Onko hiusten harjaaminen samanlainen pakko kuin dödön käyttö?
Mun hiukset ei juuri mene takkuun, joten en niitä kauheasti harjaile, mutta joidenkin mielestä se on kamalaa. Kun mun hiukset kasvaa oikein pitkiksi, alkaa niskavillat mennä takkuun, mutta ei mun sittenkään tarvitse mitenkään päivittäin kampailla. Sama juttu dödön kanssa, en tarvitse sitä mitenkään säännöllisesti, vaikka toisinaan käytän sitä kyllä ns. varmuuden vuoksi. Mutta mulle riittää ihan luontaistuotekaupan hippidödöt, mitään antiperspirantteja en tarvitse.
Kommentit (18)
Minäkään en käytä dödöä joka päivä ja kun käytän se on Laveraa. Ja kyllä haistan kun haisen ja menen välittömästi pesulle. Hiukset on pitkät ja pakko harjata. Mutta eikös muuten ns. messy look ole taas muodissa hiuksissa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 08:17"]
Varmaan se, mihin oma silmäsi on tottunut, välittyy muille kuitenkin huolittelemattomana. Monet haisevat luulevat, että eivät haise, kun oma nenä on niin tottunut omaan ihmisen tuoksuun. Luulisin, että hiuksetkin näyttävät sotkuisilta jo hetken ennen niskatakun syntyä.
[/quote]
Tottunut omaan ominaishajuun blaa blaa blaa. Sitten, kun mulla hiki haisee, voin vakuuttaa, että en ole tottunut siihen. Hiki voi mulla haista kauhsiluontoisestikin pitemmän aikaa, ja sitten käytän kyllä dödöä päivittäin. Tästähän uutisoitiinkin joskus viime vuonna, että aika iso osa ihmisiä käyttää dödöä turhaan.
Mä peseydyn päivittäin, tai talvella (ja nyt raskaana, kun mulla on joku kiusallinen iho-ongelma) joka toinen päivä), joten ei se ominaishaju ehdi kovin kauaa kehittyä. Vaatteetkin vaihdan säännöllisesti puhtaisiin. Toiset ihmiset haisee ja erittää enemmän kuin toiset, se on fakta. Mun piti elää yli 20-vuotiaaksi, ennen kuin mulle tuli ensimmäisen kerran hikiläiskä kainaloon. Ja hien haju riippuu mulla todella monesta asiasta, esim. hormoneista. Nyt kun olen raskaana, hiki ei haise lainkaan.
Mitä noihin hiuksiin tulee, ainakin mulla niskavillat ovat aivan eri materiaalia kuin muut hiukset. Muut hiukset eivät oikeastaan mene takkuun. Ja kun kuitenkin pesen ne väh. joka toinen päivä, eivät ne oikein pääse olemaan aloillaan kovin kauaa. Kampaan hiuksia yleensä silloin, kun teen jonkun kampauksen, muuten en.
Mulla on lyhyet hiukset, joten ei niitä tarvi harjata. Pesun jälkeen vähän kampaa.
En myöskään käytä dödöä, koska kainaloiden iho ei kestä yhtään mitään. Kaikki mahdollinen on kokeiltu. En onneksi hikoile paljon.
Mullakin haisee hiki vaan sillon, ku on menkat. Käytän dödöä lähinnä silloin. Hiuksetkaan ei mee takkuun, joten harjaan niitä tuskin koskaan. Tosin mun hiukset on melko lyhyet.
Mullakin haisee hiki vaan sillon, ku on menkat. Käytän dödöä lähinnä silloin. Hiuksetkaan ei mee takkuun, joten harjaan niitä tuskin koskaan. Tosin mun hiukset on melko lyhyet.
Kuulostat ap ihan mun tutulta... Käytä dödöä tai ole käyttämättä, mutta harjaa ne hiukset! Tosi ikävän näköisiä ne takut, ei oo suuri vaiva harjata useammin.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 08:52"]
Kuulostat ap ihan mun tutulta... Käytä dödöä tai ole käyttämättä, mutta harjaa ne hiukset! Tosi ikävän näköisiä ne takut, ei oo suuri vaiva harjata useammin.
[/quote]
Ei ole takkuja.
Ap
En mäkään harjaa hiuksia koskaan! Miksi pitäisi? Hiukseni ovat luonnokiharat ja puolipitkät, paksut ja jäykät eivätkä ikinä ole olleet takussa. Pesun jälkeen "puristelen" ne hoitoaineen kanssa kasaan. Yksi tuttava järkyttyi, kun kerroin tästä. Vaikka hiuksistani ei huomaa mitään, silti kuulemma ihan kamalaa, etten harjaa niitä koskaan :D
Aika vastahan siitä kirjoiteltiin, että noin kolmasosa aikuisista käyttää dödöä turhaan teini-iän jälkeen (jolloin lähes kaikki sitä tarvitsevat kun hormonitoiminta käynnistyy).
Ja ei hiuksia välttämättä tarvitse harjata, pysyvät puhtaanakin vähän pitempään kun rasva pysyy juuressa. Mutta ei niitä myöskään harjata vain takkujen takia, vaan se on mm. loistavaa päänahan huoltoa.. :)
Oottepa ihme ihmisiä: aikuisen ei tarvitse pestä kuin joka toinen päivä ettekä haise miltään... Kaakkoisaasialaisilla kyllä on monesti ihan oikeastikin noin mutta että ainakin lähelle tultaessa eurooppalaisilla on yleensä sellainen "ominaishaju" jota ei itse välttämättä haista - koska kyse ei ole ihan hirveän "pahasta" hajusta - mutta kuitenkin antaa hiukan tunkkaisen vaikutelman muille ihmisille. Mutta kukin tekee kuten haluaa, tietysti. Itse en halua haista muiden nenään yhtään miltään ja pesen päivittäin (kun urheilen, jopa useamman kerran päivässä) ja hiuksetkin harjaan...
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:17"]
Oottepa ihme ihmisiä: aikuisen ei tarvitse pestä kuin joka toinen päivä ettekä haise miltään... Kaakkoisaasialaisilla kyllä on monesti ihan oikeastikin noin mutta että ainakin lähelle tultaessa eurooppalaisilla on yleensä sellainen "ominaishaju" jota ei itse välttämättä haista - koska kyse ei ole ihan hirveän "pahasta" hajusta - mutta kuitenkin antaa hiukan tunkkaisen vaikutelman muille ihmisille. Mutta kukin tekee kuten haluaa, tietysti. Itse en halua haista muiden nenään yhtään miltään ja pesen päivittäin (kun urheilen, jopa useamman kerran päivässä) ja hiuksetkin harjaan...
[/quote]
Joo, se haju johtuu ruokavaliosta, joka täällä päin maailmaa sisältää esim. paljon lihaa. Myös mustaihoisilla on varsin erilainen ominaishaju kuin meillä valkoihoisilla (olen asunut Afrikassa, joten asia on tuttu).
Ymmärrän, että sellaisille ihmisille, joiden hiki haisee, voi olla vaikeaa ymmärtää se, että toisilla hiki ei haise. Mulla alkoi hiki haista tuossa suunnilleen 25-vuotiaana, ja se haisee esim. menkkojen tai stressin yhteydessä. Opetan kansalaisopistossa, ja opetustilanne on sellainen, että dödöä pitää käyttää - paitsi nyt raskausaikana.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:20"]
[/quote]
Joo, se haju johtuu ruokavaliosta, joka täällä päin maailmaa sisältää esim. paljon lihaa. Myös mustaihoisilla on varsin erilainen ominaishaju kuin meillä valkoihoisilla (olen asunut Afrikassa, joten asia on tuttu).
Ymmärrän, että sellaisille ihmisille, joiden hiki haisee, voi olla vaikeaa ymmärtää se, että toisilla hiki ei haise. Mulla alkoi hiki haista tuossa suunnilleen 25-vuotiaana, ja se haisee esim. menkkojen tai stressin yhteydessä. Opetan kansalaisopistossa, ja opetustilanne on sellainen, että dödöä pitää käyttää - paitsi nyt raskausaikana.
Ap
[/quote]
Sitä juuri yritin sanoa: kyse ei ole mistään varsinaisesta hienhajusta vaan sellaisesta tunkkaisesta hajusta, ja olen 99% että sinullakin se on... Vanhetessa pahenee vaan. Itse aion kyllä pestä hautaan saakka päivittäin jos vaan se itsestäni riippuu.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:23"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Sitä juuri yritin sanoa: kyse ei ole mistään varsinaisesta hienhajusta vaan sellaisesta tunkkaisesta hajusta, ja olen 99% että sinullakin se on... Vanhetessa pahenee vaan. Itse aion kyllä pestä hautaan saakka päivittäin jos vaan se itsestäni riippuu.
[/quote]
Jos tunkkainen haju ehtii syntyä kahdessa päivässä, se tuskin pysyy pois sillä, että peseytyy kerran päivässä. Eikö olisi parempi peseytyä vaikkapa 3-4 krt päivässä, ettei varmasti haise miltään?
Mun mielestä tunkkaiseen hajuun saa olla jo aika monta päivää peseytymättä ja käyttää likaisia vaatteita (tai pestä vaatteet huonosti). Tietenkin jos on hyvin poikkeuksellinen talineritys, voi hajua tulla jo päivässä tai parissa. Mun mies on aika rasvainen, mutta ei sekään kyllä koskaan tunkkaiselta haise, joten aika paljon sitä talia saa erittää. Itselläni taas on niin, että talia ei erity läheskään tarpeeksi, joudun rasvaamaan tosi paljon, etten kuiva.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:10"]
Aika vastahan siitä kirjoiteltiin, että noin kolmasosa aikuisista käyttää dödöä turhaan teini-iän jälkeen (jolloin lähes kaikki sitä tarvitsevat kun hormonitoiminta käynnistyy).
Ja ei hiuksia välttämättä tarvitse harjata, pysyvät puhtaanakin vähän pitempään kun rasva pysyy juuressa. Mutta ei niitä myöskään harjata vain takkujen takia, vaan se on mm. loistavaa päänahan huoltoa.. :)
Harjaan päivittäin ja montakin kertaa; pesen myös melkein joka päivä hiukset. Hiuslaatuni on ohuehko ja jotta kuontaloni näyttäisi yhtään kivalta, on se pestävä ja kuivattava föönillä irti päästä. Eli harjaan itse, mutta jos mulla olis paskummat hiukset, en varmasti harjaisi. Pörheät messy-hiukset ovat suloiset aikuisellakin ( jos ei nyt ihan aleta liioittelemaan ). Dödöä sen sijaan olen alkanut käyttää vasta täytettyäni 38v, koska en sitä ennen ole milloinkaan haissut hielle. Vaikka urheilin, hikoilin missä vaan ja kuinka paljon, hikeni ei haissut ikinä miltään: asiaa on oikein ihmetelty kaveripiirissä ja haisteltukin, että hitto, et kyllä haise, ootpas outo tyyppi:D.
Mutta nyt vanhempana tiettyyn aikaa kuukaudesta haisen JOSKUS vähän ja silloin käytän jotain luomudödöä, joka riittää hyvin.
Sanoottakoon tähän vielä epäilijöille, että mulla on ylikorostunut hajuaisti, josta olen myös "tunnettu" tuttavieni kesken. Haistan todellakin, jos itse haisen edes aavistuksen - ja haistan "jo kaukaa" jos joku muu haisee - ja voin kertoa, että tälläinen ominaisuus ei ole kovinkaan kiva. Kun itse joudun joskus jopa yökkimään erilaisten hajujen vuoksi, säälivät ystäväni minua, koska eivät itse haista yhtään mitään...
Minä joudun harjaamaan pitkät hiukseni, mies ei edes omista kampaa, kun ei sitä tarvitse vaikka hänellä on hiukset päässä.
Deodoranttia tai antiperspiranttia ei tarvitse käyttää, jos sille ei ole tarvetta. Jokainen ihminen hikoilee, mutta jostain syystä kaikkien ihmisten hiki ei haise, ei haise vaikka olisi miten ylikorostunut hajuaisti. Mikään määrä dödöä ei korvaa pesua, vaikka jotkut siihenkin luottavat...
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:27"]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Jos tunkkainen haju ehtii syntyä kahdessa päivässä, se tuskin pysyy pois sillä, että peseytyy kerran päivässä. Eikö olisi parempi peseytyä vaikkapa 3-4 krt päivässä, ettei varmasti haise miltään?
Mun mielestä tunkkaiseen hajuun saa olla jo aika monta päivää peseytymättä ja käyttää likaisia vaatteita (tai pestä vaatteet huonosti). Tietenkin jos on hyvin poikkeuksellinen talineritys, voi hajua tulla jo päivässä tai parissa. Mun mies on aika rasvainen, mutta ei sekään kyllä koskaan tunkkaiselta haise, joten aika paljon sitä talia saa erittää. Itselläni taas on niin, että talia ei erity läheskään tarpeeksi, joudun rasvaamaan tosi paljon, etten kuiva.
Ap
[/quote]
Pointtini on tietenkin, etten odota alkavani selvästi haista pahalta ennen kuin pesen itseni, kuten ap ilmeisesti tekee. Herranen aika. Ja itsellänikin on kuiva iho jos se siitä on kiinni. Kauhulla ajattelenkin ap:n kuulemma "rasvaista" miestä...
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:27"]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
Pointtini on tietenkin, etten odota alkavani selvästi haista pahalta ennen kuin pesen itseni, kuten ap ilmeisesti tekee. Herranen aika. Ja itsellänikin on kuiva iho jos se siitä on kiinni. Kauhulla ajattelenkin ap:n kuulemma "rasvaista" miestä...
[/quote]
Miten niin ap ilmeisesti tekee? Ja mitä kauheaa on siinä, että ihmisen iho erittää talia? Arvaa vain, pysyykö mieheni iho talvella paremmassa kunnossa kuin minun, kun hänellä on vilkas talineritys.
Ap
Varmaan se, mihin oma silmäsi on tottunut, välittyy muille kuitenkin huolittelemattomana. Monet haisevat luulevat, että eivät haise, kun oma nenä on niin tottunut omaan ihmisen tuoksuun. Luulisin, että hiuksetkin näyttävät sotkuisilta jo hetken ennen niskatakun syntyä.