Mikä siinä vaatteiden nimikoimisessa on niin V*n vaikeaa? t. Tarhantäti
Melkein joka vaatteessa on lappu, johon voisi sen nimen kirjoittaa. Sukissakin usein on paikka, johon varren sisäpuolelle voisi ne nimikirjaimet laittaa. Mutta ei. Ei mitään merkintää tai sitten on sisaruksen tai kumminkaiman lapsen nimi, jos vaate on joltakulta epritty. Vanhemmat ilmeisesti olettavat, että päiväkodin aikuiset oppivat tunnistamaan 21 lapsen jatkuvasti vaihtuvat vaatteet. Koita siinä sitten kiireessä pukea vaatteet ylle 21 muksulle ja itsellesi, kun saat kysellä, että kenen mikäkin vaate on, kun muksut eivät itse niitä tunnista. Tai jos tunnistavatkin niin kaverikin voi luulla vaatetta omakseen ja ehtiä pukea vaikka kaverin paidan haalarin alle ennen kuin kaveri tulee edes pukeutumaan...
Pliis, laittakaa niihin vaatteisiin ja kenkiin muksun nimi. Kaupasta saa tekstiilitusseja, maksaa 2 euroa.
Olisi myös mukava kuulla syitä, miksi nimeä ei vaatteisiin tule laitettua, minä kun en ole keksinyt vielä yhtäkään.
Kommentit (22)
Itseasiassa en edes tajunnut ottaa asiaa huomioon tuosta näkökannasta, kun ei minulle ole koskaan sanottu asiasta. No, tiedänpähän jatkossa! :)
V-sanan pistin otsikkoon että saisin viestille lukijoita :) .
t. Kiroilematon ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:39"]
Toivottavasti et puhu yhtä rumasti lapsille. Tahtoo tuo v-sanojen viljely olla tapa, mitä tehdään paikadta riippumatta. Hyi hyi tarhantätiä!
[/quote]
Tuli sama muuten minullekin ensimmäisenä mieleen!
Lisään vielä, että erityisen hankalaa on, kun on sijaisia, opiskelijoita tms jotka eivät ole vielä oppineet, että Vanamo tarkoittaa Emmaa ja Kalle Valtteria.
ap
Lasten ensimmäisessä tarhapaikassa oli seinässä kiinni laundrymarker, jolla sai merkata vaatteet, jos huomasi vasta hoidossa että oli unohtanut merkata ne. Mulle ainakin kävi monta kertaa niin, että koska mitään vaatteita ei oltu aiemmin nimikoitu (lapset kotihoidossa) niin yksinkertaisesti en ollut hoksannut merkata kaikkia vaatteita. Se tussi oli ahkerassa käytössä muillakin, ja usein olen ajatellut, että nykyisessäkin päiväkodissa päästäisiin helpommalla, jos hyväksyttäisiin se, että vanhemmilla on usein kiire ja hatara muisti, ja jos sieltäkin löytyisi seinältä, tai edes ihan mistä vaan, pesunkestävä merkkaustussi, jolla sutaista ne nimikirjaimet kumpparin varteen, niin kaikki pääsisivät helpommalla.
Hyvä ajatus ostaa tuo merkkaustussi päiväkotiin. Meilläkin on ollut permanent-tussi eteisessä ja siinä vieressä lappu "vaatteiden ja kenkien nimikointiin", mutta vain yksi isä on käyttänyt sitä pari kertaa. Ehkä jos se olisi oikein tekstiilitussi niin tulisi käytetyksi enemmän.. Kuulakärkikynäkin toimii kyllä aivan loistavasti.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:43"]Lasten ensimmäisessä tarhapaikassa oli seinässä kiinni laundrymarker, jolla sai merkata vaatteet, jos huomasi vasta hoidossa että oli unohtanut merkata ne. Mulle ainakin kävi monta kertaa niin, että koska mitään vaatteita ei oltu aiemmin nimikoitu (lapset kotihoidossa) niin yksinkertaisesti en ollut hoksannut merkata kaikkia vaatteita. Se tussi oli ahkerassa käytössä muillakin, ja usein olen ajatellut, että nykyisessäkin päiväkodissa päästäisiin helpommalla, jos hyväksyttäisiin se, että vanhemmilla on usein kiire ja hatara muisti, ja jos sieltäkin löytyisi seinältä, tai edes ihan mistä vaan, pesunkestävä merkkaustussi, jolla sutaista ne nimikirjaimet kumpparin varteen, niin kaikki pääsisivät helpommalla.
