Viikon ruokalista yht. 65 e
Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala 2 aikuiselle ja 2 leikki-ikäiselle.Ei sisällä ideologioita. Jauhelihaa tuli näköjään vähän enemmän mutta sitä se köyhyys teettää. Voi tuunata mieleisekseen vaikka kanalla jossain muodossa kun se näytti jääneen pois. Koko perhe kotona koko viikon. Lista olettaa, että pakasteessa on marjoja ja kuiva-ainekaapissa jauhoja ja mausteita, jääkaapissa levitettä yms. peruskamaa.
1. 1, pvä Puuroa, kahvia/teetä
Tomaattinen jauhelihakeitto (jauheliha, sipuli, porkkana, peruna, tomaattipyre, mausteet, tee 2 annosta)
Marjakiisseli
Makkarawokki + pottumuusi (wokkivihannespussi + esim 2 kpl hiillosmakkaroita, tee pottumuusia niin että sitä jää n.3 dl ylimääräistä)
Perunarieskat pottumuusin jämistä, teetä
2. 2, pvä Eilisiä perunarieskoja, kahvia/teetä, hedelmä
Puuroa + eilistä välipalakiisseliä
Sämpylöitä, leivo itse 1 litran taikina = 50 kpl ja loput pakkaseen, kurkkua
Chili con carne (normaaliannoksesta riittää ainakin meillä kahdeksi päiväksi), riisiä
Maustamatonta jogurttia + marjoja
3. 3. pvä Puuroa, kahvi/tee
1.pvän jauhelihakeittoa
Marjapiirakkaa/pullaa, leivo itse ja laita loput pakkaseen
Perunat + valkokastike + kalapuikot, keitä perunoita kaksinkertainen määrä ja laita jääkaappiin puolet
Sämpylöitä pakasteesta, kurkkua, teetä
4. 4. pvä Sämpylä+hedelmä, kahvia/teetä
2.pvän Chili con carne, riisiä
Kurkkua, porkkanaa ja paprikaa pilkottuna, dippiä
Pyttipannua 1.pvän hiillosmakkarapaketin ja 3. pvän perunoista +sipuli
Marjakiisseliä + maustamatonta jogurttia, teetä
5. 5. pvä Puuroa + marjakiisseliä, kahvia/teetä
Pinaattikeitto + kananmuna
Marjapiirakkaa tms. pakasteesta
Kinkkukiusaus
Teeleipä, 2 x satsi että jää aamuksi, teetä
6. 6. pvä Eilisiä teeleipiä, hedelmiä, kahvi/tee
Eilistä kinkkukiusausta
Hedelmiä
Makaronilaatikko, tee kaksinkertainen annos
Marjarahkaa
7. 7. pvä Sämpylöitä + teetä/kahvia
Munakas
Marjakiisseli
Eilistä makaronilaatikkoa
Kasviksia + dippiä
Kauppalista:
Jauheliha 4 kpl 10 e
Tomaattipyre 0,20
Hiillosmakkara 6 kpl pkt 3,50
Wokkivihannes 1,70
Peruna 4 kg 2,50
Kananmuna 15 kpl 2,70
Hedelmiä 5
Maustamaton jogurtti 2 l 3,50
Tomaattimurska 0,80
Ruokakerma 3 kpl 2,80
Paprika 3 kpl 3
Sipulipussi 1
Riisi 2
Säilykepapu 1
Porkkana 2 kg 2,50
Maito 4 l 4
Kalapuikko 3
Kurkku 4 kpl 3,50
Kermaviili 2 kpl 1,20
Kinkkusuikale 2 pss 3,50
Perunasipulisekoitus 2 kpl 2,40
Pakastepinaatti x 2 2
Tumma makaroni 2 kpl 1
Rahka 500 g 1
Vispikerma 1
Hiiva 0,20
yht. 65 e
Kommentit (72)
Mitä te kokkaatte noista pavuista ja linsseistä ja herneistä (muuta kuin hernekeittoa)?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 13:33"]
Mitä te kokkaatte noista pavuista ja linsseistä ja herneistä (muuta kuin hernekeittoa)?
[/quote]
Linsseistä voi tehdä linssikeittoa, muhennosta, pavuista kastiketta tai niitä voi lisätä ruoan sekaan proteiinia, kuituja ja rakennetta antamaan. Esimerkiksi kidneypavut sopivat lähes mihin tahansa, samoin kikherneet ja linssit. Mm. wokeihin ovat hyvä lisä jos ei halua käyttää lihaa tai teksturoitua soijaa.
Meillä menee 200e/viikko, neljä lasta ja yksi aikuinen. Nuo määrät eivät kyllä millään riittäisi meille, ehkä jos olisi vain yksi tai kaksi lasta. Punaista lihaa emme käytä juuri koskaan, enimmäkseen kasviksia, kalaa, broileria. Joka aterialla on reilusti kasviksia joko raakana tai kypsennettynä. Marttojen sivuilta löytyy hyviä ruokalistoja myös.
Voihan sitä syödä vaikka 20e/viikko jos kaapeissa on kaikenlaista. Jos ei ole, pitää ostaa eri tavalla.
Kala ei ole liian kallista. Silakkaa saa 3 e/kg ja fileet (silakasta) alle 6 e/kg. Ei ole jauhelihaa kalliimpaa. Kalapuikkoja ei kannata ostaa, ne ovat enimmäkseen leivitettä.
Aika huonosti syöt. Missä kunnon raaka-aineet? Kunnon luomuliha, luomukerma, luomumaito? Itse asun yksin ja menee 400 euroa kuussa ruokaan. En syö paskaa.
Ettekö te joiden mielestä kala on kallista ole älynneet että sitäkin voi syödä vähän kerrallaan. Esim lohi tarjouksesta ja 100g ateriaan! Ei kaikkea tarvitse mättää roppakaupalla. Toisekseen silakka on edullista ja muikkukin tarkouksessa. Että on sitä muutakin kalaa kuin kotimainen valkolihainen (hinnat huimaa päätä) !
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:25"]
Näytti ihan ok:lta mutta iltapalat vaikuttivat melko kevyiltä monena iltana. Esim.maustamaton jogurtti ja marjat, niitä saisi ainakin meidän perheen aikuiset syödä todella paljon että lähtee nälkä ja pärjää aamuun. Maitoa teillä ei paljoa mene, meillä lapsi juo yksinään tuon 4 litraa viikossa.
[/quote]
Jos on syönyt kaksi kohtuullisen kokoista ruoka-annosta, puuron ja välipalan päivällä niin meillä ainakin pärjätään kevyelläkin iltapalalla. Lapset eivät välttämättä silloin edes paljoa illalla syö. Varmaan riippuu päivän ruokavaliosta.
Maitoa juodaan tavallisesti aika paljon, jos rahat vähissä niin ruokajuomana vettä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:25"]
Näytti ihan ok:lta mutta iltapalat vaikuttivat melko kevyiltä monena iltana. Esim.maustamaton jogurtti ja marjat, niitä saisi ainakin meidän perheen aikuiset syödä todella paljon että lähtee nälkä ja pärjää aamuun. Maitoa teillä ei paljoa mene, meillä lapsi juo yksinään tuon 4 litraa viikossa.
[/quote]
Jos on syönyt kaksi kohtuullisen kokoista ruoka-annosta, puuron ja välipalan päivällä niin meillä ainakin pärjätään kevyelläkin iltapalalla. Lapset eivät välttämättä silloin edes paljoa illalla syö. Varmaan riippuu päivän ruokavaliosta.
Maitoa juodaan tavallisesti aika paljon, jos rahat vähissä niin ruokajuomana vettä.
Ap
[/quote]
Mä en kyllä ymmärrä tuota iltamässytystä - meillä ei varsinaista iltapalaa ole koskaan.
Joskus mies tekee voileivän (194cm/109kg pikkumies) ja lapsi samoin tai syö esim banaanin. Itse juon maitokahvin klo 18 ja sillä selviän aamuun. Satunnaisesti joku 1/2 tölkkiä rahkaa + 1/2 banaani iltapalana ehkä 2x viikossa. Muuten syödään normaalisti kevyt aamupala, salaatti/keittolounas, päivällinen kotiruokaa. Joskus pari pähkinään välipalaksi tai jäätelöä jälkiruuaksi.
Ei meillä edes mun lapsuudessa syöty iltapalaa, ruuan jälkeen juotiin pullakahvit ja se riitti.
Kalasta vaan sitä, että olen ilokseni huomannut, Lidlissä on kyllä aika edullista kalaa nykyään. 350g savustettua lohta kustantaa noin 4e (irtona olen ostanut lähikaupausta tuplahinnalla tähän asti). On siellä toki raakaakin kalaa edullisesti.
Tää topic saa ajattelemaan sitä, että meillä menee kyllä ihan järjetömästi turhaa rahaa ruokaan...
Olipa mielenkiintoinen ketju.
Itse olen viimeaikoina miettinyt aterioiden annoskokoja. Normaalisti, kun ruokaa teen(sinkku talous) niin arvioin, että se riittää vaikka 4 ateriaa. Mutta, jos ruoka on hyvää saatan santsata niin ettei tehty ruoka riitä kuin 2 ateriaan. Kyse ei ole siis nälästä vaan halusta syödä. Olen nyt kiinnittänyt siihen huomiota ja ruoka laskut yllätys yllätys ovat pienentyneet huomattaasti. En ole mitenkään mässäillyt tai syönnyt yli tarpeen, mutta uskon että hivenen pienemmälläkin voisi terveellisesti tulla toimeen.
Kiva ruokalista on, ja jos tosiaan täytyy vähän rahassa nipistää, silloin ei pystykkään ihan kaikkia ravintoaineita saamaan tasapainoon, niin se vaan menee. :)
Meillä mies syö 2 ihmisen edestä (hullu aineenvaihdunta, kuihtuu muuten pois, on siis nytkin hoikka ja suht timmissä kunnossa :D) ja minun ruuat sitten siihen päälle. Kauppareissut maksaa yhteensä varmaan noin 80e viikossa, mutta siihen päälle miehen työpaikkalounas 5e/päivä eli noin 25e viikossa. Eli vähän reilu satanen menee viikossa, mutta siihen sisältyy usein jotain pientä kodintarvikettakin. :) Metsästetään tarjouksia ja pakastetaan paljon. Aamuisin puuroa, päivisin minä teen kotona isomman satsin ruokaa josta syödään esim eri lisukkeen kanssa vielä yhdessä päivällinen (olen siis opiskelija, ja siksi paljon kotona päivisin) tai sitten tehdään kahta eri ruokaa ja syödään loput seuraavana päivänä. :) Mies vetää iltapalaksi usein rahkaa tms, itse en tykkää ja syön leipää tai jukurttia yms. Kalaa haluaisin syödä enemmän mutta täytyy sanoa etten ole paras sen valmistamisessa :D
Anteeksi, esikatselu näytti tosi ryhdikkäältä. Tein wordilla ensin ja muotoilu näköjään heittää. ap
Hiilaria hiilarin perään. Diabetes kolkuttelee ovella koko perheellä. Niinhän se lähes kaikilla suomalaisilla, on täkäläinen ruokapyramidi tehnyt tehtävänsä. Poissaolollaan loistavat kaikki ravinnetiheät ruuat; kananmunat, maksa, kasvikset...
Kiitos vinkistä. Vaikuttaa käyttökelpoiselta (:
Meillä menee kahdelle aikuiselle yli tuon viikossa :o pitää varmaan tästä ottaa vähän mallia..
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:41"]Hiilaria hiilarin perään. Diabetes kolkuttelee ovella koko perheellä. Niinhän se lähes kaikilla suomalaisilla, on täkäläinen ruokapyramidi tehnyt tehtävänsä. Poissaolollaan loistavat kaikki ravinnetiheät ruuat; kananmunat, maksa, kasvikset...
[/quote]
Sähän voisit laittaa tähän ketjuun vähähiilarisen oman ruokavaliosi kaltaisen vastineen. Mua kiinnostaisi kovasti millaiselta listalta se näyttäisi.
Olisin kaivannut kalaa enemmän tai tosiaan jauhelihaa vähemmän, mutta tosi hyvännäköinen lista muuten! Ja meillä syödään ruoan kanssa yleensä aina salaattia (lapsi allerginen esim. porkkanalle niin ei sitäkään voi raasteena tarjota, kypsänä ruoassa menee).
Muuten hyvä, mutta ette mitenkään saa puolta kiloa kasviksia päivässä (perunaa ei tähän lasketa), samoin mietin, että missä ovat siemenet ja pähkinät sekä kalaruoat ( yksi kalapuikkoateria viikossa ei ole riittävä kalan saannin kannalta.)
Pe ostin:
- 650gr lohta
- perunoita 6 kpl
- kevätsipulia nippu
- ruisleipää ja täysjyväpaahto
- 3 maitoa
- sulatejuusto
- juusto leivälle, juustoraastepussi
- margariini
- kurkku, 2 tomaattia, jäävuorisalaatti
- juustokastike ja salsa
- tortilloja 8 kpl ja nachoja pikkupussi
- 4 croissantia päiväkahville
- smetana, gefiluspiimä
- vadelmakeitto 1l
- 700g jauhelihaa
- tomaattimurska
- jugurttia 1l
- hernekeittopurkki
- 2 karkkipussia ja suklaalevy (karkkipäivä)
- kissanruoka ja -hiekka
- hiusväri ja 3 pesuainetta
- 2 x sukkahousut
Noista tuli n 100€/6 pv ruuat (2pv lohikeitto, 1pv tortillat, 2 pv lasagne ja 1pv hernekeitto)!! Ja kotona oli lihaa ja kanaa tortilloihin joten sitä ei edes tarvittu. HUH!! Huomenna joutuu jo täydentämään....