Apua! En meinaa saada kandintyötä valmiiksi
Jo monta vuotta roikkunut, kun tuli muuta tielle elämässä. Nyt jos en tätä tee, en koskaan. En meinaa jaksaa, en osata, aihevalinta tuntuu huonolta. Tekstiä kasassa 17 sivua.. Saisiko tsemppejä, ei haukkuja?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 14:44"]
Tutkijantyö? Kyse oli ihan vaan kandista, joka on pakollinen opintosuorite eikä mitään tutkijantyötä. Laskeuduppa pilvilinnoistasi ...
[/quote]
Tyyppi, joka ei osaa kirjoittaa suomea, kritisoi aloittajaa... :D
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 14:51"]
Mut mites ohjaajan kanssa? Onko sama vielä? Mua nolottais hirveesti mennä ohjaajalle 3 vuoden jälkeen et tässä olis nyt 17 sivua ... olisko helpompaa aloitraa uudelleen eri ohjaajan kanssa?
[/quote]
Sua varmaan nolottaa ihan kaikki asiat tässä elämässä...
Mä jätin kandityön opintojen loppuun. Siksi kun inhosin niitä seminaareja ja tutkimuksen tekoa sun muuta. Syventävät oli tehtynä lähes kaikki, olin kandi- ja graduseminaareissa sitten yhtäaikaa rinnakkain. Ajattelin, et helpointa tehdä ne niin, että kandintyö on osa gradua. Ohjaajat piti viisaana valintana ;P Eli kun olin tehny kandin, oli gradua tavallaan jo melkein puolet tehtynä. Näin yksinkertaistaen. No, siltikään en gradua ole saanut vielä tehtyä loppuun, jäi vaan roikkumaan, kun muutin miehen perässä opiskelupaikkakunnalta pois. Ajattelin jatkavani gradun kyllä loppuun (eihän se paikasta kiinni ole), mutta se vaan on jääny.. oon laiska. Olis mulla ollu aikaa, jos halua ois ollu. En vaan pysty keskittyy, kun on lapsikin, eikä se ole hoidossa...seli seli. Voihan sen viiä hoitoon, jes voi. Ei vaan ole motivaatiota, ei kiinnosta. En koe tärkeäksi, et olisin maisteri. Gradu siis roikkunu nyt nelisen vuotta. Kirjoilla yo:lla olen edelleen, kohta en varmaan es muista ilmottautua, niin tipahan ulos. Sama se. Ja joo, tää taitaa olla enemmän muiden "ongelma" kuin minun.
t. Gradua vaille YTM
Täällä ja kandi roikkunut useampia vuosia. Varmasti on joillekin helppo tehtävä, elämäntilanteet, joissa se pitää tehdä vaan ei ole. Itse yritän myös tehdä ennen syksyä. Pakko saada valmiiksi, jotta pääsen graduseminaariin. Alkoholistimieheni laittaa kapuloita rattaisiin olan takaa, kaksi pientä lasta ja kuolemaa tekevä lähiomainen. Ei herkkua mutta pakkoa. Minä elin helpon lapsuuden ja naivina ihmisenä kuvittelin toisen muuttuvan aikuisuuden ja perheen myötä. Aikataulu säädettu ensi vuonna gradu, seuraavana ero, kolmantena minun elämäni.
Miksi teette kandin jos kuitenkin jatkatte maisteriksi?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 15:07"]
[/quote]
Oli pakko tehdä ennen kun sai jatkaa maisteriksi. (Ulkomailla tein koko tutkinnon).
??? Onko joku minimisivumäärä? Mulla on ainakin 17s. kandi, arvosana 4. Selkeytät vaan vähän ja pistät eteenpäin. Älä tee peikkoa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 15:07"]
[/quote]
Kandi on nykyään tutkinnonuudistuksen takia pakollinen mikäli aikoo jatkaa maisteriksi, ennen ei ollut.
Teet sen nyt. Mene ohjaajasi luo, se ei syö sinua. Se on iloissaan kun olet taas remmissä! Teette sisällysluettelon. Sitten kirjoitat kappaleen kerrallaan ilman että arvostelet tekstiäsi ollenkaan. Sitten menet ohjaajasi luo taas ja viilaatte halutessanne. Muista motto: parempi valmis kuin täydellinen! Tsemppiä, pystyt kyllä siihen, älä ole liian kriittinen!
terv. Useita kandeja ohjannut
Sullahan on työ tosi hyvässä vaiheessa, jos on 17 sivua kasassa. Mun koko työ ei tainnut olla edes liitteineen noin pitkä.
I feel you! Meikä siirsi juuri kandini palautusaikaa kuukaudella. Kamala stressi ja ahdistus. Pelottaa, että tapahtuu niin, että vaan siirrän ja siirrän sitä.
Toisaalta tänään oli niin hyvä seminaari-istunto, että ahdistus vajeni ja uskon saavani sen valmiiksi juhannukseen mennessä. Ohjepituus 20-30 sivua. Onnistuu!!! :) Onneksi on huippumielenkiintonen aihe, että ei ole mitään tervanjuontia.
Kirjoita sivu päivässä. Kun pääset vauhtiin, tuo määrä tulee täyteen puolessa tunnissa. Kandista ei ainakaan minun aikanani saanut edes arvosanaa, joten sillä ei ole mitään väliä, ettei joka sana ole kirja-Finlandian tasoa.
Käytä hyödyksesi lehtoreiden ja proffien vastaanottoaikoja. Onko sulla kiva kandiohjaaja? Hänen tehtävänsä on tukea ja auttaa sinua myös kandiseminaarin ulkopuolella. Sovi ohjaajasi kanssa aikataulusta ja pitäkää kahdenkeskisiä tapaamisia, joihin olet etukäteen palauttanut osan kandiasi ohjaajan luettavaksi. Näin saat kandista palautetta pala kerrallaan, ja saat itsellesi virallisia deadlineja, jotka auttavat monia etenemään. On hyvä, että joku kyttää ja tsekkailee etenemistäsi tasaisin väliajoin. Kerro ohjaajallesi, että tavoitteesi on saada kandi valmiiksi ja läpi, ei välttämättä hyvää numeroa.
Kun sitten olet saanut ohjaajasi kanssa sovittua keskinäisistä tapaamisista, ala työstämään kandia eteenpäin vähän kerrallaan. Älä ajattele sitä yhtenä massana, vaan tosiaan pienempinä osina, lukuina, jotka sinun on helppo hahmottaa. Kirjoita itsellesi jokaisesta luvusta kolmen tai neljän virkkeen tiivistelmä tai vaikka luettelo, jossa kerrot tosi lyhyesti, mitä kukin luku käsittelee. Kun olet näin selittänyt itsellesi, mitä oikein olet tekemässä, on myös helpompi tehdä.
Työskentele kirjastossa. Oikeasti. Älä yritä tehdä töitä kotona, sillä monelle koti on rentoutumisen, nukkumisen ja ruokailun paikka, eikä mikään näistä ole sitä, mitä haluat tehdä, kun työstät kandiasi. Kandin kirjoittaminen on työtä. Suhtaudu kirjastoon siis niin, että kun menet sinne, ajattelet meneväsi työpaikalle. Mene joka arkipäivä, vaikket aina kirjoittaisikaan paljon. Jo lähtemisestä saat itsellesi päälle hyvän tekemisen meiningin ja rutiinin. Yliopistojen kirjastot ovat usein formaaleja ja tosi hiljaisia paikkoja. Jos sinusta tuntuu, ettet pysty keskittymään sellaisessa, mene mieluummin kaupungin pääkirjastoon tai johonkin sivukirjaistoista. Niissä on monesti ihan kodikaskin tunnelma.
Älä laadi liian kunnianhimoista työskentelysuunnitelmaa. Tavoitteet niin matalalle, että voit varmasti päästä niihin. Älä kuvittele, että teet maanantaista tiistaihin kahdeksan tunnin työpäiviä. Sen sijaan suunnittele päivittäinen työskentely esimerkiksi neljän tunnin jaksoissa niin, että yksi tunti neljästä on vieläpä lounas- tai kahvitunti. Mene siis kirjastoon esimerkiksi klo 10, työskentele kahteentoista asti, minkä jälkeen käy lounaalla, ja sitten työskentele vielä tunti tai puolitoista. Akateeminen kirjoittaminen on aivotyötä, joten on ihan normaalia, ettei sitä jaksa tehdä montaa tuntia yhtäjaksoisesti. Jos sinusta tuntuu, että jaksat päivittäin keskittyä vain kaksi tuntia, suunnittele kirjoittamisesi niin, että se sijoittuu päiväsi kahdelle virkeimmälle tunnille. Sitten jo kahden tunnin jälkeen voit olla tyytyväinen, sillä olet jo saavuttanut tavoitteesi. Ja tosiaan pidä tärkeämpänä sitä, että työskentelet (vaihtelevalla teholla) päivittäin tietyn ajan, sivumäärällä puolestaan ei ole merkitystä.
Pystyt siihen! Osaat varmasti! Sinulla on jo 17 sivua, joten olet jo pitkällä!
17 sivua on jo paljon! Toki jokaiselle kandityö on erilainen prosessi, mutta minulle henkilökohtaisinta oli aiheen rajaaminen, viitekehyksen rakentaminen ja tutkimuskysymysten kehitteleminen. Kun nuo oli saanut tehtyä, niin seuraava vaikea kohta oli sopivien lähteiden löytäminen, mutta siinäkin tuli huomattua, että mitä enemmän kirjallisuutta tutki, sitä helpompaa oli löytää lisää aineistoa, kun sai selville alan gurujen nimiä ja erilaisia hakusanoja, joilla lähteä tutkimaan tietokantoja.
Itse kirjoitustyö taas oli minulle se helpoin osa, ja sain esimerkiksi kirjoitettua n. 20 sivun kirjallisuuskatsauksen alle kolmessa päivässä. Tämä ei siis ole mitään kerskailua, koska olin muuten projektin aikana todella saamaton ja laiska, ja välillä itsekin olin epätoivon partaalla. Minun kohdallani päti se vanha sääntö, että hyvin valmisteltu on puoliksi tehty - kun pohjatyö oli johdonmukainen ja selkeä, niin itse kirjoittaminen meni vähän kuin siinä sivussa.
Älä ole itsellesi liian ankara. Täällä av:llä joku joskus tuskaili kandinsa tai gradunsa kanssa, ja siihen joku palstalainen fiksusti totesi, että tärkeintä on, että joka päivä tekee edes jotakin, kirjoittaa vaikka puoli sivua tai lukee muutaman artikkelin. Jos työn työntää liian pitkäksi aikaa sivuun, niin siitä tulee vain iso mörkö, ja kynnys jatkaa nousee nousemistaan. Kerro myös valvojallesi ongelmistasi - valvojat ovat yleensä tutkielman alan asiantuntijoita, ja he kyllä osaavat johdattaa oikealle tielle, jos kirjoitustyö takkuaa.
Mut mites ohjaajan kanssa? Onko sama vielä? Mua nolottais hirveesti mennä ohjaajalle 3 vuoden jälkeen et tässä olis nyt 17 sivua ... olisko helpompaa aloitraa uudelleen eri ohjaajan kanssa?