[/quote]
Kyllä sen tussin saat lainaan kysymällä :)
Meillä täällä perhepäivähoidossa ei tarvitse merkata. Muistan kyllä omien ja hoitolasten vaatteet hyvin, erotan vaikka olis melkein tai täysin samanlaisia. Esimerkiksi kallella on tummentunut hanskan sisus mutta liisalla on tahra vasemman käden peukalossa.
Siinä teille yksilöllistä hoitoa ;)
Kyllähän me yritämme mutta on siinä kuule haastensakin.
Ensinnäkin poikien vaatteissa ja erityisesti sukissa ei ole meillä mitään kohtia, mihin ne nimet laittaa. Tummansinisissä tai mustissa sukissa ei mitkään nimet näy. Jokaikinen syksy nimikoin vaatteet mutta kun lapsi kasvaa ulos vaatteista ja kausivaatteita kaivetaan esiin kiireellä arjen temmellyksessä, itse sairastun, töissä on kiirettä ja juoksen hakemaan illalla myöhään lapselle lapasia paikallisesta Citymarketista, kun kaikki neljä paria ovat mystisesti hävinneet, niin aina se muisti ei seuraa perässä ja sinne päiväkotiin eksyy sitten niitä nimikoimattomiakin. Ja arvaapas mitä, ihan aina ne satunnaiset nimikoimattomat häviävät lopullisesti. Eipä tarvitse teidän siellä ainakaan miettiä, ettemmekö me vanhemmat tajua asiaa. Tajutaan kyllä. Eikä tehdä sitä tahallaan. En halua hävittää lapseni vaatteita mutta valitettavasti ollaan ihan inhimillisiä eikä aina muisteta kaikkea.
Lapseni päiväkodissa sanottiin, että isoveljen nimi riittää. Mieluummin se kuin jokin sotku, kun se nimi on viivattu yli ja viereen ahdettu pienellä se toinen nimi. Tätä sitten noudatimme, mutta nyt on ollut sijaisia, jotka eivät ole tajunneet, miksi lapsemme vaatteissa on ollut väärä nimi, ja nämä tehotädit ovat heitelleet lapsemme lokerosta jopa varavaatteet, joissa on väärä nimi, tuntemattomien laatikkoon. Harmittaa, kun niitä varavaatteita ei ole tarvittu. Ehkä olisi sen väärän nimen kauhistelun sijaan voinut tajuta, että varmaan tällä nimellä tarkoitetaan tätä lasta eikä repiä niitä vaatteita ympäriinsä niin, että lapsi oli ollut aamupakkasessa ilman lapasia.
Jokaisella päiväkodilla on ne omat tapansa. Ehkä olisi syytä vihjaista vanhemmille niistä nimikoimattomista vaatteista muuallakin kuin täällä netissä. Itse olisin paljon onnellisempi, jos sijaiset olisivat todenneet, että eivät voi tajuta isoveljen nimestä, kenen vaate on ja pyytäneet, että olisin nimikoinut vaatteet uudestaan. Ei tarvitse näpäytellä lapsen kustannuksella, vaikka lapsella olisikin hutiloiva vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:45"]
Hyvä ajatus ostaa tuo merkkaustussi päiväkotiin. Meilläkin on ollut permanent-tussi eteisessä ja siinä vieressä lappu "vaatteiden ja kenkien nimikointiin", mutta vain yksi isä on käyttänyt sitä pari kertaa. Ehkä jos se olisi oikein tekstiilitussi niin tulisi käytetyksi enemmän.. Kuulakärkikynäkin toimii kyllä aivan loistavasti.
ap
[/quote]
Meilläkin on päiväkodissa eteisessä tussi, ja mä ainakin käytän sitä usein.
En jaksa nimikoida jokaista vaatetta, sorry vaan, mutta hanskat, kengät ja kuravaatteet nimikoin. En sukkia, paitoja ja housuja.
Tokihan sinä töissä käytät sitä v-sanaa kun täällä palstallakin, niin kerta! Kuten tekevät kaikki täällä kirjoittavat kaupantyöntekijät, kampaajat, lääkärit ja niin edelleen...
Apteekista saa semmoista ruskeaa laastariteippiä, se on todella kätevää sukkien ja lapasten yms laputtomien vaatteiden nimikoinnissa :)
Ja sitten nämä vanhemmat, jotka eivät vaivaudu nimikoimaan lastensa vaatteita ovat hanakasti valittamassa kun meidän Maijan paita on nyt kadonnut! No voi voi! Kadonnut vaate palautuu useimmin/ helpommin oikealle omistajalle nimikoituna!
Minä olen aina luullut, että lapsilla on omat kaapit ja korit, joissa säilytetään niitä lasten vaatteita ja muita tavaroita. Jos sinä tarhan täti otat Minnan kaapista takin, etkö osaa pukea sitä Minnan päälle? Kun tulette sisälle takaisin, etkö osaa laittaa Minnan päältä ottamaasi takkia Minnan kaappiin?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:48"]
Kyllähän me yritämme mutta on siinä kuule haastensakin.
Ensinnäkin poikien vaatteissa ja erityisesti sukissa ei ole meillä mitään kohtia, mihin ne nimet laittaa. Tummansinisissä tai mustissa sukissa ei mitkään nimet näy. Jokaikinen syksy nimikoin vaatteet mutta kun lapsi kasvaa ulos vaatteista ja kausivaatteita kaivetaan esiin kiireellä arjen temmellyksessä, itse sairastun, töissä on kiirettä ja juoksen hakemaan illalla myöhään lapselle lapasia paikallisesta Citymarketista, kun kaikki neljä paria ovat mystisesti hävinneet, niin aina se muisti ei seuraa perässä ja sinne päiväkotiin eksyy sitten niitä nimikoimattomiakin. Ja arvaapas mitä, ihan aina ne satunnaiset nimikoimattomat häviävät lopullisesti. Eipä tarvitse teidän siellä ainakaan miettiä, ettemmekö me vanhemmat tajua asiaa. Tajutaan kyllä. Eikä tehdä sitä tahallaan. En halua hävittää lapseni vaatteita mutta valitettavasti ollaan ihan inhimillisiä eikä aina muisteta kaikkea.
Lapseni päiväkodissa sanottiin, että isoveljen nimi riittää. Mieluummin se kuin jokin sotku, kun se nimi on viivattu yli ja viereen ahdettu pienellä se toinen nimi. Tätä sitten noudatimme, mutta nyt on ollut sijaisia, jotka eivät ole tajunneet, miksi lapsemme vaatteissa on ollut väärä nimi, ja nämä tehotädit ovat heitelleet lapsemme lokerosta jopa varavaatteet, joissa on väärä nimi, tuntemattomien laatikkoon. Harmittaa, kun niitä varavaatteita ei ole tarvittu. Ehkä olisi sen väärän nimen kauhistelun sijaan voinut tajuta, että varmaan tällä nimellä tarkoitetaan tätä lasta eikä repiä niitä vaatteita ympäriinsä niin, että lapsi oli ollut aamupakkasessa ilman lapasia.
Jokaisella päiväkodilla on ne omat tapansa. Ehkä olisi syytä vihjaista vanhemmille niistä nimikoimattomista vaatteista muuallakin kuin täällä netissä. Itse olisin paljon onnellisempi, jos sijaiset olisivat todenneet, että eivät voi tajuta isoveljen nimestä, kenen vaate on ja pyytäneet, että olisin nimikoinut vaatteet uudestaan. Ei tarvitse näpäytellä lapsen kustannuksella, vaikka lapsella olisikin hutiloiva vanhempi.
[/quote]
Jos ei raski ostaa nimikoimislappuja, halpa ratkaisu on kanttinauhasta palanen, siihen nimi ja se ommellaan sukkaan. T. neljän lapsen äiti, kenellä ei koskaan ollut merkkaamattomia vaatteita päiväkodissa
Täällä myös pph ja meillä ei myöskään tarvitse vaatteita nimetä, juurikin sen vuoksi että hoitolapsia on vain neljä ja muistan kyllä mikä on kenenkin vaate :). Yksilöllisen hoidon puolesta!
ymmärrän kyllä miksi nimikoimattomuus ärsyttää päiväkodissa koska lapsia on niin paljon. Ja siitä näkee myös sen minkälaista laitoshoitoa se lapsille on!
Mä täällä ahkerasti olen rustaillut tussilla nimiä,mut ne aina haalistuu pesussa. Varsinki villasukat on hankalia.. Mistähän sais sellasia vaatteisiin silitettäviä nimilappuja joissa nimi valmiina? Muistan vaan ne omasta lapsuudesta. Mun mielestä päiväkoditkin vois vinkata vanhemmille mistä niitä sais. Vähän niinkö nekin oletti esikoiseni kanssa,et tietäisin automaattisesti,et tarravaipat on parempia kuin housuvaipat. Tuli meinaan heti noottia,ettei housuvaippoja,kun siinä pitää riisua housut kokonaan pois ja tarravaipan saa pikasemmin. Eipä käyny mielessä,anteeksi. Sitten haukuttiin sormikkaat,ei ole aikaa pujotella kaikkia sormia. Anteeksi taas,en tajunnut.
Muutenkin tuota noottia tuntuu tulevan,kun en minä kahden lapsen äitinä vain ymmärrä,kuinka kiireisiä siellä päiväkodissa ollaan ja huiskitaan menemään. Noottia tuli myös,ettei oo aikaa opettaa mukista juomista,vaikka se sujuu kotonakin ihan hyvin. Mahtavaa jättää lapset sinne "ei oo aikaa" hoitoon,mut minkäs teet,kun pitää leipää saada pöytään. Ja joillain ihan turha heittää tähän sitten kotikasvatus/raha/työ/hoida itte lapses kommentteja. Mä menen sentään yhdellä työllä,oma äitini teki kahta työtä ruokkiakseen meidät. Pointsit siitä!
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:18"]
Minä olen aina luullut, että lapsilla on omat kaapit ja korit, joissa säilytetään niitä lasten vaatteita ja muita tavaroita. Jos sinä tarhan täti otat Minnan kaapista takin, etkö osaa pukea sitä Minnan päälle? Kun tulette sisälle takaisin, etkö osaa laittaa Minnan päältä ottamaasi takkia Minnan kaappiin?
[/quote]
Kuules "valopää"! Ei ne "tädit" siellä päiväkodissa pue ja riisu niitä lapsia (puhun isojen ryhmästä). Lapsia kannustetaan ja tuetaan omatoimisuuteen eli lapset harjoittelevat mm. pukemista ja riisumista. Ja on ihan luonnollista ettei pieni lapsi kykene vielä huolehtimaan omista vaatteistaan/ tavaroistaan. Niitä saattaa jäädä penkille/ lattialle ja näin ollen eksyy "väärään" paikkaan nimikoimattomana.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:18"]
[/quote]
Ja sitten kun olen eteisessä neljän-viiden alle 3-vuotiaan kanssa, niin ne muut 4 istuu tapittaa vieressä hievahtamatta ja puen jokaisen lapsen alusta loppuun, ettei vaan vaatteet mee sekaisin. Kyllä kyllä.
Todellisuus:
Menen niiden mun 4-5 lapsen kanssa eteiseen, laitan jokaisen lapsen (jotka pystyvät harjoittelemaan pukemista) vaatteet eteisen lattialle esille; haalarit, hanskat, pipot, kaulurit, villasukat . Sitten ne lapset seilaa edestakaisin eteisessä joku pipo tai hanska kädessä ja yleensä niitä hanskoja ym metsästetään naulakoiden ja penkkia alta.
Toivottavasti et puhu yhtä rumasti lapsille. Tahtoo tuo v-sanojen viljely olla tapa, mitä tehdään paikadta riippumatta. Hyi hyi tarhantätiä!