Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa annetaan niin monta etunimeä?

Vierailija
17.02.2014 |

Aina ei näköjään riitä kaksikaan vaan pitää olla kolme, tai sitten kauheita kaksoisetunimiä tyyliin Adalmiina-Helmiina?

Mitä järkeä kahdessa tai kolmessa etunimessä on?

Ulkomamma ihmettelee.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:03"]Minulla ainakin on ollut paljon hankaluuksia kahden etunimen kanssa, eli nimeä tarvinnut henkilö ei ole oikein tajunnut esim. ajokortista että siinä etunimien kohdalla ei ole sukunimeä vaan todellakin 2 etunimeä ja sukunimi on seuraavalla rivillä.

ap.

[/quote]mikä maa on tämä mystinen Ulkomaa?

Vierailija
2/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain aikoinaan joskus 90-luvulla Thaimaassa pankkikirjan jossa oli nimenä ensimmäiset kaksi nimeä, eikä sukunimeä lainkaan. Siis juurikin noin niinkuin tuossa joku muu yritti kuvailla. Nykyään osaavat sielläkin ilmeisesti paremmin lukea vieraiden maiden passeja, koska tuppaa menemään oikeammin noin nimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:37"]

Ei muuten anneta samalla tavoin nimiä kuin Suomessa. Siksi minä tätä kysyinkin.

ap.

[/quote]

Nopea googlaus:

Saksa: Georg Moritz Hagen Listing

Ranska: Édith Giovanna Gassion (tait. Edith Piaf)

USA: Norma Jeane Baker (Marilyn Monroe)

Englanti: Eric Patrick Clapton

Espanja: José Antonio Domínguez Bandera (Antonio Bandera)

[/quote]

Espanjassa on kaksi sukunimeä, ensimmäinen tulee isältä, toinen äidiltä. Ennen lähestulkoon kaikkien miesten ensimmäinen nimi oli José ja naisten María, Raamatun Joosefin ja Marian mukaan (Katolisen kirkon vaikutus yhteiskunnassa suuri). Lapsen nimi rekisteröitiin nunnien ja yleensäkin kirkon kautta ja usein, vaikka vanhemmat olivat valinneet lapselle nimen, esimerkiksi Antonio, muuttui se nunnien käsissä José Antonioksi. Monelle espanjalaisista ystävistäni on käynyt näin ja asia on selvinnyt vasta kun lapselle on haettu henkilöllisyyskorttia (muistaakseni tämä tapahtuu 15 vuoden iässä).

Tämän takia Espanjassa lähes kaikki hieman vanhemmat henkilöt ovat Joseita ja Mariaita. Yleensä noita etunimiä ei edes käytetä arkielämässä, se saisi aikaan vaan sekaannuksia, koska suurin osa väestöstä olisi samannimisiä. María Luisa on siis Luisa ja José Guillermo vain Guillermo. 

Vierailija
4/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:03"]Minulla ainakin on ollut paljon hankaluuksia kahden etunimen kanssa, eli nimeä tarvinnut henkilö ei ole oikein tajunnut esim. ajokortista että siinä etunimien kohdalla ei ole sukunimeä vaan todellakin 2 etunimeä ja sukunimi on seuraavalla rivillä.

ap.

[/quote]

Sitä en tässä kerro mutta Keski-Euroopassa kuitenkin.

Toiselta ulkosuomalaiselta olen myös kuullut, että jos virallisissa yhteyksissä ilmoittaa vain toisen etunimensä ja sukunimen (jos siis puhuttelunimenä käyttää sitä toista nimeä), niin ei henkilöä välttämättä löydy väestörekisteristä, vaikka sinne tietenkin kaikki nimet on ilmoitettu. Eli pitää käyttää sitä "virallista" etunimeä tai sitten molempia.

ap.

Vierailija
5/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:45"]

ap.

[/quote]

Toiselta ulkosuomalaiselta olen myös kuullut, että jos virallisissa yhteyksissä ilmoittaa vain toisen etunimensä ja sukunimen (jos siis puhuttelunimenä käyttää sitä toista nimeä), niin ei henkilöä välttämättä löydy väestörekisteristä, vaikka sinne tietenkin kaikki nimet on ilmoitettu. Eli pitää käyttää sitä "virallista" etunimeä tai sitten molempia.

ap.

