Verkkokauppojen palautukset syynissä, omituista.
Itse tilasin juuri kasan vaatetta ja sovitin. suurin osa oli epäsopivia ja 3 mekkoa jäi käyttööni. Miten sovitus pitäisi tapahtua, ellei juuri tilaamalla kotiin mm. eri kokoja ja palauttamalla epäsopivat?
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/14298c4f-4e5d-46e6-95dc-be67c7b42a61
Kommentit (31)
1. Ensin on tietenkin oltava rehellinen itselleen todellisesta koostaan, ei tule yllätyksenä jos XS kokiset vaatteet pieniä
2. Toiseksi kuluttajan tulee tutustua tarkasti verkkokaupan koko-ohjeisiin, siellä on usein mitat mainittuna eri kokoisille vaatteille
3. Viimeiseksi, jos edelleen on eävarma, ehkä kannattaa kivijalkaliikkeessä kokeilla tai tilata hieman maltillisemmin, sen sijaan että tilaa ison kasan vaatteita joiden sopivuudesta ei hajua
Fakta on että palautusoikeutta käytetään valtavasti väärin, ei ole tarkoistustakaan ostaa vaan halutaan vain yhteen tapahtumaan vaatteet ja sitten palautetaan. Rehelliset kuluttajat joutuu maksamaan tällaisesta epärehellisestä toiminnasta joten ihan oikein jos palautusoikeutta rajoitetaan, esim tietty raja palautettavien tuotteiden määrälle.
Kaupat voisivat laittaa tuotteen joka koosta mitat ja myös mallin pituuden. Yleensä jompi kumpi tai kummatkin jää mainitsematta.
Katso mitat tarkemmin ja tilaa suoraan yksi koko, joka on sopiva. Vaatii vaivaa. Tuotteen mittoja joutuu selvittelemään eri sivuilta, joskus rinnakkaisen verkkokaupan tai valmistajan sivuilta. Joillakin verkkokaupoilla hyvät mittatiedot, joillakin ei. Harvoin mitään palautan, kun teen ennakkotyön hyvin. Farkut meni pieleen, kun tilasin samalla koolla eri mallin ja koko ei vastannutkaan erimallisena.
Vierailija kirjoitti:
1. Ensin on tietenkin oltava rehellinen itselleen todellisesta koostaan, ei tule yllätyksenä jos XS kokiset vaatteet pieniä
2. Toiseksi kuluttajan tulee tutustua tarkasti verkkokaupan koko-ohjeisiin, siellä on usein mitat mainittuna eri kokoisille vaatteille
3. Viimeiseksi, jos edelleen on eävarma, ehkä kannattaa kivijalkaliikkeessä kokeilla tai tilata hieman maltillisemmin, sen sijaan että tilaa ison kasan vaatteita joiden sopivuudesta ei hajua
Fakta on että palautusoikeutta käytetään valtavasti väärin, ei ole tarkoistustakaan ostaa vaan halutaan vain yhteen tapahtumaan vaatteet ja sitten palautetaan. Rehelliset kuluttajat joutuu maksamaan tällaisesta epärehellisestä toiminnasta joten ihan oikein jos palautusoikeutta rajoitetaan, esim tietty raja palautettavien tuotteiden määrälle.
Tilasin kerran Niken lenkkarit. Täsmälleen samaa kokoa kuin kotona jo olevat. Eivät sopineet. Sitten ne seikkaili palautuksena pitkin Balttiaa, palautettiin lopulta minulle takaisin ihan eri firmasta kuin mistä olin ne tilannut, kun olivat vahingossa saaneet ne, ja päätin etten ikinä tilaa enää netistä vaatteita enkä kenkiä.
Verkkokaupat on weeteeihmisten ostospaikka.
On jo vuosia ollut sellainen ilmiö, että ihmiset tilaavat itselleen ja lapsilleen kaikkea verkkokaupasta, kuvaavat itseään "uudet vaatteet" päällä - ja sitten palauttavat tuotteet kauppaan. Ei se ihan rehellistäkään ole.
Pitäisi laittaa niihin vaatteisiin etupuolelle sellainen "sinetti" esim. muoviketjulla, joilla on niitä muitakin lappusia kiinni. Riittävän näkyvä ettei voi julkisesti käyttää, mutta sellainen, että vaatetta kuitenkin voi sovittaa. Kun "sinetti" on irrotettu, katkaistu tms. vaatetta ei voisi enää paluttaa.
Minä ostan netistä 90% vain tuttuja merkkejä, niistä tietää mikä koko on itselle paras. Toki kuvaus kannattaa lukea onko takki tiukka vai löysä malli jne. että miten istuu/mitä hakee.
Jos tilaan jotain uutta, googletan onko merkki reilua vai pientä kokoa, esim. Benettonin vaatteet yleensä aika nafteja, kannattaa ottaa yhtä isompi koko jne.
Itse näen sen vaivan mielummin etukäteen, en jaksa palautusrumbaa, silloin harvoin jos vaate ei vastaa odotettua, koitan ensi sijassa saada sen jollekin tutulle jos lähipiiristä löytyy joku jolle sopii niin olen yleensä antanut lahjaksi (tässä etukätten synttärilahjaksi) harvoin rahaa ottanut, noita niiiin vähän ettei ole isoja "tappioita" tullut.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi laittaa niihin vaatteisiin etupuolelle sellainen "sinetti" esim. muoviketjulla, joilla on niitä muitakin lappusia kiinni. Riittävän näkyvä ettei voi julkisesti käyttää, mutta sellainen, että vaatetta kuitenkin voi sovittaa. Kun "sinetti" on irrotettu, katkaistu tms. vaatetta ei voisi enää paluttaa.
Joillakin kalleimmilla nettiputiikeilla on. Ainakin sellainen epämiellyttävä nippusidemäinen lenkura isolla kartonkilipukkeella on tullut vastaan.
Mutta jaksaako nämä pikamuotikauppajätit alkaa merkitsemään joka halpistuotetta...
Ap tässä taas. Tosiaan olen normaalipainossa ja tilaan tietenkin kokoani vastaavia vaatteita. Mutta ainakin H &M vaatteet ovat jättisuuria osa ja menneet palautuskeen siksi. Kokoani 2 numeroa pienemmät vaattet sopivat. En kuvaa itseäni someen ja en omista tilejäkään minne kuvaisin. Kolme takkia, 2 hupparia, 3 mekkoa kokeilin eri koossa enne kuin oli sopivat. Olen rintava ja harteikas ampiaisvyötäröllä. Eli erittin hankala puettava. Usein ostan suuria mekkoja, jotka ompelija kaventaa. Ap
Lisäksi zalando voisi varmistaa, että kokomerkinnät ovat samat netissä kuin vaatteissakin. Itse olen tilannut zalandolta monesti jo numerokoon, ja sitten onkin lähetetty kirjainkoolla oleva vaate. Itse olen kokoa 40/M. Aika usein jostain syystä ihmiset luulevat koon 40 olevan L-koko, ja siksi minulle on lähetetty zalandolta L-kokoisia vaatteita, kun olen tilannut koon 40. Enkä ole varmasti ainoa, kun lukee tuotteiden arvosteluita.
Zalandon kokotaulukossa 38 on M ja 40 on L, joten sinä itse olet ajatellut väärin.
Vierailija kirjoitti:
Zalandon kokotaulukossa 38 on M ja 40 on L, joten sinä itse olet ajatellut väärin.
Näinhän se menee 36 on S, 34 XS ja 32 XXS
Kaikilla verkkokaupoilla ei ole kovin kattavat mittataulukot. Pelkkä koko M ei vielä kerro mitään, täytyy olla tarkemmat mitat. Myös olisi hyvä mainita mallin koko. Takkien ja mekkojen ostaminen on aina hankalaa.
Vähän turhaa asiakkaiden syyllistämistä kun ei niillä väärän kokoisilla vaatteilla mitään tee. Se kai verkkokaupan idea on että sovita kotona.
Heti kun verkkokaupat avaa samanlaisella valikoimalla olevia kivijalkakauppoja niin oikein mielelläni siirtyisin ostamaan vaatteeni sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin kerran Niken lenkkarit. Täsmälleen samaa kokoa kuin kotona jo olevat. Eivät sopineet. Sitten ne seikkaili palautuksena pitkin Balttiaa, palautettiin lopulta minulle takaisin ihan eri firmasta kuin mistä olin ne tilannut, kun olivat vahingossa saaneet ne, ja päätin etten ikinä tilaa enää netistä vaatteita enkä kenkiä.
Etenkin kengät ja farkut kannattaa ostaa kivijalkakaupassa, jossa niitä voi sovittaa kunnolla. Monesti vaatekoot ja kengännumerot ovat vain suuntaa-antavia eikä se tarkoita sitä että olisi välillä lihonnut tai laihtunut. Jotkut myös pitävät vähän väljemmistä kooista esimerkiksi takkien osalta etenkin jos haluaa että hartioillla jää enemmän tilaa ja tietty malli voi tuntua ja näyttää vähän paremmalta.
Ihmettelinkin, kun yhdellä naisella roikkui niskapuolella mekon pahvinen tuotelappu. Oli ilmeisesti näitä pidä ja palauta -tyyppejä.
Ja hauska on se, kun jollain sivulla on tyyliin näin: Mallin nimi on Sarah, hän on 180 pitkä ja päällä paita koossa xs. Kiitos tiedosta, olen yhtä pitkä ja koko xs menee mun toiseen reiteen sopivasti...
Hyvä että puuttuvat tähän. Tottakai vaatteita pitää saada sovittaa ja palautuksia välillä tulee kun koot voivat vaihdella ihan saman merkin sisälläkin. Mutta tuollainen huvin vuoksi shoppailu ei ole hyväksyttävää, tilaillaan ihan kivoja vaatteita ilman mitään oikeaa tarvetta niille ja sillä ajatuksella että kyllä sen sitten voi palauttaa jos se on vain ihan kiva livenäkin. Turhaa luonnonvarojen tuhlausta.
Tulee ilmastonmuutos täysin turhasta palauttelusta. Vähän voisi miettiä sitäkin ..
Sincc