Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloinen mies

Vierailija
15.12.2020 |

Heips. Niin sanottu ongelmani on tapailemani mukava mies, joka on auttamattoman pienituloinen. Pähkinänkuoressa; hänen tuntipalkkansa on jotain 10,70€ ja kuukausitulot bruttona reilut 1700€. Kuten jo edellä todettua, mies on muutoin todella mukava, mutta mutta... Olen alkanut vakavasti miettimään asiaa pidemmän tähtäimen kantilta. Ei noilla tuloilla vaan kerta kaikkiaan voida elää juuri muuta, kuin kädestä suuhun elämää. Jos tienaisi vaikka 2500€/kk (kuten minä) , niin se olisi jo ihan eri juttu, mutta tuo reilut 1700€ on kyllä niin vähän, että vaikealta tuntuu noilla tuloilla rakentaa elämää ja yhteistä arkea.
En muutoin ole omaisuuden perään, mutta parisuhteessa, kun jonkun kanssa yhdessä eletään minulla on kaksi vaatimusta, joista en tingi. Ne ovat oma asunto, eli vuokralla ei asuta, sekä auto, joka ei olisi mikään ihan vanha rotisko. Tämä lähinnä siksi, jotta siinä olisi ylipäätään toimintavarmuutta.
Mies on lähes kolmekymppinen, eikä ole korkeakoulutettu, joten hänen kohdallaan tuskin suuria palkkakehityksiä tulee tapahtumaan. Heidän firmassaan palkka maksetaan tessin mukaan ota tai jätä periaatteella ja koska työelämässä on tällä haavaa työnantajien markkinat, niin kyllähän tilanne vaikea on.
Sydän sanoo toisaalta miehen suhteen kyllä, mutta järki taasen ei, kun jättää tunnepuolen pohdinnan ulkopuolelle. Mikähän tässä olisi se oikea ratkaisu?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaista palkkaa saa kuin opiskelijat tai osa-aikatyöläiset? Olisiko hänen mahdollista tehdä töitä kokopäiväisesti?

Vierailija
2/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos ap koittaa nostaa omia tulojaan? Jos sä haluat tietyt jutut ni sä ne maksat ihan itse, ei se miehen tehtävä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jatka sitä. Vielä ehditte löytää muuta. Jotain toista ei haittaa miehen tulot yhtään ja sinä taas löydät muualta turvallisen suhteen. Jos kyseessä olisi ollut "se oikea", olisi ollut pelkkä kyllä ilman epäröintiä, hän ei ole se oikea. Mutta harkitset itse, muiden mielipiteellä ei väliä, edes täällä - se on vain kaukainen arvio. 

Vierailija
4/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuollaista palkkaa saa kuin opiskelijat tai osa-aikatyöläiset? Olisiko hänen mahdollista tehdä töitä kokopäiväisesti?

Työ on kokopäiväinen ja palkka sen noin 10,70€/h, eikä se ollut edes huonoin palkkaluokka. Koeajalla olevat saavat sen vielä pykälää huonomman palkan. Ihan tessin mukaan menee ja reilut 1700€/kk on kokopäivätyönä.

ap

Vierailija
5/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas tarvitsee itsenäinen nykynainen prinssin pelastamaan itsensä. Miksi et osta itse itsellesi asuntoa ja autoa? 

Vierailija
6/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehen lompakko ratkaisee, aina 

Vierailija
7/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tuo on fiilis, niin kannattaisiko erota saman tien? Mieskin voi löytää puolison, jota hänen tuntipalkkansa ei ahdista niin paljon. 

Okei. Tavallaan ymmärrän kyllä AP:ta. Oma tuntipalkka on 10,88€, enkä haluaisi seurustella esimerkiksi sellaisen tyypin kanssa, joka ei edes yritä päästä mihinkään töihin. 

Vierailija
8/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mites se menikään, erään poliitikon sanoin eihän kukaan voi tienata alle 2000?

Vierailija
9/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä vähän hassu mies, jos myy omaa aikaansa noin halvalla työnantajalle. Toihan on ihan älyttömän pieni palkka. Samalla hinnalla sitä vois olla kotona vaan ja tehdä mitä lystää sekä nukkua pitkään.

Vierailija
10/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teidän elämänarvot ei vaan käy yksiin.

Meillä aika lailla sama tilanne, mut itse kaipaan miestä ensisijaisesti sänkyyni, sitten muuten vaan kokemaan yhdessä maailmaa. Ei ole tullut mieleenkään et ois ongelma! Rahaa voin tienata itse lisää mutta kumppanini läheisyyttä ei korvaa mikään (ja niitä varakkaitakin miehiä tuli kokeiltua ja ei ollut sen väärti).

Vierailija
11/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olet puhunut asiasta miehen kanssa ennen tänne kirjoittamista, mitä hän itse sanoi? Tai jos et ole niin odottele ensin niin pitkään, että kasvat aikuiseksi.

Vierailija
12/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä vähän hassu mies, jos myy omaa aikaansa noin halvalla työnantajalle. Toihan on ihan älyttömän pieni palkka. Samalla hinnalla sitä vois olla kotona vaan ja tehdä mitä lystää sekä nukkua pitkään.

Minäpä kerron sinulle tarinan. Itse on myös pienipalkkainen, bruttotulot alle 2000€/kk ja käteen jää 1400-1500€/kk. Olen ollut yli 15 vuotta työelämässä ja aina pienituloinen. Maksan asuntolainaa reilut 500€/kk ja asun vuonna 2003 rakennetussa kaksiossa. Olen lyhentänyt 13 vuoden aikana asuntolainaani lähes 70 000 euroa. Minulle on siis kertynyt konkreettista omaisuutta. Mitä minulle olisi kertynyt tänä aikana kotona tuilla maaten? Ei mitään ja ansioluettelo osoittaisi tyhjää.

Toki jokaisen oma valinta. Toiset tyytyy elämässään siihen, etteivät koskaan omista mitään, toiset taas saavuttavat omaisuutta pienilläkin tuloilla.

Vierailija
13/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli työnteon sijaan kannatat verovaroilla kotona lojumista jos se on sosiaaliturvan kautta mahdollista? On paljon ihmisiä, jotka eivät alennu moiseen ja tekevät mieluummin töitä pienelläkin palkalla.

Vierailija
14/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työnteon sijaan kannatat verovaroilla kotona lojumista jos se on sosiaaliturvan kautta mahdollista? On paljon ihmisiä, jotka eivät alennu moiseen ja tekevät mieluummin töitä pienelläkin palkalla.

Olen ideologisista syistä työtön.

Vierailija
15/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pienituloisuus on pienituloisten naisten ongelma.

Vierailija
16/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ideologisista syistä työtön.

Ja tästä syystä ilman parisuhdetta.

Vierailija
17/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä kumma kun nainen ei voi elättää miestä mutta toisin päin siinä ei ole mitään ongelmaa. Ap:n "ongelma" kuulostaa tasa-arvolta mitä naiset itse kiihkeästi peräänkuuluttavat. Eikö ole hienoa kun voitte olla selvästi tasa-arvoisempia kuin naapurin insinöörimies sairaanhoitajavaimonsa kanssa.

Vierailija
18/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli AP:n materialistisessa pikku mielessä jo alle 30 -vuotiaalla mieskandidaatilla on oltava oma asunto ja vähintään mukava auto. Tämä siis "todistaa" jotain ihmisen "menestyksestä elämässä"? On kuitenkin paljon menestyneitäkin ihmisiä, jotka eivät halua omista autoa tai asuntoa tai panostavat niihin myöhemmässä elämänvaiheessa.

Itse valmistuin 32 -vuotiaana akateemiseksi tohtoriksi, jota ennen olin opiskellut kandin ja maisterin tutkinnot ja käynyt niiden ohessa peinituloisissa sivutöissä. Nyt nettopalkkani on 2,5 kertaa korkeampi kuin AP:n miehen bruttopalkka ja edelleenkään en ole itse panostanut omistusasuntoon tai autoon (vaikka olern täysin velaton ja pystyisin molemmat ostamaan säästöilläni), koska en näe niitä kriteerinä mistään ja asun lisäksi suurkaupungissa jossa auto olisi lähinnä rasite. Siltikään en koe itseäni erityisen "luuseriksi".  Vuokraan auton jos lomalle sellaisen tarvitsen ja matkustelen vaimon kanssa paljon. Vaimolla on kyllä omistusasunto, joka on perua ajalta ennen suhteemme alkua ja olen maksanut kyllä siihen paljon remonttreja ja muuta, mutta itse en ole asunnosta koskaan erityisesti haaveillut.

Vierailija
19/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että noin tarkkaan tiedät miehen tulot vaikka vasta tapailette.

0/5.

Vierailija
20/42 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja runkkailla kun tuolla tyylillä ei naistakaan ole häiritsemässä leppoisaa ja köyhää elämää.