Puolet lapsilisästä isälle vaikka äiti vielä äitiyslomalla?
Meillä on yksi lapsi ja mies on nykyään sitä mieltä että hänen ei tarvitse ostaa vauvalle yhtään mitään jos hän ei saa puolta lapsilisästä. Hänen palkkansa on kuitenkin paljon suurempi kuin minun saamani rahat Kelalta nyt äitiyslomalla, vaikka lapsilisän minun tililläni tuleekin. Minusta perheellä pitäisi olla yhteinen tili, mutta kun nyt mies ei yhteistä tiliä halua, niin miksi hänen kuukausiansionsa pitäisi olla niin paljon suurempi kuin minun? Hän sanoo, koska hän käy töissä. Ei kuitenkaan valvo öitä vauvan kanssa ja saa päivisin paljon enemmän rentoutumisaikaa kuin minä. Plus että minä en kyllä osta itselleni juurikaan mitään, vaan ainoastaan vastuullisesti perheen tarpeisiin, niissä on ihan tarpeeksi, kun ei mitään rikkaita olla. Antaisitteko muut äidit tässä tilanteessa puolet lapsilisästä miehen tilille vaikka hänen tulonsa olisivat yli puolet suuremmat kuin teidän?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ja tämänkin provon mammat nielee kuin hullu puuron. Mikä aivovamma teillä oikein on?
Täysin totta tämä oli, mutta tässä nyt kun samalla käytiin neuvotteluja niin alkoi jo vähän paremmalta kuulostaa, saapa nyt nähdä, ei olla kyllä kaikkia saatu vielä käsiteltyä... :/
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tää pihiys ihan yllätyksenä vai onko merkkejä ollut ilmassa koko seurustelunne ajan? Et vaan ole halunnut itsellesi sitä tunnustaa.
Miten sinun mielestä pitäisi rahat perheessä jakaa?…
Pidä ap kirjaa kaikista ostoksista, mitä teet perheelle ja lapselle. Paljonko menee ruokiin, vaippoihin ja muuhun. Miehet ei välttämättä tajua näitä summia ollenkaan, jos eivät ole tottuneet käymään kaupassa.
Kysy haluaako laskea mikä olisi elatusapu jos eroatte
Vierailija kirjoitti:
Kysy haluaako laskea mikä olisi elatusapu jos eroatte
Yhteishuoltajuuden se haluaisi jos eroaisi, en tiedä onko tämä nykyaikana jo lähtökohta eron tullen..
Ainoa mitä antaisin tollaiselle miehenkuvatukselle olisi kengänkuva takamukseen. Ei lapsien elatukseen muutenkaan mitkään lapsilisät riitä, eikä valtio niitä elätä, vaan vanhemmat. Järkyttävää asennevammaansa saisi kyllä hautoa tuollainen jossain ihan muualla kuin minun lähelläni. Äidille äitiyslomasta tulee isot ansionmenetykset, jotka näkyy myös eläkekertymässä. Hoitovapaista turha mitään sanoa, kun äidillä ei tässä tapauksessa ole niihin varaa ja isää ei kiinnosta. Ikävää, että tuommoinen mies on saanut naisen ja vielä lapsenkin. Ei olisi ansainnut.
Ap voisi myös vaatia mieheltä korvausta ansionmenetyksestä yhteisen lapsen hoitamisen vuoksi. Jos ap:n nettotulot ovat olleet pari tonnia, niin mies voisi korvata tonnin miinus puolet kelan maksamista, jolloin toinen puolikas jäisi ap:n tappioksi.
Meillä lapsilisät on menneet aina isän tilille. Mutta iskä onkin sitten ostanut vauvaiässä vaunut ja vaipat ynnä muut ja kouluikäisestä saakka maksanut lapsen kalliihkot harrastukset tarvikkeineen. Eli raha on tosiaan mennyt siihen lapsen elatukseen eikä miehen säästöihin. Sopimuskysymys siis tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä niille muksuillenne ostatte jos satanen ei riitä kuussa? Ymmärrän jos on jotain erityisiä lääkityksiä mutta muuten?
Jo korvikemaitoon menee lähemmäs satanen kuussa jos imetys ei onnistunut. Eikä ole mitään halpoja vaipatkaan, jos vauva on kunnon kakkakone.
Yhteinen "lastenhoitotili" tai "yhteistaloustili", jolle menee lapsilisät ja tarvittaessa molemmat laittavat rahaa (vaikkapa nettotulojen suhteessa). Jolta siutten ostetaan lasten tarpeet tai vaikka kaikki yhteiset ostokset, kuten perheen ruuat.
Vauvanvaunut, rattaat, kävelytuoli, konttauskypärä, hyppykiikku, keinu vauvalle, kylpyvehkeet, pyyhkeitä ja harsoja, toppahaalarit, vauvan astiat, kehitystason mukaiset lelut koko ajan... Riittäähän noita. Riippuu siitä mihin tyytyy.
..unipussit, hoitolaukut, jatkuvasti uudet tutit hukkuneiden tilalle, kosteuspyyhkeet, matkanaksut, tutinpidikkeet... Usein tavaraa menee hukkaankin.. sadesuojus ja verho vaunuihin... Sanoinko jo rintapumpun jos sitä tarvitaan (kuten meillä)... Aurinkovoide, aurinkolasit, kesähatut, uimapuku, maistelitutti, joku osa ruoistakin pitää ostaa vauvalle valmiina esim. evääksi... Kyllä vauvaan rahaa menee, vielä paljon enemmänkin kuin nämä minun sanomat. Vatsalääkkeet (n. 20€ per puteli), D-vitamiinit, nenänniistimet ja sumutteet, kaikki mitä sairauksien varalle tarvitaan...
Miksi puolta lapsilisästä ei voisi antaa isälle? Ja sen mukana listan asioista, joita lapselle pitää kuukaudessa ostaa. Kannattaa todeta, että puolet lapsilisästä ei näihin riitä, mutta silti sinun pitää hankinnat tehdä.