[/quote]

No Belgiassa tai Saksassa et ainakaan ole. Missä sitten? Mikset voi kertoa?

Terveiset Saksasta

Vierailija
6/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:45"]

ap.

[/quote]

ap.

[/quote]

No Belgiassa tai Saksassa et ainakaan ole. Missä sitten? Mikset voi kertoa?

Terveiset Saksasta

[/quote]

No tulee mieleen, että Hollannissa monilla on vain yksi etunimi (toisaalta vanhemmilla ihmisillä voi helposti olla vaikka viisi), mutta ei siellä kellään oo mitään vaikeuksia tajuta, että ihmisillä voi olla enemmänkin etunimiä. Sitäpaitsi siellä asioidaan lähinnä etunimien alkukirjaimilla ja sukunimellä, esim. A. S. Virtanen. Ja siellä tosiaan on vähän ongelmanakin, että kun ihmisiä on jotain lähemmäs 17 miljoonaa, niin oo siinä sitten Hans Smit kun niitä on vähän useampiakin.

Vierailija
7/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa ja Iitäisessä Suomessa sukunimet on olleet käytössä jo vuosisatoja, ihan ekoissa veroluetteloissa 1500-luvulkla on jo sukunimet. Länsisuomalaisilla ei olluit, mutta kyllä sukunimi oli jo liki kaikilla 1800-luvun puolessavälissä. Laki määräsi sen sit pakolliseksi 1920-vulun alussa. Mun suvulla nimi on ollut jo 1400-luvun lopulla ainakain.

Vierailija
8/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa on yksi etunimi. Ranskassa ja Hollannissa ainakin kaksi etunimeä, naisilla avioitumisen jälkeen kaksi sukunimeä.

Ap ehkä pelkää, että hänet tunnistetaan, jos hän kertoo, missä asuu!

Vierailija
9/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkiskellut sukuamme ja olen päässyt 1640-luvulle ja kyllä tällä esi-isällä oli jo sukunimi. Hän asui Karjalan kannaksella. Kyllähän monissa tilanteissa sielläkin saattoi sukunimi puuttua eli oli Matinpoikia ja Juhontyttäriä, mutta pysyvä sukunimi silti oli olemassa.

Omituista muuten, että ap:ta rassaa niin kovasti tuo etunimiasia. Olen liikkunut Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa ja asunutkin parissa maassa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa kolmesta etunimestäni. Viranomaiset olivat kaikki sisälukutaitoisia ja ymmärsivät, että 'Sukunimi, efternamn, surname' tarkoitti sukunimeä ja 'Etunimet, förnamn, given names' tarkoitti etunimiä. Huom. monikossa! Ap, asunet jossain entisen itäblokin maassa tai Venäjällä, joten virkamiesten kielitaidossa on vielä paljon toivomisen varaa eli englanti ei välttämättä taitu lainkaan. Nuo yllä olevat ilmaisut otin vanhaksi menneestä passista. En tiedä, onko nykypasseissa kenties myös ranskan kieli mukana. Ainut kysymys joiltakin virkamiehiltä on ollut se, onko ensimmäinen etunimeni myös puhuttelunimi. Eivätkä suomalaiset etunimeni tai sukunimeni ole aiheuttaneet minkäänlaisia ongelmia. Vain kolmas etunimeni 'haiskahtaa' hieman kansainväliseltä, vaikka moni ei sitä Suomessa tiedäkään.  

Vierailija
10/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:04"]

Virossa on yksi etunimi. Ranskassa ja Hollannissa ainakin kaksi etunimeä, naisilla avioitumisen jälkeen kaksi sukunimeä.

Ap ehkä pelkää, että hänet tunnistetaan, jos hän kertoo, missä asuu!

[/quote]

Kyllä Hollannissa tällähetkellä taitaa olla niin, että noin puolet lapsista saa vain yhden etunimen. Mutta ei täällä tosiaan mitenkään tavatonta ole, että ihmisellä on useampia etunimiä. Ja sukunimien kanssa täällä on rennompaa, kun on mennyt naimisiin niin voi aika vapaasti käyttää vain omaa vanhaa sukunimeä, omaa ja puolison nimeä yhdessä, tai vaan puolison nimeä (ja tää pätee sekä miehiin että naisiin) - en sitten tiedä, mikä näistä on se virallinen.

