Maitoni ei riitä, miten kasvattaa maidon määrää?
Maidontuloni on valitettavasti vähentynyt, mutta kuinka kasvattaa maidon määrää taas? Vinkit kehiin!
Kommentit (22)
Neuvolasta pitää varmistaa, että kasvaahan vauvasi hyvin :))
Entä kun meillä vauva ei oikein tykännyt olla siinä rinnalla muutamaan ekaan kuukauteen? Jäi kummastuttamaan. Olen arvellut, että haistoi maidon mitä ei kuitenkaan ollut riittävästi. Noin kolmen-neljän kuukauden päästä vasta alkoi viihtyä sylissä ja silloin imetyskin vasta alkoi sujua paremmin.
Kenguruhoitoakin yritettiin, mutta raapi ja rimpuili.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:52"]
Lapsi rinnalle tiuhemmin, ykkös-/alkoholiton olut.
[/quote]
Suosittelen lämpimästi alkoholitonta Lapin kultaa. Jos lähikaupassasi ei ole sitä, pyydä kauppiasta tilaamaan. Onneksi alkoholitonta ei tarvi hakea enää Alkosta.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 23:17"]
Entä kun meillä vauva ei oikein tykännyt olla siinä rinnalla muutamaan ekaan kuukauteen? Jäi kummastuttamaan. Olen arvellut, että haistoi maidon mitä ei kuitenkaan ollut riittävästi. Noin kolmen-neljän kuukauden päästä vasta alkoi viihtyä sylissä ja silloin imetyskin vasta alkoi sujua paremmin.
Kenguruhoitoakin yritettiin, mutta raapi ja rimpuili.
[/quote]
Onko mahdollista että vauvalla oli jotain terveysongelmaa, kipuja tai muuta ensikuukausina, jos ei alkuun ollenkaan viihtynyt sylissä? Synnytyksessähän vaikka on saattanut jotakin "niksahtaa". Ehkä kipeänä ei ollut voimia tai kärsivällisyyttä tissiä pumpata, sehän on kovaa hommaa vauvalle.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:22"]
Mua ei imetetty kun viikon verran kun äidiltä loppu maito. Silti oon ihan normaali ja fiksu. Korviketta vaa :)
[/quote]
sun äiti ei siis onnistunut koskaan nostamaan maidon kunnolla. Miksi koit, että sulla on "annettavaa" tähän ketjuun?
[/quote]
Koska uskon että korvike ei ole niin huonoa kuin moni kuvittelee ja että vauva kärsii siitä jotenkin kun ei saa äidinmaitoa.
Pikkuveljiä jotka ovat kaksoset pystyikin sitten imettämään useamman kuukauden.
Juot vain runsaasti (joku 3-4l päivässä) ja imetät aina kun vauva sitä pyytää, lisääntyy maidontuotanto varmasti. Ja tietysti myös syöt riittävästi.
Mammatee kuulemma.
Joo, lapsi iholle, imetä usein, erityisesti yöimetys auttaa ja syö ja varsinkin juo paljon vettä.
Koita olla stressaamatta myös, lepäile vauva iholla. Olut auttaa. Kännäämään ei pidä tietysti ruveta koska se häiritsee sitä imetystä, mutta vaikka joisit tavallista olutta, ei vauva saa maidon kautta kuin hyvin hyvin vähän alkoholia, siis promilleja.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:11"]
Mitä mammateessä on?
ap
[/quote]
Esim. Frantsilalla on mammateetä (se ei ehkä ole sen nimistä), kotisivuilta taitaa löytyä tuoteseloste.
Mua ei imetetty kun viikon verran kun äidiltä loppu maito. Silti oon ihan normaali ja fiksu. Korviketta vaa :)
Minä join Weledan imetysteetä (https://www.hyvinvoinnin.fi/weleda-imetystee?gclid=CK_m3cb4l74CFQIMcwodUlkAHg) ja se kyllä auttoi. Teessä on: Sarviapila, anis, fenkoli, kumina, sitruunarautayrtti. Tuo fenkolihan on hyvää vatsalle ja auttaa maidon kautta myös vauvan vatsaa. Tykkäsin myös tuon teen mausta, ei ole liian yrttimäinen.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:22"]
[/quote]
sun äiti ei siis onnistunut koskaan nostamaan maidon kunnolla. Miksi koit, että sulla on "annettavaa" tähän ketjuun?
Apteekkari Pomoellin Mammatee Valioravinto valmistusaineet. Anis,fenkoli,kumina ja nokkonen. Tämä nostaa minulla hyvin maitoa. Myydään luontaistuotekaupassa.
Veledan still tee on myös hyvä, jos sitä jostain saat ostettua.
Frantsilan Äidinilo ei nostanut minulla niin hyvin kuin mammatee ja veleda.
Joudun nyt käyttämään kaikkia konsteja kun vauva on keskolassa...
Kerro ap vähän taustoja. Mistä päättelet, että maito ei riitä? Minkä ikäinen vauva? Imuote? Kuin usein rinnalla? Imetätkö tiheästi iltaisin ja myös yöllä? Juotko ja syötkö hyvin? Stressaatko maitomäärää ehkä turhaan? Oletko kokeillut pumppaamalla lisätä maitoa? Pidätkö vauvaa ihokontaktissa?
Lapsi rinnalle tiuhemmin, ykkös-/alkoholiton olut.
Juo runsaasti, huolehdi hyvästä ravitsemuksesta. Ota vauvaa tiheästi rinnalle. Mitä enemmän vauva on rinnalla, sitä enemmän maitoa tulee.
Oliko joku tee sellainen, joka lisäisi tuotantoa?
ap
Oma vauvani on reilu 3kk ja annan korviketta muutamat kerrat päivässä. Yksin pienten kanssa niin sinnikäs imettäminen ei onnistu, pitkää aikaa. Yöt oma vauva on ilman korviketta ja ihan vain rinnalla. Tällä mun vauvalla on iso ruokahalu muutenkin ja suuttuu jos ei saa välillä "nopeammin" vatsaansa täyteen. Maitoa multa kuitenkin tulee ja nousee kun on rinnalla. Kuitenkin siis ensin rinnat, päälle korvike jos jää nälkäiseksi. Näin meillä.