Millainen on mielentilatutkimus?
Miksi rikoksesta syytetyt pyytävät monasti mielentilatutkimusta?
Yrittävätkö esittää jotain hullua siellä sitten?
Miten siellä selvitetään että kuka on ollut tekohetkellä täyttä ymmärystä vailla tms?
Kommentit (13)
Sut laitetaan pyöreään huoneeseen, huoneen ovessa on luukku josta valkotakkiset sinua seuraavat silmä pyöreänä lehtiöt kädessä, siihen ne laittavat kaiken mielenkiintoisen muistiin. Luultavasti antavat peräruiskeen, se selvittää kummasti päätä ja peppuseksikin sujuu.
Sun kantsii aloittaa psykologian opinnot, jos aihe kovasti kiinnostaa.
No eiköhän sen psykiatrit selvitä haastattelemalla. Näytteleminen ei taida mennä läpi.
Käsittääkseni rikolliset EIVÄT halua tulla diagnosoiduksi hulluiksi, koska vapauteen ei välttämättä pääse yhtä helposti kuin terveenä. Mielentilatutkimusta olen opiskelijana ollut seuraamassa parikymmentä vuotta sitten Lapinlahdessa ja silloin se oli lähinnä sitä, että vankien kanssa eleltiin ja pelailtiin pingistä, käytiin tupakalla ja välillä oli haastatteluja, joihin en päässyt mukaan. Osa oli selkeästi hyvin sairaita ja se näkyi lähinnä vetäytyneisyytenä. Osastolla oli todella rauhallista. Ei todella olisi uskonut että olin siellä murhaajien keskellä. Ei niitä potilaita/vankeja erottanut hoitajista muusta kuin siitä, että hoitajilla oli terveyssandaalit.
^ Et erottanut potilaita hoitajista muutoin kuin sandaaleista, huh. Et tainnut jäädä alalle? 8)
Tässä tietoa mielentilatutkimuksesta:
http://www.vvs.fi/mielentilatutkimus
Olen joskus katsonut dokumentin mielentilatutkimuksesta ja lukenut siitä joitain lehtijuttuja. Mielentilatutkimus kestää vaihtelevan ajan, korkeintaan 2 kuukautta. Siellä tehdään erilaisia psykologisia testejä, haastatteluita ja myös fyysisiä ja neurologisia testejä. Tutkimukseen päätyneen syytetyn taustat tutkitaan yleensä myös, siis myös omaisia haastatellaan.
Suomessa ei ole pelkästään ne vaihtoehdot, että teko on tehty täydessä ymmärryksessä tai täyttä ymmärrystä vailla. Monet haluavat varmasti mielentilatutkimukseen siksi, että tutkimuksessa voi tulla esille tuomiota lieventäviä seikkoja.
Ainakin asiantuntijat (esim. professori ja psykiatrisen vankimielisairaalan ylilääkäri Hannu Lauerma) ovat sitä mieltä, että mielentilatutkimus on sen verran kattava prosessi, että siinä ei ihan hullua esittämällä saa hullun papereita.
Mielentilatutkimukseen voidaan myös määrätä, sitä ei pelkästään pyydetä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:56"]
^ Et erottanut potilaita hoitajista muutoin kuin sandaaleista, huh. Et tainnut jäädä alalle? 8)
[/quote]
Jäin, mutta en mielenterveyspuolelle. Mielentilatutkimusosastolla ei oltu missään valkoisissa virkavaatteissa, vaan samantyyppisissä retkuissa, farkuissa ja villapaidoissa kuin vangitkin. Osa hoitajistakin oli hieman erikoisia persoonia. Tietenkin tiesin kuka on hoitaja ja kuka vanki, tarkoitin, että eivät ne rikolliset mitenkään hulluilta psykopaateilta näyttäneet. Ihan tavallisilta ja osa oli oikein mukavanoloisiakin.
Minä olen joskus hullujenhuoneella tavannut (itse siis potilaana) useammankin mielentilatutkimuksessa olleen.
Eräs itse oli omien sanojensa mukaan kokeilemassa ja sitten päättäisi kummassa paikassa on mukavampi olla.
Kyselin hiukan myöhemmin mihin tulokseen oli tullut, ja sanoi olevansa vähän sitä mieltä että vankilassa on paremmat oltavat.
Noille kyllä taisi löytyä sairaalassakin yhden hengen huoneet, vaikka muut potilaat olivat enimmäkseen useamman hengen huoneissa, ja tv:n taisi tuokin tuoda omansa, kun yleensä niitä ei osastolla ole huoneissa. En sitten tiedä saavatko vankilassa jopa parempaa ruokaa...
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:56"]
[/quote]Mitäköhän sinä oikein kuvittelet? Oletko itse käynyt mielisairaalassa? Siellä on aika paljon päällisin puolin kuitenkin ihan normaalin oloisia ihmisiä.
Minullakin kyllä pisti silmään että eräs näistä ihmisistä jotka kertoivat olevansa mielentilatutkimuksessa (eikä kyllä mikään käytöksessä antanut olettaa että olisivat puhuneet omiaankaan) oli erittäin hyvin pukeutunut, sellainen ns. virkamiestyyppinen hyvin sivistyneen näköinen ja oloinen mies.
Ja eipä tuo toinenkaan, josta kerroin toisessa viestissä, mitenkään normaalista "maalaismiehestä" eronnut, mitä nyt mietin joskus että kiihtyi hiukan kovaääniseksi toisten haukkuessa jotain ruokaa.
Ei itsekään sitä tappamista osannut selittää, sanoi vain napsahtaneen eikä oikein itselläkään ole käsitystä ja oliko edes muistikuvaa. En muista sanoiko olleensa humalassa.
t.8
En usko että niissä pystyy huijaamaan. Tarkkaillaan 24/7, siihen lisäksi tarvittaessa aivokuvantaminen tms. ja tosiaan taustat selvitetään, jostain luin miten joltain opeltakin oli kysytty vanhasta oppilaasta, eli aika perusteellista työtä pyritään tekemään. En usko että pystyisin itse hämäämään kaksi kuukautta yhteen menoon kun ammattilaiset seuraa joka askelta. Eihän sitä terve edes tiedä miten esittää johdonmukaisesti hullua ja toisinpäin.
Muistan myös että suuri osa selitti tekoaan "napsahtamisella" kuten 8 kertoo tai että tuntui kuin "joku paha olisi tullut sisään". Aika ressukoita ne miehet siellä oli. Monella hirveitä lapsuuden kokemuksia ja rikollisuutta useammassa polvessa.
t. 4/7
Pyytävät? Mä olen ymmärtänyt et hyvin harva siihen suostuu vapaaehtoisesti vaan oikeus määrää eli pakottaa kaikki.
Se perustuu oikeusvaltion ihmissuojelulakiin eli siihen et jokaisella on oikeus puolustautua käyttämällä mahdollista mielisairautta edukseen. En mä ainakaan halua vankilaan kehitysvammaisen tasolla olevia ihmisiä vaik he olis tehnyt mitä.
Googlella hakemalla "pyysi mielentilatutkimusta" saa kyllä noita osumia siihen malliin, että jostain syystä niitä moni pyytää.