Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 3-6 -luokkalaisella pojallasi siisti käsiala?

Vierailija
07.05.2014 |

Onko 3-6 -luokkalaisella pojallasi siisti käsiala? Kuinkakohan siististi tuon ikäiset pojat yleensä kirjoittavat?

Oma poikani kirjoittaa todella epäselvästi. Mistään motorisesta vaikeudesta ei ole kyse. Osasi kyllä 1-2 luokalla kirjoittaa ihan mallin mukaan ja on muutenkin näppärä. Ei vaan kiinnosta se kirjoittaminen, kun siihen ei jatkuvasti koulussa kiinnitetä huomiota.

Onko sinun mielestäsi käsialan siisteys kuinka tärkeää? Pitääkö siis mielestäsi vanhempien "pakottaa" lapsi siistimpään jälkeen jos lasta ei itseään kiinnosta. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaameaa sotkua, ei aina saa itsekkään selvää. Kirjoittaminen on aina ollut pojalle todella vastenmielistä.

Vierailija
2/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttöjen ja poikien käsialoissa yleistä eroa.

Meidän tyttö kirjoittaa oikein nätisti, samoin hänen ystävänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaa nopeasti ja huolimattomasti ja sen mukainen on käsialakin. Ei pidä myöskään piirtämisestä.

Vierailija
4/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö kirjoittaa tosi huonoa käsialaa, opettaja saa selvää mutta luokkakaverit ei. En pidä asiaa kovin tärkeänä, yläkoulussa kirjoitetaan jo pääasiassa koneilla.

Vierailija
5/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuutos luokkalainen poika kirjoittaa todella epä selvää käsialaa. Mutta jos malttaa kirjoittaa hitaasti ja keskittyä niin on siistiä. Puuttuu myös kirjaimia ja hänellä on myös motorisia vaikeuksia.

Vierailija
6/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sotkuinen käsiala siinä vaiheessa kun kirjoittaminen oli jo helppoa muuten, eli alakoulun viimeisillä luokilla, mutta se parani yläasteella.

Kannattaa kuitenkin harjoittaa lasta myös käsin kirjoittamiseen koneista huolimatta, oppii motoriikkaa ja tarkkuutta josat voi olla hyötyä muissa kädentaidoissa ja jopa ammatillisissa opinnoissa myöhemmin.

Vierailija
7/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-luokkalainen kirjoittaa melkoisen huonoa käsialaa. Ihan luettavaa tekstiä kuitenkin.

En yritä pakottaa siistimmäksi, sillä lapsi kuitenkin yrittää parhaansa. Hassu juttu sinänsä, että veljelläni samantyyppinen käsiala kuin tällä 4-luokkalaisella ;) Varmaan se on joku ominaisuus. Veljeni joutui tekemään lapsena paljon kirjoitusharjoituksia, sillä ihan tosissaan yritettiin pakottaa oppimaan siistimpi käsiala. Ei vaan oppinut. Siksi en halua stressata omaa lastani saman asian kanssa.

Nuoremmalla pojalla taas on kaunis käsiala, vaikka ei edes yritä mitenkään ihmeemmin.

Ei käsialasta kannata stressiä kehittää. Tärkeintä että itse saa omista kirjoituksistaan selvää :)  Ja kouluaikana tietysti sekin että opettaja pystyy lukemaan mitä lapsi on kirjoittanut.

Vierailija
8/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 19:19"]

Kannattaa kuitenkin harjoittaa lasta myös käsin kirjoittamiseen koneista huolimatta, oppii motoriikkaa ja tarkkuutta josat voi olla hyötyä muissa kädentaidoissa ja jopa ammatillisissa opinnoissa myöhemmin.

[/quote]

No jaa, usein se huono käsiala on vain viitseliäisyydestä kiinni. Sama lapsi voi tehdä muita kädentaitojuttuja huolellisemmin, kuvataidetta, käsitöitä, soittamista.

Vierailija
9/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait sillä muuta väliä kunhan opettaja saa vaan selvää.. Meillä jos opettaja ei kokeessa saanu selvää käsialasta tuli automaattisesti hylätty :P

Vierailija
10/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsialaa harjoitellaan koulussa lähinnä kirjoittamisen sujuvuuden, ei esteettisten seikkojen vuoksi.

