Kuuro puhuu julkisesti
Ei se ole kuuro, kuurot jotka ei kuule mitään ei puhu. Tää tyyppi on siis huonokuuloinen. Nyt kaikki luulee, että kuurot puhuvat ja jos ei niin sitähän sitten ihmetellään. Olisipa voinut tehdä asian ilmi toisinkin.. Tuo tämä nuorille vammaisillle myös varmasti rohkeutta.
http://www.iltasanomat.fi/musiikki/art-1288685168122.html
Kommentit (8)
Aika jännä puheääni tolla kuurolla. R-ääntää erikoisesti. En tiennyt, että kuurot voivat puhua..
Kuuro voi puhua. Sellainen ihminen, joka on kuuroutunut hiljalleen tai yhtäkkiä eli ollut ennen kuuleva on (tietenkin) oppinut jo aiemmin puhumaan. Kuurona ei kuitenkaan itse kuule omaa ääntään, joten puhe voi kuulostaa epäselvälle. Miettikää tilannetta, jossa on niin kova meteli "ettet kuule omaa ääntäsi". Pystyt puhumaan, mutta se ei ole niin helppoa.
Kuurot voivat osata puhua. He voivat jäljitellä suun liikkeitä ja oppia sitä kautta.
Olen kyllä Markon kanssa keskustellut ja todennut että ei hän sanoja pysty erottamaan (olen itse viittova kuuleva). Useimmat kuurot voivat kuulolaitteilla (tämäkin pitää opetella) kuulla joitakin ääniä, esimerkiksi minun vk-opettaja kuulee jos joku niistää luokassa tai helikopteri lentää rakennuksen yli, muttei osaa erottaa että mikä ääni se on. Kuitenkin hän osaa puhua suomea lähes täydellisesti.
Ennen vanhaan jopa kuuroja lapsia opetettiin väkisin koulussa puhumaan, kiellettiin viittomasta. Se oli aivan ihmisoikeusrikkomuskamaa. Eli kyllä kuuro voi puhua, mutta harvemmin selkeästi. Heidän äidinkielensä on viittomakieli, ei samassa maassa asuvien kuulevien kieli. Toki myös kuuroutunut voi puhua vanhasta muistista. Mutta heitä ei kuurojen yhteisössä yleensä sanotakaan kuuroiksi, vaan nimenomaan kuuroutuneiksi.
Ennen vanhaan jopa kuuroja lapsia opetettiin väkisin koulussa puhumaan, kiellettiin viittomasta. Se oli aivan ihmisoikeusrikkomuskamaa. Eli kyllä kuuro voi puhua, mutta harvemmin selkeästi. Heidän äidinkielensä on viittomakieli, ei samassa maassa asuvien kuulevien kieli. Toki myös kuuroutunut voi puhua vanhasta muistista. Mutta heitä ei kuurojen yhteisössä yleensä sanotakaan kuuroiksi, vaan nimenomaan kuuroutuneiksi.
En oo tämmösestä kuullutkaan...