Eikö ole ihanaa, että marttyyrikulttuuri on häviämässä? Yötä päivää sormet verillä siivoavat naiset...
Tai tämä kursailu, ettei voi mennä ensimmäisestä pyynnöstä pöytään ja siellä pöydästäkin pitää närppiä vai yksi keksi.
2020 -luvun naiset on ehkä laiskempia ja mukavuudenhaluisempia kuin äitinsä tai isoäitinsä, mutta myös helvetisti fiksumpia: kun mennään kutsuttuna kylään, käydään reippaasti pöytään ja otetaan kunnon annos, jopa santsataan (ja saadaan isäntäväelle hyvä mieli). Jouluna ja juhlapyhinä on se ja sama onko kaapit siivottu tai laatikot tehty itse. Kivempaa on syödä perheen kanssa suklaata ja ottaa rennosti.
Oikeasti vihaan sellaista ilotonta raatamiskulttuuria jonka uhreina varsinkin suomalaiset naiset on olleet.
Kommentit (14)
Minäkin osaan ottaa rennosti. Mielestäni jouluna ei kannata olla liikaa tarjotavaa. Lihottaa vaan. Karkit on parhaita. Joulutorttuja voi olla. Enkä siivoa yhtään sen enempää kuin muulloinkaan. Joulussa parasta on tulen ja lupauksen pelaaminen porukalla ja jouluradio! Olen syntynyt 1968
Samaa mieltä. Minä olen jo reilusti 50+ mutta olen aina inhonnut sitä että jatkuva puunaaminen ja sillä päteminen on naisen arvon mitta. Kyllä minäkin pidän suht siististä kodista mutta en pidä mitään siivouspäiviä tms vaan siivoan kun huvittaa. Minua ei myöskään häiritse jos on tiskiä tai vaatteet roikkuu siellä täällä. Jos häiritsee niin siivoan ne pois.
Kyllä! Ihanaa olla sukupolvea jonka aikana naisetkin saa relata ja pitää hauskaa. Okei, pikkulapsivaiheessa osat on hieman epäreilut tänäkin päivänä mutta muuten... nautitaan elämästä, käytetään ostopalveluja jos tilanne sallii ja nautitaan yhdessäolosta. Ja tosiaan jos emäntä/isäntä on laittanut hyvää ruokaa, nautitaan pöydän antimista eikä kursailla "pitääköhän noi mua ahneena".
Kuulostaa mun 40-lukulaisilta vanhemmilta. En mä 70-lukulaisena eikä 2000 syntynyt tytärkään mitään marttyroi, hassu ajatuskin.
Olen itsekin yli viisikymppinen. Minua on aina ärsyttänyt suunnattomasti äitini ikäisten naisten kommentit, kun he tulevat kylään. Ensiksi he katsovat ympärilleen ihastuneen näköisesti ja sanovat "onpa täällä siistiä". Sen pitäisi olla kehu ja ilahduttaa, mutta että se ottaa päähän. Olenkin jo aikoja sitten sanonut heille, että noin ei pitäisi sanoa ja osa onkin ottanut siitä onkeensa. Anopin luona ärsyttää se, että jos hänellä on edes yksi kahvikuppipari pesemättä, hän pyytelee anteeksi, kun on sotkua eikä hän ole ehtinyt tiskata. Miehet ei pyytele anteeksi, jos autotalli on sekaisin.
En minäkään ole koskaan ollut sellanen raataja-marttyyri, mutta kyllä naisissa on muitakin marttyyrin alalajeja.
Esim niissä kuvaiulemissasi röyhkeissä voimaantujissa on selvästi kanssa joku marttyyrin pohjavire, ihan kuin käyttäytyisivät kuin siat vain sen vuoksi, että käytöstavat voi unohtaa siksi että naisia on sorrettu, ollaan sellasia ällöä huulipunaa ja kellohameita käyttäviä sikoja, en voi sietää niitä ihmisiä. Kyllä sekin on marttyyriutta, joka on käännetty väärinpäin. Hienosti sanottuna ylikompensoitua marttyyriutta.
Miksei voida vain käyttäytyä normaalisti kuin tavalliset ihmiset, käytöstapoja kunnioittaen. Koskee myös miehiä, niitä joista nämä voimaantujat imevät moukkamaisuusoppinsa.
Olen ns. "vanhanliiton feministi", vaikken tosiaan nykyään missään ääneen sanoisi olevani feministi, en kuulu mihinkään järjestöön enkä liehuttele lippuja tissit paljaana, nykyään koko sanalla on ällöttävä kaiku. Minä kunnioitan niitä oikeita feministejä, en näitä nykyajan intersektionaalisia hihhuleita, jotka pitävät tuheropipoja ja vaativat miehille oikeuksia naisten vessassa käymiseen yms sekopäistä. Niitten pölhöjen mielestä kaikki sovinistinen ja naisten halventaminen on "feminismiä" ja voimaantumista, esim.twerkkaus, korkokengät, hijabit, huonot tavat jne. Se ina mikkola on hyvä esimerkki näistä nykyajan "feministeistä".. huhhuh mikä minni hiiri... kyllä on vakuuttavaa, jee.
Kaiken taivaallisen sotkeekin meidän jokaiseen oma dieetti ja muu erikoisruokavaliot. Mikään ei kelpaa...
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole koskaan ollut sellanen raataja-marttyyri, mutta kyllä naisissa on muitakin marttyyrin alalajeja.
Esim niissä kuvaiulemissasi röyhkeissä voimaantujissa on selvästi kanssa joku marttyyrin pohjavire, ihan kuin käyttäytyisivät kuin siat vain sen vuoksi, että käytöstavat voi unohtaa siksi että naisia on sorrettu, ollaan sellasia ällöä huulipunaa ja kellohameita käyttäviä sikoja, en voi sietää niitä ihmisiä. Kyllä sekin on marttyyriutta, joka on käännetty väärinpäin. Hienosti sanottuna ylikompensoitua marttyyriutta.
Miksei voida vain käyttäytyä normaalisti kuin tavalliset ihmiset, käytöstapoja kunnioittaen. Koskee myös miehiä, niitä joista nämä voimaantujat imevät moukkamaisuusoppinsa.Olen ns. "vanhanliiton feministi", vaikken tosiaan nykyään missään ääneen sanoisi olevani feministi, en kuulu mihinkään järjestöön enkä liehuttele lippuja tissit paljaana, nykyään koko sanalla on ällöttävä kaiku. Minä kunnioitan niitä oikeita feministejä, en näitä nykyajan intersektionaalisia hihhuleita, jotka pitävät tuheropipoja ja vaativat miehille oikeuksia naisten vessassa käymiseen yms sekopäistä. Niitten pölhöjen mielestä kaikki sovinistinen ja naisten halventaminen on "feminismiä" ja voimaantumista, esim.twerkkaus, korkokengät, hijabit, huonot tavat jne. Se ina mikkola on hyvä esimerkki näistä nykyajan "feministeistä".. huhhuh mikä minni hiiri... kyllä on vakuuttavaa, jee.
Amen, sister. Lisään vielä drag-kulttuurin. Vaikka olen 50 nainen ja äiti niin siihenkin tarvitaan joku drag-MIES näyttämään mulle, että mitä naiseus on
nämäkö on jotain ylpeilyn aiheita? really? mikä oli aloituksen pointti?
Ylpeilisin ehkä ennemmin sitten kun naiset alkavat kantamaan vastuitaan yhteiskunnassa, ja perustaisivat kasvuyrityksiä. Ketään ei kiinnosta oletko sinä siivonnut kaapit jouluksi. Ei yhtään ketään
No laiskoja ja laiskoja... Äitini tamppasi mattoja ja tiskasi astiat käsin koska se oli hänelle jotenkin kunnia-asia. Hän ei kuitenkaan koskaan kehittänyt itseään millään lailla, harrastanut mitään tai opetellut uusia asioita. Koulukin jäi kansakouluun. Usein ajattelen miten hukkaan hänen elämänsä meni noiden tyhjänpäiväisten askareidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voida vain käyttäytyä normaalisti kuin tavalliset ihmiset, käytöstapoja kunnioittaen. Koskee myös miehiä, niitä joista nämä voimaantujat imevät moukkamaisuusoppinsa.Olen ns. "vanhanliiton feministi", vaikken tosiaan nykyään missään ääneen sanoisi olevani feministi, en kuulu mihinkään järjestöön enkä liehuttele lippuja tissit paljaana, nykyään koko sanalla on ällöttävä kaiku. Minä kunnioitan niitä oikeita feministejä, en näitä nykyajan intersektionaalisia hihhuleita, jotka pitävät tuheropipoja ja vaativat miehille oikeuksia naisten vessassa käymiseen yms sekopäistä. Niitten pölhöjen mielestä kaikki sovinistinen ja naisten halventaminen on "feminismiä" ja voimaantumista, esim.twerkkaus, korkokengät, hijabit, huonot tavat jne. Se ina mikkola on hyvä esimerkki näistä nykyajan "feministeistä".. huhhuh mikä minni hiiri... kyllä on vakuuttavaa, jee.
Amen, sister. Lisään vielä drag-kulttuurin. Vaikka olen 50 nainen ja äiti niin siihenkin tarvitaan joku drag-MIES näyttämään mulle, että mitä naiseus on
Niin tai dragilta näyttävä ämmä. Kaikki kuminaamanukkeihmiset näyttää drageiltä.
minusta sellaset kardashianämmmät näyttää just niiltä miehiltä jotka leikkii naisia.
Mun äiti oli töissä melkein kaikki pyhät. Sillon ei siivoiltu eikä hössötetty. Isä työskenteli yöt ja me mukulat tehtiin mitä osattiin. En ole perinyt tätä vöyhötystä siivouksesta ym laatikoiden paistoista. Anoppi joka tehnyt kevyttä toimistotyötä ei voi käsittää kun ei siivota jouluksi varastosta lähtien.
Hyvä kirjoitus, olen täysin samaa mieltä ja toteutan myös tätä omassa elämässäni. Äitini mielestä olen laiska kun en jaksa uurastaa kotona koko ajan, mutta annan kritiikin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mieluummin vietän aikaani nauttien perheestäni ja rakkaista harrastuksistani kuin uhraan vähäistä vapaa-aikaani sellaisten asioiden tekemiseen, joita joidenkin muiden mielestä kunnon naisen tulisi tehdä.