Tiesittekö että Jehovan todistajia on kaksi eri ryhmää?
On tämä etenkin länsimaissa (Suomessakin) toimiva jenkkivetoinen "Vartiotorni- ja traktaattiseura", ja sitten on Itä-Euroopassa toinen. (Mm. kuvaavaa on, että Suomessakin käytetään JT:eiden sisällä puheessa termiä "seura", kun puhutaan että "seuralta" tulee jotain opastusta ja ohjeita tai opetusta tai "uutta valoa" eli oppimuutoksia.)
Tämä jenkkiryhmä käyttää nykyään paljon lyhennettä JW tai jw.org, ja tämä Itä-ryhmä on TFJW eli True Faith Jehova's Witnesses tai Teocratic Faith Jehova's Witnesses.
Kylmän sodan aikaanhan länsi ja itä oli aika eristyksissä toisistaan, ja itäblokin maissa uskonto kiellettyä. Kuitenkin niissäkin maissa toimi salaa J. todistajia.
Heillä ei kuitenkaan ollut yleensä mahdollista saada uusimpia jenkeistä tulevia julkaisuja, vaan käyttivät sitten niitä vanhempia julkaisuja mit äoli ja elivät ja uskoivat niiden oppien mukaan.
Kun sitten vuosien / vuosikymmenten jälkeen taas 2000-luvulla itä ja länsi pääsi kosketuksiin, ja jenkki-JT-johto tuli opastamaan itä-Eurooppaa, oli Itä-Eurooppa kauhuissaan miten se "oikea" uskonto oli muuttunut. Oli tullut paljon pieniä oppimuutoksia vuosien varrella "seuralta", mitä normi-rivi-JT ei edes tajua. Ne tulevat niin vaivihkaa, kätkettynä johonkin JT-jargoniin jossain kokouksissa yhdessä "tutkittavassa" VArtiotornin kirjoituksessa, eikä yleensä ihmiset tajua miten ne kauheasti vaikuttavat mihinkään tai mikä merkitys niillä on.
No, nämä itä-JT:t jatkoivat sitten kuitenkin uskomistaan ja toimintaansa niiden vanhojen JT-oppien mukaan, ilman kaikkia uusia oppimuutoksia yms., ja he pitävät nyt näitä länsi-JT:eitä Ilmestyskirjan petona :). Mikä jenkki-jt-johdon mukaan on milloin ollut Venäjä milloin Internet milloin...
Tottahan on, että tämä länsi-JT-vartiotorni-seura on sekaantunut omituisuuksiin
(mm. liittynyt salaa YK:n tukijärjestöön vaikka JT:t muuten virallisesti vastustavat YK:ta; keräävät paljon rahaa ja omistavat suuret määrät kiinteistöjä joita nyt myydään, mm. pedofiilitapausoikeudenkäyntien rahoittamiseksi).
Mutta joka tapauksessa, JT-uskontoja on siis ainakin kaksi, jotka toimivat ihan tuolla nimellä. (Tosin on muitakin ryhmiä jotka on lahkosta lähteneet.)
Tämä on vaan sikäli mielenkiintoista että esim. suomalaiset rivitodistajat ei tästäkään tiedä yhtään mitään :) luulevat vain että ovat ihan ainoat maailmassa joilla on tällainen usko.
Kommentit (35)
Kerro lisää.
Kiinnostaa olen ex-jt.
Miten tänä päivänä itä-jt ja länsi-jt eroaa toisistaan.
Onko tämä oikeasti totta.
En tiennyt, mulla on vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia jehovan todistajista.
No mä en ole tehnyt muita aloituksia mutta tein tämän siksi, kun tuli mieleen kun oli näitä ajankohtaisasioiden aloituksia täällä.
JOs ei kiinnosta niin miksi ihmeessä edes avaat viestin?? Itse en ainakaan edes avaa sellaisia. Joka sivulla on on about 95% viestejä mitkä ei kiinnosta jo monesti samoista aiheista.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:11"]En tiennyt, mulla on vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia jehovan todistajista.
[/quote]
Ei kannatakaan uskoa. Ihan höpö höpöjä joku taas keksinyt ja sokeat kulkee perässä talutusnuorassa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:09"]
Kerro lisää.
Kiinnostaa olen ex-jt.
Miten tänä päivänä itä-jt ja länsi-jt eroaa toisistaan.
Onko tämä oikeasti totta.
[/quote]
On se totta, pääosin opit ovat samat (eivät vietä joulua yms. juhlapyhiä, uskovat Harmagedoniin jne., saarnaavat muille...)
Googlaamalla löytyy tietoa heidän opeistaan ja konventeistaan jne. Aika samanlaista touhua.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:12"]No mä en ole tehnyt muita aloituksia mutta tein tämän siksi, kun tuli mieleen kun oli näitä ajankohtaisasioiden aloituksia täällä.
JOs ei kiinnosta niin miksi ihmeessä edes avaat viestin?? Itse en ainakaan edes avaa sellaisia. Joka sivulla on on about 95% viestejä mitkä ei kiinnosta jo monesti samoista aiheista.
ap
[/quote]
Siksi, että estän muita uteliaita lankeamasta ansaasi. Ihan omasta päästäsi olet keksinyt juttusi. Joojoo ja lehmät lentää!!!! :-D
Kultit ovat mielenkiintoisia. Onko mitään hyviä nettisivuja, joilla olisi selitetty näitä taustoja tarkemmin?
esim. tuolta löytyy paljon heidän oppeja, ihan samat kuin "länsi-jt:t"
http://the-true-jw.oltenia.ro/
mm. jotain konventtiasiaa
http://tfjw.org/jehovahs-witnesses/about/
nämä julistavat mm. että eivät ole osa "vartiotorni-seuraa"
Nyky-JT:t esim. Suomessa eivät valitettavasti tajua että oikeasti tosiaankin ovat vain tuon Vartiotorni-seuran seuraajia... (esim. heidän jenkeissä toimivan "hallintoelimen" käskyvaltaa on koko ajan vähän vahvistettu)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:12"]No mä en ole tehnyt muita aloituksia mutta tein tämän siksi, kun tuli mieleen kun oli näitä ajankohtaisasioiden aloituksia täällä.
ap
[/quote]
Siksi, että estän muita uteliaita lankeamasta ansaasi. Ihan omasta päästäsi olet keksinyt juttusi. Joojoo ja lehmät lentää!!!! :-D
[/quote]
Miten vain, mutta olen niin pahoillani puolestasi, juuri erittäin tyypillinen jt-reaktio. Täydellinen asian kieltäminen. Ei halua / uskallusta tutustua asiaan lähemmin. Eihän ole tarvetta kun "Seura" on neuvonut että tällaisia ei pidä kuunnella.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:16"]
ap
[/quote]
[/quote]
Miten vain, mutta olen niin pahoillani puolestasi, juuri erittäin tyypillinen jt-reaktio. Täydellinen asian kieltäminen. Ei halua / uskallusta tutustua asiaan lähemmin. Eihän ole tarvetta kun "Seura" on neuvonut että tällaisia ei pidä kuunnella.
[/quote]
Täydellinenasiankieltämineneihaluauskallustatutustuaasianlähemmineihänoletarvettakusseuraonneuvonutettätällaisiaeipidäkuunnellaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:21"]http://www.kingdomherald.ro/
esim. tuolta löytyy paljon heidän oppeja, ihan samat kuin "länsi-jt:t"
http://the-true-jw.oltenia.ro/
mm. jotain konventtiasiaa
http://tfjw.org/jehovahs-witnesses/about/
nämä julistavat mm. että eivät ole osa "vartiotorni-seuraa"
Nyky-JT:t esim. Suomessa eivät valitettavasti tajua että oikeasti tosiaankin ovat vain tuon Vartiotorni-seuran seuraajia... (esim. heidän jenkeissä toimivan "hallintoelimen" käskyvaltaa on koko ajan vähän vahvistettu)
[/quote]
Nykyjttesimsuomessaeivätvalitettavastitajuaettäoikeastitosiaankinovatvaintuonvartiotorniseuranseuraajiaesimheidänjenkeissätoimivanhallintoelimenkäskyvaltaaonkokoajanvähänvahvistettuuuuuuuuuuuudiiiiiipadaaaaaapablaaaaaablaaaaablaaaaaahehheehahhagiggulisgaggulisvaaaaaaaaaaaaan......
Ihan mielenkiintoista!
t. uskova luterilainen
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:47"]Ihan mielenkiintoista!
t. uskova luterilainen
[/quote]
Ihanmielenkiintoistatuskovaluterilainennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Miten tuntuu että näihin uskontoaiheisiin ketjuihin aina lopulta pesiytyy enemmän tai vähemmän mielenterveysongelmaisia ..? (nuo pötköhuutelut..)
Luulen että joku häirikkö tekee nyt noita jotta saisi tämän ketjun lopulta poistettua. Taisi olla arkaa tavaraa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:49"]Miten tuntuu että näihin uskontoaiheisiin ketjuihin aina lopulta pesiytyy enemmän tai vähemmän mielenterveysongelmaisia ..? (nuo pötköhuutelut..)
[/quote]mitentuntuuettänäihinuskontoaiheisiinketjuihinainalopultapesiytyyenemmäntaivähemmänmelenterveysongelmaisianuopötköhuuhtelutttttttnaminamioiskonannaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:50"]Luulen että joku häirikkö tekee nyt noita jotta saisi tämän ketjun lopulta poistettua. Taisi olla arkaa tavaraa.
[/quote]luulenettäjokuhäirikkötekeenytnoitajottasaisitämänketjunlopultapoistettuataisiollaarkaatavaraaaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiikuuuuunpolllllltttttttaaaaaaaaaaaaa
Olkoot niin tai näin! Aivopestyjä ne on kaikki..tulkaapa jehovat mun ovelle..lennätte ulos,kuin leppäkeihäs!
Olkoot niin tai näin! Aivopestyjä ne on kaikki..tulkaapa jehovat mun ovelle..lennätte ulos,kuin leppäkeihäs!
Höpö höpö. Lopeta jo nää jatkuvat aloitukset tästä samasta aiheesta. Ketään ei enää kiinnosta. Jehovan todistajat sitä Jehovan todistajat tätä......blaaaaaAAAH!!!