ylpeä ja hymyilee" tyttö oli melkein itku silmässä, että se on huono asia ja ei saa olla niin, isi ei siis saa tulla katsomaan. Kerroin, että sehän on hieno asia ja äitikin on ylpeä ja hymyilee, tyttö totesi että "niin mut sä saat tulla katsomaan". Mitä tuo on, tuli ihan huoli, miksi lapsi kokee noin että isän hymyily ja ylpeys hänestä on huono asia ja ehdottomasti kieltää isänsä tulon katsomaan harrastuksen esitystä? En ymmärrä, pitäisikö olla huolissaan vai kuuluuko ikään vai kertooko lapsen itsetunnon heikkoudesta/isän ja lapsen suhteesta?

Lapsi ollut aina äidin tyttö, mutta ovat paljon myös isän kanssa ja lapsi pelleilee isin kanssa, nauraa ja hassuttelee. Toisaalta myös heidän välit olleet aina "vaikeammat" kuin minun ja lapsen, mies myös herkemmin arvostelee lasta esim levottomuudesta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tyttö jotenkin pelkää tuottavansa pettymyksen isälle, joka ylpeänä katselee, erit. jos taipuvainen arvostelemaankin? Tämä tuli mieleen, liekkö kaukaa haettua ja oikea syy vähemmän monimutkainen..Ei varmaan kannata olla huolissaan kuitenkaan.

Vierailija
2/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuusivuotiaat on lievästi hankalia. Eivät itsekään tiedä mitä haluavat, ovat hirveän herkkiä kaikelle arvostelulle ja kokevat herkästi häpeän tunteita. Tuossa vaiheessa tyttöjen jumaloima isäkin alkaa näyttää enemmän pelkältä ihmiseltä, ja sama toisinpäin poikien kanssa, kun oidipaalivaihe alkaa mennä ohi ja lapsi pettymyksekseen tajuaa, että tämä elämän suuri rakkaus osaa olla myös inhottava.

Ehkä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että lasta ei niin hirveästi arvostella. Kuusivuotiaat ovat levottomia ja kömpelöitä koska se kuuluu hermoston kehitysvaiheeseen. Lapselle on jo riittävän rankkaa kun ei onnistu kuten haluaisi ja ole sellainen kuin muut haluaisivat, ei siitä kannata vielä erikseen alkaa moittimaan. Lapsi ei voi sille yhtään mitään, se on kehitysvaihe jonka kaikki käyvät lävitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 6v osaa noin hyvin tiedostaa omia ja muiden tunnetiloja. Oot joten sekoittanut kersan päänupin höpinöilläsi, tai todennäköisemmin jostain syystä johdattelet, ylitulkitset tai projisoit nämä jutut.

Mitä jos ottaisit vaan rennommin?

Vierailija
4/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin meidän 6v sanoi. Ja uskon lapsen tietävän, että mies ihan oikeasti olisi ylpeä eikä varmasti lapsi pelkää että isä tuollaisessa millään tapaa arvostelisi, mies paljon kehuu ihan kotioloissakin. Siksi ihmettelen miksei halua isiä katsomaan. ap

Vierailija
5/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi lahjakas harrastuksessaan? Jos ei ole, voi olla hyvin mahdollista, ettei hän halua kehua, jos suoritukset ovat huonoja. Joskus lapset ovat parempia arvioimaan kykyjään kuin kaikesta ylpeät pumpulivanhemmat.

Vierailija
6/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla että lapsi miettii enemmänkin sitä mitä kaverit ajattelee. Nolottaa se hangon keksinä hymyilevä isä joka pitää tytärtään maailman parhaana, vaikka tytär tahtoisi vain olla yksi joukosta, sulautua porukkaan. Hassua huomiota kiinnittää tuollainen myhäily. 

Vierailija
7/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 08:51"]

Ei 6v osaa noin hyvin tiedostaa omia ja muiden tunnetiloja. Oot joten sekoittanut kersan päänupin höpinöilläsi, tai todennäköisemmin jostain syystä johdattelet, ylitulkitset tai projisoit nämä jutut.

Mitä jos ottaisit vaan rennommin?

[/quote]

Kyllä osaa. Miksi lapsia aina aliarvioidaan ja vähätellään? Olen samaa mieltä kuin 2, mutta heitän vielä että ehkä isän läsnäolo saa lapsen hermostumaan. Useinhan pienet tytöt lähes jumaloivat isiänsä.

Vierailija
8/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 08:50"]

No kuusivuotiaat on lievästi hankalia. Eivät itsekään tiedä mitä haluavat, ovat hirveän herkkiä kaikelle arvostelulle ja kokevat herkästi häpeän tunteita. Tuossa vaiheessa tyttöjen jumaloima isäkin alkaa näyttää enemmän pelkältä ihmiseltä, ja sama toisinpäin poikien kanssa, kun oidipaalivaihe alkaa mennä ohi ja lapsi pettymyksekseen tajuaa, että tämä elämän suuri rakkaus osaa olla myös inhottava.

Ehkä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että lasta ei niin hirveästi arvostella. Kuusivuotiaat ovat levottomia ja kömpelöitä koska se kuuluu hermoston kehitysvaiheeseen. Lapselle on jo riittävän rankkaa kun ei onnistu kuten haluaisi ja ole sellainen kuin muut haluaisivat, ei siitä kannata vielä erikseen alkaa moittimaan. Lapsi ei voi sille yhtään mitään, se on kehitysvaihe jonka kaikki käyvät lävitse.

[/quote]

Kiitos tästä vastauksesta.

Eräs 6-vuotiaan pojan äiti.

Vierailija
9/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Jotenkin en vieläkään kuitenkaan saanut auki, mitä lapseni miettii ja tuntee. Tuonne tulee iso katsomo, paljon vanhempia, kaikki ylpeitä lapsistaan eikä lapsen isä siellä joukossa erotu. Miksi lapsi kokee niin kiusallisena, jos isä ihailee häntä ja kehuu? Jotenkin liitän tämän nyt lapsen epävarmaan itsetuntoon, mutta haluaisin ymmärtää paremmin.. Miksi minä saan ihailla, isä ei? ap

Vierailija
10/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siks, et sä oot äiti ja läheinen, isä ei ole samalla tavalla, ja kyllä, se tyttö pelkää, että arvostelee kuitenkin, vaikka sanoo olevansa ylpeä.

Vierailija
11/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tilanne ollut pidempään tämä? Juttele miehesi kanssa. Eipä kai muutakaan voi. 6-vuotiaat ovat kyllä aika oikukkaita "mä en haluu" "mä haluun" -tyyppistä kommentointia kuulee koko ajan heidän suustaan. Ehkä lapsi haluaa päättää itse ja osoittaa itsenäisyyttään.. mene ja tiedä.

Onko jotain muuta mikä sinua huolestuttaa isä-tytärsuhteessa ja tämä on jotenkin pisteenä iin päälle?

Vierailija
12/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 6v kiusaantuu usein kehuista. Kuulunee ikään.

Vierailija
13/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:02"]

Onko tilanne ollut pidempään tämä? Juttele miehesi kanssa. Eipä kai muutakaan voi. 6-vuotiaat ovat kyllä aika oikukkaita "mä en haluu" "mä haluun" -tyyppistä kommentointia kuulee koko ajan heidän suustaan. Ehkä lapsi haluaa päättää itse ja osoittaa itsenäisyyttään.. mene ja tiedä.

Onko jotain muuta mikä sinua huolestuttaa isä-tytärsuhteessa ja tämä on jotenkin pisteenä iin päälle?

[/quote]

Niin no varmaan kokonaisuuteen liittyen pohdinkin. Jotenkin mies usein puhunut että harmittaa, kun lapsi ei tykkää hänen läheisyydestään tai halua hänen syliin. Mutta minä taas huomioin äitinä, että tyttö hyppii isin kaulassa ja iltasatua lukiessa pyytää että tule isi viereen. Lapsi on riehakas ja isän huomiota haluaa nimen omaan rieukkumisen kautta, kun isä pyytää syliin istumaan ja lukemaan satua niin sellaista lapsi ei yleensä halua. Mies on mielestäni liian  kärkäs sanomaan lapselle, että "mitä siinä kohella, rauhoitu" ja hänellä sujuu paremmin meidän toisen, tasaisemman ja rauhallisemman lapsen kanssa. Näitä mietin..

ap

Vierailija
14/14 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:02"]

[/quote]

Niin no varmaan kokonaisuuteen liittyen pohdinkin. Jotenkin mies usein puhunut että harmittaa, kun lapsi ei tykkää hänen läheisyydestään tai halua hänen syliin. Mutta minä taas huomioin äitinä, että tyttö hyppii isin kaulassa ja iltasatua lukiessa pyytää että tule isi viereen. Lapsi on riehakas ja isän huomiota haluaa nimen omaan rieukkumisen kautta, kun isä pyytää syliin istumaan ja lukemaan satua niin sellaista lapsi ei yleensä halua. Mies on mielestäni liian  kärkäs sanomaan lapselle, että "mitä siinä kohella, rauhoitu" ja hänellä sujuu paremmin meidän toisen, tasaisemman ja rauhallisemman lapsen kanssa. Näitä mietin..

ap

[/quote]

No oiskohan sitten kyse mustasukkaisuudesta. Jos lapsi on kokenut että toinen lapsi saa isältä enemmän huomiota kuin hän niin on sitten sitä mieltä että isä ei saa tuntea ylpeyttä hänestä  - isä ei ehkä hänen mielestä ansaitse sitä tunnetta.