Miksi yli vuoden ikäiset syö tuttia tai tuttipulloa?
Poikani on 10 kk ja mielessä pyörii jo päiväkodin aloittaminen vuoden ikäisenä. Olen miettinyt esimerkiksi maidon juontia tuttipullosta tuon vuoden rajapyykin jälkeen. Meille ainakin on sekä neuvolassa että hammashoitolassa kerrottu olevan tavoiteltavaa luopua tuteista ja tuttipullosta vuoden iässä. Kuitenkin en tiedä yhtään lasta, joka olisi oikeasti vieroitettu molemmista vuoden iässä. Miksi? Siis olenko jotenkin julma, jos näin teen vai laiska/mukavuuden haluinen jos en näin tee?
Kommentit (13)
Meillä kumpikaan lapsista ei ole juonut pullosta maitoa kuin ensimmäiset 1-2 viikkoa, sen jälkeen 100% imetyksellä ja n. 4kk ikäisenä olen aloittanut veden/korvikkeen antamisen nokkamukista. Molempina kertoina on mennyt aivan loistavasti ja helpottanut esim. lasista juomista esikoisella (nuorimmaisella se on vielä edessä).
Esikoinen söi tuttia, mutta vain nukkumaan mennessä ja esim. automatkoilla ja jätti tutin 2v3kk iässä. Siihen tarvittiin kyllä pieni projekti ja kaksi-kolme iltaa itkettiin, mutta ei se ollut mitenkään kovin vaikeeta. Olisin halunnut, että hän olisi itse jättänyt tutin pois, mutta hammaslääkäri peloitteli miestä sen verran, että hän rupesi tuohon projektiin heti hammaslääkäriltä tullessa.
Toiselle lapselle olen yrittänyt tuttia tarjota, kun yöt ovat rauhattomia vieläkin (1v2vkoa ikää nyt) , muttei kelpaa. Mieluummin ottaisin sitten sen tutista vieroittamisen kuin nyt nämä rauhattomat yöt :(
Tutista lapset saavat kuitenkin lohtua muutoksiin, meillä mm. muuttoon ja tarjan vaihtoon jne. joten jos lapsella ei ole unilelua tai muuta läheistä turvan tuojaa (siis muuta kuin vanhemmat) kannattaa ehkä miettiä mistä lapsi pakotetaan luopumaankin - ehkä tutin voisi silloin yrittää korvata jollakin muulla.
Meillä otettiin molemmat pois noin vuoden iässä. Suosittelen! Kävi todella kivuttomasti. Nukkuessa sai tutin poisjättämisen jälkeen lohtua uninallesta. Päinvastoin olen kuullut niistä lapsista, joilla ei ole otettu näitä pois 1 vuodeniässä, että sitten se vaikeutuu ja venyy tosi pitkälle yli 2 vuoden ikään. Itse en kokenut yhtän " kiduttavani" tai rääkkääväni lasta, kun otin ne pois. Kävi niin helposti, vaikka siis oli kokonaan tuttipullolapsi eli juonut koko ikänsä sihen asti pullosta ja syönyt alusta asti tuttia. Jännitin hirveästi, mutta ihan turhaan.
Poika 1v 4kk rakastaa tuttejaan:) Ja saa pitää tuttinsa vielä 2-vuotiaaksi saakka, hammashoitola suositteli sitä sopivaksi ajaksi.
Päivisin emme enää oikeastaan tuttia anna, ainoastaan nukuttaessa.
Mutta en kysy, koska tiedän että perheet ja elämäntilanteet ovat erilaisia.
Meillä kuopuksella oli vesipullo vielä 1v9kk vanhana. Oli äääärimmäisen huono nukkumaan ja vesipullo oli ainut mikä hänet rauhoitti öisin. Tassukoulua kokeiltiin viikkotolkulla, eikä pullo vain unohtunut kunnes sopiva aika tuli ja se jäi luontevasti. Joten ei siitä aina parin kolmen yön itkuilla päästä.
No, meillä oli helppoa luopua tuttipullosta, koska tyttö oli pääosin imetyksellä. Ennen vuoden ikää siirryttiin nokkamukiin. Tutti jäi pois reilut 1,5-vuotiaana, sitä ennen oli mukamas aina jotain sellaista elämässä, ettei kokeiltu. Ja sitten kun kokeiltiin, ei tahtonut onnistua. Mutta näin yhden lapsen kokemuksella sanoisin, että luopuminen olisi voinut olla helpompaa reippaasti ennen vuoden ikää.
Meillä 3 lasta ja kyseiset jutut menneet näin:
Esikoiselle oli maitopullo aivan tosi tärkeä, ei todellakaan nukahtanut ilman sitä. Tai olis varmaan tuntien huudon jälkeen nukahtanutkin, mutta ei ollut intoa kuunnella sitä huutoa. Niinpä " unipullo" jäi pois vasta 2,5-vuotiaana. Tutti taas jäi pois kuin itsestään 11kk ikäisenä, kun huomasin ettei poika enää pidä sitä suussa ja keräsin tutit pois.
Toisella taas maitopullo ei koskaan liittynyt nukahtamiseen vaan joi iltamaidon pullosta ja sitten hänen sängyn vieressä piti maata, kunnes tyttö nukahti. Niinpä otin pullon pois heti 1-v synttäreiden jälkeen eikä tyttö koskaan kaivannut sitä. Tutti sen sijaan oli elämää tärkeämpi asia, niitä piti olla aina heti monta ennenkuin tyttö suostui edes menemään sänkyynsä. Lopulta ihan hampaiden vuoksi otin tutit pois, kun tyttö oli 2v 4kk ja aika kivuttomasti se kävi, tosin tyttö YHÄ (nyt 3v) pyytää kaupassa, että hälle ostettas uusia tutteja " kadonneiden" tilalle.
Kolmas ei koskaan suostunut imemään tuttia, joten siitä ei sen enempää. Pullo on ja tosiaan tyttö vetäsee pullollisen maitoa, nakkaa pullon lattialle ja nukahtaa. Helppoa meille, mutta nyt kesän aikana ollaan vähennetty pullottelua niin, että usein tyttö nukahtaa päiväunille ilman ja tosiaan annetaan pullo vasta, jos ei muuten nukahda. Yöunille ei oo ilman pulloa nukahtanut kuin muutamia kertoja. Olen kyllä päättänyt, että elokuun aikana pitää jäädä pullo kokonaan pois, koska lokakuussa tulossa meille vauva ja haluan, että tyttö unohtaa pullon ennen sitä. Tyttö nyt siis 1v6kk
Asumme toisessa Pohjoismaassa jossa vannotaan vellin nimeen eikä voida ymmärtää mitä muualla maailmassa syödään jollei velliä. Lähes kaikki lapset vauvasta 4 jopa 5 vuoteen asti syövät aamu- ja iltavellinsä tuttipullosta, niin meidänkin 1- ja 3-vuotiaat. Muut juomat hoituvat tavallisesta mukista tai nokkamukista, mutta vellipullo on kätevä ja ravintorikas tapa aloittaa ja päättää päivä. Ei täällä myöskään tutinkäytöstä noin tarkkoja ohjeita anneta. - Meillä kumpikaan lapsista ei ole käyttänyt tutteja eikä meillä ole mitään aikomusta muuttaa vellikäytäntöämme. Miten täällä perustellaan moiset neuvot? Mahdollisilla hammasongelmillako? (Silloin tällöin käyn täällä katselemassa mikä puhuttaa kotimaassa. Monta kertaa on ihmetyttänyt neuvoloiden toiminta, antavat merkillisen ehdottomia ohjeita ja käskyttävät vanhempia. Onko näin vai koetteko neuvolan taustatukena/neuvonantajana tarpeen tullessa kuten täällä länsinaapurissa?) - Aurinkoista kesää toivottaen Repsu03
Ei kai jokin aamu- tai iltavelli pullosta maailmaa kaada, mutta tiedän niitäkin tapauksia, että 3-4-vuotias on pullokoukussa: yölläkin on pakko saada pullo viereen ja siitä sitten lutkutetaan maitoa/velliä/mehua niin, että se korvaa jo melkoisen osan energian tarpeesta. Päivällä ei ruoka maita. Hampaat syöpyvät suuhun, joudutaan oikomaan 5-vuotiaalta, ja lapsi kasvaa huonosti, koska suojaravintoaineiden saanti on liian pientä.
Näiden esimerkkien väliin mahtuu varmasti monta tarinaa. En ymmärrä vauhkoamista ja ainakin omalla kohdalla neuvolan ohjaus on ollut hienovaraista, ei käskyttämistä tai haukkumista.
ovat mun mielestä tärkeät. Kun niitä koittaa seurata, monet asiat menevät helpommin. Ja herkkyys- ja kehityskaudethan ovat jokaisella lapsella yksilölliset.
Ei varmasti ole maailmanloppu, jos lapsi syö tuttiaan tai pulloaan viikon tai kuukauden tai vuoden pitempään kuin toinen.
Esikoinen sai ennen kiinteiden aloitusta vauvana muutamia kertoja pullosta omaa maitoani, jos olin kampaajalla tms, mutta ei siitä erityisemmin perustanut. Tutti oli laitokselta asti unilla mukana, kunnes n. 1v4kk iässä poika sairastui rotavirukseen ja oli niin kipeä ja väsynyt, että oppi nukkumaan ilman sitä.
Kuopus on nyt vähän yli vuoden, enkä aio kiirehtiä tutista vieroittamisen suhteen. Kunhan saisin ensin tissistä vieroitettua.... :-)
ehkäpä sekin asia on ihan vanhempien päätettävissä. Toki suosituksia annetaan, mutta jokainen loppupelissä tekee valinnat itse. Kyllähän sitä suositellaan imettämäänkin 2v. asti, mutta varmasti valtaosa lopettaa jo aikaisemmin...
Meilllä pian 5v. saa maitonsa tuttipullosta jos haluaa - ei tosi enää halua kuin ehkä joskus kerran 3kk kun vauvattaa.. Jos se tuttipullon tai tutin syöminen on hetkellistä - ei imuta tuntitolkulla, ei siitä pitäisi olla haittaa hampaille tai muullekaan.
Tämä asia on aika pieni paha verrattuna oikeisiin välinpitämättömyydestä johtuviin laiminlyönteihin. Ja jokainen tuntee varmasti oman lapsensa ja oman perheen tilanteen - ja tekee ratkaisut näihin nojaten. Lapsentahtisesti on hyvä monessa asiassa. Antaa lapsen olla lapsi - kyllä tutin ja tuttipuollon jättämiselle tulee hetkensä. Meidän esikoinen itse vei tutit oma-aloitteisesti roskiin 2,5 vuotiaana. Ongelma tulee vasta kun asiasta tehdään ongelma.
Iloista kesäpäivää tuttisuille ja tutittomille ;D
kuin vompatti ja sinä joka asuit siellä ulkomailla.
Mekin olemme asuneet muissa pohjoismaissa ja missään muualla tämä asia ei ole ollut mikään ihmetys kuin Suomessa.
Miksi lapsella on tarve koko ajan suoriutua ja suorittaa asioita? Ymmärrän että esim. käytöstavat ja toisten huomioon ottaminen ja kunnioittaminen ovat tärkeitä asioita mutta mitä väliä oikeasti on syökö tuttia tai tuttipulloa vaikka kouluun saakka? Kyllä se siitä luopuu kun tajuaa itse hävetä...
Vanhempi lapsistani söi tuttia 4-vuotiaaksi eikä tulisi mieleeni vieroittaa kohta 2-vuotta täyttävää kuopustakaan..
..
Itse en voi kun ihmetellä jos jonkun mielestä on hienoa kun 4 kk:n ikäinen lapsi juo nokkamukista pullon sijaan.... näin teki esim eräs ystäväni koska ei sitten tarvitse vierottaa lasta pullosta ja jää yksi vierotus välistä..
Eipä ole minunkaan tarvinnut vierottaa kun ihan itse on päättänyt koska pullosta ja tutistaan luopui.
Sama juttu meillä on esim kuivaksi opettelemisen suhteen. Potta on hankittu herkkyyskaudella ja siihen on tutustuttu rau-
hassa ja kokeiltukin mutta tosiasiassa kuivaksi opettelu tapahtui molemmilla kuin itsestään ja nyt jo nuorempi on yötkin kuivana.
Tässäkin asiassa ystäväni hössötti ja rupesi potattamaan puolivuotiasta. Se onnistuikin koska vauva istui potalla ruuan jölkeen eikä hän päässyt itse nousemaan siitä. Sitten kuskattiin ylpeänä pottaa mukana ulkomaan reissuja myöten ja nyt lapsi on jo yli 2 mutta ei omatoimisesti tee pissaa eikä kakkaa pottaan....
Ainiin ja tutin käytöstä vielä sen verran että molemmat lapseni ovat käyneet hampilekurissa ja mitään muutoksia ei hampaissa näistä johtuen tullut iomi.
Ovatkohan jotkut vanhemmat jotenkin niin epävarmoja, että ottavat suositukset sääntöinä ja määräyksinä ajattelematta, mitä suositusten taustalla on? Mä ymmärrän, että tutista _olisi hyvä_ päästä eroon kahteen ikävuoteen mennessä suun terveyden takia, mutta on tilanteita, jolloin se vain ei ole mahdollista. En usko, että neuvolassa näistä suosituksista ihan kiusallaan puhutaan tai että vanhemmilta vaadittaisiin kuuliaisuutta ja nöyryyttä ;)
Sitä myös olen hieman ihmetellyt, miksi yli 1-vuotiaan imettäminen on joidenkin mielestä sairasta tai tarpeetonta, mutta tutti voi olla suussa ja vellipullo vieressä usean vuoden tuosta eteenpäin.
Meidän neuvolassa sanottiin että tutti on hyvä jättää pois ennen 3v. synttäreitä ja pullo kahteen vuoteen mennessä, mutta käytännössä pullo kannattaa jättää pois siihen vuoden ikään mennessä ja niin tuttikin,jos haluaa helpolla päästä... Mutta sitten voi tulla ne nukahtamisongelmat, tuttia ei oo antaa suuhun. Näin ainakin meillä ainakin.. Esikoiselta otettiin tutti pois 1v2kk ja kivuttomasti meni ja pullo otettiin pois 1v11kk iässä. kuopus oli 11kk kun pullo jätettiin ja 2v3kk kun tutti (uni sellainen)pois. Ja hyvä niin. Toisille lapsille toinen tapa vain sopii... Seuraavan lapsen kohdalla aion koittaa sitä että pullo jätetään siinä vuoden iässä ja tutti sitten pari vuotiaana,jos oppii sitä syömään.. ja saa oppia vaikka puoliväkisin..