Miksi rypsiöljyttömiä leipiä on niin vähän?
Vaikeaa kun rypsiöljyä on melkein kaikessa ja koko perhe on sille pahasti allerginen.
En jaksais aina kokata alusta asti itse. Olisin valmis maksamaan jos niitä vaan olisi!
Kommentit (54)
En ole koskaan kuullut moisesta allergiasta. Taitaa olla luulotauti
Vierailija kirjoitti:
A.Heikkilä fanclubissa on kaikenlaisia "allergioita"
Öljyssä ei siis ole proteiineja eikä sille voi olla allerginen. Rypsiallergia on tutkittu juttu, mutta liittyy rypsin siemeniin.
Leipään ei yleensä laiteta mitään rasvaa, ei perinteiseen suomalaiseen ruisleipään eikä myöskään rieskaan. Sämpylöihin ei tarvitse laittaa rasvaa, eikä hiivaleipäänkään. Kannattaa leipoa itse, niin tietää millaista leipää syö.
Vierailija kirjoitti:
Tänään söin kanaa, jonka marinadissa oli rypsiöljyä. Nyt on maha kipeä.
Mäkin toivoisin. Mulle tulee aina ripuli noista öljyistä.
Etsin netistä rypsiöljyttömiä tai öljyttömiä leipiä ylipäätään ja jouduin tänne! Lääkäri käski kokeilla rypsiöljytöntä ruokavaliota. Pitäisi löytää leipiä yms. jossa sitä ei ole. Googlella ei löytynyt.
Onko kenelläkään vinkkejä?
Ostappa palahiivaa, mieleisiäsi jauhoja, vesi hanasta ja suolaa lienee kotona.
Ja voit lopettaa niri-narinan.
Jos olet valmis maksamaan niin tilaa jostain leipomosta.. Kai ne tekee siellä semmosta ku halutaan.
Rypsiöljy on muutenkin haitallinen öljy, kun se sisältää liikaa omega-6 rasvahappoja. Suurin osa käytetystä öljystä on käsitelty liuottimilla. Elintarviketeollisuus haluaa sairastuttaa meidät tulehdusaineilla, koska ne on halpoja valmistaa.
Kasviöljyä käytetään leivässä, kun sen halutaan säilyvän pehmeänä kauan. Ruisleivissä sitä harvemmin on, kun ne eivät lähtökohtaisesti ole pehmeitä muutenkaan.
Monet ruisleivät ovat rypsiöljyttömiä, esim. Vaasan ruispalat ja Reissumies.
Kaupassa on öljyttömiä leipiä niin tummassa kuin vaaleassa. Vai onko teillä paikallinen leipomo ja kauppias joilla jokaisessa leivässä on öljyt.
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljy on muutenkin haitallinen öljy, kun se sisältää liikaa omega-6 rasvahappoja. Suurin osa käytetystä öljystä on käsitelty liuottimilla. Elintarviketeollisuus haluaa sairastuttaa meidät tulehdusaineilla, koska ne on halpoja valmistaa.
Minulla sopii rypsiöljy hyvin, muttei omega tai kalaöljy josta saan tykytyksiä. Luultavasti rypsiöljymerkeissä on eroja, mitä niihin on lisätty.
Vierailija kirjoitti:
Kasviöljyä käytetään leivässä, kun sen halutaan säilyvän pehmeänä kauan. Ruisleivissä sitä harvemmin on, kun ne eivät lähtökohtaisesti ole pehmeitä muutenkaan.
Pehmeitä höttöhiilarileipiä syövät muutenkin vain terveydestä piittaamattomat. Tulehdusöljyjä on leivässä ja sitten vielä transrasvalevitettä päälle, jossa on niitä "hyviä pehmeitä rasvoja". Monet pitävät Oivariinia parempana, mutta niissäkin kaikissa on rypsiöljyä.
Joo! Luulin että olen ainut jota tämä ärsyttää.
Siis tätä itsekin ihmetellyt että miksi kasviöljyjä ja rypsäriä yms. on tungettu jokapaikkaan?! Se on epäterveellistä ja ainakin itse haluan sitä välttää, mutta esimerkiksi lähes kaikissa kauramaidoissa on kasviöljyä...ymmärrän jos on joku barista/kahvimaito jos se ei muuten kahvin kanssa passa, mutta tavalliseen kauramaitoon sitä ei tarvita! Sama juttu kaikki kaurajogurtit ynnä muut, en näe sille kasviöljylle mitään pakottavaa tarvetta miksi sitä tarvitsisi olla. Tai entäpä rusinat, niissäkin jotain -öljyä, yllättävän monessa.
Ja tosiaan leivät! Meidän perheessä syödään gluteenitonta ja ne leivät on lähes poikkeuksetta kamalan prosessoituja ja taas sitä rypsi-tai jotain muuta öljyä melkein kaikissa.
Mullekin kelpais!