Yksin kotona ja synnytys, ambulanssi vai taksi
La lähestyy (esikoinen) ja joudun olemaan suurimman osan päivää yksin kotona miehen ollessa töissä. Jännittää että synnytys käynnistyy. Soittaakko silloin taksi vai ambulanssi? Millaisia ennakoivia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä on? Lähin sairaala on 100km päässä ja pelottaa että en ehdi ajoissa tms..
Kommentit (39)
Varaa kotiin iso muovifroteelakana ja otat sen mukaan taksiin. Levität allesi auton penkille. Jos lapsivesi menee kunnolla, ei siinä mitkään siteet enää riitä.
Jos sinulla on ns. ennakoivia supistuksia paljon ja ne ovat voimakkaita, niin synnytys voi edetä nopeastikin lapsiveden menon jälkeen. Minulle kävi niin toisen lapsen syntyessä.
Taksi kyllä soittaa tarvittaessa ambulanssin kesken matkaakin.
Mies töissä, mutta kuinka kaukana ja millaisissa töissä? Osa meistä nimittäin soittaa sen miehensä kotiin heittämään sairaalaan. Ite menisin mieluummin taksilla kuin lanssilla, kun ajatus makaamisesta avautumisvaiheen alkumetreillä ei tunnu yhtään kivalta. Jos miehellä matkaa töistä kotiin alta tuon 100km ja työt sen luonteisia, että niistä pääsee pois keskenpäivää (ettei ole vaikka kirurgi tms), niin miehelle silloin tietysti soitetaan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 13:31"]Mies töissä, mutta kuinka kaukana ja millaisissa töissä? Osa meistä nimittäin soittaa sen miehensä kotiin heittämään sairaalaan. Ite menisin mieluummin taksilla kuin lanssilla, kun ajatus makaamisesta avautumisvaiheen alkumetreillä ei tunnu yhtään kivalta. Jos miehellä matkaa töistä kotiin alta tuon 100km ja työt sen luonteisia, että niistä pääsee pois keskenpäivää (ettei ole vaikka kirurgi tms), niin miehelle silloin tietysti soitetaan.
[/quote]
Mies reissutöissä, voi olla lähellä tai sitten ei. En uskaltaisi tähän luottaa. Mutta nyt kai on kyse omasta jääräpäisyydestä taksin suhteen. Ei voi mitään mut ajatuskin jo ahdistaa..
Täysiaikainen lapsi ja supistelee säännöllisesti tai normaalinväriset lapsivedet ovat menneet, niin taksi. Supistelee tauotta, painetta alapäässä tai poikkeavan väristä lapsivettä, niin ambulanssi.
Näin minä ajattelin asiat, kun synnytykseni alkoi. Otin taksiin mukaan muovitetun alusen, housuissa oli iso side ja jalkojen välissä froteepyyhe. Sinne meni lapsivedet, mutta taksinpenkki ei sentään kastunut! Taksin kuljettaja kyllä sanoi, että jos olisi kastunut, olisi mennyt hänen vakuutuksensa piikkiin. Ainoastaan juopuneet kustantavat itse taksin puhdistuksen, sanoi myös. Viisasta oli tietenkin varautua itse...
Jos lapsi syntyy niin nopeasti ettet ehdi sairaalaan asti, voit lähinnä onnitella itseäsi, vältit juuri monta komplikaatiota.
Mulla esikoinen syntyi kuudessa tunnissa ja se on tosi nopea synnytys ensikertalaiselle. Sanoivat sairaalassa, että oli liian nopea synnytys ensisynnyttäjälle, ettei keho ehtinyt kunnolla mukaan. Kyllä kuudessa tunnissa ehtii hyvin sairaalaan taksilla 100 kilsan päähän.
Eivät edes lähetä sulle ambulanssia, jos ei ole oikea hätätilanne.
Mulle kirjattiin ekalle 5 tuntia kestoksi ja siitä vajaa puoli tuntia ootin vastaanottohuoneessa ja sitten salissa olin vähän yli 2 h. Harvinaisen nopea sekin ja odotin vielä pitkään kotonakin mutta eipä tuossa ollut silti kiire. Ois voinut olla pidempäänkin kotona.
Ei ne sairaalassakaan osaa aina oikein arvioida. Omalla kohdalla esikoista synnyttäessäni soitin synnärille parikin kertaa, mutta aina sanoivat että en kuulostanut "riittävän kipeältä" että olisi aika mennä. Lopulta sain tarpeekseni ja menin omine nokkineni näytille, ja kas, olinkin 9 cm auki. Puolen tunnin päästä tästä olin jo ponnistamassa enkä siinä tilanteessa olisi enää voinut istua autossa vaan olisi täytynyt tilata ambulanssi tai olla makuulla takapenkillä. Jos nyt olisin sairaalaan ylipäänsä ehtinyt.
Kyllä sen huomaa kun synnytys on toden teolla käynnissä. Minulla eka synnytys käynnistyi lapsiveden menolla (iso lammikko, onneksi vessan lattialle) ja siitä alkoi hitaasti supistelemaan (aluksi vaan 10 min välein jne). Soitin sairaalaan ja käskivät olla kotona vielä aamuun asti (vedet menivät illalla seitsemän aikaan) tai siihen asti, että supistuksia alkaa tulla 5 min välein ja todella kivuliaita. No, eihän niitä koko yönä tullut kuin 10 min välein ja aamulla sitten sairaalaan, jossa alkoi kovemmin supistelemaan ja lapsi syntyi iltapäivällä neljän aikaan. Yhteensä synnytys kesti n. 22 tuntia!
Toinen tuli nopeammin, aamusta alkoi supistella (huomasin supistelut n. 8-9 maissa aamulla), vettä alkoi tiputella, lopulta puoli kahden maissa lähdettiin sairaalaan kun supistukset jo hengästyttivät, vedet menivät loristen valvontahuoneessa (koko lattia märkä :)) ja lapsi syntyi n. seitsämältä illalla.
Todella harvoin menee synnytys siten kuin elokuvissa eli että heti kun tulee eka supistus niin rynnitään ambulanssilla sairaalaan ja lapsi syntyy puolen tunnin sisällä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 12:22"]
Täällä susirajan takana on tuo neuvolapalvelukin mitä on, eikä oikein mihinkään saa järkevää vastausta. Ahdistaa kyllä ajatus taksilla hyristellä pyyhe perseen alla.. oikeesti :( ja kylän kuskitkin vähän liian tuttuja.. en tiedä miks aristelen ajatusta, ehkä kokemuksen puutetta kun ei mitään hajua mitä se itse synnytys tulee olemaan, millaset on kivut ja kuinka kauan voi kestää mikäkin asia synnytyksen käynnistyttyä. Entä jos vesitän taksin penkin lapsivesillä.. voi juutas sanon minä.. :( t.Ap
[/quote]
Voi elämä. Noiden syiden takia käyttäisit siis - turhaan - ambulanssia, ja joku oikeasti sairaankuljetusta tarvitseva jäisi ilman? Aika kasvaa aikuiseksi nyt pikapikaa ennen kuin lapsi syntyy ja lopettaa turha kainous...
[/quote]
Onko pakko olla tuollainen hiekkapillu?
[/quote]
Onko pakko olla tuollainen minä-minä itsekeskeinen teini -- "nolottaa mennä taksilla jos penkki kastuu"? Ei ne ambulanssit ilmaisia ole ja jos joku tilailee niitä käytännössä huvikseen, kuten ap ilmeisesti aikoo, niin ne on joltain toiselta pois.
No kai näitä saa kysyä. Moni tällainen asia itseäkin mietitytti esikoisen aikaan ja mielellään kyseli muiden kokemuksia. Miksi pitää vastata tuotetiedot
Taksi, jos ei ongelmia ole ja takapuolen alle patjansuoja tai vaikka jätesäkki ja kummankin päälle paksu froteepyyhe. Ei tuo ole koskaan hävettävää, ihan päinvastoin.
Oikeasti AP, nyt ryhdistäydyt! Moni asia elämässä on epämiellyttävä, mutta taksin tilaaminen ei sitä ole! Ambulanssilla mennään, jos on joku hätätilanne - tätäkö toivot mielummin, kuin taksikyydin??? Pyydä sitten naapuria, tuttua tai sukulaista viemään, jos et taksia uskalla tilata. Ja ehkä se mieskin voi vähän reissuja rajoittaa la:n tienoilla? Ensisynnyttäjän synnytys todella harvoin alkaa niin rajusti, ettet ehtisi miettimään ja toimimaan. Monisynnyttäjät ehtivät yleensä vielä järjestää lapsille hoitajankin, niin kyllä sinä ehdit taksin soittaa. On paljon yleisempää, että ensisynnyttäjä tulee liian aikaisin sairaalaan, kuin myöhään.
Itse synnytin esikoiseni 50 minuutin kuluttua lapsivesien menosta, joten melkein olisin ehtinyt taksilla sairaalaan, jos olisin asunut 100km päässä. Mutta ilmeisen harvinaista näin nopeat (ilman ennakoivia supistuksia). Mutta ei varmaan kannata aikailla siinä lähtemisessä (kassi valmiina jne.).
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 14:43"]
Mulla esikoinen syntyi kuudessa tunnissa ja se on tosi nopea synnytys ensikertalaiselle. Sanoivat sairaalassa, että oli liian nopea synnytys ensisynnyttäjälle, ettei keho ehtinyt kunnolla mukaan. Kyllä kuudessa tunnissa ehtii hyvin sairaalaan taksilla 100 kilsan päähän.
Eivät edes lähetä sulle ambulanssia, jos ei ole oikea hätätilanne.
[/quote]
Onpa outo kommentti hoitohenkilökunnalta. Miten se sun kehosi ei ehtinyt mukaan?
Mun synnytystä (tosiaan sen 50 min.) kehuttiin päin vastoin mallisuoritukseksi, ensikertalaiselle. Kroppa oli mukana, kivut kohtuullisia, maitoa puski rinnoista melkolailla heti jne.
Joo, täällä myös neljän tunnin ensisynnyttäjä, äitin peruja kun sillä on synnytykset olleet 2-5h luokkaa. Että ei siinä hirveesti olis aikaa mietiskellä jos seuraava tuleekin nopeammin. Ja jos pitäis oottaa hoitaja paikalle, taksia odotuttaa pihassa jne, saattais muksu tippua sieltä lahkeesta. :P hihih, noo vähän huumorriiki, ei sovi niin vakavasti ottaa kaikkea.. Meikä mutusti aamupalaa vielä vesien menon jälkeen, mistä tuota tiesi millonka se ulos tullee ku puhutaan aina että ensisynnyttäjällä voi helposti mennä 10h avautumiseen..!! Supistukset alko puol tuntia vesien menosta ja heti 3min väleillä, ja kestokin oli puolesta minuutista- minuuttiin. Tehokkaita suppareita, ei voi muuta sanoa, osastolle mennessä olin jo 8cm auki ilman isompia kipuja, kyllähä ne supistukset tuntui mutta aattelin että ne on lämmittelyä vasta että ne hirvittävät kivut on edessä. Toisin kävi..
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 14:15"]
Täysiaikainen lapsi ja supistelee säännöllisesti tai normaalinväriset lapsivedet ovat menneet, niin taksi. Supistelee tauotta, painetta alapäässä tai poikkeavan väristä lapsivettä, niin ambulanssi.
Näin minä ajattelin asiat, kun synnytykseni alkoi. Otin taksiin mukaan muovitetun alusen, housuissa oli iso side ja jalkojen välissä froteepyyhe. Sinne meni lapsivedet, mutta taksinpenkki ei sentään kastunut! Taksin kuljettaja kyllä sanoi, että jos olisi kastunut, olisi mennyt hänen vakuutuksensa piikkiin. Ainoastaan juopuneet kustantavat itse taksin puhdistuksen, sanoi myös. Viisasta oli tietenkin varautua itse...
[/quote]
Hyvin olit varustautunut ja niin on aina hyvä ollakin, varsinkin jos synnärille pidempi matka. Kyllähän se pääsääntöisesti noin on kun suhari sanoi, mutta jos tahallisesti laiminlyö suojauksen ja siis penkit sottaa, niin saattaa siitä sanomistakin joissain tapauksissa tulla. Tosin kun taksikuskille tilanteen kertoo, niin saattaa hältäkin jätesäkkiä ym löytyä suojaksi. Jos mahdollista niin kannattaa tilata taksi, jossa on nahkapenkit ja sitten tietysti se oma suojaus. Silloin ei ole niin väliä vaikka vähän kastuukin. Kangaspenkit taas imee hetkessä kaiken kosteuden itseensä.
Olen itse pessyt penkeistä kusia paskoja ja laatoituksia, niin nahkoista, kuin kangaspenkeistäkin, joten kokemusta niistä hommista löytyy. Lapsivesiä en ole kylläkään koskaan putsaillut vaikka useamman keikan synnärille olen tehnytkin. Minä ajelen taksia keskussairaalapaikkakunnalla, joten synnytysreissut yleensä maks 10-15 kilsaa.
Pyyhe, muovipussi ja megaside housuun.