Ennakoiva lastensuojeluilmoitus, apua kaivataan !
En kovin tarkkaan voi kertoilla, että ketään ei tunnistettaisi. Yritän kuvailla tilannetta mahd. tarkkaan siltikin. Eli tyttäreni on kohta 17v ja hänelle on syntymässä pian vauva. Tänään selvisi, että hänestä on tehty ennakoiva lastensuojeluilmoitus.
Tytär poikakavereineen asuu meillä, mutta ovat toki hakeneet omaa asuntoa. Tästähän sosiaaliviranomaiset "riemastuivat". Sain tänään soiton, että ovat tulossa meillä käymään. Olen kuulema elatusvelvollinen tytärtäni kohtaan. Joo, tiedän kyllä ja velvollisuuteni aion hoitaa. Tulevat kartoittamaan meidän kykyä elättää tyttären pieni perhe. Joo, niinpä.
Koskaan emme ole olleen sosiaalipuolen kanssa asioimassa eikä meillä ole ollut ongelmia viranomaisten kanssa. Minä ja mieheni ollaan molemmat töissä (vakituisessa). Voivatko siis miten tarkkaan pyytää selvitystä meidän tuloista ?
Mitä tästä pitäisi ajatella ? Olisiko järkevää pitää tytär edelleen meillä perheineen ? Koskaan, ikinä en anna lapsenlastani huostaan enkä sijaisperheeseen. Mieli on hyvin sekava ja varmaan tekstikin. Voin vain sanoa, että pelottaa ja kovasti.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:03"]
Aina tehdään ilmoitus kun alaikäinen on raskaana. Ei ole mitään pelättävää. Ilmoitus ei välttämättä jää ikuisiksi ajoiksi rekisteriin. Kyllä aina näkyy myös se, miksi ilmoitus on tehty ja onko tarvittu mitään toimenpiteitä. Eli kyllä ilmoituksen syy näkyy ja myös se onko ollut aiheellinen ja onko tapaus ratkaistu. Tietojen poistaminen on ihan mahdollista myöhemmin. Kukaan ei vie lasta ja ap voi olla ihan rauhallisin mielin. Muistakaa myös, että huostaanottotapauksissa sukulainen on aina se ensisijainen sijaisvanhempi.
[/quote]
Lastensuojeluilmoitus ja siitä johtuvat muut rekisterimerkinnät (lastensuojelun tarpeen selivitys) jää rekisteriin hyvin pitkäksi aikaa. Riippuu rekisterinpitäjästä, mutta merkintä säilyy kohteena olevan henkilöiden eliniän, noin 75-100 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:03"]
Aina tehdään ilmoitus kun alaikäinen on raskaana. Ei ole mitään pelättävää. Ilmoitus ei välttämättä jää ikuisiksi ajoiksi rekisteriin. Kyllä aina näkyy myös se, miksi ilmoitus on tehty ja onko tarvittu mitään toimenpiteitä. Eli kyllä ilmoituksen syy näkyy ja myös se onko ollut aiheellinen ja onko tapaus ratkaistu. Tietojen poistaminen on ihan mahdollista myöhemmin. Kukaan ei vie lasta ja ap voi olla ihan rauhallisin mielin. Muistakaa myös, että huostaanottotapauksissa sukulainen on aina se ensisijainen sijaisvanhempi.
[/quote]
Lastensuojeluilmoitus ja siitä johtuvat muut rekisterimerkinnät (lastensuojelun tarpeen selivitys) jää rekisteriin hyvin pitkäksi aikaa. Riippuu rekisterinpitäjästä, mutta merkintä säilyy kohteena olevan henkilöiden eliniän, noin 75-100 vuotta.
[/quote]
Eikä merkintää saa poistettua millään perusteella myöhemmin. Käytännössä kohde voi pyytää virheen korjaamista, mutta lastensuojelurain rekisteriin tämä pyyntö voidaan korkeintaan liittää lisätietona ellei kyseessä ole selkeä esim. henkilön nimeen liittyvä kirjoitusvirhe.
Rukoile niitä säästämään lapsi ja ottamaan äijän sen sijaan.
Ei kenenkään mielestä ole millään tasolla sairasta tai epänormaalia tulevan mummon innostus? Heti mukana ja ostellaan innolla vaatteita, hihihii, teini-ikäinen tyttöni on raskaana kesken opintojen ja nuoruus-iän, jipii!!!!
T: 20 v
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:24"]
Ei kenenkään mielestä ole millään tasolla sairasta tai epänormaalia tulevan mummon innostus? Heti mukana ja ostellaan innolla vaatteita, hihihii, teini-ikäinen tyttöni on raskaana kesken opintojen ja nuoruus-iän, jipii!!!!