Relatkaa.

terv. ekaluokan erityisopettaja

Vierailija
11/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään miestä en tunne, jolla olisi yleisesti ottaen parempi käsiala kuin naisella. En tiedä miksi, mutta näin on. Miesten käsialasta ei ota selvää.

Vierailija
12/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

En pidä tärkeänä, nykyään suuntaus on koneita kohti. Kunhan opettaja saa kokeita tarkistaessa selvää, se riittää.

Vierailija
13/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono käsiala. Äikkä lukion todistuksen huonoin. eli 8 . 

Vierailija
14/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mä oikeen usko että poikas käsiala sillä parantus että pakottaisit siistimpää kirjottamaan, päinvastoin siitä tulis vaa epämiellyttävämpää jos valmiiks ei tykkää.

ja 5, kyllä ylä-asteellakin käsin tarvii kirjottaa. pari esseetä sillon tällön koneella muuten kaikki muu menee käsin. 

Vierailija
15/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiala eli ns. kaunokirjoitus kömpelöä ja isoa, tekstaus siistiä ja nopeaa, ihan kuin aikuisen, paljon kirjoittavan. 4. luokkalainen. En jaksa enää tästä stressata, jatkossa kirjoituksetkin kun saa tehdä koneella. Sen olen sanonut, että käsialaa tarvitaan allekirjoituksiinkin, että kandee harjoitella kuitenkin.

Vierailija
16/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiala eli ns. kaunokirjoitus kömpelöä ja isoa, tekstaus siistiä ja nopeaa, ihan kuin aikuisen, paljon kirjoittavan. 4. luokkalainen. En jaksa enää tästä stressata, jatkossa kirjoituksetkin kun saa tehdä koneella. Sen olen sanonut, että käsialaa tarvitaan allekirjoituksiinkin, että kandee harjoitella kuitenkin.

Vierailija
17/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella on hyvä käsiala ja on käsistään aina ollut näppärä, toisella taas ihan huono eikä muutenkaan välitä piirtämisestä eikä pikkutarkasta näpertelystä.

Vierailija
18/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 19:48"]

Relatkaa.

[/quote]

Tämän kysymyksen tein juuri siksi, että olen ollut asian kanssa "tosi rela". En itse näe siistiä käsialaa erityisen tärkeäksi (kunhan selvän saa), joten en ole jaksanut sitä pojalta vaatia. Mietin, että olisiko pitänyt olla tiukempi.

Pojan sormien motoriikka on varmasti erinomainen soittoharrastuksen ja paljon piirtämisen myötä. Kymmensormijärjestelmäkin on hienosti käytössä ;) (jotain hyötyä pelaamisesta). Osaa tarvittaessa kirjoittaa todella siististi, ei vaan koskaan tee niin, paitsi sarjakuvia piirtäessään.

ap

Vierailija
19/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yläkoulun enkun opena sanoisin, että pojilla on yleisesti aika huono käsiala. Luokassa on 1 - 2 poikaa, jotka kirjoittavat ihan nätisti. Tytöillä on yleensä kaikilla siisti käsiala. Ja englantia kun opetan, niin joskus saa käyttää aika paljon hyvää tahtoa, että voi antaa pojille pisteitä. Mutta annan pisteen, jos sanasta saa sillä hyvällä tahdolla selvää. Silti välillä tulee luokille sanottua, että kirjoittakaa nyt hyvät ihmiset niin, että saa selvää, ettei mene pisteitä vain siksi, että käsiala on huonoa.

Omilla pojilla on myös huono käsiala. Olen huomannut, että heidän opettajansakin ovat hyvin armollisia kokeiden pisteytyksissä. Isän käsiala on myös aivan kamalaa, ja onhan siitä joskus haittaakin, kuten silloin, kun mies toi kaupasta väärän väristä maalia, kun ei osannut lukea oikein itse kirjoittamaansa muistilappua :-)

Vierailija
20/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla parani vasta parikymppisenä. Täytyi vähän petrata kun ei kehdannut lähetellä mitään harakanvarpaita asiakkaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi