Ennakoiva lastensuojeluilmoitus, apua kaivataan !
En kovin tarkkaan voi kertoilla, että ketään ei tunnistettaisi. Yritän kuvailla tilannetta mahd. tarkkaan siltikin. Eli tyttäreni on kohta 17v ja hänelle on syntymässä pian vauva. Tänään selvisi, että hänestä on tehty ennakoiva lastensuojeluilmoitus.
Tytär poikakavereineen asuu meillä, mutta ovat toki hakeneet omaa asuntoa. Tästähän sosiaaliviranomaiset "riemastuivat". Sain tänään soiton, että ovat tulossa meillä käymään. Olen kuulema elatusvelvollinen tytärtäni kohtaan. Joo, tiedän kyllä ja velvollisuuteni aion hoitaa. Tulevat kartoittamaan meidän kykyä elättää tyttären pieni perhe. Joo, niinpä.
Koskaan emme ole olleen sosiaalipuolen kanssa asioimassa eikä meillä ole ollut ongelmia viranomaisten kanssa. Minä ja mieheni ollaan molemmat töissä (vakituisessa). Voivatko siis miten tarkkaan pyytää selvitystä meidän tuloista ?
Mitä tästä pitäisi ajatella ? Olisiko järkevää pitää tytär edelleen meillä perheineen ? Koskaan, ikinä en anna lapsenlastani huostaan enkä sijaisperheeseen. Mieli on hyvin sekava ja varmaan tekstikin. Voin vain sanoa, että pelottaa ja kovasti.
Kommentit (56)
Siis oletko sä enemmän huolissasi rahan menosta vai tyttäresi pärjäävyydestä äitinä?
Häh ? missäs niin kirjoitin ? Asutaan siis melko isossa omakotitalossa.
AP
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:41"]
Siis oletko sä enemmän huolissasi rahan menosta vai tyttäresi pärjäävyydestä äitinä?
[/quote]
En minä huolissani muusta kuin siitä, että mitä tuo ennakoiva lastensuojeluilmoitus tarkoittaa. Ja mitä ihmeen selvitystä meille kotiin ovat tulossa tekemään ? Tyttäreni kyllä pärjää ja olen kaikessa mukana/tukena.
AP
Odottakaa, että nuoret ovat täysi-ikäisiä. Viivyttelette siihen asti ja sitten loppuu naurettava puuttuminen teidän asioihin. On kyllä outoa toimintaa, luulisi olevan parempaakin käyttöä resursseille. Tsemppiä teille!
Odottakaa, että nuoret ovat täysi-ikäisiä. Viivyttelette siihen asti ja sitten loppuu naurettava puuttuminen teidän asioihin. On kyllä outoa toimintaa, luulisi olevan parempaakin käyttöä resursseille. Tsemppiä teille!
En tiedä miten tuossa tapauksessa menee, kun ilmoitus on tehty, mutta itse sain aikoinaan juuri 17-vuotta täytettyäni esikoiseni eikä minuun oltu mistään yhteydessä.. että ei ainakaan automaattisesti iän perusteella joudu mihinkään selvityksiin/tarkkailuun.
Tuosta voi olla vaikeaa päästä eroon, miettikää tarkasti mitä sanotte!
No sitä tässä ihmettelen :( Eihän noilla ole kyllä tuloja eikä vielä paljoa ikääkään, mutta meidän 100% tuki ollut alkuraskaudesta asti. Kaikki neuvolakäynnit yms hoidettu ajallaan, ei myöhästymisiä, synnytysvalmennus käyty.... En tajua.
AP
Ilman muuta käyvät varmistamassa, että alaikäisellä odottajalla on kaikki hyvin ja hän saa myös taloudellisen turvan yhä kotoaan. Otat viranomaiset vastaan hymyillen, keittelet kahvit ja selostat millainen suunnitelma teillä on nuoren perheen avittamiseksi. Kerrot miten kivaa on nähdä, että kaikki tulee onnistumaan ja odotata ilolla isovanhemmuutta.
Sitten kyselet onko heillä mahdollisuuksia tukea nuoria jotenkin ja onko ehdotuksia mihin suuntaan kääntyä, JOS tarvitaan ylimääräisiä apuja jossakin vaiheessa.
Ihan hyvin voit heidän kanssaan keskustella ja olla hyvillä mielin, jos teillä on elämä kunnossa ja se kestää päivänvaloa.
Kukahan sen ls ilmon on tehnyt ja mistä syistä? Syy pitäisi aina kyllä olla tiedossa. Kun tiedätte syyn, niin helppohan sitä vastaan on argumentoida jos kaikki tosiaan ok.
