Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko ajatelleet vauvan liittämistä seurakuntaan?

Vierailija
05.05.2014 |

Oletteko te ajatelleet että liitätte vauvanne vakaumuksestaan riippumatta kasteessa seurakuntaan? Vai onko se teille vain perinteinen nimenantotilaisuus?

Itse kuuluin kirkkoon kun lapset ovat syntyneet ja tavan vuoksi pidettiin ristiäiset, koska niin oli tapana tehdä, vaikka kyllähän se oli meille vain nemenjulkistamistilaisuus. Olen jälkeenpäin tätä hieman katunut, mutta ei sitä osannut nuorena ajatella asioita ja niiden todellisia merkityksiä. Kolmesta lapseta kaksi on eronnut kirkosta heti 15 vuotta täytettyään.

Jos nyt saisin vielä lapsen, niin en tietenkään liittäisi tätä mihinkään uskontoon. Saisi itse tehdä sen päätöksen sitten kun on siihen kypsä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille oli selvää, ettei lapsia liitetä kirkkoon (minä en ole koskaan kuulunut, mies kuului kunnes vähän kuopuksen syntymän jälkeen erosi). Emme ole katuneet.

Vierailija
2/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, ei liitetty. Saavat liittyä, jos kokevat tarpeelliseksi omalla kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että ihmiset ovat viimein tulleet järkiinsä. Mikään ei ollut niin hirveää kuin ne sairaat uskonnolliset sadut ja pelottelut päiväkerhossa ja myöhemmin koulussa. Sellaisia hourio juttuja ei pitäisi lapsille selittää.

Vierailija
4/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että valinta lapsen puolesta on sekin, jos hänet kasvatetaan uskonnollisessa tyhjiössä. Ei lapsi sitäkään itse valitse.

Vierailija
5/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kommentointi ei valitettavasti ole läpileikkaus tuoreiden vanhempien ajatuksista. Kaikki eivät ole näin valveutuneita ja fiksuja. Suurin osa tuoreista vanhemmista on edelleen "tapalukuja" ja liittää lapsensa seurakuntaa asiaa sen enempää ajattelematta. Taustalla on myös sosiaalinen paine vanhempien sukupolvien puolelelta. Mutta suuntaus on onneksi kuitenkin vahvasti se että yhä useampi miettii kriittisesti suhdettaan kirkkoon ja sen jäsenyyteen.

Onhan se oikeasti aika järjetöntä että vauvoja liitellään seurakuntiin, eikä heillä ole omin päin edes mahdollisuutta erota siitä kuin vasta 18 vuotiaana. Puhumattakaan sitten siitä uskonnon mukaan tapahtuvasta ryhmän lajittelusta ja hajoittamisesta, jota tapahutuu kouluissa ja jopa päiväkodeissa. Kyllä nämä oman uskon opettamiset pitää jättää kotien ja seurakuntien tehtäväksi ja karsia ne kokoneen pois julkisesista kouluista ja varhaiskasvatuksesta, kuten on tehty jo kaikissa sivistysvaltioissa, johon joukkoon Suomi ei valitettavasti kuulu.

Vierailija
6/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 07:05"]

Muistakaa, että valinta lapsen puolesta on sekin, jos hänet kasvatetaan uskonnollisessa tyhjiössä. Ei lapsi sitäkään itse valitse.

[/quote]

Niinpä, huomaattehan tämän? Uskonto on kuitenkin olennainen osa imhimillisyyttä, ja joku uskonto on jollakin tavalla kaikkien ihmisten elämässä mukana. Olipa se sitten vaikka luonnonuskonto tai mikä tahansa.

On jokseenkin mahdotonta pitää lapsi erossa uskonnoista aikuisuuteen saakka. Kun lapsi kehittää joka tapauksessa omassa mielikuvituksessaan jotain "korkeampia voimia", niin kristinusko on kuitenkin kohtuullisen turvallinen vaihtoehto. Toiseksi se on kuitenkin ympäristössä niin vahvana, että siltä ei voi välttyä.

Vierailija
7/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin olen ollut tietoinen että kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan. Sen takiahan hänet kastettiinkin. Kuulostat kyllä siltä että olet saanut lapsesi TOSI nuorena jos et tuota silloin ajatellut.

Vierailija
8/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 07:27"]

Uskonto on kuitenkin olennainen osa imhimillisyyttä, ja joku uskonto on jollakin tavalla kaikkien ihmisten elämässä mukana.

[/quote]

Niin on väkivaltakin. Ei silti ole oikein kasvattaa lapsestaan tappelijaa.

Vierailija
9/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kovasti halusi ristiäiset. Hän kuuluu kirkkoon, minä en. Mies ei todellakaan ole uskovainen, vaan "koska kaikki muutkin". Oli aika tiukkaakin vääntöä asiasta. En vaan pysty ymmärtämään tavan vuoksi kastamista. Joten ristiäisiä ei tullut. Onhan se ihan älytöntä kun meillä ei kukaan usko mihinkään eikä kirkko liity elämäämme millään lailla! Eihän me kuuluta postimerkkiyhdistykseenkään koska postimerkit evvk. Naimisiin ei päästä varmaan ikinä koska en suostu kirkossa siunaukseen. Jos sattuisinkin uskomaan johonkin, en siihen tarvitse kirkkoa tai muita ihmisiä ympärilleni. Miksi mies tarvitsee vaikka ei edes usko mihinkään?

Jos lapsi kastetaan, joutuu hän koulussa uskonnon tunneille ja sitä en missään nimessä halua! ET on paljon monipuolisempaa ja sieltä saa kuitenkin mahdollisen kipinän uskontoihin tutustumiseen.

Vierailija
10/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja mitä sitten? Valitkoon aikuisena mieleisensä mielikuvitusolennon.

Vierailija
11/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kastaisti lasta, koska en itse usko jumalaan (kuulun kyllä kirkkoon, koska arvostan kirkon työtä), mutta en todellakaan pidä vauvan liittämistä kirkkoon mitenkään vääränä. Vanhemmat kasvattavat lapsensa omien arvojensa mukaan, ja kirkosta voi erota omalla päätöksellä 15-vuotiaana ja vanhempien luvalla jo aiemmin.

Vierailija
12/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakuntaan liittymisen tulisi olla vain täysi-ikäisten touhua. Kirkon ovessa pitäisi olla K-18 -kyltti.

Vierailija
13/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Harvoja kasvatetaan uskonnollisessa tyhjiössä, eiköhän eri uskonnoista tule erilaisia kuvauksia vastaan useammassakin paikassa mm. elämänkatsomustunneilla. Ja eiköhän se jumala osaa halutessaan pelastaa lapsiparan uskonnottomalta elämältä vaikka lähettämällä enkelin käymään. Eikun venaas...

Vierailija
14/14 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 07:27"]

[/quote]

Niinpä, huomaattehan tämän? Uskonto on kuitenkin olennainen osa imhimillisyyttä, ja joku uskonto on jollakin tavalla kaikkien ihmisten elämässä mukana. Olipa se sitten vaikka luonnonuskonto tai mikä tahansa.

On jokseenkin mahdotonta pitää lapsi erossa uskonnoista aikuisuuteen saakka. Kun lapsi kehittää joka tapauksessa omassa mielikuvituksessaan jotain "korkeampia voimia", niin kristinusko on kuitenkin kohtuullisen turvallinen vaihtoehto. Toiseksi se on kuitenkin ympäristössä niin vahvana, että siltä ei voi välttyä.

[/quote]

Eli siis mielestäsi ihminen on sellainen, että kaipaa korkeampia voimia elämäänsä, niin krsitinusko on turvallinen vaihtoehto? Oletko nyt aivan tosissasi? Veljet tappavat toisiaan, naisia kivitetään hengiltä, jumala rankaisee ihmisiä jatkuvasti omien mokiensa vuoksi, naisia alistetaan, koska ovat vähempiarvoisia, jumala kiduttaa ja tappaa oman poikansa, kirkossa kannibalisoidaan jeesus joka sunnuntai... Terveeltä kuulostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä