Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin kotona ja synnytys, ambulanssi vai taksi

Vierailija
05.05.2014 |

La lähestyy (esikoinen) ja joudun olemaan suurimman osan päivää yksin kotona miehen ollessa töissä. Jännittää että synnytys käynnistyy. Soittaakko silloin taksi vai ambulanssi? Millaisia ennakoivia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä on? Lähin sairaala on 100km päässä ja pelottaa että en ehdi ajoissa tms..

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinne sairaalaan voi mennä valmiiksi?

Vierailija
2/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ambulanssi paras. Ei sotkeennu taksi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:58"]

Eikö sinne sairaalaan voi mennä valmiiksi?

[/quote]

Mitä? ai valmiiksi milloin? sinä laskettuna päivänä vai? joo, tottakai, kaikille hysteerisille synnytyksen odottajille on ihan perhehuone siellä sairaalassa varattuna, että ei sitten tarvii lähteä mitään matkaa tekemään kun se synnytys sitten alkaa..

Vierailija
4/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:58"]Eikö sinne sairaalaan voi mennä valmiiksi?

[/quote]

juu parhaillaan kuukauden päivystän miehen työvuorot synnärin aulassa :D no ainakin turvallinen olo tulisi :D

Vierailija
5/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:58"]Eikö sinne sairaalaan voi mennä valmiiksi?

[/quote]

juu parhaillaan kuukauden päivystän miehen työvuorot synnärin aulassa :D no ainakin turvallinen olo tulisi :D

Vierailija
6/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssin jos tilaat, voi käydä näin:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3976089/ketju/ambulanssi_ei_ottanut_minua_kyytiin_vittu_miten_vastuutonta

Saikohan tuo tyyppi jo vauvansa? ;)

Vierailija
7/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen se taksi. Ei se lapsi lahkeeseen tipahda. Soitat synnärille kun alkaa tuntua siltä, että jotain tapahtuu. Sieltä kyllä sanotaan, millä vauhdilla pitää tulla ja milloin.

Vierailija
8/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko kysyt? Vai onko tää joku vitsi, joka liittyy johonkin toiseen ketjuun?

Se ambulanssi kun ei mitenkään liity siihen, onko mies kotona vai ei.... Ambulanssilla silloin, kun on verenvuotoa, syöksysynnytys, synnytät pienillä viikoilla, veden meno kun sikiö ei ole laskeutunut tai on joku oikea hätätilanne! Jossain lapissa monisynnyttäjiä varmaan neuvotaan myös tilaamaan ambulanssi pitkän matkan vuoksi. Mutta 100km ei kyllä ole vielä pitkä matka. 

Ensisynnyttäjillä erittäin nopeat synnytykset ovat todella harvinaisia, eli ehdit varmaan aivan hyvin sinne sairaalaan. Ei se mieskään nopeammin aja, kuin taksi. Kun supistukset säännöllistyvät soitat sairaalaan ja kysyt ohjeita.

Vierailija
9/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun myös tuon sadan km päässä sairaalasta, ja asia mietityttää myös, vaikka on jo toinen tulossa! Ensimmäisen syntyessä olin nimittäin jo sairaalassa vesien menon takia (ei supistuksia), ja erinäisten komplikaatioiden takia en pysty sanomaan mitään siitä, olenko nopea vai hidas synnyttäjä! Ap:lle lohdutukseksi kuitenkin sen verran, että ensisynnyttäjällä on tosi harvoin kiire.

Kun synnytys lähtee käyntiin, voit soittaa sairaalaan. Jos ilmenee jotain poikkeavaa, he kertovat sulle, pitääkö sun ottaa ambulanssi. Normaalissa tapauksessa voit mennä taksilla. Älä yhtään epäröi soittaa sinne sairaalaan, mäkin oon soitellut aika pienistä asioista ja ihan kivasti ovat aina neuvoneet.

Vierailija
10/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä susirajan takana on tuo neuvolapalvelukin mitä on, eikä oikein mihinkään saa järkevää vastausta. Ahdistaa kyllä ajatus taksilla hyristellä pyyhe perseen alla.. oikeesti :( ja kylän kuskitkin vähän liian tuttuja.. en tiedä miks aristelen ajatusta, ehkä kokemuksen puutetta kun ei mitään hajua mitä se itse synnytys tulee olemaan, millaset on kivut ja kuinka kauan voi kestää mikäkin asia synnytyksen käynnistyttyä. Entä jos vesitän taksin penkin lapsivesillä.. voi juutas sanon minä.. :( t.Ap

Vierailija
11/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 12:07"]Ambulanssin jos tilaat, voi käydä näin:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3976089/ketju/ambulanssi_ei_ottanut_minua_kyytiin_vittu_miten_vastuutonta

Saikohan tuo tyyppi jo vauvansa? ;)

[/quote]

linkki ei toimi

Vierailija
12/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksi, jos tulee matkalla kiireempi, niin eiköhän se taksikuski soita ambulanssin sinulle. Ambulanssia ei ole tarkoitettu siihen, että soitetaan varmuuden vuoksi ja tilataan kyyti sairaalaan. Lähdet vain ajoissa kotoa, etkä odota että pää on jo näkyvissä.

Riskisynnyttäjille neuvola antaa omat ohjeensa.

