Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä koulutustasolla pääsee töihin päiväkotiin?

Vierailija
05.05.2014 |

Olen 21-vuotias nuori nainen, kokemusta työskentelystä lasten kanssa n. 2-vuotta (ei putkeen)

Pidän lapsista, olen normaali, reipas ja oma-aloitteinen ihminen. Aina saan päiväkodeilta kieltävän vastauksen. Henkilökuntaa kuulemma tarvitaan, mutta en yllä päiväkotityöskentelyn pätevyysvaatimuksiin. :(

Toisen asteen tutkintoa en voi enää suorittaa, koska valmistun tässä kuussa merkonomiksi. Kolmannelle asteelle? Mikä koulutusala on riittävä? :)

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 12:55"]Onnellisia ovat ne päiväkodin johtajat, jotka saavat talon vaatimat toimet täytettyä koulutetulla väellä. Useinkaan ei näin ole.

Jos päivästä haluaa päästä läpi helpolla ja seisoa kädet puuskassa hiekkalaatikon reunaa potkien, voi hyvin jäädä pieruverkkareissaan myös kotiin, mutta onneksi monelta löytyy myös työmoraali sekä kunnianhimo varhaiskasvatusta kohtaan.

[/quote]

...vaikuttimenaan joku ihan muu kuin raha.

Vierailija
22/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi on siis ainoa polkusi, minne siis ei merkonomin papereilla pääse.

Onnea valitsemallesi tielle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole niin, että kuka tahansa sosionomi ei ole pätevä, vaan lastentarhanopettajan pätevyyden saadakseen pitää suoritaa tietyt opinnot? Mutta anyways, jos toisen asteen koulutus on poissuljettu, niin sitten lastentarhanopettajan opinnot joko amk:ssa (sosionomi) tai yliopistossa.

Vierailija
24/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei merkonomilla ole asiaa sosionomiksi, voi ei todellakaan kulta pieni. Tervetuloa todelliseen maailmaan.

Vierailija
25/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 12:39"]Mikset muka voi toisen asteen tutkintoa suorittaa? Ei niissä ole mitään määrärajoitusta.

[/quote]

Nykyään on. Käsittääkseni toisen 2. Asteen tutkinnon joutuu kustantamaan itse + menettää pisteitä yhteishaussa.

Eli siis käytännössä mahdotonta päästä.

Vierailija
26/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat ap päiväkotiin, jos olet kouluttautunut merkonomiksi?

Vierailija
27/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida hienolla merkonomintutkinnolla tehdäkään mitään. Vai eikö ap päässyt lähihoitajaksi?

Vierailija
28/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pk-seudulla pääsee jo pelkällä lastenhoitokokemuksella ja kiinnostuksella tekee eripituisia sijaisuuksia päiväkoteihin. Googleta Seure. Sinne kun haet ja pääset, niin voi itse valita milloin ottaa töitä vastaan, toki joskus ei saa, vaikka haluaisikin. Mutta siis voi olla päivästä puolen vuodenkin pituisia työrupeamia. Itse olen ollut eikä lastenhoitajan/lto:n koulutusta ole (lukio ja muuta koulutusta on). Lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien sijaisista on pulaa, joten ne ottaa myös kouluttamattomia. Rikosrekisterin pitää olla kunnossa.

Mulle tarjottiin lastentarhanopettajan sijaisuutta Espoon kaupungilta, kun olin hakenut lastenhoitajan paikkoja. Ajattelin, etten nyt lto:n paikkoja lähde hakemaan, kun siinä on enemmän vastuuta. Jos pääsis tekee lastenhoitajan sijaisuuksia enemmän, voisi sitten kokemuksen myötä hakea myös lto:n sijaisuuksia. No, soittivat sitte, että kiinnostaisiko lto:n sijaisuus "kun sulla on tuota koulutusta" Heheh, mulla on lukio ja yliopisto-opintoja takana reilunlaisesti, mutta ei varhaiskasvatusta ollenkaan. Psykologiaa peräti appro eli perusopinnot.. kai ne ajatteli sen riittävän.. Mutta tosiaan sijaisuuksia voi saada ilman alan koulutusta, kun on pulaa koulutetuista. Sama luokanopettan sijaisuuksiin pääsee ilman koulutusta. Mut nuo lto:n ja luokanopen sijaisuudet vaatii ainakin lukion käyntiä.. tiedän monia abeja, jotka piti välivuotta tekemällä ala-asteella sijaisuuksia. Ja tiedän yliopistossa opiskelijoita, jotka teki opintojen ohella yläasteella sijaisuuksia (ei siis omaan alaan tarvinu liittyä, valvo oppitunteja). Nuo yläastesijaisuudet oli lyhyt aikaisia, mutta luokanopena oli yksikin juuri lukion käynyt kokonaisen vuoden, opetti siis samaa luokkaa. Oli pula opettajista.. että näin.