Sosiaalityöntekijöiden on lain mukaan pakko tutkia kaikki ilmoitukset, myös ne turhat.
Itse pyytäisin todistajia paikalle ja kuvaisin joko jutun.
Se on ainoa keino myöhemmin todistaa sossuämmien vääristelyt.
Siis tietysti AINA tehdään lastensuojeluilmoitus jos alaikäinen tulee raskaaksi. Tuo käytäntö ollut yli kymmenen vuotta ainakin
Eikös alle 18 v odottavasta tehdä ennakoiva ilmo aina? Tai sit on jotain (alkoa, huumeita tms) jota tuleva mummi "unohti" aloitusvieatissä kertoa
12 tähdentää vielä, että olen itsekin ollut ennaltaehkäisevän lastensuojelun asiakas äitinä, itse hain apua ja sain sitä. Jäin yh:ksi kauhean eron jälkeen ja olin väsymäisilläni lasten kanssa. Sieltä saa ihan oikeasti apua eikö ketään jäädä "kyyläämään", kun elämä on kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:41"]
[/quote]No tulevat katsomaan miten tuleva perhe asuu. Etteivät asu kaverin nurkissa kun vanhemmat ovat heittäneet pihalle. Tuo on aivan normaalia kun lapsi saa lapsen ja hoituu yhdellä käynnillä. Mitä ihmettä oikein täällä pelätään? Lastensuojeluilmoitus ei ole mikään huostaanotto, jestas sentään.
En minä huolissani muusta kuin siitä, että mitä tuo ennakoiva lastensuojeluilmoitus tarkoittaa. Ja mitä ihmeen selvitystä meille kotiin ovat tulossa tekemään ? Tyttäreni kyllä pärjää ja olen kaikessa mukana/tukena.
AP
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:48"]
Kukahan sen ls ilmon on tehnyt ja mistä syistä? Syy pitäisi aina kyllä olla tiedossa. Kun tiedätte syyn, niin helppohan sitä vastaan on argumentoida jos kaikki tosiaan ok.
Sosiaalityöntekijöiden on lain mukaan pakko tutkia kaikki ilmoitukset, myös ne turhat.
[/quote]Eihän tuo ole turha. Jos vanhemmilla ei ole tuloja, tottakai lapsen tilanne pitää tsekata ja tarjota neuvoja ja apua rahan anomiseksi. Ei kaikilla ole asiat niin hyvin kuin teidän lapsellanne. Juotte kahvit ja juttelette ja se siitä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:50"]
Eikös alle 18 v odottavasta tehdä ennakoiva ilmo aina? Tai sit on jotain (alkoa, huumeita tms) jota tuleva mummi "unohti" aloitusvieatissä kertoa
[/quote]
Ei ole tod. alkoa eikä huumeita. Se on täysin varmaa. Ilmoituksentekijä on selvillä. Älysin sentäs sen kysyä ja sainkin tietää.
Ajattelinkin kaffit keitellä ja rupatella positiivisesti asioista. Yritä vaan tässä höpistä miten ihanaa tulevaa isoäitiys on yms kun mieltä jäytää pelko, että oma lapsenlapsi viedään :(
Heillä on huoli nuorten toimeentulosta. Etenkin nyt kun ovat omaa asuntoa tästä läheltä hakemassa. Pidän kyllä mielelläni nuoret täällä meilläkin vaikka siihen saakka kun tytär on sen 18v. Meille mahtuu ja nuorille mahdollisuus järjestää oma puoli talosta.
AP
olisiko niin että alaikäisestä äidistä tehdään aina ennakoiva lastensuojeluilmoitus? He tulevat teille kylään ja kyselevät/varmistavat että nuoret pärjäävät?
Samalla voitte kysellä heiltä asioita ja ihan siitäkin vielä että miksi tämä ennakoiva lastensuojelu ilmoitus on tehty?
Meistä on aikoinaan naapuri tehnyt lastensuojeluilmoituksen (olen kertonut sen ennenkin täällä). Postiluukusta tuli ilmoitus että tällöin ja tällöin on aika varattuna. Soitin itku kurkussa neuvolaan ja sain ajan samalla päivällä. Näytin lappua ja neuvolan terkka rauhoitteli että siellä asia selviää.
No paikanpäällä lastenvalvoja kertoi että naapuri teki ilmoituksen koska vauva itkee öisin. Sitten sanoin että siinäkö se, kyllä vauva välillä itkee öisin ja päivisinkin. Asia oli sillä selvä.
Asutte siis asuntovaunussa kaikki?