Vierailija
13/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 12:22"]

Täällä susirajan takana on tuo neuvolapalvelukin mitä on, eikä oikein mihinkään saa järkevää vastausta. Ahdistaa kyllä ajatus taksilla hyristellä pyyhe perseen alla.. oikeesti :( ja kylän kuskitkin vähän liian tuttuja.. en tiedä miks aristelen ajatusta, ehkä kokemuksen puutetta kun ei mitään hajua mitä se itse synnytys tulee olemaan, millaset on kivut ja kuinka kauan voi kestää mikäkin asia synnytyksen käynnistyttyä. Entä jos vesitän taksin penkin lapsivesillä.. voi juutas sanon minä.. :( t.Ap

[/quote]

Voi elämä. Noiden syiden takia käyttäisit siis - turhaan - ambulanssia, ja joku oikeasti sairaankuljetusta tarvitseva jäisi ilman? Aika kasvaa aikuiseksi nyt pikapikaa ennen kuin lapsi syntyy ja lopettaa turha kainous...

Vierailija
14/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 12:22"]

[/quote]

Voi elämä. Noiden syiden takia käyttäisit siis - turhaan - ambulanssia, ja joku oikeasti sairaankuljetusta tarvitseva jäisi ilman? Aika kasvaa aikuiseksi nyt pikapikaa ennen kuin lapsi syntyy ja lopettaa turha kainous...

[/quote]

Onko pakko olla tuollainen hiekkapillu?

Vierailija
15/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä varmaa ennakoivaa merkkiä ei ole. Yleensä supistukset, lapsivesien tulo (voi tulla ihan tiputtelunakin) tai limatulpan irtoaminen (emättimestä tulee limaa joka on sitkeämpää kuin valkovuoto, voi olla myös hieman vaaleanpunaista) ovat merkkejä alkavasta synnytyksestä. Jos on yhtään epävarma olo niin soita synnärille. He neuvovat sinua kyllä.

Vierailija
16/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt lapsivesi aina ekana ja ekan kanssa alkoi heti supistukset tiheitä eli 5 min välein. Kärvistelin kotona 4h ja menin sairaalaan ja siellä meni vielä 7h ennen kuin oli maailmassa. Tokassa supistukset alkoi 4,5h veden menosta ja menin sairaalaan 3,5 h siitä ja puolen tunnin päästä oli jo vauva maailmassa. Eli ei se useimmiten käy kuin leffoissa, soitat sairaalaan kun alkaa supistella tai vesi menee. Jos pelottaa olla kotona yksin niin tilaat taksin ja menet sairaalaan. Ne kattoo mikä on tilanne ja siinä vaiheessa miehes on jo varmaankin tukenasi. Reippaasti vaan side housuun ja muovi pussi pyllyn alle jos pelottaa että sotket auton penkin. Jos sulla on kivuliaita supistuksia niin et paljoa välitä kuka sitä autoa ajaa. On se sitten tuttu taksikuski tai outo.

Kai taksikuskeillakin on joku vaitiolovelvollisuus, ettei ne saa huudella pitkin kyliä tyyliin: vein virtasen tytön synnyttämään ja päästeli kovasti ärrän päitä'

Vierailija
17/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt lapsivesi aina ekana ja ekan kanssa alkoi heti supistukset tiheitä eli 5 min välein. Kärvistelin kotona 4h ja menin sairaalaan ja siellä meni vielä 7h ennen kuin oli maailmassa. Tokassa supistukset alkoi 4,5h veden menosta ja menin sairaalaan 3,5 h siitä ja puolen tunnin päästä oli jo vauva maailmassa. Eli ei se useimmiten käy kuin leffoissa, soitat sairaalaan kun alkaa supistella tai vesi menee. Jos pelottaa olla kotona yksin niin tilaat taksin ja menet sairaalaan. Ne kattoo mikä on tilanne ja siinä vaiheessa miehes on jo varmaankin tukenasi. Reippaasti vaan side housuun ja muovi pussi pyllyn alle jos pelottaa että sotket auton penkin. Jos sulla on kivuliaita supistuksia niin et paljoa välitä kuka sitä autoa ajaa. On se sitten tuttu taksikuski tai outo.

Kai taksikuskeillakin on joku vaitiolovelvollisuus, ettei ne saa huudella pitkin kyliä tyyliin: vein virtasen tytön synnyttämään ja päästeli kovasti ärrän päitä'

Vierailija
18/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo lapsivesillä taksinpenkin kastelusta murehtiminen ei itse asiassa ole mikään ihan turha huolenaihe. Omat vedet ainakin meni sellaisella lotinalla, että meni patja vaihtoon. Se vesien meno kun ei välttämättä ole mikään pieni Sinkkuelämää-tyylinen liru hienon kengän päälle... En kyllä ambulanssia pelkästään tuon syyn takia tilaisi, mutta edellisestä kerrasta viisastuneena voisin sen taksin penkin jätesäkillä ja pyykeillä vuorata, kun ei kiinnosta alkaa pesulaa tai penkkien vaihtoa sitten kustantamaan.

Vierailija
19/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin taksiin mukaan jätesäkin ja kasan pyyhkeitä, ja istuin niiden päällä. Ei ollut edes pitkä matka, mutta eipä ollut suuri vaiva varmuuden vuoksi säästää taksin penkkiä.

Vierailija
20/39 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhe, muovipussi ja megaside housuun.