Sinuna hakisin ammattikorkeaan sosinomiksi, suuntautumisena lapset ja nuoret. tai sit yliopistoon lastentarhanopeksi. Jos siis et voi enää käydä lähihoitajan (suuntautuminen lapsiin ja nuoriin) tutkintoa, jolla pääsisit lastenhoitajaksi päiväkotiin. Päiväkodeissa on myös päiväkotiapulaisia, jotka ei tarvi sen kummepaa koulutusta. Siivoileevat ja avustaa ryhmissä. Niitä paikkoja on välillä tarjolla, kannattaa hakea, jos kiinnostaa.

Vierailija
29/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenohjaaja on myös kelvollinen koulutus päiväkodin lastenhoitajaksi, mutta taitaa yleensä jäädä haussa viimeisille sijoille. Päivähoitajaksi ja lastenhoitajaksi ei enää voi opiskella, joten lähihoitaja suuntautumisena lapset ja nuoret on se mahdollinen. Jos nimittäin ei lastentarhanopettajaksi halua.

Vierailija
30/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomin tutkinto ei anna kunnollisia valmiuksia lto:n työhön.

Vierailija
31/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee ihan ilman tutkintoa. Vakituista virkaa et saa, mutta tuurata voit vaikket ois kouluja nähnytkään. Samoin opettajan duunissa. Ei tarvi tutkintoa.

Vierailija
32/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae oppisopimuskoulutukseen jos saat jostain päiväkodista oppisopimuspaikkaa.

tai lue aikuisopiskelijana lähihoitajaksi niin kestää pari vuotta.

Sijaisuuksia voit saada jos ei muita koulutettuja hakijoita ole.

toisekseen lastenhoitajan palkka on reilu 2000€/kk joka on monilla muillakin aloilla peruspalkka, joten miks ihmiset valittaa. Kyl tuollakin elää..

Vierailija
33/38 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä pääsee ilman tutkintoja sijaistamaan, minäkin olen ollut. Tosin olen hieman vanhempi ihminen, elämänkokemusta ja kokemus lapsista on. Ja miten sen nyt sanoisi, ei siihen työhön kummosia tarvitakaan. Päivät meni omalla painollaan, lapset vaan laitettiin ryhmiin leikkimään ja katseltiin päältä. Henkilökunnat on vaan joissain paikoissa niin eripuraisia että sitä on vieraan vaikea katsella. Vaikuttaa siltä että moni on sinne hakeutunut kun ei ole muualle päässyt ja rahastahan minäkin sijaistin enkä lapsirakkaudesta vaikka lapsista pidänkin.

Vierailija
34/38 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sosionomiksikin pääsee merkonomin papereilla. 

Ainakin pääsykokeeseen jos ei sisään.

Vierailija
35/38 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhanopettaja, sosionomi, lähihoitaja, päivähoitaja. Näillä koulutuksilla täyttää kelpoisuusvaatimukset päiväkotiin hoito- ja kasvatushenkilöstön tehtäviin. Avustajaksi pääsee esim. lastenohjaajan ja perhepäivähoitajan koulutuksella.

Myös lastenhoitaja ja lastenohjaaja

Vierailija
36/38 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin nämä koulutusnimikkeet on täällä lueteltu. Jos aikoo sosionomina toimia PÄTEVÄNÄ lastentarhanopettajana, tulee nykyään suorittaa pedagogiset opinnot sosionomiopintojen sisällä. Pk-seudulla alan töitä saa naurettavan helposti epäpätevänä eli esim. pelkällä sosionomin tutkinnolla, kun pätevät työntekijät karkaavat ihan muihin töihin. Etenkään yliopistosta valmistuneilla lastentarhanopettajilla ei aina odotukset ja työn todellisuus kuulemma kohtaa...

T. Epäpätevä lastentarhanopettaja, mutta pätevä sosionomi

Vierailija
37/38 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen työmarkkinatilanne huomioon ottaen vähintään lapsitieteiden tohtori ;)

Vierailija
38/38 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenohjaajaksi valmistutaan Lapsi- ja perhetyön perustutkinnosta, joka on ihan oikea tutkinto ja sillä on kelpoista hakea lastenhoitajan työhön. Ja kyllä, näitä koulutetaan edelleen. Moni täällä on kertonut ihan väärää informaatiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi