Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fysioterapeutuksi opiskelu; järkeä?

Vierailija
07.05.2014 |

Olen opiskellut sairaanhoitajaksi melkein vuoden mutta on ollut aika vaikeaa; huonot kemiat laiskojen opettajien ja oppilaiden välillä ja opettajilla epäkannustava suhtautuminen. =(

Olen opinto-ohjaajan kanssa välillä keskustellut tästä vaihtamisen mahdollisuudesta ja opinto-ohjaaja (itse ex-hoitaja) on oudosti maininnut aina välillä liikuntakokeen, jota ei nykyään edes ole. Mutta ilmeisesti hän pitää sitä tärkeänä asiana (ja minua rapakuntoisena) kun siitä pitää asioikseen kuittailla. 

Tuntuu vaan vaikealta saada kokonaiskuvaa parista asiasta; eli onko töitä oikeasti olemassa (monen mielestä surkeasti) ja mitä siellä koulutuksessa todella oppii? 

Monissa videoissa näytetään erilaisia laitejumppia ja muita juttuja, joista tulee lähinnä personal training mieleen enemmän kuin hoitaminen ja itselle jotenkin luotaantyöntävä vaikutelma. Miten suuressa osassa siis erilaiset laitteet ja liikunnanohjaaminen ovat ja kuinka paljon on neuvontaa, teoriatietoa ja käsittelyä? Itseä kiinnostaa enemmän tuo käsittely, diagnosointi, neuvonta ja vähän kaikki muu kuin urheiluhommat. Ovatko opiskelijat yleensä jotain urheiluhulluja? Ennemmin olisin ihan tavallisten plösöjen seurassa ja opiskelisin oikeaa terveysalaa kuin mitään urheilijoiden jatkopuuhastelua ja salivinkkejä. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisemmin löydät kaltaistasi plösöä seuraa sairaanhoitajista kuin fyssareista, tuolla asenteella et fyssarina pärjäisi.Ja liikuntakoe pitäisi ehdottomasti olla jotta kaltaisesi yksilöt eivät vahingossa pääse sisään..

Vierailija
2/23 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisemmin löydät kaltaistasi plösöä seuraa sairaanhoitajista kuin fyssareista, tuolla asenteella et fyssarina pärjäisi.Ja liikuntakoe pitäisi ehdottomasti olla jotta kaltaisesi yksilöt eivät vahingossa pääse sisään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:44"]

[/quote]Kuten sanoin, liikuntakoe on historiaa ja monet fysioterapeutit leppoisia läskejä. 

Haluan hoitaa tavallisia ihmisiä enkä olla personal trainer. 

Vierailija
4/23 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssarin työ on fyysistä ja vaatii hyvää kuntoa. En tiedä yhtäkään fyssaria joka työkseen istuskelee 'neuvomassa'.

Vierailija
5/23 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kehon tuntemus on hyvin tärkeää toisia neuvoessa. Itse

liikkuvana hahmottaa konkreettisesti(eikä vain teoriassa) esim. eri lihasten toiminnan ja niihin liittyvät vaivat.

Vierailija
6/23 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole mitenkään huonokuntoinen. Olen keskivertoa vahvempi ja melko notkea ikään ja kokoon nähden. Pintapuolista kokemusta on useista eri urheilulajeista. 

En vaan näe miten tuo voi toimia pohjana jollekin kun ei sairaanhoitajankaan tarvitse olla sairastanut kaikkia sairauksia tai kätilön tarvitse olla edes nainen tai synnyttänyt. 

Miksi siis fysioterapeutin elämän pitäisi pyöriä suupalojen miettimisen ja penkkituloksen ympärillä? Tavallisia ja usein ikääntyneitä ihmisiä siellä tietääkseni hoidetaan. 

En silti haluaisi sellaiseen porukkaan, missä porukka koostuu lisäravinnepirtelöiden ryystäjistä ja joille se ammatti on sen oman urheiluminän jatke. Haluaisin vain ehkä hieman erilaisella painotuksella toimivan hoitoalan ammatin.

Kärjistän asioita tahallaan mutta koen sen nyt tarpeelliseksi saadakseni selkoa omiin ajatuksiin. 

Vierailija
7/23 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaiset yksi suuri asiakasryhmä, ainakin lapsiasiakkaiden kanssa saa usein käyttää konstia jos toistakin.

Vierailija
8/23 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:44"]

[/quote]Kuten sanoin, liikuntakoe on historiaa ja monet fysioterapeutit leppoisia läskejä. 

Haluan hoitaa tavallisia ihmisiä enkä olla personal trainer. 

[/quote]

Niinpä. Tavallisia ihmisiä pitää valistaa ja motivoida, personal trainerille hakeutuvat etsivät itsekin tietoa ja suorastaan etsivät pientä rääkkiä.

Vierailija
9/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pumps

Vierailija
10/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin aikanaan Turussa opinnot fyssariksi, mutta lopetin koska en kokenut kuuluvani joukkoon... Siellä tosiaan kaikki muut opiskelijat olivat erittäin urheilullisia, itse en ollut plösö enkä varsinaisesti huonokuntoinen mutten mitenkään erityisen kiinnostunut myöskään liikunnasta tai urheilusta...

Vierailija
11/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntakokeita on joissain paikoissa ja mielestäni ne siellä pitäisi ollakkin. Esim. Kuopiossa on naurettavat kokeet, piirellään jotain kuvia paperille ja lasketaan helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja ja niide perusteella päätetään ketkä otetaan sisään. Joensuussa taas on liikuntakokeet ja olin hävetä silmäni päästä joidenkin hakijoiden puolesta. Ne ei selviytyny ees yksinkertasista liikuntasuorituksista. Fysioterapeutti kuitenkin tekee työtä ihmiskehojen kanssa ja jos itse ei edes pysty kyykkyyn nenemään ilman, että näyttää humalaiselta ankalta, niin on lähtökohdat aika huonoja selvittämään toisen esim. lihasten epätasapainoa, virheasentoja, liikkuvuuden ongelmia, kun itsellä on ne kaikki pielessä

Vierailija
12/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä kaikki opiskelijat ovat melko tai todella liikunnallisia. En ymmärrä miksi ei olisi? Jos yhtään ymmärtää kehon toiminnasta, niin ei sitä oma kroppaa halua laiminlyödä.

Vierailija
13/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan vaihtaaa myös toiselle paikkakunnalle hoitajaksi opiskelemaan? Jos siellä ois mukavampi ilmapiiri.

Vierailija
14/23 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaanpa tälle vähän bumbbia=)

Vierailija
15/23 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hakeutuisit opiskelemaan terveydenhoitajaksi?

Vierailija
16/23 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 18:42"]

[/quote]Vähän liian raskasta kun ensin pitäisi käydä sairaanhoitajaksi, että saisi sen terveydenhoitajan pikakurssin siihen päälle. Käytännössä terveydenhoitajaksi opiskelu on siis sairaanhoitajaksi opiskelua ja pikkusutaisu päälle. 

Vierailija
17/23 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten teidän opinahjossa nuo toimii, mutta voisithan hakea vaihtoon. Saisit uutta näkökulmaa ja pääsisit takaisin tullessa eri porukan kanssa opiskelemaan.

Vierailija
18/23 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 18:42"]

[/quote]Vähän liian raskasta kun ensin pitäisi käydä sairaanhoitajaksi, että saisi sen terveydenhoitajan pikakurssin siihen päälle. Käytännössä terveydenhoitajaksi opiskelu on siis sairaanhoitajaksi opiskelua ja pikkusutaisu päälle. 

[/quote]Opiskelu on välillä raskasta.

Vierailija
19/23 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopion pääsykokeissa käynyt, koska kävit? Kerro lisää ja pääsitkö sisään?

Pääsykoe 9.6

Vierailija
20/23 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen fysioterapiaa toista vuotta ja luokalla kaikki ovat melko urheilullisia ja pari urheilee ihan kilpatasolla. Itse en ole supersporttinen mutta pidän kuntoani yllä normaalisti liikkumalla monipuolisesti.

Työharjoitteluissa olen huomannut että tulevat työkaveritkin ovat urheilullisia (esim. Fyssarit &liikunnanohjaajat) ja asiakkaatkin kaipaavat tietoa ravitsemuksesta ymsyms.joten liikuntakiinnostus ja ylipäätänsä kiinnostus terveyteen on tärkeää.

Ja puhuit että olisi raskasta opiskella terveydenhoitajaksi niin voin sanoa että fyssariopiskelutkim ovat rankkoja ja tulee asennoitua siihen että työtä riittää ja opettajat vaatii paljon (ainaki meidän koulussa). Huomaa että ne jotka vaan kuvittelee istumalla päästä koulun läpi luovuttaa aikaisin :)