[/quote]
????????? Noh, ekanakin päätös pitää lapsi oli kyllä tyttäreni. Voin sanoa, että kyllä kuule kaikki tunteet olen läpikäyny. Mietin monesti missä epäonnistuin, että kävi näin. En TODELLAKAAN ollut HETI innoissani ja riemuissani. Harmitti vietävästi, että koulu keskeytyy ja "menee nuoruus hukkaan". Tämä on ollut minun "ristini" kantaa.
Tyttöni päätti pitää lapsen. Minusta tuntui ja edelleen tuntuu oikealle olla tukena ja apuna missä voin. Sattuu vaan olemaan niin, että koska heillä ei tuloja ole niin olen sattuneista syistä ostellut vaatteita, että ei ainakaan tarvitse kenenkään sanoa jotta rytkyissä kulkee...
Nyt kun lapsi on tulossa niin toki tunnen myös vastuuni alaikäisestä lapsestani ja pysyn heidän rinnallaan vaikka mikä olisi. Moni on lohdutellut, että kyllä 17v selviää ja tyttäreni ei ole ensimmäinen 17v, joka lapsen saa. Ei myöskään ensimmäinen, joka saa lapsen kesken opintojen. Tämä on ollut vaikea hyväksyä ja minun tunteeni eivät ole mitenkään tyttäreni vastuulla. Hän ei niille mitään voi.
Nyt on näin käynyt. Olen otettu siitä, että tyttäreni oli heti alussa minulle rehellinen ja avoin. Enkä aikonut näin avautua tässä, tarkoitus oli kysyä vain muiden tietämystä ennakoivasta lastensuojeluilmoituksesta. Kiitos asiallisista vastauksista. Sanon sinulle samaa mitä omille lapsilleni ; elämä opettaa. Kun sinulle tulee ikää reilut puolet lisää ja olet ehkä samanlaisessa tilanteessa niin ajattelet asioista varmasti eritavalla :)
T : AP
Terveydenhuollon tiedoistakin voidaan poistaa asioita, joten aivan varmasti myös lastensuojelun osalta on niin. Ja mitäpä sitten, vaikka ap:n tapauksessa tiedot säilysivätkin. Ei siitä mitään haittaa ole.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:24"]
[/quote]
????????? Noh, ekanakin päätös pitää lapsi oli kyllä tyttäreni. Voin sanoa, että kyllä kuule kaikki tunteet olen läpikäyny. Mietin monesti missä epäonnistuin, että kävi näin. En TODELLAKAAN ollut HETI innoissani ja riemuissani. Harmitti vietävästi, että koulu keskeytyy ja "menee nuoruus hukkaan". Tämä on ollut minun "ristini" kantaa.
Tyttöni päätti pitää lapsen. Minusta tuntui ja edelleen tuntuu oikealle olla tukena ja apuna missä voin. Sattuu vaan olemaan niin, että koska heillä ei tuloja ole niin olen sattuneista syistä ostellut vaatteita, että ei ainakaan tarvitse kenenkään sanoa jotta rytkyissä kulkee...
Nyt kun lapsi on tulossa niin toki tunnen myös vastuuni alaikäisestä lapsestani ja pysyn heidän rinnallaan vaikka mikä olisi. Moni on lohdutellut, että kyllä 17v selviää ja tyttäreni ei ole ensimmäinen 17v, joka lapsen saa. Ei myöskään ensimmäinen, joka saa lapsen kesken opintojen. Tämä on ollut vaikea hyväksyä ja minun tunteeni eivät ole mitenkään tyttäreni vastuulla. Hän ei niille mitään voi.
Nyt on näin käynyt. Olen otettu siitä, että tyttäreni oli heti alussa minulle rehellinen ja avoin. Enkä aikonut näin avautua tässä, tarkoitus oli kysyä vain muiden tietämystä ennakoivasta lastensuojeluilmoituksesta. Kiitos asiallisista vastauksista. Sanon sinulle samaa mitä omille lapsilleni ; elämä opettaa. Kun sinulle tulee ikää reilut puolet lisää ja olet ehkä samanlaisessa tilanteessa niin ajattelet asioista varmasti eritavalla :)
T : AP
[/quote]
Hienoa! Lastensuojelu tykkää asiallisesta vanhemmasta kun "sekaisin vauvahuumasta" mennestä mummosta. Osoita tukea, älä innostusta alaikäisen tyttäresi onnelliseen, mutta epätoivottavaan tilanteeseen.
Selviätte varmasti, halusin vain testata millaisen vastauksen sinulta saan.
Sen jälkeen, kun lastensuojelulaki muuttui ja ilmoituksen tekemisestä tuli helpompaa on näitä "turhia"/"varmuuden vuoksi" ilmoituksia tehtailla paljon. Onnea!
T: 20v
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:50"]
Eikös alle 18 v odottavasta tehdä ennakoiva ilmo aina? Tai sit on jotain (alkoa, huumeita tms) jota tuleva mummi "unohti" aloitusvieatissä kertoa
[/quote]
Ei ole tod. alkoa eikä huumeita. Se on täysin varmaa. Ilmoituksentekijä on selvillä. Älysin sentäs sen kysyä ja sainkin tietää.
Ajattelinkin kaffit keitellä ja rupatella positiivisesti asioista. Yritä vaan tässä höpistä miten ihanaa tulevaa isoäitiys on yms kun mieltä jäytää pelko, että oma lapsenlapsi viedään :(
Heillä on huoli nuorten toimeentulosta. Etenkin nyt kun ovat omaa asuntoa tästä läheltä hakemassa. Pidän kyllä mielelläni nuoret täällä meilläkin vaikka siihen saakka kun tytär on sen 18v. Meille mahtuu ja nuorille mahdollisuus järjestää oma puoli talosta.
AP
[/quote]
Pelkästään taloudelliset syyt eivät ole syy ottaa ketään huostaan. Lastensuojelun tukitoimena vähävaraiselle perheelle voidaan myöntää toimeentulotukea, jos lapsen etu on siitä kiinni. Näin lain mukaan!
Minä olin 16-vuotias, kun tyttäreni syntyi. Lastensuojelu oli ainoastaan kiinnostunut siitä että onko hyväksikäyttöä tapahtunut, koska lapseni isä oli täysi-ikäinen.
Totesivat ilmeisesti että ei, sillä se ainoa keskustelu heidän kanssaan oli odotusaikana äitiyspolilla.
Tuo tytöntyllerö täyttää huomenna seitsemän vuotta :)
En saanut nukuttua viime yönä. Ja sitten kun uni tuli niin näin painajaisia siitä kotikäynnistä :( Onneksi mieheni sanoi, että hän haluaa olla ehdottomasti mukana silloin kun meillä on se kotikäynti. Yksin ei minua heidän kanssaan laita. Olo on myös loukkaantunut : lastensuojelun ihminen naureskeli ja supatteli jonkun toisen kanssa eilisen puhelun aikana. Ei kovin ammattimaista käytöstä. Käytös tuntui tyrmistyttävälle. Miten ihmeessäköhän tämä päättyy ?
AP
No ei kyllä tehdä automaattisesti mitään ennakoivia ilmoituksia. Ainakaan täällä Varsinais-Suomessa.. en kyllä ole moisesta ennen tätä ketjua edes kuullut, että olisi itsestäänselvyys.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 09:05"]
No ei kyllä tehdä automaattisesti mitään ennakoivia ilmoituksia. Ainakaan täällä Varsinais-Suomessa.. en kyllä ole moisesta ennen tätä ketjua edes kuullut, että olisi itsestäänselvyys.
[/quote]
No siksihän tässä mietityttääkin tämä koko asia. Liekkö sossuihmisillä jo valmiit suunnitelmat vauvaa varten ?
AP
Muistakaa sitten katsoa kahvinkeitto-ohjeet tarkasti ettette keitä kahvia väärällä tavalla. Vrt väärin tehty makaronilaatikkko.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 10:39"]
Muistakaa sitten katsoa kahvinkeitto-ohjeet tarkasti ettette keitä kahvia väärällä tavalla. Vrt väärin tehty makaronilaatikkko.
[/quote]
Heh.. Kiitos vinkistä ! Omaa makaronilaatikon tekoa en taida viitsiä alkaa heille kuvaamaan. Mitenköhän olen osannut omat (8 lasta) kasvattaa pärjääviksi ja menestyneiksi kansalaisiksi ?
AP
Ei muuten pidä paikkaansa! Pikkusiskoni oli 17v kun tuli raskaaksi. Yksikään sossu ei asiaan puuttunut. Terveisin: 1-vuotiaan pojan täti.
Tuskin ottavat huostaan tai mitään sen suuntaistakaan. Tehdäänkö kaikista alaikäisistä synnyttäjistä lastensuojeluilmoitus?
Ikävältähän tuo kuulostaa, mutta ette varmaan voi muuta kuin päästää lastensuojeluihmiset sisään ja keskustella heidän kanssaan. Voisi tietenkin toivoa, että viranomaiset keskittyisivät niihin lapsiin, joilla on oikeasti ongelmia. Mutta kun pakko on, niin kaipa sinun on heidät toivotettava sydämellisesti tervetulleiksi.