Vierailija
11/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä asia sinua häiritsee? Harva nyt kuitenkin käyttää niitä kaikkia nimiään, yleensä käytössä on se ensimmäinen nimi. Muut kerrotaan joskus harvoin jos puhe siihen jostainsyystä kääntyy. Joten miksi ihmeessä sua haittaa muiden nimet, vaikkei niihin edes oikeastaan koskaan törmää? Ahdistaako sua pelkkä ajatuskin siitä että jollain voi olla peräti kolme nimeä?

Vierailija
12/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenenkään muun mielestä jotenkin säälittävällä tavalla hellyyttäviä nämä ihmiset, jotka mainitsevat asuvansa Keski-Euroopassa, mutta eivät voi tarkemmin paljastaa missä? Siellä on kuitenkin niin paljon ihmisiä, ettet sinä Riikka-Sinikka sieltä Keski-Euroopasta paljastu mammapiirillesi käyneesi täällä trollailemassa. Nykyään ulkomailla asumisessa ei ole mitään ihmeellistä, eikä kaikista asioista tarvitse käydä täällä erikseen riitelemässä. Tosin ehkä tämä erittäin suomalainen tapa lievittää hieman koti-ikävääsi. Kivaa viikkoa!

Vierailija
13/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ap:lla murheet. Mutta pointti taisikin olla, että hän asuu Ulkomailla.

Vierailija
14/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:36"]

Onko kenenkään muun mielestä jotenkin säälittävällä tavalla hellyyttäviä nämä ihmiset, jotka mainitsevat asuvansa Keski-Euroopassa, mutta eivät voi tarkemmin paljastaa missä? Siellä on kuitenkin niin paljon ihmisiä, ettet sinä Riikka-Sinikka sieltä Keski-Euroopasta paljastu mammapiirillesi käyneesi täällä trollailemassa. Nykyään ulkomailla asumisessa ei ole mitään ihmeellistä, eikä kaikista asioista tarvitse käydä täällä erikseen riitelemässä. Tosin ehkä tämä erittäin suomalainen tapa lievittää hieman koti-ikävääsi. Kivaa viikkoa!

[/quote]

Aloitus ei koskenut asuinmaatani vaan Suomen nimikäytäntöä. Kukaan ei tee mitään sillä tiedolla, missä minä asun. Turha tulla edes kommentoimaan, jos ei osaa pysyä asiassa.

ap.

Vierailija
15/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistäköhän ulkomaasta mamma taas ihmettelee. Katolisissa maissa on laillista ja ihan tavallista antaa todella monia nimiä, kun mahdollisimman monta pyhimystä halutaan mahduttaa lapsen suojelijaksi. 5-6 nimeä ei ole lainkaan harvinaista.

Vierailija
16/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla on "oma" etunimi, toinen nimi on isänsä etunimi ja kolmas nimi on isäni toinen nimi. Tyttärellä on myös "oma" etunimi, toinen nimi kummitädin etunimi ja kolmas äitini toinen nimi... Molemmat toimivia ja ytimekkäitä nimiä, joista muksut voi sitten valita mitä haluavat elämässään käyttää... Toistaiseksi ovat vielä niin pieniä, että etunimet ovat heille kelvanneet ilman keskusteluja. Jos poika tahtoo nimekseen ottaa isänsä nimen, lisätään perään jr.... NO PROBLEMOS! Jokainen voi lapsilleen antaa niin monta nimeä, kun haluaa ja laki sallii... 

Vierailija
17/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme etunimeä ja ne sointuvat toisiinsa kauniisti. Keitä tällaiset asiat oikein häiritsevät??

Vierailija
18/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakkaalla lapsella on monta nimeä.

(onneksi laki säätelee maksimimääräksi kolme etunimeä)

Vierailija
19/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset nimet muutenkin luokkaa: Helmiadalmiina Madeleine Urpontytär Perähikiäinen tänä päivänä........!

Vierailija
20/46 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se haittaa? ei kenenkään kuitenkaan ole pakko antaa kuin yksi nimi. minulla on 3 nimeä, joista 2 pitkiä ja pidän nimestäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä